peti74 - 2007-03-15 12:49:06
Szia.
Honnan tudod hogy nem működik az MZ dinamó ?
Ha le akarod tesztelni a dinamót, akkor elöszőr köss le róla mindent, a szabályzót és a "régi" szabályzóellenállást is (kis álló tekercs a DF kivezetés mellett.
Ezután kösd be csak simán öngerjesztésben. MZ dinamónál ez egyszerű: a DF-et kösd rá a D+ra. Azt ellenőrizd le, hogy az állórész másik (nem a DF) kivezetésének testre csavarozva kell lennie (közvetlenül a megszakító/jeladó "emelvény" tövében).
Ezután indítsd be a motort aksiról, és a D+on mérj feszültséget a testhez képest. Alapjáraton (persze attól függ, hogy az neked épp mennyi) kb. 6-7 V-ot kell leadnia, természetesen pozitívat. Ha nem indul be az öngerjeszési folyamat (pl. csak 1V alatti fszültség van)vagy a leadott feszültség nem pozitív, akkor a (negatív testeléssel bekötött !!) akksiról + végéről hozz egy vezetéket és érintsd hozzá a D+-hoz szintén üzem közben néhány mp.-re (a feszültségmérő végig rajta van). Ettől be kell indulnia az öngerjesztési folyamatnak, méghozzá pozitív irányban.
Ha ezután sem sikerül a testhez képest pozitív 5-6 V-ot gyártania önállóan, akkor még 2 gond lehet:
- az állórész kivezetései fel vannak cserélve (a test és a DF) ezt egyszerű javítani.
- az állórész szakadt vagy zárlatos. Ehhez meg kell mérni az egyenáramú ellenállást a két kivezetés között. Kb. 3ohm-nak, de legalábbis 3,5-2,5 között kell lennnie, akkor jó.
Ha már sikerült pozitív feszültséget leadnia, de nincs nincs 5-6 V, akkor egy kis darab 1000-res csiszolópapírral finoman, működés közben csiszold meg a kommutátort (az amúgy sem árt), a feszültség ilyenkor egyből növekedni szokott a jobb szénkefe érintkezés miatt.
Következő próba, hogy a motort felpörgeted, és ha a dinamó így öngerjesztésben képes maximum fordulat közelében 22-25V-ot leadnia, akkor az a dinamó jó.
Ezután még azt tudod letesztelni, hogy, kb félgázon tartod (ekkor 10-15 V közöt kell vhol termelnie), amikor a test és DF közé bekötsz egy 12V-os (!) mondjuk 21W-os izzót, ha ezt meghajtja kb 12V-tal, akkor jó. Vigyázz a fordulatszámra, nehogy kiégesse az izzót. Végül közepes fordulatról indulva, pl. 12V 55/60-as, vagy 6V 75/75-ös izzót is ráköthetszt, ez már olyan terhelést ad a dinamónak, ami miatt úgysem tud megszaladni a feszültsége (terhelés~=névleges teljesítmény), ha ezt meg tudja hajtani, akkor a dinamó valóban képes rá, hogy leadja a névleges teljesítményét. Jó jel, ha a terhelés (izzó) hatására a dinamóból sivító hang jön, ez is azt jelenti, hogy képes teljesítmény leadására.
Ha az öngerjesztéses dinamó-teszt sikeres (akkor közben eljutottál oda is, hogy a dinamóban garantáltan kialakult a negatív testeléshez szükséges visszamaradó mágneses mező), ekkor lehet bekötni az elektronikus fesszabályzót. A dinamó DF és D+ pontjait szétválasztod és rákötöd őket a szabályzó DF és D+ pontjaira (értelemszerűen.)
A szabályzó maradékk három kivezetése:
D- : testre kell kötni, ez kell, mert refrncia nélkül nincs szabályzás.
B : battery, ez megy az aksira és a motor összes fogyasztójára. Ez pont a dinamó felől nézve az "áramkapcsoló utáni rész".
61 : ez megy a töltésjelző izzóra, gyakolatilag a szabáylzón belül össze van kötve a D+al. Ez pont a dinamó felől nézve az "áramkapcsoló előtti rész".
Az áramkapcsoló "előtti" (D+, a dinamó szénkeféje) és "utáni" (akksi és a fogyasztók) részt nem szaad összeköütni, mert akkor az áramkapcsolót kiiktatod. Annak pedig az a szerepe, hogy a dinamó felől engedje folyni az áramot az aksi és a fogyasztók felé, de az aksiból a dinamó felé ne folyhasson áram (mert az gyakorlatilag az aksi rövidrezárását jelenti a forgórészen keresztül).
Az elektronikus szabláyzókban az áramkapcsoló egész egyszerűen egy dióda, azon pedig ugye csak az egyik irányban folyhat áram. "Hátránya", hogy a diódán esik kb. 0,6-0,7 V, de a szabályzó ennyivel fejebb veszi a D+t.
Még valami. A 6V-os MZ elektroniku szabályzónak pont az áramkapcsoló dióda feszültségesése miatt (mert ő dióda "előtti" pontján mér, de az "utáni" pontján szabályoz) van egy kis hisztrészise, ami azt jelenti, hogy növekvő fordulat esetén magasabb feszültégen indul meg a töltés, mint ahogy csökkenő fordulat esetén megáll.
Ez a gyakoltaban azt jelenti, hogy ha alapjáraton (pl. 1000) ég a töltésjelző, 2000-re felpörgetve még mindig ég, 2500-re felpörgetve kialaszik. Ezután a fordulatszám már lecsökkenhet 2000-re, a töltés megmarad, és mondjuk 1200-n kapcsol ki, csak akkor gyullad ki a töltésjelző.
Tehát ha az alapjáratot felveszed 1200-re, akkor egy gázfröccs után már elalszik a töltésjelző, és úgy is marad.
(ezeket a fordulatszámokat csak tompított világítás nélkül szabad készpénznek venni).
Szóval lehet, hogy valami banáli hiba okozza a gondodat (pozítv testelés, benthagyott szabályzóellenállás, testelés hiánya, fordított állórész bekötés, stb.)
Jelezz majd vissza légyszíves, hogy mire jutottál. |