peti74 - 2005-02-21 18:14:30
Huxley!
Sajnos előfordul 250/251-nél, hogy nem megy úgy, ahogy kéne neki. Nyilván elég sok feltételnek kell teljesülni ahhoz, hogy a motorod tényleg tudja azt, amit gyárilag tudott. Ezek a legfontosabb feltételek - a teljesség igénye nélkül – a következők lehetnek (szeintem):
- Gyengeséget okozhat a motor elhasználódásból eredő kompresszióvesztése. Ezt kompressziómérővel mérni is lehet, de a gyűrűhézag is irányadó lehet: nekem az a tapasztalatom, hogy olyan 6-7 tized mm fölött már érezhető a gyengülés.
- Fontos, a megfelően beállított kompresszióviszony is, a dugó teteje és a kipucolt (!) égéstér széle között olyan 0,9-1,1 mm-es résnek kell lennie (présrés). Ezt egy 2 mm vastag forrasztóón huzallal mérni lehet.
- Fontos, hogy a vezérlés egy korábbi szerelés/felújítás miatt ne legyen elrontva, én azt nézem, hogy alsó holtponton a dugó teteje pontosan egyszinten legyen a felölmlő és kipufogó ablakok aljával.
Megjegyzem, hogy a 251-es hengernél már 1-2 túlméret befúrása is az ablakok lefele tolódásához vezet, ezt hengertalptömítéssel lehet korrigálni Utána persze a présrésre is figyelni kell, előfordulhat, hogy hengerfejtömítés nélkül, pasztával kell feltenni a hengerfejet. (Ínyenceknek :Egy 251-es felfúrása 300-as-ra (75,5 mm-es dugó) nekem 4,5 mm-es vezérléseltolódást jelentett, amit egy ugyanekkora hengertalptömítéssel korrigáltunk, a hengerfej pedig úgy lett kialakítva hogy belelógott a hengerbe. A végerdmény egy hihetetlenül nyomatékos 300ccm-es motor lett)
- Ami a kipufogót illeti: mindig a gyári kipufogó a legjobb !! Természetesen az is csak akkor, ha rendesen ki van égetve. Az eltömődött kipufogórendszer hatalmas tejesítményvesztést okoz. A tisztítás nem csak a dobra vonatkozik, hanem a könyökre és henger kipufogócsatornájára is ! A 251-es gyengesége lehet a magyar utángyártott kipufogó hibája is, itt a tágulótér alakja és mérete más, mint a gyárié, ezért a gázlengések folytják a motort. A paraszttuning, amikor csökkented a folytást néhány végére fúrt lukkal, semmit sem ér, csak hangosabb lesz, nyomatékosabb nem.
- Nagyon fontos a megfelelő karburálás, a végsebesség terén is, de leginkább a gyorsulás és a gázadás miatt. Gyári értékek, úszószint, fúvókaméretek beállítása. Nekem a legújabb „pattintós” uszóházas karburátor jött be, szigorúan eredeti gyári súbertűvel. Az utángyártott tű és az utángyártott fúvókák nem jöttek be. Sem ugyángyárott tűvel/fúvókával, sem a régebbi karbival nem tudtam a teljes fordulatszámtartományban egy kellemesen pengő hangú, gyors gázreakciójú, nem fulladós motort hangolni. Szerintem.
- A gyújtást nem kell említenem, a megfelelő előgyújtás az erő mellett a motor élettartma miatt is fontos. Nekem a alsó határhoz közeli értékek ( 2,5-2,6 mm a felső holpont előtt) jöttek be, de ez motoronként változó lehet. Az elektronikus gyújtás előnyeit megint nem kell hangsúlyoznom. Ha megszakítós, akkor érdemes elgondolkozni az újításon.
- Fontos még a megfelelő tömítettség. A szívócsonk is lehet fals levegő forrása, de nem gyakori, mert az lu öntvény nehezen vetemedik. Feltételezem viszont, hogy már nem a Schopauban beszerelt szimeringek vannak a motorban. Érdemes odafigyelni a jó minőségű, benzin-, olaj- és hőálló, valóban főtengelyre való szimeringekre. Az olcsó gépipari szimeringek csak kis fordulatszámokra és zsírban futásra alkalmasak, kétütemű motorban hamar elkopnak, kikményednek és fal levegőt okoznak. Fontos, hogy a bal oldalon jól legyen betéve a szimering, a rugógyűrűvel a kuplung felé, tehát pont fordítva, mint a laikus gondolná. Ez mind hibaforrás.
A kipufogódob levétele a torlónyomás teljes elvesztésével jár, a nyomaték és az erő is lecsökken, ráadásul nagyon hangos, nem érdemes abból kiindulni, amit így tapasztalsz.
Nem értem miért írod, hogy a kuplung alacsonyabb fokozatban nem csúszik. Ha a kuplung jó, akkor annak nem szabad megcsúsznia semelyik fokozatban még igazán erős motornál sem.
Ha a gép pörgős, de nem erős és a 90-et nem lépi túl, esetleg 4-ben üveghangon, akkor alapvetően a kompresszióra és a kaprburálásra gyanakodhatsz, de a fent említett összes feltételt végi kell zongorázni.
Én a helyedben elkezdeném a legegyszerűbb vizsgálatoktól haladva a bonyolutabbak felé: Karburátor (gyári értékek beállítása, gyári alkatrészek beszerzése). Majd a gyújtás beállítása. Utána henger kipufogónyílás, kipufogókönyök tisztítás, ha nem gyári a dob, akkor gyári dob beszerzés és kiégetés.
Utána hengerfej égéstér tisztítás, présrés mérése, (hengerfej megint le), vezérlés ellenőrzése. Ha eddig minden ok, akkor összerakod és kipróbálod. Lehet, hogy a gyújtás-karbi-kipufogó változtatások, a hengerfej tisztítás, a kompressszió beállítás (ha szükséges) miatt máris javult. Ha nem sokat, akkor érdemes csak a hengert lehúznod.
Megjegyzem, hogy a henger-dugó-gyűrű egy összekopott rendszer. Én azt vettem észre, hogy minden henger levétel-visszarakás után a motor veszít a komőressziójából, amit azután kb. 1000km alatt vissza szokott nyerni. Ezért érdemes csak akkor levenni, ha feltételezzük, hogy a hiba nem máshol van.
Megoldás lehet még a szimmeringek cseréje, a generátoroldali nem is bonyolult, de a kuplungoldali már igen. Érdemes lehet előszőr a gyertyaképből, olajosodásból, illetve a henger lehúzása után a fótengelyt áztató olajból következteni a bal oldali szimering állapotára és csak utána nekiesni a kuplungnak.
Ennyit arról, amit Te magad is meg tudsz csinálni, ha van egy-két szerszámod és helyed, ahol szerelhetsz. Ha szerelő kell, majd ajánl valaki más, én ismerek néhányat, de a sajátomhoz nem engedném nyúlni egyiket sem, ha érted.
Nem tudok semmit a te motorodról, de a tapasztalat azt mutatja, hogy az emberek elviszik javítani a mocit, mert „nem megy igazán”, és ez általában jogos is. Aztán amikor sorra derülnek ki a problémák és a végén egy teljes felújítás lenne a korrekt megoldás, jópár új alkatrésszel, akkor mindenki szívja fogát, hogy hú de sok. Aztán vagy hagyják a fenébe, vagy ami még rosszabb : elviszik egy másik szerelőhöz, elmesélik neki a történetet, mire ő fele annyi pénzért nem csinál vele lényegében semmit, az ember meg örül, hogy egy kicsit mintha jobb lenne, és milyen olcsó volt a felújításhoz képest. Ne járj így.
Üdv,
Peti74
|