Keri - 2010-04-22 14:20:02
Ez így is van ahogy gondolod. Ha fixen 12V-ot adunk egy 6V-os motornak, akkor az egy idő után túlmelegszik és leég.
Az izzóval is így van ez.
DE amíg az izzó tisztán Ohmos ellenállás, addig a villanyotor Ohmos ÉS Induktív ellenállással rendelkezik. A melegedésért pedig csak az Ohmos ellenállás a felelős. Az induktív ellenállás pedig a fordulatszámmal növekszik.
Lényegében amikor 100V-ot adunk egy 6V-os motoronak akkor is csak 6V esik az Ohmos ellenállására a motornak, mert a többi az Induktívra fog esni.
Kicsit zavaros lehet, ezért mondom más megközelítésből.
Egy adott átlag áram érték fog egy adott melegedést produkálni a motorban (izzóban, vagy akármiben) tehát nekem csak az áramra kell figyelni hogy az ne lépje túl a névleges értéket. Azonban a motor tekercselésének indukciója vagyis az induktív ellenállása miatt csak lassan tud kialakulni a névleges áram bekapcsoláskor, és mivel váltakozó áram jut a tekercsekre a fordulatszám függvényében minél nagyobb a fordulat annál kisebb lesz az áram. Az áram elindulását lehet gyorsítani a feszültéség növelésével, azonban ha a névlegesnél nagyobb feszültséget kapcsolunk a motorra, akkor ez az áram túl fogja lépni a megengedettet, ami már káros. Ekkor lép közbe az okos elektronika, és leszabályozza az áramot és a feszültséget is.
Ezzel lehet gyorsítani az áram irány váltásait, így pedig nagyobb fordulaton nagyobb nyomatékot fog leadni, kiszélesedik a nyomaték tartománya a motornak.
Az alacsony feszültségű motorokat pedig azért kedvelik manapság, mert minél kisebb a feszültsége annál kisebb menetszámú tekercsek kellenek, amit persze a vezeték vastagságának növelésével és így az áramtűrés növelésével kompenzálnak (különben csökkenne a nyomaték) A kisebb menetszám pedig alacsonyabb indukciót jelent ami tovább gyorsítja a motort.
A teljesítmény növelés másik módja ha a motorban lévő tekercseket hűtjük. Lényegében adott vezeték vastagságnál csak a hűtés szab határt az áramtűrésnek. Tehát ha valami hűtési tuningot csinálunk egy villanymotoron, akkor az nagyobb áramot fog elviselni károsodás nélkül, vagyis nagyobb feszültséget is fog elviselni.
Tippem szerint ezt a két tuningmódszert ötvözik amikor a 24V-os motorra 140V-ot kapcsolnak.
Ja és rádadásnak még ott van az is hogy rövid ideig (amíg át nem melegszik a motor) akár 2-3* nagyobb áramot is elviselnek a villanymotorok. Amíg az elektromos szigetelés át nem ég vagy a vezeték el nem olvad, addig ez nem okoz semmi károsodást bennük.
A motorok egyébként kb. 80fok belső hőmérsékletet is kibírnak, ami azt jelenti hogy kb. 60fokos külső hőmérsékletig nem szoktak károsodni. Én kb. 50foknál szoktam lekapcsolni a túlterhelést. (Ezt már csak rövid ideig lehet kézzel megfogni) |