hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. szeptember 28. szombat 
Vencel

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


vkami - 2005-10-14 15:40:09

Szerintem az ETZ generátora, de az ES-ek, TS-ek dinamója elég stabil rendszer. Ha minden rendben van körülötte, akkor egy örökké meg egy napig megy. Gondot az okoz, ha szakszerűtlenül nyúlnak hozzá.
Tapasztalatom szerint az ETZ-nek következő elektromos hibái szoktak előfordulni:
1. Csúszógyűrűk a generátoron törött. Ezt általában az okozza, hogy az állórészt megpróbálják bentlévő szénkefékkel feltenni. Cseréje nem egyszerű, forrasztási gyakorlatot is igényel és nem is olcsó.
2. Szénkefék elkoptak. Csere egyszerű, viszonylag alacsony költség, normális jelenség főleg nagy futásteljesítménynél.
3. Feszültségszabályzó hibás. Sajnos az elektromechanikus egységek mozgó alkatrészeket tartalmaznak, amik elfáradnak. Egykori svájci cégemnél hasonló jellegű termékek tapasztalatok szerint 13-14 évig működtek kifogástalanul. Beállításuk nagy szakértelmet és felszereltséget igényel, viszont a csere viszonylag könnyen és olcsón megoldható egy - akár magyar - elektronikus fesszabályzóra. Ez nem tartalmaz mozgó alkatrészeket, így örök életűnek tekinthető. Beállítást nem igényel. Mindenképpen megéri, hisz olcsóbb, mint egy akkumulátor és sok-sok akkumlátor életét menti meg. (Na ezért sem kapok bonust Vartáéktól)
3. Ritkán és többnyire rossz bekötésből eredő hiba az egyenirányító híd meghibásodása. Némi szakértelem és egy diódavizsgáló műszer (multiméter, csipogó, stb.) segítségével megállapítható melyik dióda hibás. Többnyire bontóból vagy Wartburg, Trabant generátorból beszerezhető. Vigyázat, egyik sor pozitív, a másik pedig negatív testelésű! Ilyen cserét még nem csináltam, ha valakinek több tapasztalata van, biztos megírja.
5. Indexrelé. A rázkódástól - főleg, ha a relé bugyija már elveszett vagy nincs rendesen rögzítve - a relé sajnos tönkremegy. Megoldásként itt is elektronikus indexrelé beszerzését tudom javasolni, amire ügyelni kell, tudjon legalább 2x21 wattot, ugyanis a robogóba használatosak többnyire csak 2x10 wattot tudnak. Szükséges többnyire még egy (barna) testelő vezeték beépítése, ami talán nem okoz gondot. A relé nem olcsó, de egyszeri beruházás. Elektronikák építésében jártas kollégáknak ajánlom azt is, ami itt a szocimotoros oldal cikkei között megjelent.
6. Biztosítéktábla. A biztosítéktábla rugói kissé alul lettek méretezve, ennek következtében egy idő után bizonytalanná válik az érintkezés. Cseréjét javaslom - akkor is ha jónak tűnik - késes biztosítékok befogadására alkalmas biztosítéktáblára. Ha ilyenhez nem tudsz hozzájutni, lehet barkácsolni hagyományos biztosítéktáblából is, az enyém pl. Renault 5-öséből lett kifaragva.
7. Ami még nem sok gondot okozott az első féklámpakapcsoló. Ha tömítetlen, a benne lévő vörösréz érintkezők hamar korrodálódnak, javítása nem igazán lehetséges. Sok fejtörés után szintén ezen az oldalon találtam a megoldást a hidraulikus féklámpakapcsoló alkalmazásával. Hátrányául rótták fel a késést, amit én nem tartok jelentősnek, műszakin meg elég digitáli a dolog, csak azt vizsgálják ég vagy nem ég. Hátránya, hogy esztergályos munkát igényel, ugyanakkor akár műanyagból is elkészíthető.
Összefoglalva, akinek nincs elég tapasztalata az elektromosságban, nincs legalább az alapfogalmakkal tisztában, forduljon egy olyan barátjához, aki már csinált ilyent. Feltétlenül kell egy kapcsolási rajz, hisz az MZ-knél ez meglehetősen részletes, kitér nem csak az alkatrészekre, hanem a vezetékek színére, keresztmetszetére és minden kezelési utasítás melléklete, de a netről is letölthető. Bár kérésre én is elküldhetem, a legtöbb szocialista motoré Pannónia, MZ, Jawa, stb.) megvan.
Bocs, hogy ilyen terjedelmes voltam.
:: Fórumok ::
MZ (49044)
Motoros túra (17985)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu