hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 26. csütörtök 
István

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2005-02-25 16:30:23

Gyuszi !
Megszakító helyett egy elektronikus gyújtás mindenképpen jó ötlet. De előtte tisztázzunk egy-két dolgot:
-I. A 12V-os rendszer nem feltétele az elektronikus gyújtásnak. 6V-os rendszerhez is készíthető elektronikus gyújtás, a lényeg, hogy negatív testelésű legyen a rendszer, mert a jeladó Hall IC-je pozitív tápfeszültséget igényel, továbbá az elektronikát is egyszerűbb pozitív tápfeszültséghez készíteni.
-II. Az elektronikus gyújtásrendszer két fő egységből áll: az egyik a Hall IC-s jeladó, ez a blokkban van a dinamóra/generátorra felszerelve (végül is egy IC és egy forgómágnes együtt). A másik egysége egy tranzisztoros erősítő, ami a Hall IC kisfeszültségű jelét felhasználva (erősítve) egy végfoktranzisztoron keresztül vezérli (nyitja-zárja) a gyújtótrafó primer áramkörét. A trabant elektronikája és az "általam említett" Hall IC ugyazon rendszer különböző részei, tehát nem helyettesíthetők egymással.
-III. A 6V-os és 12V-os rendszerek között van egy nagy különbség:
A 6V-os rendszerekben egy egyenáramot termelő szerkezet, a dinamó termeli az áramot, ezt nem kell egyenirányítani, elég a feszültségszabályozást megoldani. A dinamók teljesítménye elég korlátozott, olyan 60-75 W körüli teljesítmény a jellemző, ez egy 40/45 W-os első lámpához, egy 5W-os helyzetjelzőhöz és a kb. 10W-ot fogyasztó gyújtáshoz épp elegendő. A dinamók további jellemzője, hogy alapjáraton még nem termelik a névleges teljesítményüket, ha városi közlekedésben sok az alapjárat és a kis fordulat, akkor a lámpát nem érdemes égetni, mert csak az aksi fog lemerülni.
A 12V-os rendszerekben egy generátornak nevezett szerkezet termeli az áramot, egész pontosan 3 db különböző fázisú váltóáramot termel, amit azután egyenirányítani kell (plusz alkatrész), hogy egyenáram legyen belőle, és csak ezután következik a feszültségszabályzás. A generátorok teljesítménye lényegesen nagyobb, mint a dimanóké, az ETZ-ben egy 210W-os generátor dolgozik, ami bőven elegendő akár egy 100 W-os halogénreflektor vagy egy komolyabb kürt üzemeltetéséhez. A generátorok további jellemzője, hogy már alapjárati fordulatszámon tudnak akkor teljesítményt, amivel ellátják a motor össze fogyasztóját. Egy jól működő ETZ generátorral nyugodtan lehet döcögni a városban reflektorral.
A pancsiban azt hiszem egy 6V-is dinamó van.
Ennyit elöljáróban.
Jawaban és MZ/ETZ-ben egyébként otthon vagyok, de a Pannóniát nagyon nem ismerem, nem tudok nyilatkozni a pannóniák dinamójáról és fesszabályzójáról sem.
Ezek után a fentiek ismeretében Neked kell eldöntened, hogy tulajdonképpen mit is akarsz :
- Elektronikus gyújtást a megszakítós helyett 6V-ra ? Ebben tudok segíteni. Itt csak mechanikai kérdés a jeladó felszerelése a dinamóra. Az elektronika adott.
- Elektronikus gyújtás + egy megbízható 6V-os rendszer felszerelése (például MZ dinamó + elektronikus feszszabályzás).
- Elektronikus gyújtás + 12 V-os átalakítás. A 12V-os átalakításban nem tudok segíteni, ez alapvetően mechanikai vacakolás, a generátorok jellemzően laposabbak és nagyobb átmérőjűek, nem lesz egyszerű betenni.
Nos ?

Peti74
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu