tibi - 2004-04-06 23:19:54
Számoljunk egy kicsit!
Legrosszabb eset akkor lép fel, amikor a gyújtás rajta van a gépen de a motor nem jár, a HALL érzékelő pedig éppen nyitja a tranzisztort. Ez sajnos jóval nagyobb terhelés a tranyónak, mintha menne a motor, ui. ekkor nem kapcsoló üzemmódban, hanem 'A' osztályú üzemmódban van. Mivel zárt érintkezőkön a CPI L1 tekercsén max. 500mA halad, így a terhelés ebben a legrosszabb esetben kb. 28 ohm (tulajdonképpen ez fix érték, de nem ismerem, úgyhogy kénytelen vagyok az ismert adatokból a legrosszabbat feltételezve visszafelé számolni). A disszipáció maximum 'A' osztályú vezérlésnél akkor lép fel, ha a tranyón az akksi fesz. fele van. Ekkor a tranyónkon disszipálódó teljesítmény kerekítve 1.9W Hát nem ettől fog meghalni az akksi... (A BD649 max. disszipációja 62.5W, a BD139-é pedig 10W. Előbbin a max. áram 8A, utóbbin 1A, vagyis mindkét tranyó alkalmas a feladatra). Tisztán látszik, hogy FET-el vacakolni a fenti, legrosszabb esetre számolt teljesítmény miatt is felesleges, azontúl ide csakis MOSFET lenne használható, aminek a vezérlése eleve nem kispályás, ilyen zajos környezetben pláne. Külön MOSFET meghajtó IC-vel meg azért nem bonyolítanám a dolgot. Persze ízlés kérdése...
A teljes termikus ellenállás fenti teljesítményre 50K/W körüli értékre adódik 80C külső hőmérséklettel számolva (a moci fém borítása alatt a napon sem haladja meg a hőmérséklet ezt az értéket, tehát már duplán túl vagyunk méretezve. Egy TO220 tok (BD649) hűtőzászlója gyakorlatilag elegendő is, vagyis nem kell semmilyen hűtés. A TO126 (BD139) tokra azért erre az értékre tennék egy pici alu lapot, nyáron biztos ami biztos ne éppen a gyújtás szálljon el. (Persze nem csodálkozom azon, hogy nem melegszik a BD139 sem, hiszen mint előbb írtam, duplán túl vagyunk méretezve).
Remélem sikerült lebeszéljelek a FET-ről, a hűtéssel meg egyetértek, de nem kell túlzásba vinni, elég egy pici alu lap, nem kell borda. Így a NYÁK-on elfér a dolog.
Én továbbra is a táp szűrését céloznám meg, az moci elektromos hálózatába visszajutó, gyakran 100V fölé emelkedő feszültségtüskék kiiktatását. Ezek tökéletesen bezavarnak minden tranzisztoros (pláne IC-s) áramkört. Egy elektromos fordulatszámmérőnél ez persze tökmindegy, na de a gyújtás jeladónál?! Persze ez is ízlés kérdése...
Mindenesetre a gyári gyújtásokba sem véletlenül tették bele.
üdv:
tibi
|