peti74 - 2005-02-25 16:30:23
Gyuszi !
Megszakító helyett egy elektronikus gyújtás mindenképpen jó ötlet. De előtte tisztázzunk egy-két dolgot:
-I. A 12V-os rendszer nem feltétele az elektronikus gyújtásnak. 6V-os rendszerhez is készíthető elektronikus gyújtás, a lényeg, hogy negatív testelésű legyen a rendszer, mert a jeladó Hall IC-je pozitív tápfeszültséget igényel, továbbá az elektronikát is egyszerűbb pozitív tápfeszültséghez készíteni.
-II. Az elektronikus gyújtásrendszer két fő egységből áll: az egyik a Hall IC-s jeladó, ez a blokkban van a dinamóra/generátorra felszerelve (végül is egy IC és egy forgómágnes együtt). A másik egysége egy tranzisztoros erősítő, ami a Hall IC kisfeszültségű jelét felhasználva (erősítve) egy végfoktranzisztoron keresztül vezérli (nyitja-zárja) a gyújtótrafó primer áramkörét. A trabant elektronikája és az "általam említett" Hall IC ugyazon rendszer különböző részei, tehát nem helyettesíthetők egymással.
-III. A 6V-os és 12V-os rendszerek között van egy nagy különbség:
A 6V-os rendszerekben egy egyenáramot termelő szerkezet, a dinamó termeli az áramot, ezt nem kell egyenirányítani, elég a feszültségszabályozást megoldani. A dinamók teljesítménye elég korlátozott, olyan 60-75 W körüli teljesítmény a jellemző, ez egy 40/45 W-os első lámpához, egy 5W-os helyzetjelzőhöz és a kb. 10W-ot fogyasztó gyújtáshoz épp elegendő. A dinamók további jellemzője, hogy alapjáraton még nem termelik a névleges teljesítményüket, ha városi közlekedésben sok az alapjárat és a kis fordulat, akkor a lámpát nem érdemes égetni, mert csak az aksi fog lemerülni.
A 12V-os rendszerekben egy generátornak nevezett szerkezet termeli az áramot, egész pontosan 3 db különböző fázisú váltóáramot termel, amit azután egyenirányítani kell (plusz alkatrész), hogy egyenáram legyen belőle, és csak ezután következik a feszültségszabályzás. A generátorok teljesítménye lényegesen nagyobb, mint a dimanóké, az ETZ-ben egy 210W-os generátor dolgozik, ami bőven elegendő akár egy 100 W-os halogénreflektor vagy egy komolyabb kürt üzemeltetéséhez. A generátorok további jellemzője, hogy már alapjárati fordulatszámon tudnak akkor teljesítményt, amivel ellátják a motor össze fogyasztóját. Egy jól működő ETZ generátorral nyugodtan lehet döcögni a városban reflektorral.
A pancsiban azt hiszem egy 6V-is dinamó van.
Ennyit elöljáróban.
Jawaban és MZ/ETZ-ben egyébként otthon vagyok, de a Pannóniát nagyon nem ismerem, nem tudok nyilatkozni a pannóniák dinamójáról és fesszabályzójáról sem.
Ezek után a fentiek ismeretében Neked kell eldöntened, hogy tulajdonképpen mit is akarsz :
- Elektronikus gyújtást a megszakítós helyett 6V-ra ? Ebben tudok segíteni. Itt csak mechanikai kérdés a jeladó felszerelése a dinamóra. Az elektronika adott.
- Elektronikus gyújtás + egy megbízható 6V-os rendszer felszerelése (például MZ dinamó + elektronikus feszszabályzás).
- Elektronikus gyújtás + 12 V-os átalakítás. A 12V-os átalakításban nem tudok segíteni, ez alapvetően mechanikai vacakolás, a generátorok jellemzően laposabbak és nagyobb átmérőjűek, nem lesz egyszerű betenni.
Nos ?
Peti74
|