hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. szeptember 27. péntek 
Adalbert

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


Zapkorte - 2005-12-02 18:17:24

Egyszerűsítve a dolgot amikor áll a motor, a szabályzó összekapcsolja a pozitív szénkefét és az állórész tekercsét. Ekkor ha forgatod, optimális esetben a dinamó "fölgerjed" vagyis pár mp. alatt folyamatosan növekvő feszültséggel tölteni kezd. Amikor a feszültség eléri a névleges töltőfeszültséget, a szabályzó szétkapcsol, minek hatására az esni kezd, erre a szabályzó újra behúz stb.
A szabályzónak e mellet van egy
visszáramvédő funkciója is. Ugye mint tudjuk, egy áramkörben egyszerre csak egy áramforrás lehet, vagyis ha a dinamó kevesebbet tölt, mint az akku feszültsége, akkor az áram iránya megfordul, visszafelé folyik, e módon az akkut nem tölti, hanem meríti. Ezért ilyenkor a pozitív kefe és az akku között nem létesít kapcsolatot. A harmadik funkciója a túláramvédelem: ha a dinamót túlterheled, feszültsége leesik, ekkor ugye a feszültségszabályzó állandó áramot kapcsolna a gerjesztő tekercsre, hogy a termelt feszültséget növelje, ha ez az állapot állandó, a dinamó fölmelegszik, szigetelése elég, ezért ilyen esetben a gerjesztőtekercs áramát megszakítják. (Ezt a három funkciót normális járműveknél három külön elektromágnes látja el, de a honekker-láncfűrészen kisakkozták, hogy egy is elég legyen, fegyverzetének több állapota van, elengedett, félig behúzott, teljesen behúzott... ettől aztán érthetetlen az egész, de nem is érdemes megérteni, meg állítgatni, olcsó az új.)
Visszatérve a dinamóra: a dinamó "felgerjedését" a tekercsekben visszamaradó nagyon gyenge mágnesesség (un. remanens mágnesesség) erővonalait metsző tekercsben indukálódott áram visszaforgatása az állórész felmágnesezésére okozza. Ha remanens mágnesesség nincs (mert új a dinamó), vagy nem megfelelő polarizáltságú (mert valaki fordítva kötötte be az akkut, vagy visszafele indult be a motor), akkor nem fog felgerjedni. Ekkor a dinamót "sarkítani" kell, vagyis az akku feszültségét rövid időre megfelelő polaritással az állórész tekercsére kell kapcsolni. (Természetesen a töltés kimaradását száz más ok is okozhatja, kopott kefe, elszennyeződött vagy deformálódott kommutátor, a sérült szigetelések stb.)

Az gyújtás külön dolog, közönséges akkumullátorgyújtás: az akku két sarka közé egy trafó primér tekercsét kapcsolják, amikor ezt a megszakító megszakítja, a szekunder tekercsen szikra keletkezik. A dolog lényegéből fakadóan áramforrás nélkül nem működőképes. Ez az áramforrás egyébként lehet akár a dinamó is, akku nélkül, de ezzel kapcsolatban megjegyzendő, hogy a berugóval csak egy-két fordulatot tudsz fordítani a főtengelyen, ez pedig a dinamó fölgerjesztéséhez kevés, tehát az MZ - ellentétben a simsonnal, pannoniával - nem indítható el akku nélkül (illetve legfeljebb ha legurítod egy hosszú lejtőn, amin fel tud gerjedni a dinamó).
:: Fórumok ::
MZ (49044)
Motoros túra (17985)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu