peti74 - 2005-05-20 02:18:42
Andrej, Motomen !
A csapágyválasztás tényleg jó. Gondolom egy valag pénzbe került, és akkor még nem is bakelitkosaras csapágyakat vettél (legálább másfélszer annyiba kerülne), pedig attól lesz igazán halk a motor. A FAG minősége szerintem akár túlszárnyalhatja a leszálló ágba került SKF-et (kb 2 éve már csak indiai, egyiptomi és dél-afrikai gyármányú SKF csapágyak láttam). Nekem az 52ezret futott 300-as ETZ-ben voltak FAG C4-es bakelitkosarasok, és a szétszedéskor még az összes csapágy surranásmentesen, szépen futott, szerintem jóval túlélték volna a DDR főtengely élettartmát, de a szétszedés is károsítja őket, csak ezért döntöttem a csere mellett.
Azt tanácsolni viszont, hogy az ETZ váltóban a kihajtó lánckerék csapágya nem C3-as, szerintem egyenesen kibaszás. Nem tudom motomen, hogy mire alapozod.
Ha oda normál illesztésű csapágyat tennél, akkor semmilyen támpontod nem lenne összerakás után a váltótengely kihézagolására. Annak a tengelynek pont annyit kell lötyögnie (0,2-0,4 mm) amennyi hidegen egy c3-as vagy c4-es csapágy axiális (tengelyirányú) játéka. Ha ezt nem tudod beállítani, akkor nem kell csodálkozni, ha párezer km alatt ledarálja valamelyik kapcsolóvillákat, legvalószinűbb, hogy a 3-as kezdi el elsőként dobálni.
((úgy vélem, ha már tanácsolunk valamit, akkor csak olyat, amivel biztos, hogy segítjük, de semmiképpen nem hátráltatjuk a másikat. Andrejre amúgy ráfér már egy kis sikerélmény, nem igaz ? ;))
Andrej. Igaz, hogy nem válaszoltam a legutóbbi leveledre, de azért olvasom, amiket a fórumban írtál. Főleg a javíthatalan 6 baros kompresszió nem fér a fejembe.
Ami viszont biztos, hogy ha a hengered felömlői (gondolom a két nagyobb) nincs szemben egymással, akkor az henger vagy gyári hibás (de nagyon), vagy valamelyik előző tulaj próbált rajta ügyeskedni, aztán inkább félbehagyta az egészet. Szerintem azt a hengert mindenképpen cseréld le egy másikra, nem érdemes rá több pénzt pazarolni. A dugattyú öntésről pedig én is lebeszélnélek, nagyon bizonytalannak tartom a minőségét, lehet még szerezni túlméretes 150-es DDR dugattyút, talán még gyűrűt is. Ha egyszer sikerül összehozni egy jó 150-est, rájönnél, nagyon megy az is.
A kompresszió meg több összetevőből áll, megfelő szívás és megfelelő felömlés is kell hozzá ( a gyűrűk jó tömítettségén kívül, mert arra mindenki gondol). Amikor a blokkomat raktam össze, és fennt volt a henger, dugóval, gyűrűvel, hengerfejjel, gyertyával együtt, de még nem voltak bennt a főtengelyszimmeringek, akkor a főtengelyt meglepően könnyen át lehetett forgatni, csak onnantól volt ellenállás, amikor dugó már lezárta a felömlőket. A forgattyúsház tömítetlensége miatt, sem a szívás (a csapágyak felöl szívott), sem az elősűrítés/felömlés (a csapágyak felé fújt ki) nem volt hatékony.
Én a felömlőket és szimmeringeket tenném felelőssé a kis kompresszióért. Érdemes megvizsgálnod a főtengelyen a szimmeringek érintkezési felületeit, mert a legjobb szimmering sem tömít, ha a benne forgó csap felülete be van kopva, vállasodva. Mivel az én ETZ-is problémás lett a felújítás óta (dadog a motor, nem forog ki rendesen és mindig olajos a gyertyája, holott a karburálás és a gyújtás jó) ezért után afogok nézni, hogy létezik-e olyan főtengelyszimering, amiben a futófelület poziciója eltér a hagyományostól (pl. kicsit beljebb van). A jawa főtengelyszimmering méretében léteik ilyen, és ott - ahol a 35 éves főtengelycsap eredeti tömítőfelülete már berágódott - bevált. Ez csak egy ötlet, de hátha ide is az kell.
Na hirtelen ennyi.
Üdv,
Peti74
|