Keri - 2013-06-15 09:44:35
Meg úgy látom a többi felett is elsiklottam :)
Préssávval nincs tapasztalatom, csak pár felszedett infó.
Megpróbálhatod, már csak kíváncsiságból is, de szerintem romlani fognak a motor tulajdonságai.
Préssáv hézagnak, a működéséből kifolyólag minél kisebbnek kell lenni, amit a mechanika megenged (ne érjen bele) Ugyanis az a lényege, hogy amikor a dugattyú közelít hozzá, akkor hirtelen belövi középre az ott található anyagot, mint amikor vízben tapsolsz. Ekkor a dugattyú felszínén befelé, a gyertyánál fölfelé, az égéstér falánál lefelé irányuló, tórusz örvény alakul ki.
Ennek több előnye van. Elnyújtja az égést, eloszlatja a hőt az égéstérben, javítja az égés tökéletességét.
Összességében a legfőbb előnye amiről tudok, hogy csökkenti a detonációs hajlamot.
Tehát erre alapozom azt hogy romlani fog a motor viselkedése, ha növeled a préssáv hézagot.
Plusz csökken a sűrítési arány, ami tovább rontja a hatékonyságát a termikus gépeknek, bár pont ezért a detonációs hajlam biztosan nem fog növekedni.
Azokon a motorokon, amivel dolgom volt ilyen téren kb. ugyan annyi volt az ajánlott préssáv hézag, mint az MZ, gondolom ebben a tartományban működik a jelenség.
A préssáv szélessége határozza meg azt hogy milyen fordulaton hogyan viselkedik.
Az MZ égéstér kialakítása az egyik véglet. Mély, félgömb égéstér a lehető legszélesebb préssávval. Ez már alacsony fordulaton működésbe lép, így egyértelműen gazdaságos, alacsony fordulatú üzemre van méretezve. Magas fordulaton viszont már nem kedvező a túl kicsi égéstér felület, ami gyorsabb égést eredményez, és detonációra való hajlamot.
A modern nagy fordulatú 2T gépeken, pl egy Aprilia RS125-ön, aminek a dugattyú átmérője kb. azonos az MZ125-el, az égéstér el van lapítva, amennyire csak lehet, szélesebb tórusz örvény, eleve jobb áramlási forma az örvényléshez, az égést jobban elnyújtja, maximalizált felületen tudja leadni a hőt a hengerfejnek, ezzel elérték, hogy 1:13,5-as sűrítési viszonynál nem detonál a gép.
MZ-nek mennyi is? 1:10?
Tehát optimális az lenne, ha a préssávot minél kisebbre vennéd, és csak az égéstér növelésével csökkentenéd a detonációt...
Persze nem mondom hogy faragd szét a motorod, csak arra akarok rávilágítani hogy a préssáv hézag és a sűrítési viszony (bizonyos határok között), sajnos ellentétes hatású ha csak a hengerfej pakolást módosítod. |