Keri - 2009-02-13 10:07:21
Fék szerelési tanfolyam:
Először is nézd meg hogy mozog a dugattyú amikor behúzod a kart.
Ha szimmetrikusan egyszerre mozog és egyszerre ér a tárcsához mindkét oldalon, akkor szerintem nem szedd szét, csak cserélj olajat, légteleníts, takarítsd le és esetleg cserélj porvédő gumit és fékpofát az állapottól függően.
Ugye a mosogatásnak nem sok értelme van, ha nem szeded szét, ezért feltételezem hogy szét akarod szedni.
A mosogatáshoz jó a benzin, de a gumi alkatrészek tönkre mennek tőle, tehát azokat szedd ki előtte, illetve a fékcső is gumiból van azt se mosd ki.
Ha nem akarod szétszedni, akkor simán csak az olajat cseréld le a légtelenítési folyamat közben, azaz addig légteleníted amíg tiszta olaj nem jön a nyeregnél. Én szeretem a Valvoline fékfolyadékot, (bár elég drága) mert elég rikító színe van és ahogy öregszik úgy fakul ki, ezért cserekor mindig látom, hogy már a friss folyadék jön. De ha gazdaságosan akard megoldani, akkor a sima magyar zöldflakonos DOT4 a legolcsóbb és a minősége is bőven jó.
Ha szétszeded, akkor cseréld az összes karmantyút is, azaz a gumi tömítő gyűrűket a féknyeregben.
4-et vegyél, mert sajnos minőségi gondok vannak ezekkel az alkatrészekkel és az amúgy is könnyű elrontani a berakásnál. Válogassál a boltban. Olyat vegyél amelyik gyűrűnek a belső élei közelről nézve nem cakkosak, hanem szép egyenes és éles.
A gyűrű berakása még mehet szárazon, de a dugattyút csak fékolajtól tocsogva szabad berakni, akkor is nagyon óvatosan, erőltetés nélkül szabad becuppantani. Ennél a műveletnél gyakori hiba hogy begyűrődik a tömítő éle a guminak a henger és a dugattyú közé és le is szakítja. Ez nem feltűnő, de máris ereszteni és szorulni fog a dugattyú. Ha jól raktad be akkor a benyomás után egyből könnyen ki is lehet húzni, de alap esetben maradjon teljesen benyomva.
Porvédő gumit is vegyél hozzá, az jelentősen megnöveli az élettartamát a féknek, és megakadályozza hogy megszoruljon a portól.
A fékpofát is vegyél újat. Vigyázz rá hogy a felületet semmi szennyeződés ne érje. Egy csepp olaj, zsíros ujjlenyomat, vagy bármi rontja a fékhatást. Ezért ezt utoljára kell berakni amikor minden össze van rakva, letisztítva és a kezedet is alaposan megmostad. Ilyenkor csak becsúsztatod a helyére, berakod a stifteket, és kész is vagy.
Ja igen a féktárcsa is zsírmentes legyen. Tiszta olajmentes benzin az jó a tárcsára, vagy sima mosogató szeres szivaccsal is lemoshatod.
Ha nem ereszt, akkor a főfékhengernél (fékkarnál) ne piszkáld semmi képen. Benzint se tegyél bele, mert az tönkreteszi a tömítést.
Az ebben lévő tömítés, ha lehet, akkor még érzékenyebb és sajnos még silányabb a boltban kapható, illetve a kiszedésnél a dugattyú is könnyebben sérülhet. Ha ez is javításra szorul, akkor ezzel nagyon óvatosan bánjál, "két ujjal" szereld.
Ja igen nagyon fontos. A szétszedésnél semmilyen fogót nem szabad használni a dugattyú kihúzására, mert sérülést okoz, és akkor lehet eldobni. Sűrített levegővel lehet kinyomni a legkönnyebben, de kezedre vigyázz, tegyél oda egy rongyot mert durván kilövi. (autó pumpa, makacsabb esetekben benzinkúton lévő sűrített levegő ha nincs kompresszor)
Aztán még pár jó tanács az igazán ütős fékhez: 2 féle fékbetét anyag van a boltokban. Az egyik a szürke, a másik a piros, téglaszínű, esetleg barna. Én az előbbit ajánlom, mert ez határozottabban fog.
Igaz gyorsabban kopik és nedvesen/hidegen nagyot harap, ezért reggeli induláskor óvatosan kell vele bánni, de menetközben már egyenletes teljesítményt nyújt és a fokozott melegedésre sem csökken jelentősen a fékerő tapasztalatom szerint. A piros az teljesen érzéketlen a nedvességre és hidegre, viszont a túlmelegedésre jelentősen csökken a fékhatás és úgy is marad, ráadásul a normál fékhatása is elmarad a szürkétől.
Aztán a másik fék tuning lehetőség a főfékhenger és a fékcső cseréje fémszövésűre.
Az MZ főfékhengere a rugalmas, gumi fékcsövek kompenzálására túlságosan nagy átmérőjű. Összességében jó fékrendszerre van az MZ-nek de ha valaki többre vágyik akkor érdemes egy merevebb teflon-acélhálós fékcsövet felrakni és mivel csökken a rugalmasság, kisebb átmérőjű főfékhengerrel (robogóból) is kezelhető nyomáspontja lesz a féknek, ugyan akkor jelentősen növekszik a fék érzékenysége.
(kisebb erővel kell húzni)
De hogy őszinte legyek szerintem ez már túlzás utcára. Neked csak egy légtelenítés és pár rendes fékpofa kell a boldogsághoz :)
|