peti74 - 2005-02-01 13:08:11
MZ/X !
fesszabályzót pesten mondom, sztem népszerű bolt. VI.ker Zichy Jenő u. 34. FUTÁR motorosbolt. tel: 06-1-312-45-26 vagy 06-20-976-96-88. A neve MZ elktronikus fesszabályzó 6V-ra.
Ha beszereled a fesszabályzót, akkor előtte az állórészről a szabályzóellenállást (ami valójában az a kis álló tekercs a DF csaltakozó mellett) VEDD LE, mert annak már nincs szerepe, csak feleslegesen fogyasztaná a gerjesztésnek szánt áramot. A szabályzóellenállás testre kötött kivezetését vedd ki a kis csavar alól és csak az állórész kivezetését tedd vissza alá.
Az el. fesszab. bekötése egyértelmű:
B+ battery +, ez megy az akksira illetve az összes többi fogyasztóra
D+ dinamó +, ezen jön a dinamóról a delej.
61 - ez a szabályzón belül össze van kötve a D+-al, azért van külön kivezetve, mert ez a megy a töltésjelző izzóra
DF - ez a szabályzott gerjesztés, ez megy vissza a dinamóhoz
D- test
Ha minden egyéb ok. nem zárlatos se az állórész se forgórész, kommutátor tiszta, szénkefék érintkeznek, nem szorulnak, vezetékek, érintkezők jók, akkor egy 40/45W-os első fényszórót, egy 5+2W-os helyzetjelzőt és egy kb 10W-ot fogyasztó gyújtást el kell bírni az akksi hosszútávú lemerülése nélkül. Amire figyelj, hogy a ennek a szabályzónak relative nagy "hiszterézise" van, ami a következőt jelenti : kb. 2000-2500-as fordulatszámon kapcsol be az áramkapcsoló dióda, ekkor alszik el a töltésjelző, innentől jön a delej a dimanóból. Ha a fordulatszám csökken, akkor kb. 1000-1200-as fordulat környékén kapcsol ki a töltés. Ekkor a töltésjelző is kigyullad. Ezen fordulat alatt CSAK az akkumulátor táplálja fogyasztókat. A szabályzó áramkapcsoló diódája ilyenkor teljesen leválasztja a dinamót a fogyasztókról.
Ha annyira lecsökken a fordulat, hogy a töltésjelző kigyullad, pl. alapjáraton, akkor egy gázfröccsel el kell érni újra a bekapcsoláshoz szükséges ~2500-as fordulatot. Ha bekapcsolt a töltésjelző, akkor már kisebb fordulatot is elegendő a töltéshez, csak a a kikapcsolási fordulatszám felett legyen. Ez akkor lehet fontos, ha pl. városban araszolsz, sok az alapjárat a lámpát meg égetni akarod. Ilyenkor érdemes vagy felvenni az alapjáratot vagy gázfröccsökkel "életben tartani" a töltést. Ezt azért írom, le mert ez nem hibás működés, ez ilyen, így jó.
Az egyenáramú dinakmókról csak annyit még, hogy ezek a dinamók soha nem fognak már alapjáraton a tölteni, egy ilyen 6V, 60w-os MZ dinamónak (a jawa dinamóknak is) a teljesítménye a fordulatszámmal arányosan növekszik, a névleges 60W-ot legjobb esetben is csak 1500-1600-as fordulaton tudja (ez az állórészre rá is van írva), maximális fordulaton a teljesítménye pedig olyan 75 W. Tehát folyamatosan üzemeltetett fogyasztók összteljesítménye nem lehet több, mint amennyit a dinamó tud a használatból eredő átlagos fordulatszámon. Ergo ha kis-közepes fordulatokon használjuk, akkor nem kell égetni folyamatosan a lámpát, vagy érdemes "csak" 25W-os izzót betenni, városban az is elég (városban a 18 vagy 21W-os féllámpát is gyakrabban nyomogatjuk). Ellenben főúton tartósan a 4-5ezres fordulatszámtartomány esetén, akár egy H1-es 60W-os izzót is betehetünk a reflektorba, mert valószinűleg bírni fogja az akksi lemerülése nélkül (pl. egy éjszakai túrán).
Az elekronikus feszszabályzó tehát csak arra jó, hogy a dinamónkból kihozzuk a maximumot (amellet persze, hogy nem kell karbantartani és nem romlik el).
Üdv,
Peti74 |