crazydent - 2007-12-08 18:35:39
Hello Fiúk,
nem tűntem el, és nem is akarok lapítani. Nagyon rosszul tippel, aki ilyenre gondolt. De azt láthatjátok ti is, hogy a motorelektronika fórum döglődött, havonta volt 2-3 beírás. Nos, én is vagy 2 hete néztem be utoljára, és most, hogy egy órája jöttem haza 3 nap után vidékről, látom Sunesz emiljét. Jövök ide, és látom ezt a kalamajkát...
Szóval: Engem bánt a legjobban, hogy nem mindenkinek jön be a kütyü. A kis fordulaton jelentkező rángatásra több hipotézist is megvizsgáltunk Sunesszel, de azért nem olyan tempóban, ahogy én kész lettem volna a végére járni. Sunesz, ugye így volt: tavasszal egy fékpadra vártunk, de végül nem engedtek rá bennünket. Amikor ez kiderült, pár napra rá, május 26-án csináltunk egy tesztet, az nem jött be. Jun 15-re előkészítettem és felajánlottam neked egy új verziójú csipet, amit végre október 10-én vittél el. Ez volt az utolsó teszt, és bár javult a helyzet, még mindig nem tökéletes. Én azóta is várlak egy újabb verzióval, de nov. 23-án azt írtad, hogy nem tudod kipróbálni... Nem csesztetni akarlak, de te se állítsd azt, hogy nem teszek meg mindent a hiba megoldására. Meg más se. UFF.
Hogy a lényeget is értse az, aki akarja: alacsony fordszámon az egyhengeres motornál az egymást követő impulzusok időbeli távolsága az egyenetlen járás miatt nagyon-nagyon szór. Az IGC-ben van ugyan egy előrejelző algoritmus, amely a legutoljára mért 3 impulzus-távolságból megpróbálja megbecsülni a következő impulzus időpontját, de egyenetlen járásnál menthetetlenül elszámolja magát. Ez elvi probléma, ezzel nem lehet mit kezdeni, mivel felső holtponti jeladót használunk, márpedig az IGC alapkoncepciójában ez van, mert követelmény volt az, hogy az IGC esetleges meghibásodásakor, annak kihagyásával a gyújtás úgy-ahogy, de működőképes maradjon. Szóba jöhetett volna az előretolt jeladós rendszer, de az IGC nem olyan lett.
Mármost mi okozhatja a jelenséget? Két hipotézisünk is volt: a tévesztés miatt az IGC esetenként nagyon hamar akar begyújtani egy - közben ráhúzott gáz miatt esetleg jól bedúsult - keveréket, az akár annyira is visszarúghat, hogy leblokkol a motor és/vagy elszakítja a láncot, mint Sunesz mesélte. Ezt úgy próbáltuk orvosolni, hogy azt a fordszámot, ameddig az IGC transzparens, tehát nem avatkozik bele a jelbe, egyre feljebb toltuk. Hiába volt azonban több változatunk, nem tudtunk észrevehető javulást elérni. Ezután jött a második hipotézis, mely szerint a rosszkor adott (túl nagy) előgyújtás miatt az azt követő fordulat lelassul, és a következő várható időpontot az IGC megint rosszul számolja ki, ezúttal túl későre időzítve a gyújtást. Igenám, de a trafó áramát is csak a várható gyújtási pillanat előtt 5 ms-al kapcsolja be (ha pl. annyira van programozva). Ha elszámolta magát, akkor lehet, hogy a trafó csak 1-2 ms óta töltődik, amikor a holtponti jel megjön, márpedig legkésőbb akkor gyújtani kell. A gyengülés duplán jelentkezik: későn is gyújtott (gyakorlatilag 0 előgyújtással), és a trafó sem volt rendesen feltöltve. Az eredmény: erőtlen ütem, de gyors következő fordulat, amely újra téves számoláshoz vezet... együtt is van a dadogás magyarázata. Ezt úgy próbáltam kivédeni, hogy 3000 rpm alatt egyre hosszabb töltési időket engedek a trafónak. Mint olvastátok, valami javulás mutatkozott, de nem az igazi..
Nekem még új egy hipotézisem van, term. ahhoz is kellene segítőkész alany, de legalább eszmecsere. Arra tippelek, hogy mint fentebb írtam, a dadogást részben az okozhatja, hogy a gáz ráhúzásakor (tudomásom szerint ekkor jelentkezik a gond) különösen bedúsul a keverék. Óvatosan vetem fel, mert a motorokhoz kuka vagyok, de nem függhet össze ez a dolog a gyorsítófúvókák működésével?
Mindenképpen végére kellene járni. Egy egész regényt írtam, egyelőre megállnék, de szeretném, ha tudnátok, hogy nemm rajtam fog múlni, hogy kijavítjuk-e a hibát. Minden segítséget megadok egy kivételével: műhelyem nincs, ahol valós teszteket folytathatnánk.
Üdv, szr
Most menjünk át konstruktívba:
Mi a megoldás? A májusban készített |