peti74 - 2005-04-12 14:42:05
„melegíteni meg hűteni kell mindent” :))
Na akkor egy kicsit részletesebben, legalábbis ahogy én csinálom (így garantáltan nem megy el a szép új főtengely centírozása) :
Kiindulási helyzet : két fél karteröntvény letisztítva, nincs bennük semmi csak a seegergyűrűk (a főtengelycsapágy fészekben a zeeger nyílása a olajgyújtő furat felé néz).
Az összes csapágyat (mindegyik minimum C3-as !) és a főtengelyt is külön nejlonzacsikban fél nappal hamarabb berakom a mélyhűtőbe (-18fok). Összerakás előtt a karterötntvényt beteszem a sütőbe (mert ott egyenletesn melegszik) és felmelegítem legalább 80 fokra, de ha 100 lesz az sem baj (a rácsöppentett vízcsepp már kezd forni rajta). Ezután a kartert a külső oldalára lefektetjük, a főtengelycsapágy fészkébe beteszem az olajfogó tárcsát (elfordulás elleni pontozás a seeger nyílásában van a felfekvés miatt) majd a lehűtött csapágyat egy határozott mozdulattal beleteszem a cspágyfészekbe és nekinyomom az olajfogó tárcsának. Ahogy a hőkülönbség egyenlítődik (5-10 mp) a csapágy máris szorul a fészekben. Ugyanez az eljárás a váltó csapágyaival is (mindig a megfelelő oldalról). A jobb oldali karterbe a lánckerék csapágyberakása előtt fel kell csavarozni a szimeringházat (lehetőle szimmering nélkül, hogy ne süssük meg) azért, hogy az pozicionálja a csapágyat, utána meg le kell csavaozni, hogy az összerakásnál az esetleg kintebb lehessen ütni, ahogy a váltó kívánja.
Ezután a bal oldali kartert vissza kell tenni pár percre melegíteni, hogy a főtengelycsapágy belső gyűrű is forró legyen. Majd a kartert a külső oldalára felfektetem két 10-12 cm-es hasábon (hogy a főtengely csapja elférjen). Utána a hűtött főtengelyt egy határozott mozdulattal (központosan tartva) beleejtem a főtengelycsapágyba koppanásig és kicsit nyomva benttartom. Ahogy a hőkülönbség egyenlítődik (kb fél perc) a főtengelycsap már szorul a csapágyban.
Eddig tart a hideg-meleg eljárás. Utána a bal karter marad az oldalán. Belemegy az olajgyűjtő lemez a váltó fölé, a komplett váltó minden tengellyel és az üresállás rögzítővel együtt és a forgattyústérbe az olajgyűjtő vájat elválasztó tárcsája. A bal oldali karterben biztonságból ki kell venni a hajtott tengely csapágyának seeger gyűrűjét, hogy ha összerakás közben a váltó hajtott tengelye már megszorulna, akkor a bal karterben a csapággyal együtt kintebb lehessen ütni. A lényeg, hogy összehuzatás közben a jobb kartert nem szabad megütni, maximum kicsit kocogtatni a brezostiftek miatt.
Ezután tömítőanyaggal (Elring Curil) bekenem a a bal oldal felületeit aztán felteszem a jobb kartert a főtengely végére. Ezután belemegy egy hosszú végigmenetes csavarszár a főtengely végébe, a szár egyik fele kb 2 cm-en M7, a másik finommenetes M8. A jobb karterre teszek egy merev lapot (5-6 mm-es fémlap vagy egy 15 mm-es fétegelt lemez is jó) aközepén egy lukkal, itt jön ki a csavar. Ezután kap a szár egy nagy alátétet és egy anyát, és elkezdem vele a főtegely csapját behúzatni a csapágy belső gyűrűbe, ezáltal az egész kartert húzom közelebb a bal oldalhoz. A váltót üresben kell hagyni, hogy forgatni lehessen összerakás közben, ezzel ellenőrizve, hogy nem szorul-e. Ha az utolsó néhány mm-nél a váltó megakad, akkor a hajtott tengely végét (nem a kartert !) ütve a hajtott tengelyt beljebb lehet ütni a bal kartebe (az ottani csapággyal együtt). Ha a két karter teljesen összeért (körben kiszorította a felesleges tömítőt) akkor leszedem az összehúzó csavart. Ekkor a főtengelynek szorulásmentesen, könnyedén kell forognia. Ezután beteszem a 14 db tőcsavart (lehetőleg belső kulcsnyiílásúakat) és finomam (nem teljesen) meghúzom őket, annyira, hogy a főtengely - ha kezd is szorulni - még forgatható legyen. Ekkor a csapágyfészek környékét (tehát nem a főtengelyt és nemis a csapágyat, csak a kartert) ütögetve a főtengelycsonk a tehetetlenségtől bemozdul a csapágy belsőgyűrűbe, így megszűnik a szorulás. Utána meg lehet húzni a tőcsavarokat rendesen, és végül a főtengelyt újra szorulásmentesíteni kell. A főtengely azért nem görbül el ennyitől, mert ennyi feszülést általában még kiad a C3-as vagy C4-es csapágyak játéka.
A végén normál helyzetbe állítjuk a blokkot, és a váltót „hézagoljuk”. A hajtott tengely csapágyát (tengelyyel együtt) annyira beütjük, hogy az olajfogó lemezek fölé még a seegert be tudjuk tenni. E beütéskor a hajtott a jobb oldalon kifelé tolhatja a lánckerék alatti csapágyat, ezért nem kell oda a szimeringház. Ha ez megvan, akkor feltesszük a szimeringházat és ha szükséges, akkor annyi hézagoló tárcsát teszünk alá, hogy ha összeraktuk, akkor a hajtott tengely kb. annyit lötyögjön, amennyit a C3-as vagy C4-es csapágyak engednek neki (ez igaz a hajtó tengelyre is). Végül felteszünk egy váltókart és végigpróbáljuk a fokozatokat.
(a gépelési hibákat nem nézzétek)
Peti74 |