peti74 - 2006-01-29 00:09:05Jó estét.
Végre eljutottam odáig, hogy - a mínuszokra való tekitettel - a kétütemű, elektronikus gyújtású trabant gépjárművembe installáltam bele az IGC-60 kéthegeres változatát. Némi zavarszűrési munkálat után a szerkezet végre rendesen működik.
A karburátorhoz a kisérletezés közben nem nyúltam.
Az IGC-t úgy próbálgattam, hogy a különböző karakterisztikákat az anyósülésre helyezett laptop segítségével töltögettem le neki így azonnal ki is tudtam próbálni a változást. Előszőr néhány előre elmentett görbét kapott, és már itt kiderült, hogy teljesen lineáris karakterisztika nem jó neki. Alapjáraton kevés volt neki az 5-6 fok, 4000 körül meg már nagyon becsörgött a 30 fok körüli előgyújtástól.
Ezután különböző kiflialakzatokat próbálgattam, ezekből végül egy olyat találtam életképesnek, ahol az alapjárat közeli 8 fok előszőr meredeken emelkedik, viszont 4000-es fordulat közelében már közel vízszintes lesz, és az eredeti fix 21 fokos előgyújtáshoz képest olyan 25 fok közelében áll meg. A jeladó fix 5 fokos értékre lett állítva, így ez az 5 fokot hozzá kell adni a görbéhez. Íme:
trabi7.jpg
A kísérletezgetést lehetett volna még folytatni/finomítani, de közúton elég nehéz érzésrre megmondani, hogy egy adott fordulatszámon a motor erősebb vagy gyengébb lett. Az ideális karakterisztika megtalálásának lehetőségei korlátozottak, tökéletest talán csak fékpadon lehetne.
A motor viselkedése valamelyest változott, de nem mondanám elsőre, hogy érezhető változást produkált volna. Kis fordulaton mintha nem lenne meg az a nyomaték, ami fix 21 foknál megvolt, erre abból az érzetből következetek, hogy az IGC-vel 30-nál 4-esben már rángatott, amit előtte nem csinált. Persze ez a rángatás csalóka : az adott fordulaton történt erősödés miatt is lehetséges, hiszen egy gyenge motor járását könyebben "kisimítja" az a tömeg, amit mozgatni kénytelen. Márpedig a trabant közel 26 lóereje (4200-on) és 54 Nm-e (3000-en ) nem épp dinamikusan mozgatja a vezetővel együtt 700 kg-os kasztnit.
3000 körüli fordulatszámon mintha a motor jobban húzna, és 4000 körül is szépen ment a 25 fokos előgyújtással (ez kb 90 km/h). A teljes fordulatszám tartományt tekintve a motor járása a „pengős” hangú kétütemű járáshoz képest kissé finomabb, lágyabb lett.
Végeredményben nem tapasztaltam a menetdinamikában érezhető változást, de azt hiszem, hogy azért ez nagyrészt a trabant eredendően gyenge lóerő/kg arányának köszönhető. (26 LE / 700 kg = 0,037 :)
Ugyanez az arány pl. a 300-as ETZ-m vagy egy 638-as Jawa esetében 1 személlyel : 27LE / 240 kg = 0,1125 tehát a trabi háromszorosa.
Remélhetőleg motoron jobban érződik majd egy változó előgyújtás karakterisztika hatása, de ezt egyenlőre a nulla fok alatti hőmérskletek és a jeges utak miatt nem fogom tudni kipróbálni.
Ha valakinek van már bármilyen tapaszttalata az IGC-vel kapcsolatban (karakterisztika, érezhető teljesítmény vagy fogyasztás változás), akkor ossza meg velünk.
Üdv,
Peti74