hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 24. vasárnap 
Emma

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2005-02-01 13:08:11

MZ/X !
fesszabályzót pesten mondom, sztem népszerű bolt. VI.ker Zichy Jenő u. 34. FUTÁR motorosbolt. tel: 06-1-312-45-26 vagy 06-20-976-96-88. A neve MZ elktronikus fesszabályzó 6V-ra.
Ha beszereled a fesszabályzót, akkor előtte az állórészről a szabályzóellenállást (ami valójában az a kis álló tekercs a DF csaltakozó mellett) VEDD LE, mert annak már nincs szerepe, csak feleslegesen fogyasztaná a gerjesztésnek szánt áramot. A szabályzóellenállás testre kötött kivezetését vedd ki a kis csavar alól és csak az állórész kivezetését tedd vissza alá.
Az el. fesszab. bekötése egyértelmű:
B+ battery +, ez megy az akksira illetve az összes többi fogyasztóra
D+ dinamó +, ezen jön a dinamóról a delej.
61 - ez a szabályzón belül össze van kötve a D+-al, azért van külön kivezetve, mert ez a megy a töltésjelző izzóra
DF - ez a szabályzott gerjesztés, ez megy vissza a dinamóhoz
D- test
Ha minden egyéb ok. nem zárlatos se az állórész se forgórész, kommutátor tiszta, szénkefék érintkeznek, nem szorulnak, vezetékek, érintkezők jók, akkor egy 40/45W-os első fényszórót, egy 5+2W-os helyzetjelzőt és egy kb 10W-ot fogyasztó gyújtást el kell bírni az akksi hosszútávú lemerülése nélkül. Amire figyelj, hogy a ennek a szabályzónak relative nagy "hiszterézise" van, ami a következőt jelenti : kb. 2000-2500-as fordulatszámon kapcsol be az áramkapcsoló dióda, ekkor alszik el a töltésjelző, innentől jön a delej a dimanóból. Ha a fordulatszám csökken, akkor kb. 1000-1200-as fordulat környékén kapcsol ki a töltés. Ekkor a töltésjelző is kigyullad. Ezen fordulat alatt CSAK az akkumulátor táplálja fogyasztókat. A szabályzó áramkapcsoló diódája ilyenkor teljesen leválasztja a dinamót a fogyasztókról.
Ha annyira lecsökken a fordulat, hogy a töltésjelző kigyullad, pl. alapjáraton, akkor egy gázfröccsel el kell érni újra a bekapcsoláshoz szükséges ~2500-as fordulatot. Ha bekapcsolt a töltésjelző, akkor már kisebb fordulatot is elegendő a töltéshez, csak a a kikapcsolási fordulatszám felett legyen. Ez akkor lehet fontos, ha pl. városban araszolsz, sok az alapjárat a lámpát meg égetni akarod. Ilyenkor érdemes vagy felvenni az alapjáratot vagy gázfröccsökkel "életben tartani" a töltést. Ezt azért írom, le mert ez nem hibás működés, ez ilyen, így jó.
Az egyenáramú dinakmókról csak annyit még, hogy ezek a dinamók soha nem fognak már alapjáraton a tölteni, egy ilyen 6V, 60w-os MZ dinamónak (a jawa dinamóknak is) a teljesítménye a fordulatszámmal arányosan növekszik, a névleges 60W-ot legjobb esetben is csak 1500-1600-as fordulaton tudja (ez az állórészre rá is van írva), maximális fordulaton a teljesítménye pedig olyan 75 W. Tehát folyamatosan üzemeltetett fogyasztók összteljesítménye nem lehet több, mint amennyit a dinamó tud a használatból eredő átlagos fordulatszámon. Ergo ha kis-közepes fordulatokon használjuk, akkor nem kell égetni folyamatosan a lámpát, vagy érdemes "csak" 25W-os izzót betenni, városban az is elég (városban a 18 vagy 21W-os féllámpát is gyakrabban nyomogatjuk). Ellenben főúton tartósan a 4-5ezres fordulatszámtartomány esetén, akár egy H1-es 60W-os izzót is betehetünk a reflektorba, mert valószinűleg bírni fogja az akksi lemerülése nélkül (pl. egy éjszakai túrán).
Az elekronikus feszszabályzó tehát csak arra jó, hogy a dinamónkból kihozzuk a maximumot (amellet persze, hogy nem kell karbantartani és nem romlik el).
Üdv,
Peti74
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu