MZGABI - 2016-05-14 12:58:22
Kedves kollégák!
A motor, amiről szó van, egy MZ ETZ 250 (DE LUXE) példány, 1986-os évjáratú, mechanikus (üllő-kalapács) gyújtású.A porlasztó aljáról egy kis kiegyenlítőcső vezet (gyárilag)az úszó feletti részhez.
Egy teljesen megoldhatatlan problémával szembesülök, akárhányszor elered az eső. A motor fogja magát, és leáll. Olyan érzésem volt eddig, hogy a gyújtás adja fel (ázik be), de a lentebb leírt dolgok ezt egyre kevésbé igazolják. Mivel korábban gyújtásproblémára (nedvességben testzárlatra) gyanakodtam, ezért a következő dolgok lettek kicserélve. A szekunder kábel, a gyertyapipa (gumis lett, rácuppan a gyertyavégre, szerintem víz alatt is működne), a gyújtótrafó (hermetikusan szigetelve). Problémát találtam a gyújtásoldali deklin is, mivel esőben levételkor víz folyt ki a dekliből. Kiderült, hogy a motorblokkon a jobb oldalon belül található három gumidugó - amely nem engedi be a vizet a generátorhoz - vetemedett, és gyakorlatilag beengedte a vizet esőben az üllőhöz és kalapácshoz. Ez a hiba is kijavítva. Gyanakodtam a hengerfejen lévő kis nyílásra is, amely arra hívatott, hogy a szemből a gyertyához bekerülő vizet a szabadba vezesse. Kis kő volt benne, hiba megszüntetve, ember örül. Viszont minden eddigi javítás és csere ellenére a motor továbbra is leállt az esőben. Újabb hibát orvosoltam, a légszűrő és a porlasztó közötti összekötő gumicső ki volt szakadva, esetleg ott víz kerülhetett a porlasztóba, kicseréltem. A motor továbbra is leállt az esőben.
Az eddigi legutolsó túrám Budapestről Tolcsvára vezetett pár hete, boldogan indultam neki az útnak az időjárás-előrejelzés ellenére, ami zivatarokat prognosztizált. Biztos voltam benne, hogy végre esőben is motorozhatok. Hatvan város határáig enyhén szitált csak az eső, és a motor nem állt le. Kezdtem büszke lenni, megtaláltam végre a hibát. Ám Hatvan várost elhagyva, erősen elkezdett esni az eső, és egyszer-egyszer egy pillanatra megtorpant a motor. Majd egy enyhe emelkedőn az egyre sűrűbb esőben leállt megint a motor. Pontosan úgy mint amikor az üzemanyag elfogy, és tartalékra kell átkapcsolni.Álltam a zuhogó esőben,kiszedtem a szerszámaimat a hátsó ládából. gyújtásdekli le, ellenőrzés, az üllő és kalapács száraz (hiszen korábban megoldottam a szigetelést). Próbálom beindítani a motort, nem megy akárhány berúgásra sem. Dühömben a meleg motort szívatóval próbáltam beindítani, mire (meglepetésre) beindult. Álló helyzetben kiválóan vette a fordulatszámot,a szívatót visszatoltam alaphelyzetbe. Egy fél percig így próbálgattam. . Elindultam vele, amint kezdtem kihúzatni, a motor megint leállt. Nagy nehezen újra beindítottam (melegen, szívatóval), és óvatosan kihúzatva a következő fokozatig próbáltam haladni vele. Észrevettem, ha nem húzatom nagyon ki, akkor csak 3. sebességben, de haladok a motorral. De a nagyobb teljesítményt (és sebességet) nem érem el vele. Kezdett elállni az eső, és egyre feljebb tudtam kapcsolni. Mire száraz lett az út, a motor teljesen visszanyerte az erejét, és 5. fokozatban is tudtam menni vele.
Összegzés: Ha ragyogóan süt a nap, gond nélkül tudok motorozni, akár 5-600 km-t is megállás nélkül. Amint nedvesedik az idő, azt érzem, mintha veszítene az erejéből a motor, ami oda vezet, hogy a zuhogó esőben minden esetben le is áll a motor.
|