hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 23. hétfö 
Viktória

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2007-03-15 12:49:06

Szia.
Honnan tudod hogy nem működik az MZ dinamó ?

Ha le akarod tesztelni a dinamót, akkor elöszőr köss le róla mindent, a szabályzót és a "régi" szabályzóellenállást is (kis álló tekercs a DF kivezetés mellett.
Ezután kösd be csak simán öngerjesztésben. MZ dinamónál ez egyszerű: a DF-et kösd rá a D+ra. Azt ellenőrizd le, hogy az állórész másik (nem a DF) kivezetésének testre csavarozva kell lennie (közvetlenül a megszakító/jeladó "emelvény" tövében).
Ezután indítsd be a motort aksiról, és a D+on mérj feszültséget a testhez képest. Alapjáraton (persze attól függ, hogy az neked épp mennyi) kb. 6-7 V-ot kell leadnia, természetesen pozitívat. Ha nem indul be az öngerjeszési folyamat (pl. csak 1V alatti fszültség van)vagy a leadott feszültség nem pozitív, akkor a (negatív testeléssel bekötött !!) akksiról + végéről hozz egy vezetéket és érintsd hozzá a D+-hoz szintén üzem közben néhány mp.-re (a feszültségmérő végig rajta van). Ettől be kell indulnia az öngerjesztési folyamatnak, méghozzá pozitív irányban.
Ha ezután sem sikerül a testhez képest pozitív 5-6 V-ot gyártania önállóan, akkor még 2 gond lehet:
- az állórész kivezetései fel vannak cserélve (a test és a DF) ezt egyszerű javítani.
- az állórész szakadt vagy zárlatos. Ehhez meg kell mérni az egyenáramú ellenállást a két kivezetés között. Kb. 3ohm-nak, de legalábbis 3,5-2,5 között kell lennnie, akkor jó.

Ha már sikerült pozitív feszültséget leadnia, de nincs nincs 5-6 V, akkor egy kis darab 1000-res csiszolópapírral finoman, működés közben csiszold meg a kommutátort (az amúgy sem árt), a feszültség ilyenkor egyből növekedni szokott a jobb szénkefe érintkezés miatt.
Következő próba, hogy a motort felpörgeted, és ha a dinamó így öngerjesztésben képes maximum fordulat közelében 22-25V-ot leadnia, akkor az a dinamó jó.
Ezután még azt tudod letesztelni, hogy, kb félgázon tartod (ekkor 10-15 V közöt kell vhol termelnie), amikor a test és DF közé bekötsz egy 12V-os (!) mondjuk 21W-os izzót, ha ezt meghajtja kb 12V-tal, akkor jó. Vigyázz a fordulatszámra, nehogy kiégesse az izzót. Végül közepes fordulatról indulva, pl. 12V 55/60-as, vagy 6V 75/75-ös izzót is ráköthetszt, ez már olyan terhelést ad a dinamónak, ami miatt úgysem tud megszaladni a feszültsége (terhelés~=névleges teljesítmény), ha ezt meg tudja hajtani, akkor a dinamó valóban képes rá, hogy leadja a névleges teljesítményét. Jó jel, ha a terhelés (izzó) hatására a dinamóból sivító hang jön, ez is azt jelenti, hogy képes teljesítmény leadására.

Ha az öngerjesztéses dinamó-teszt sikeres (akkor közben eljutottál oda is, hogy a dinamóban garantáltan kialakult a negatív testeléshez szükséges visszamaradó mágneses mező), ekkor lehet bekötni az elektronikus fesszabályzót. A dinamó DF és D+ pontjait szétválasztod és rákötöd őket a szabályzó DF és D+ pontjaira (értelemszerűen.)
A szabályzó maradékk három kivezetése:
D- : testre kell kötni, ez kell, mert refrncia nélkül nincs szabályzás.
B : battery, ez megy az aksira és a motor összes fogyasztójára. Ez pont a dinamó felől nézve az "áramkapcsoló utáni rész".
61 : ez megy a töltésjelző izzóra, gyakolatilag a szabáylzón belül össze van kötve a D+al. Ez pont a dinamó felől nézve az "áramkapcsoló előtti rész".

Az áramkapcsoló "előtti" (D+, a dinamó szénkeféje) és "utáni" (akksi és a fogyasztók) részt nem szaad összeköütni, mert akkor az áramkapcsolót kiiktatod. Annak pedig az a szerepe, hogy a dinamó felől engedje folyni az áramot az aksi és a fogyasztók felé, de az aksiból a dinamó felé ne folyhasson áram (mert az gyakorlatilag az aksi rövidrezárását jelenti a forgórészen keresztül).
Az elektronikus szabláyzókban az áramkapcsoló egész egyszerűen egy dióda, azon pedig ugye csak az egyik irányban folyhat áram. "Hátránya", hogy a diódán esik kb. 0,6-0,7 V, de a szabályzó ennyivel fejebb veszi a D+t.

Még valami. A 6V-os MZ elektroniku szabályzónak pont az áramkapcsoló dióda feszültségesése miatt (mert ő dióda "előtti" pontján mér, de az "utáni" pontján szabályoz) van egy kis hisztrészise, ami azt jelenti, hogy növekvő fordulat esetén magasabb feszültégen indul meg a töltés, mint ahogy csökkenő fordulat esetén megáll.
Ez a gyakoltaban azt jelenti, hogy ha alapjáraton (pl. 1000) ég a töltésjelző, 2000-re felpörgetve még mindig ég, 2500-re felpörgetve kialaszik. Ezután a fordulatszám már lecsökkenhet 2000-re, a töltés megmarad, és mondjuk 1200-n kapcsol ki, csak akkor gyullad ki a töltésjelző.
Tehát ha az alapjáratot felveszed 1200-re, akkor egy gázfröccs után már elalszik a töltésjelző, és úgy is marad.
(ezeket a fordulatszámokat csak tompított világítás nélkül szabad készpénznek venni).

Szóval lehet, hogy valami banáli hiba okozza a gondodat (pozítv testelés, benthagyott szabályzóellenállás, testelés hiánya, fordított állórész bekötés, stb.)

Jelezz majd vissza légyszíves, hogy mire jutottál.
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu