hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 24. kedd 
Ádám, Éva

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2006-03-10 16:50:43

Már bocsánat, de amit Keats leírt az nem igaz.

Az ETZ jeladóban a hall ic épp elég "érzékeny". Tehát ha egy beszerelt jeladó esetén olyan lassan forgatod a főtengelyt, hogy a gyertyamenet helyére becsavart indikátorórán lassabban mennek a századmilliméterek, mint az karórán a másodpercek, a gyertya szikrája akkor is üzemszerű, erős szikra lesz a megfelelő pillanatban. Az elektronikus gyújtás beállítása éppen ezért sokkal kellemesebb, mint a mechanikus.
A jelenség magyarázata, hogy a polaritásváltás a mágnes forgási sebességétől függetlenül megtörténik, és mivel a hall ic "mögé" között erősítőkapcsolás tranzisztorai teljesen nyitott vagy zárt állapotban vannak, ezért a hall ic jelére az tranzisztorok "átbillennek", a végfok pedig kapcsolja a trafót, ami szikrázik. A forgási sebességnek annyira nincs köze szikrázáshoz, hogy ha a kézben tartott jeladót nem forgatod, hanem kihúzod belőle a mágnest és azt a megfelelő oldalával közelíted-távolítod az ic-től, akkor is működtetni lehet az áramkört. Tessék csak kipróbálni!

Keatsnak abban sincs igaza, hogy a tartósan egyirányba forgatott jeladó esetén egy fordulatt alatt kétszer szikrázik. Azért nem igaz, mert a szikra egy adott pólusváltásra fog metörténni (mondjuk É->D), ilyen pedig egy fordulat alatt egyszer van.
Ha bejelölöd a mágnesen az a pontot, ahol az egyik irányba forgatva szikrázik, majd a másik irányba kezded el forgatni, akkor azt tapasztalod, hogy pont 180 fokkal eltolt pozicióban szikrázik, hiszen visszafelé forgatva a szikrázást kiváltó pólusváltás pont fordítva történik.

Ugyanezzel a jeladóval működik a trabi is, ott azonban a jeladó mögé kötött kapcsolás képes arra, hogy a hall ic minkét pólusváltásra adott jelét hasznosítsa. Ott is igaz, hogy hogy egy fordulat alatt egy henger csak egyszer szikrázik, viszont az egyik henger mondjuk az É->D pólusváltáskor, a másik pedig 180 fokkal később a D->É pólusváltáskor.

Sőt. A trabiban és az ETZ-ben különböző mágneseket építettek a fritzek. A trabi mágnes abból a szempontból "okosabb", hogy itt a mágnesgyűrű felmágnesezése kissé asszimetrikusan történt, olyan formában, hogy a hall ic-t a mágnes alatt sugárirányban mozgatva kismértékben változtatható a pólusváltás poziciója, és ezzel állítható be 100% pontossággal a 180 fokos szimmetria a két henger gyújtása között. Ebből az is következik, hogy a trabi mágnesek 1 és 2 hengeres motorhoz is használhatóak, míg az ETZ jeladók mágnesei csak 1 hengereshez.

Nem akartam megbántani senkit, Keats-et sem, csak szeretném, ha a működés megértéséhez mindenki közelebb jutna és nem távolabb.

Üdv,
Peti74
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu