peti74 - 2005-02-01 16:45:20
Zénó !
A 125/150-es ETZ-k kupplungja és a 250-es ETZ-ké ég és föld ! Semmi közük egymáshoz. Amit Magwas írt a 250-es kupplungra a minden tekintetben igaz, de a 150-esé egész más.
A 250-es kupplung a főtengelyen van, a kinyomó mechanika a bal oldali dekliben van, és kupplung kinyomásakor a belső menesztő poziciója marad fix, és külső kupplungház mozdul befelé. A kinyomó mechanika csapágyazott, mert ki kell bírnia a motor fordulatszámát és főtengelycsonkon ébredő forgatónyomatékot. A 250-es kupplungot nem kell hézagolni, csak a durvabeállítást kell néha megcsinálni a dekli oldalán, de ahhoz nem kell bontani a blokkot. Magwas nagyon jól írta, a 3,03-nál nagyobb lamellákat nem szabad berakni, mert a kötegnek nem lesz helye mozdulni a kiemelésnél. A lammellákhoz csak akkor kell nyúlni, ha nagyon elkoptak (a gyári kibír akár 50ezer km-t, szerintem érdemes a minőségre törekedni), vagy ha leégeted. (a kupplung lepörgés most más tészta).
A 125/150-es ETZ-k kupplungja amolyan "hagyományos" kupplung. A váltótengelyen van, a főtengely egy kétsoros primer láncon keresztül hajtja valamekkora áttétellel, tehát ez kupplung soha nem forog annyit mint a főtengely. A kinyomószerkezet a jobb oldali dekliben van, és a váltótengely furatán keresztül rudazattal emeli ki kupplungot. A szerkezetből következik, hogy itt a külső kupplungház és a belső menesztő helyzete is fix, és kinyomáskor a rudazat a lammellaköteget összenyomó lapot támasztja ki. A lamellákat összenyomó rugó egy tányérrugó, a jól kihézagolt kupplung
esetén kinyomás közben ez a rugótányér átbillen, ezt az átbillenést a kupplungkaron is érezni lehet. Ha a kupplung csúszik, és a durvabeállítások nem segítenek (nem a bowden holtjátékát beállító csavar a karnál, hanem az anyával kotrázott csavar a jobb oldali dekliben !!) akkor a lamellák már annyit koptak, hogy a lammellaköteget összenyomó lap helyzetét újra kell hézagolni. A tányérrugó sajátossága, hogy sajnos olyan kicsi mozgásteret enged a lammellakötegnek, hogy jó hézagolás esetén a kupplung éppen kiemel annyira, hogy 1-esben az álló motorkp. ne mozduljon, és sebességből üresbe rakás járó, de nem guruló motornál is lehetséges legyen, illetve nem csúszik meg 5-ösben nagy fordulaton (nagy nyomatéknál).
Ha a legjobb durvabeállítás mellett is csúszik és/vagy nem lehet a járó de nem guruló motornál sebességből ürest kapcsolni, akkor a kupplungot hézagolni kell, tehát szét kell szedni. Nem egy bonyolult feladat, ha vki csinált már ilyet, de azért kell hozzá néhány hézagoló alátét, ezeket persze lehet gyártani sima alátétekből is, de akkor fontos, hogy egyformák legyenek. A hézagolást legalább +0,1 mm pontossággal kell megcsinálni fejből én sem tudnám, kell hozzá a gyári könyben leírt hézagolási táblázat. Megéri megcsinálni, mert utána olyan lesz a kupplunk, mint a vaj, és nem fog csúszni. 3-4 órás munka az egész, ha van hozzá minden, de előtte menj a motorral egy 20 percet, mert le kell engedni legalább az olaj egy részét, ami 0 fokos olajnál nem fog menni. De ha most vetted a motort, akkor én egy hajtóműolaj cserével összekötném a műveletet. Ami a hajtóműolajat illeti, nekem a 250-es ETZ-be a MOL Hykomol-K 80w90 olaja jött be, viszont a 150-es ETZ-mbe annak idején pont a percíz kupplungja miatt a MOL Trabant Hajtóműolaj vált be leginkább.
Arol 2T-t a benzinbe se tennék, nemhogy a váltóba, mert előbb utóbb belekokszol és tönkretesz minden csapágyat és csúszófelületet. Akinek az Arol bejött (asszem devil) annak előtte vagy sokkal sűrűbb, vagy egy ezeréves betúrósodott olja volt benne, és ott nem a 2T számított, hanem a vékonyabb viszkozitás.
Ha kérdésed van a 150-es kupplunkggal kapcsolatban szívesen segítek, van egy garnitúra hézagoló alátétem is, meg könyvem. Bár egy gyári szerelési könyvet szerezz be hozzá, mert abban minden benne van, bár és is csak a könyv+sok szerelés kombináció után láttam át mindent.
Üdv,
Peti74 |