peti74 - 2005-03-04 14:20:07
Tisztelet az Uraknak !
6V-os MZ feszszabályzó témában, Szerintem :
Aki azt állítja, hogy a 6V-os elektronikus MZ feszszabályzója (fekete doboza) elfüstölt az valamit nagyon rosszul csinált !! Az a szabályzó igenis megéri az árát.
- Aki azért rakott fel ilyet, mert a mechanikus rendszer túltöltött és ezért megégett, tekercszárlatos lett a forgórész, az állórész és/vagy az előtétellenállás (az a kis tekercs a dinamón) az először tegyen fel egy nem zárlatos dinamót, és ahhoz kösse a frissen vásárolt fekete dobozt.
- Aki elrontotta a kábelezést valahol és emiatt nem működött, az megint ne a fekete dobozt hibáztassa.
- Az előtétellenállás (még mindig az a kis tekercs a dinamón, az állórész tekercseivel párhuzamosan bekötve) az elektronikus szabályzó esetén már nem kell oda, ha bent hagyod (főleg, ha már eleve meg van égve) az csak arra jó, hogy zárlat esetén testet adjon a DF-re és akkor törvényszerűen elfüstöl a szabályzást végző BD241-es kapcsolótranzisztor a fekete dobozban. Erről megint nem az elektronikus szabályzó tehet.
Ha viszont egy tekercszárlattól, megégett szigetelésektől mentes, polaritás helyesen bekötött állórészt és forgórészt kötsz be helyesen egy elektronikus szabályzóval, akkor annak működnie kell elviekben akármeddig. A karbantartás innentől a kopott szénkefék cseréjére szorítkozik, de ahhoz azért menni kell vele néhány km-t.
Aki pedig azt állítja, hogy egy mechanikus szabályzó hosszútávon jobb lehet, mint egy elektronikus, az megint csak valamit nagyon félreértett. Szerintem csakis szerencsétlen véletlenek sorozata vezethetett ilyen tapasztalathoz. Akinek a mechanikus szabályzója 3 éve nem hibásodott meg ( mert azért azt is be lehet ám jól állítani, nem tagadom ) az egyrészt szerencsés, másrészt nem ment a motorjával eleget.
Minden tiszteletem azoké a varázskezű öreg autóvillamossági szakiké, akik még ilyesmivel foglalkoznak és minden tudásukat beleadják egy-egy mechanikus szabályzó pontos beállításába (magam is ismerek nem is egyet), de azért azt nem hiszem, hogy kizárólag ezen múlna egy 6V-os MZ töltése.
Az MZ egyoszlopos mechanikus szabályzója egy közel 50éves technika, és azért ilyen szabályzókkal szerelték anno a motorjainkat, mert egyszerűen nem volt más. Nézzétek csak meg, amint a gazdaságosság és a sorozatgyártás megengedte, igenis beletették az elektronikát (félvezetőket) az NDK mérnökei a keleti járművekbe (lásd 88-tól trabi és ETZ elektronikus gyújtás, 86-tól 3 fázisú, 12V-os trabi generátor beépített elektronikus szabályzóval).
Ha valakit megbántottam, akkor bocsesz, de muszáj volt belevakkantanom ebbe a „dobjuk ki az újat, elő a régit, mert csak az a jó” hangulatba.
Üdv,
Peti74
|