hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 24. kedd 
Ádám, Éva

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2006-05-27 00:54:17

Herwatt.
Most esett le, hogy miért érdekel ez a zárásszög. Mert nem pörög ki az ETZ.
Megpróbálom érthetővé tenni, hátha sikerül.
Ha a zárásszög - vagyis a főtengely fordulatának azon szakasza, amikor a trafó primer köre zárva van és a trafó "töltődik" - túl kicsi, akkor a trafóban nem tud a kellő energiájú mágnesen mező felépülni az idő rövidsége miatt, tehát a szikra energiája sem lesz elég a benzin-levegő keverék begyújtásához.

Ha zárásszöget állítunk be (azt mondjuk hogy a 360 fokos 1 teljes fordulat alatt a trafó például 75 fokon keresztül töltődjön) akkor tulajdonképpen egy kitöltési tényezőt állítottunk be.
Ahogy a fordulatszám növekszik, az egy fordulathoz szükséges idő egyre kevesebb, tehát ezzel arányosan a töltődsési idő is egyre kevesebb.
Belátható, hogy lesz egy egy olyan fordulatszám, ami felett a túl rövid töltődési idő miatt már gyújtáskihagyások lesznek. Nem telkes kimaradás, csak egy-egy ütem marad ki, és persze a fordulatszám növekedésev egyre több, és ez épp elég lesz arra, hogy egy bizonyosd fordulat fölé ne tudjuk pörgetni a motort.
Az egyik elsőre kézenfekvő megoldás az, amit Sunesz javasol, hogy a zárásszöget állítsd be jó nagyra: 250 fok esetén egy fordulat közel 70%-ában töltődik a trafó.
Erre azonban van egy ellenjavaslat is, mégpedig, hogy a trafó is és a végfoktranzisztor is túlmelegedhet, hiszen az idő 705-ban melegszik, és csak 30%-ban van ideje hűlni.
Okosabbnak látom nem a zárásszöget, hanem a töltődési időt beállítani, így a fordulatszámtól függetlenül a trafó minden szikra előtt ugyanannyi ideig töltődik. Itt egy egy olyan időtartamot kell kitalálni, amiről tudjuk, hogy annyi töltődési idő esetén a trafó elégséges szikrát ad. Azt hiszem az igc leírásában is benne van, hogy a hagyományos trafók esetén ez olyan 5-6 ms (milliszekundum) lehet.
De ki is tudjuk számolni. Ehhez azt kell tudni, hogy az EZT gyári elektronikus gyújtása egy 50%-os kitöltési tényezőjú jellel dolgozik (mondhatjuk úgy is, hogy 180fokos a zárásszöge), vagyis a trafó mindig pont félfordulaton át töltődik.
Ha azt vesszük, hogy a gyári ETZ maximális fordulata mondjuk 6000/min vagyis 100/sec, akkor a töltődési idő 1/100/sec/2=0,005 sec = 5 ms. No lám, tényleg.
Tehát ha az IGC-ben (mert ezt is tudja ám) nem zárásszöget állítasz be, hanem egy 5 (vagy ha nagyon tutira akarsz menni, akkor legyen 6) ms-os zárási időt, akkor még nagyfordulaton is eleget fo töltődni a trafó. Ráadásul 6000-es fordualton az iz idő 50%-ban fog lemegedni a trafó, de 3000-en már csak 25%-ban, tehát a trafó és az végfoktranzisztor túlmelegedési esélyei is csökkennek.
Remélem ez érthető volt.

Mellesleg odafigyelve végig kell olvasni az IGC programozási leírását is, mert ha jól emlékszem zárási szöget és zárási időt egyszerre nem lehet beállítani, mert egymásnak ellentmondanak. A program viszont úgy van megiíra, hogy az egyik adat esetén a másikat nem veszi figyelembe, csak azt nem tudom fejből, hogy melyik übereli a másikat. Még az sem kizárt, hogy Herrwattnál ez volt a helyzet végig.
Ha a zárási idő minden fordulaton jó, akkor lehet majd a görbével kísérlezetni.
Azt javaslom - ha szabad ilyet - hogy előszőr egy fi görbét adj neki, mintegy leutánozva a gyári fix beállítást, és ha kiforog vele, akkor a zárási idő rendben van minden fordulaton.

Bocs, ha hosszú voltam.
Üdv,
Peti74
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu