peti74 - 2006-03-10 16:50:43
Már bocsánat, de amit Keats leírt az nem igaz.
Az ETZ jeladóban a hall ic épp elég "érzékeny". Tehát ha egy beszerelt jeladó esetén olyan lassan forgatod a főtengelyt, hogy a gyertyamenet helyére becsavart indikátorórán lassabban mennek a századmilliméterek, mint az karórán a másodpercek, a gyertya szikrája akkor is üzemszerű, erős szikra lesz a megfelelő pillanatban. Az elektronikus gyújtás beállítása éppen ezért sokkal kellemesebb, mint a mechanikus.
A jelenség magyarázata, hogy a polaritásváltás a mágnes forgási sebességétől függetlenül megtörténik, és mivel a hall ic "mögé" között erősítőkapcsolás tranzisztorai teljesen nyitott vagy zárt állapotban vannak, ezért a hall ic jelére az tranzisztorok "átbillennek", a végfok pedig kapcsolja a trafót, ami szikrázik. A forgási sebességnek annyira nincs köze szikrázáshoz, hogy ha a kézben tartott jeladót nem forgatod, hanem kihúzod belőle a mágnest és azt a megfelelő oldalával közelíted-távolítod az ic-től, akkor is működtetni lehet az áramkört. Tessék csak kipróbálni!
Keatsnak abban sincs igaza, hogy a tartósan egyirányba forgatott jeladó esetén egy fordulatt alatt kétszer szikrázik. Azért nem igaz, mert a szikra egy adott pólusváltásra fog metörténni (mondjuk É->D), ilyen pedig egy fordulat alatt egyszer van.
Ha bejelölöd a mágnesen az a pontot, ahol az egyik irányba forgatva szikrázik, majd a másik irányba kezded el forgatni, akkor azt tapasztalod, hogy pont 180 fokkal eltolt pozicióban szikrázik, hiszen visszafelé forgatva a szikrázást kiváltó pólusváltás pont fordítva történik.
Ugyanezzel a jeladóval működik a trabi is, ott azonban a jeladó mögé kötött kapcsolás képes arra, hogy a hall ic minkét pólusváltásra adott jelét hasznosítsa. Ott is igaz, hogy hogy egy fordulat alatt egy henger csak egyszer szikrázik, viszont az egyik henger mondjuk az É->D pólusváltáskor, a másik pedig 180 fokkal később a D->É pólusváltáskor.
Sőt. A trabiban és az ETZ-ben különböző mágneseket építettek a fritzek. A trabi mágnes abból a szempontból "okosabb", hogy itt a mágnesgyűrű felmágnesezése kissé asszimetrikusan történt, olyan formában, hogy a hall ic-t a mágnes alatt sugárirányban mozgatva kismértékben változtatható a pólusváltás poziciója, és ezzel állítható be 100% pontossággal a 180 fokos szimmetria a két henger gyújtása között. Ebből az is következik, hogy a trabi mágnesek 1 és 2 hengeres motorhoz is használhatóak, míg az ETZ jeladók mágnesei csak 1 hengereshez.
Nem akartam megbántani senkit, Keats-et sem, csak szeretném, ha a működés megértéséhez mindenki közelebb jutna és nem távolabb.
Üdv,
Peti74 |