peti74 - 2005-03-01 16:05:24
Trabi gyújtással, beállítással kapcsolatban :
A kör alakú átalakítás jó ötletnek hangzik. Az IC mozgatási lehetősege sugárirányban meg kell hogy maradjon, azzal lehet beállítani a két henger gyújtását egymáshoz képest (180 fokra szimmetrikusan). Nekem az jött be, hogy a sugárirányú mozgás középállásában az IC kb. 0,5-1 mm-t lóg ki a mágnes alól. Nem kell megijedni, az IC sugárirányú mozgatásával mindkét henger gyújtása drasztikusan fog változni, akár 2-3 mm-t is. Pontos beállításhoz érdemes előszőr a két szélső állásban megmérni a két henger gyújtását, kis táblázatban felírni őket és nézni a kettő különbségét. Ha az egyik szélső állásban az egyik henger, a másik szélső állásban a másik henger siet, akkor biztos, hogy valahol a kettő között lesz az IC jó helye.
Amikor sikerült eltalálni azt az állást, ahol a két henger gyújtása egyforma, és a kis csavarral ezt az állást fixáltuk, onnantól nagy valószinűséggel az alaplap körbe forgatásával a két henger gyújtáskülönbsége nemigen fog változni (max 10-15 századot). Ennek persze az a feltétele, hogy az alaplap forgatás közben is passzentosan illeszkedjen az állórészen, ne lötyögjön, központos legyen, az IC sugárirányban ilyenkor már nem mozdulhat a mágnes alatt.
- Az IC-t tartó lemez nekem ugyanúgy egy üvegszálas nyáklap, az ezt hordozó alaplap nálam egy 1,5-2 mm-es rozsdamentes acéllemez, precízen körbe köszörülve/reszelve (esztergások előnyben). Azt meg kell említenem, hogy én az IC-t minden esetben új, egyoldalas nyáklapba illesztem, mert a trabi nyákján alul lógnak ki az érintkezők lábai és emiatt nem feküdne fel rendesen, meg az alaplap amúgy is letestelné mindet. -
Utána az alaplapot is beforgatjuk kb. középállásba, végül a mágnes csavarját fellazítjuk, a mágnes forgatásával beállítjuk az előgyújtást amennyire lehet (csepptankosnál 3,2-3,5 mm közé, kockahengeresnél 2,7-3,2 mm közé). Nekem a forgórész és a mágnes között egy vasból esztergált távtartó henger van (közepén persze a furat a csavarnak), az alja illeszkedik a forgórészbe, a tetején pedig 1 mm magas illesztőváll van a mágneshez, ezért lehet forgatni. A mágnes nekem kb. 1 mm-rel van az IC fölött, egyébként olyan 2,5-3 mm lehet a max, de minél közelebb annál jobb.
A legvégén a mágnes pozicióját is fixáljuk : én úgy szoktam, hogy fúrok a csavar feje mellett egy 2mm-es lyukat, mondjuk 4-5 mm mélyen át a mágnes lemezén bele a távtartóba, és ez lyuk kap egy stiftet (pl felső tűgörgőből lehet köszörülni), majd egy akkora alátétet a csavar alá, hogy a stiftet is elfedje.
Ha ezt így végigcsináljuk, akkor egy század mm pontosságal egyformára állítható gyújtást kapunk, amit valószinűleg csak akkor kell újra állítani, ha a dinamót / generátort valamiért leszedjük és nem sikerül pontosan ugyanolyan pozicióba visszarakni (például mert közben mentünk a motorral 40ezer km-t és kap egy teljes generált ;-))))).
Még egy tapasztalat: csak a trabi mágnes jó a kéthengereshez, az ETZ mágnese valahogy másképp van felmágnesezve. Nekem egyetlen ETZ mágnessel sem sikerült az elérnemt, hogy az IC-t sugárirányban mozgatva az egyik szélső állásban az egyik henger, a másik szélső állásban a másik henger siessen.
Ha érdekel valakit, akkor néhány fényképet erről fel tudok tenni egy freeweb oldalra.
Üdv,
Peti74
|