hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 23. szombat 
Kelemen, Klementina

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


tibi - 2004-04-06 23:19:54

Számoljunk egy kicsit!

Legrosszabb eset akkor lép fel, amikor a gyújtás rajta van a gépen de a motor nem jár, a HALL érzékelő pedig éppen nyitja a tranzisztort. Ez sajnos jóval nagyobb terhelés a tranyónak, mintha menne a motor, ui. ekkor nem kapcsoló üzemmódban, hanem 'A' osztályú üzemmódban van. Mivel zárt érintkezőkön a CPI L1 tekercsén max. 500mA halad, így a terhelés ebben a legrosszabb esetben kb. 28 ohm (tulajdonképpen ez fix érték, de nem ismerem, úgyhogy kénytelen vagyok az ismert adatokból a legrosszabbat feltételezve visszafelé számolni). A disszipáció maximum 'A' osztályú vezérlésnél akkor lép fel, ha a tranyón az akksi fesz. fele van. Ekkor a tranyónkon disszipálódó teljesítmény kerekítve 1.9W Hát nem ettől fog meghalni az akksi... (A BD649 max. disszipációja 62.5W, a BD139-é pedig 10W. Előbbin a max. áram 8A, utóbbin 1A, vagyis mindkét tranyó alkalmas a feladatra). Tisztán látszik, hogy FET-el vacakolni a fenti, legrosszabb esetre számolt teljesítmény miatt is felesleges, azontúl ide csakis MOSFET lenne használható, aminek a vezérlése eleve nem kispályás, ilyen zajos környezetben pláne. Külön MOSFET meghajtó IC-vel meg azért nem bonyolítanám a dolgot. Persze ízlés kérdése...

A teljes termikus ellenállás fenti teljesítményre 50K/W körüli értékre adódik 80C külső hőmérséklettel számolva (a moci fém borítása alatt a napon sem haladja meg a hőmérséklet ezt az értéket, tehát már duplán túl vagyunk méretezve. Egy TO220 tok (BD649) hűtőzászlója gyakorlatilag elegendő is, vagyis nem kell semmilyen hűtés. A TO126 (BD139) tokra azért erre az értékre tennék egy pici alu lapot, nyáron biztos ami biztos ne éppen a gyújtás szálljon el. (Persze nem csodálkozom azon, hogy nem melegszik a BD139 sem, hiszen mint előbb írtam, duplán túl vagyunk méretezve).

Remélem sikerült lebeszéljelek a FET-ről, a hűtéssel meg egyetértek, de nem kell túlzásba vinni, elég egy pici alu lap, nem kell borda. Így a NYÁK-on elfér a dolog.

Én továbbra is a táp szűrését céloznám meg, az moci elektromos hálózatába visszajutó, gyakran 100V fölé emelkedő feszültségtüskék kiiktatását. Ezek tökéletesen bezavarnak minden tranzisztoros (pláne IC-s) áramkört. Egy elektromos fordulatszámmérőnél ez persze tökmindegy, na de a gyújtás jeladónál?! Persze ez is ízlés kérdése...
Mindenesetre a gyári gyújtásokba sem véletlenül tették bele.

üdv:
tibi
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu