peti74 - 2005-05-04 13:57:03
A múltkoriban írtam, hogy az ETZ gyári gyújtáselektronikám (ami előtte több, mint 50e km-n át jó volt) szarakodott, mintha a motor nem pörgött volna ki tőle, dadogott, kihagyott, tönkretette a gyertyákat.
Akkor kicseréltem a gyújtáselektronikát egy saját gyártmányra, és a motor kiválóan működött vele, szépen kiforgott, nem ette a gyertyát. Igen ám, csakhogy a cserét követő kb. ezer km egy kisebb túra alatt illetve M0-ás használatban került bele.
Néhány napja (ahogy bejött a melegebb idő) több órás belvárosi használatban megint elkezdte a dadogást, a szikrakihagyást de ahogy kiiszabadultam a városból és lehetett haladni a tünetek megszűntek. Újább városi lassú menetben újra dadogott végül gyertyahalál (félrszikrázás) lett belőle (tolhattam jó sokat). Mivel ezek alapján arra tippeltem, hogy az ülés alatti gyújtótrafó az, ami a menetszélben nem, viszont kis tempónál hajlamos a túlmelegedésre, ezért kiszereltem. A trafóban az acél tüske, (amire a gyertyakábelt kell felszúrni/betekerni) és a kábel réz szálai összerohadtak, és melegedni kezdtek, ami a kábel gumi szigetelének szénporrá alakulását idézte elő az lemúlt 3 év alatt. A kábelből két centit levágva és a trafót kicserélve (a tüske teljesen szétrohadt) a hebajelenségek megszűntek, azóta városi lassúzásnál is szépen jár a gép.
Azt javaslom annak, aki hasonló tünetekkel küzd, hogy mielőtt kijelentené bűnösnek a gyújtáselektronikát, nézze át a gyújtásrendszer minden részét, a trafókábel mindkét végét, a trafó tüskéjét, és a gyertyapipa belsejét is. Ezek után újra tartom magam, ahhoz a nézethez, hogy egy sima két tranzisztoros erősítőfokozatot tartalmazó gyújtáselektronika általában vagy jól működik, vagy sehogy, de nem okoz ilyen problémákat.
Azért egy megjegyzés a gyári (kb 15 éves) gyújtáselektronikákhoz: amit én kiszereltem a sajátomból, azon a nyákfólia egy része a réz korróziója miatt már levállt a lapról, ez eleve okozhat érintkezési problémákat. A másik, ami a gyári elektronikán szintén érintkezési problémákat okozhat, hogy a nagy tranzisztor egyik kivezetése a háromból maga a tranzisztor fémháza (ez a kollekor). Ez a fémház a tranzisztort és a hűtőfelületet is a nyáklapra szorító, átmenő csavarokon keresztül érintekezik a túloldalon lévő réz fóliával, tehát nem forrasztott kötés, hanem csak egy odaszorított csavarkötés. A használt alátét viszont vas, tehát szintén fennáll a veszélye, hogy sok év alatt nedvesség hatására a vas és réz felület közötti korrozió érintkezési problémákat okozzon (ráadásul a két különböző fém korroziójából félvezető átmenet képződhet, ami az áramkör működését szintém megváltoztathatja). Ennek javítása a csavarkötések és alátátek kicserélése és a nyákfólia tisztítása. Tessék kipróbálni.
Üdv,
Peti74 |