Atilla - 2016-02-17 23:26:34
Akkor lehet, hogy nem egyre gondolunk!
Amit írtál, az elméletben teljesen igaz, csak a tapasztalatok mások.
Messziről futok neki:
A két motornál máshogy oldottam meg a töltést.
Az oldalkocsison az gyújtási áramra (+15) van rákötve a gerjesztés (persze át a szabályzón), a segéddiódák csak a visszajelzőt működtetik egy relén át. Ez annyiból jobb, nagyon alacsony fordulaton mát tölt. Világítással stabil 14V-ot tud meglepően alacsony fordulatszámtól.
Hátránya, hogy ha ráadod a gyújtást, rögtön maximumot gerjeszt. Vagyis ha gyújtáson hagyod, és nem indítod el, az nem tesz jót semminek.
Az ETZ generátoros TS-en pedig a segéddiódákról kötöttem be a feszültségszabályozót, vagyis onnan jön a gerjesztőáram. Jóval magasabb fordulaton kezd rendesen tölteni, de bekapcsolt tompítottal a vége ugyanaz a 14V.
Az egyikben egy Bosch feszültségszabályzó van, a másikban egy orosz( talán Lada), mindkettő elektronikus.
Én arra gondoltam, hogy az autókon más a generátor forgó/állórész méretezése és nem kell akkora feszültség a gerjesztéshez. Vagyis akkorát esik a feszültségszabályzón a gerjesztőáram, hogy ennyit tud belőle az MZ generátor. Ugyanis, ha lehúzom a + vezetéket a szabályzó túloldaláról és hozzáérintem a gerjesztőszálhoz, akkor így szabályozatlanul tölt az sokkal nagyobb feszültséggel is. (Vagyis a generátorok jók)
Nem mélyedtem túlzottan bele, jól elvagyok a stabil 14V-al is. De a feszültségszabályzókon esik nagyot a gerjesztés, az biztos.
Eddig minden a papírforma szerint működik.
Ami furcsa, hogy hamar elkezdenek tölteni. Kis fordulaton elérik a 14V-ot (főleg az oldalkocsis), de lámpával 14V-nál többet nem hajlandó összehozni egyik sem. Lámpa nélkül egyébként minden rendben, tökéletes a töltés. De lámpával szoktam mérni, mert úgyis mindig világít, mert kötelező.
Na ezt a mechanikus nem csinálta, cserébe ott sem jött meg hamarabb a töltés, de megbízhatatlan is volt és ráadásul fordulatszám függvényében össze-vissza töltött.
De szereltem már több generátoros MZ-be ilyen-olyan elektronikus szabályzót, mind ezt csinálta, nem tudom, hogy ez miért van. Nem értek az elektronikához, lehet, hogy Ti vágjátok mitől ilyen. Szerintem a logikus az lenne, hogy ha nagyot esik a szabályzón a feszültség, akkor mindig nagyot esik. Vagyis akkor végig kevés a gerjesztés és nagyon magas fordulaton kezd el tölteni. De ez az elmélet, valójában meg nem így van. |