hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 27. szerda 
Virgil

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2005-04-08 20:37:06

K-rudi ! És mindenki akit érdekel.
Khmm. NEM kell összekötni a dinamón a DF és a D+ csatlakozókat. A DF-re dugott vezeték másik végét a feszszab. DF pontjára, a D+ ra dugott vezeték másik végét a feszszab. D+ pontjára kell cstlakoztatni.
Az előtétellenállás helyét pedig nehogy rövidre zárd, mert az az ellenállás párhuzamosan volt kötve a gerjesztőtekercsekkel, tehát azokat is rövidre zárnád.

No akkor, az egyenáramú dinamó rövid elmélete (olvasd végig figyelmesen ) :
A dinamó forgórésze mágneses mezőben forog, ezért a mágneses mező erősségével és a forgás sebességével egyenesen arányos feszültség keletkezik a kommutátorokon. A mágneses mezőt az állórész tekercseben folyó áram gerjeszti, ezért az állórész tekercseit gerjesztőtekercseknek nevezzük, az állórész tekercseinek kivezetését pedig egyszerűen gerjesztésnek. Az egyik szénkefe le van testelve, ő a "D-", a másik szénkefe pedig a "D+", tulajdonképpen azon keletkezik a power. Ez vezetjük tovább a feszszabályzóra és azon keresztül a többi fogyasztóra.
A fesszabályzó feladata, hogy ezt a feszültséget állandó értéken tartsa. Ezt ő úgy oldja meg, hogy a D+ on beérkező áram egy részét a DF pontján visszaadja a gerjesztőtekercseknek. Amikor a fordulatszám változik akkor a fesszabályzó mindig annyi áramot vezet vissza a gerjesztőtekercsekbe, hogy a D+on keletkező feszültség állandó maradjon. Ha a fordulatszám növekszik, akkor a gerjesztést csökkenti, ha a forulatszám csökken, a gerjesztést növeli. Tulajdonképpen a gerjesztett mágneses mező erősségét változtva tartja állandó értéken a D+ feszültségét.
Dinamók esetében a feszszabályzó másik feladata, hogy az akkumulátort és a D+ pontot csak akkor kösse össze, amennyiben a d+ on már nagyobb feszültség keletkezik mint az aksin, mert akkor már a dinamóból folyik az áram az aksi felé és nem fordítva. ( ha fordítva lenne, akkor a dinamó megpróbálna indítómotorként viselkedni, ami nem fog neki sikerülni és a szerkezet hamar szénné ég). A feszszabályzó ezen funkcióját nevezzük „visszáram-kapcsolásnak”. Ha egy mechanikus szabályzó a visszáramkapcsoló reléje nem működik helyesen (elállítódik), akkor vagy nagyon későn indul meg a töltés – ez a jobbik eset, vagy túl korán kapcsol, esetleg csökkenő fordulatszámnál későn bont (szikrázástól összeragad), ezért a dinamó leég – ez a rosszabik eset.

Az elektronikus feszszabályzó azért jobb, mint a mechanikus, mert a szabályzási folyamatot egy zener-diódával vezérelt tranzisztor végzi, ezért ez a szerkezet soha nem állítódik el, mindig pontos, mert nincsenek benne se relék, se szikrázó érintkező felületek, se egyre gyengülő rugók, mint a mechanikus szabályzókban. Az elektronikus feszszabályzó visszáram-kapcsolását is félvezető végzi, ezért gyakorlatilag az tudja a feladatát. Az elektronikus feszszabályzó mindössze kihozza a vezérlési folyamatból a maximumot.

Amennyiben a dinamó D+ csatlakozoját összekötjük a DF csatlakozóval, akkor a D+ on termelt összes áram visszajut a gerjesztésre, tehát a fordulatszámmal arányosan növekszik a gerjesztő mágneses mező erőssége, a D+ on termelt feszültség pedig a fordulatszám négyzetével lesz arányos. Ezt az állapotot nevezzük szabályzás nélküli vagy öngerjesztéses állapotnak.
Előző levelemben írtam, hogy a dinamó kipróbálásának első lépése lehet egy rövid idejű öngerjesztéses próbaüzem. Ha a 6V-os dinamó D+ on mért feszültsége ilyenkor megszalad legalább 25V-ig (de lehet 30 V is) akkor a dinamó feltehetőleg jól működik (sokáig nem szabad így működnie, mert leéghet, de 2-3 perc nem számít).
Ez az első lépés azért is hasznos, mert a gerjesztőtekercsek vasmagjait kis mértékben felmágnesezi, ezért minden indításnál egyértelműen elindul a gerjesztési folyamat ( Tudniillik egy kis „megjegyzett” mágneseség kell legyen a vasmagban, ami miatt a forgórészben kicsi áram keletkezik, ami visszajutva a gerjesztőtekercsekbe mágneses mezőt csinál, ami miatt már nagyobb áram tud keletkezni a forgórészben… és így tovább. Ez az „indítási folyamat” vagy szakzsargonnal „megfolyás” ). Ugyanezt a célt szolgálta a régi motoros „öregek” azon tanácsa, hogy ha a motor sokat állt, akkor indítás előtt érdemes az aksi pozitív sarujáról hozott vezetéket 1-2 mp-re hozzáérinteni a DF-hez „indítási” felmágnesezés céljából.
Ezeknek a dinamóknak a sajátossága (sajnos), hogy még az öngerjesztés állapotában is csak kb. 1300-1500-as fordulaton tudnak 7 V-ot előállítani. Éppen ezért a feszültségszabályzó 1300-1500-as fordulatig D+ teljes feszültségét visszavezeti a DF-re, és csak ez fölött kezd el szabályozni , mert akkor van mit szabályozni. Ez azt is jelenti, hogy egy 6V-is egyenáramú dinamó soha nem fog tölteni alapjáraton, a töltés csak kb. 1300-1500-as fordulaton indul meg (ha csak a gyújtás áramköre fogyaszt, kb. 5 W ), de pl. a tompítottat is bekapcsolva (az még kb. 35-45 W), az akkumulátornak már csak kb. 2500-3000-es fordulat fölött jut majd töltőáram. Mivel átlagos motorozás alkalmával a motor az üzemidő jelentős részét a 2500-3000-es fordulat közelében vagy az felett tölti, ezért lehetséges, hogy folyamatos tompított fény mellett sem merül le az aksi. Azonban ha a városi dugóban araszolunk és égetjük a tompítottat, bizony előbb-utóbb félre kell állnunk mert az aksink lemerült.
Ha kisfordulaton tarjuk a motort, és dinamó dolgozik bennne, akkor ne égessük a tompítottat, hagyjunk áramot az akkumulátornak is az életben maradásra.
Ezeket csak azért írom, mert mindig ennek tudatában kell kijelentenünk, hogy a töltésünk jó vagy gyenge.

Teccik már mindent érteni dinamó ügyben ?

Peti74
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu