Árpád - 2008-11-25 18:21:52
A 4.5 literes fogyasztással nem sokat mondtál. Azzal sem, hogy 350 köbcentis motornál. Ugyanis a 4.5 liter egész átlagos fogyasztás például egy megszakítós jawa 634 nél is. Az én 634-em még nincs átszerelve, mert egy ideje nem azt használom, de a fogyasztása 4és ötliter között mozog használattól függően.
Viszont felhívnám a figyelmedet pár dologra: Először is, nem a szikra tolja a motort. Azaz ha minden robbanási ütemben robban is a keverék, és jó időben, annál jobbat hiába csinálsz, nem fog a teljesítmény nőni, vagy a fogyasztás csökkeni.Közepes, vagy mags fordulaton mind a trabigyújtás, min a fetes megfelelője képes erre, tehát különbség nincs. Ahol különbség van, az az alacsony fordulat. Ott viszont a trabi gyújtás hátrányban van a feteshez képest. Miért is? A tranzisztoron teljesen nyitott állapot is mérhető feszültség, az ugy nevezett saturációs feszültség. Ez tipustól függő, de legkevesebb 1.5 volt. Tehát a gyújtó trafóra csak ennyivel kevesebb jut. 6 volt esetén 4.5 volt. A fetnek nincs saturációs feszültsége, hanem ellenállása van. Az álltalam ajánlott tipusé 0.2 ohm. A feszültség tehát a feten ohm törvénye szerint I*0.2. a 6 voltos gyújtótrafó árama kb 1.5A. Tehát a feten a feszültség 0.3V. A trafón 5.7. Elég szép különbség, nem?!!! Az indukált fesz a gyújtótrafón a megszűnő mágneses tér nagyságától függ, és a váétozás sebességétől. Látszik, hogy a mágneses tér a fetes esetben nagyobb, hiszen nagyobb a feszültség a trafó primerjén. A változás sebessége majdnem azonos, a fetesé egy picit gyorsabb, de ez a különbség elhanyagolható, mert mind a kettő olyan gyorsan változik, hogy a trafó nem tudja követni, azaz a trafó álltalag meghatározott idő alatt történik a megszakítás.
Tehát elektronikai szempontból a fet előnyösebb. Megbízhatóság szempontjábol kb azonosak, a tranyó meghibásodása valamivel nagyobb esélyű, mivel melegebb használat közben.
Tehát a fet ebből a szempontból is jobb. Akkor miért is használjunk tranzisztort? Mert az drágább? Az az, érv, hogy a trabigyújtás régóta működik, és nincs vele gond, nem állja meg a helyét. Két okból sem. Az első, hogy a mért dolgokat kell figyelembe venni, nem a személyes tapasztalatokat, főleg akkor nem, ha a másik változatot még nem tesztelted elég ideig.
A másik: Bizony, a trabi gyújtás nem műxik hiba nélkül. Előfordul, hogy rajtahagyott gyújtásnál leég.Ha lemerült az aksi, a motor nem indul vele.Fetessel ez a két gond megoldódik.
Még valami. Ha szakmai vitát folytatunk, és az egyik fél konkrét, szakmai, szakkönyvekben olvasható érveket használ, a másik félnek is illene hasonlókkal érvelnie. Mondjuk cáfold meg azt, hogy a tranyónak a saturációs feszültsége magassabb a feten mérhtőnél, vagy bizonyítsd be számítással, fizikai törvényekkel azt, hogy a névlegesnél kissebb rákapcsolt feszültség mágnesestér gyengülést okoz a trafóban.
Az, hogy húsz éve használod a trabigyújtást, nem érv.Ha akkoriban lett volna olcsón megfelelő Fet, azt tettek volna a gyárban a trabiba, és akkor most azt használnád húsz éve. |