peti74 - 2005-02-09 16:54:14
Attis !
Én attól nem tartanék, hogy az MZ forgórész nagyobb súlya bármilyen kárt tesz a jobb oldali főtengelycsapágyban. Ugyanilyen csapágy van a 350-esben a bal oldalon (még a kockahengereben is) és azt 22 LE terheli. Az én 350-esemben 4 éve van MZ dinamó, merem állítani, hogy a csapágynak semmit nem számít az kis többlet súly. A lényeg úgyis súlyeloszláson van, a forgórészek meg gyárilag centírozottak. Az igaz, hogy az MZ forgórész önzáró kúpja ugyanolyan mint a jawaé, tehár felmegy a helyére. Az igaz, hogy az MZ állórész is felmegy a jawa helyére, mindössze a két tartócsavar lukját kell felfúrni 5 mmről 6 mmr. És az is igaz, hogy az MZ dinamót jawara szerelve a szénkefék beleérnek az állórészbe. Viszont ha szabad egy kicsit kritizálniom, akkor Te két lehetséges megoldás közül a nagyobb hibalehetőséggel kecsegtetőt választottad, amikor elrontottad a forgórész önzáró kúpját. Házilag nem igazán lehet az tökéletesre csinálni. Azt kell mondjam, ha házilag belecsiszolsz a forgórész belső kúpjába, elronthatod vele a forgórész tökéletes súlyeloszlását. Ha valami, akkor az bizony árthat a csapágynak. Ezt végigondoltad ? Ha a csapágyak izgatnak, így semmiképp ne használd.
Én az egyszerűbb és biztosabb megoldást választottam: 2 mm vastag aluminium lemezből lombfűrésszel kivágtam egy keskeny alátéttárcsát az állórész alá és így megemeltem az állórészt. Ha 1-2 tizedet ferdére is sikerült esetleg, az sem számít igazán, mert ez nem forgó alkatrész, semmilyen befolyással nincs a működésre és az élettartamra. A forgórész meg belül bőven elfér.
Az előgyújtásszabályzással (akár fordulatszám-függő, akár szívóvákum-függő) nem szabad foglalkozni, én már sokat gondolkodtam rajta, de szerintem felesleges, a munka és a hibalehetőségek nem állnak arányban a nyereséggel.
Relative kis köbcentinél amúgy sem szoktak.
1.Nem ismerjük a motor által igényelt ideális fordulatszám-előgyújtás karakterisztikát.
2.Akár mechanikailag, akár elektronikusan elég bonyolult lenne ahhoz, hogy hibalehetőséget vigyél bele !
3.A jawa végletekig egyszerű karburátora nem alkalmas ilyesmire. Mivel az alapjárati rendszer a teljes fordulaszámtartományban beleszól a keverékképzésbe, és mivel tudjuk, hogy a minél kisebb az előgyújtás, annál több benzin kell az alapjárathoz, ezért egy sima röpsúlyos előgyújtásszabáylzás beépítésével is drasztikus fogyasztásnövekedést lehet elérni, az erő érezhető növekedése nélkül.
4. Amint írtam a 250-es egy igazán hosszú löketű motor, nem érzékeny anniyra az előgyújtásra. A legjobban olyan 3,5 mm-rel megy, akkor a legjobb a fogyasztása is.
Ha akarsz rá visszatenni gyári jawa dinamót, és a tied esetleg nem jó, akkor adok én neked, van otthon vagy 6 db álló+forgó, fesszabályzóval, mindennel. Egy ilyen beépíthető diódás lapom még pont van legyártva, azt is adom hozzá. Vagy – nem tudom milyen idő lesz, és Pestlőrinc neked milyen messze van – be is rakhatom, ha gondolod.
A lényegét tulajdonképpen már leírtam, de vegyük alapul a http://img.tar.hu/szmiklos/img/5603130.jpg#3 rajzot (fényképem nincs róla). Az állórészre szerelt fesszabályzó áramkapcsolóját kell kihagyni az áramkörből (ké2). Hogy a későbbiekben ne szóljon bele a feszszabályzásba, én kihajlítottam annyira, hogy biztos ne érjen össze. Mivel erre a kapcsolóra menő szabályzott feszültésg megjelenik a K jelű vasmagon, én onnan vezettem tovább, fel az akksi felé. Én ezt úgy oldottam meg, hogy a bakelitről lecsavaroztam a K jelű vasmagot, majd a vasmag és a bakelit közé tettem egy réz csatlakozó sarut, a külső csavar nál, a belső csavarnál csak egy alététet tettem, hogy a K vasmag ne álljon ferdén. Erről a saruról hoztam fel a szabályzott feszültséget az akksi felé, ezt a vezetéket szakítja meg a dióda. Az 51-es csavaros csatlakozóra menő vezetéket használtam fel, az 51-es pontra már nincs szükség (az eredetileg az áramkapcsoló másik fele). A 61-es pont kell, az továbbra is a gyújtáskapcsoló 61-es lábára megy, a töltésjelző izzó mellett, ennek a pontnak akkor van szerepe, ha pl. lemerült akksi miatt be kell tolnod a motort (kulcsot balra fordítani). A dióda kb. 0,7 V-os nyitási felszültsége miatt a K vasmagon, vagy a 61-en mérhető feszültséget kb. 8 V-os szabályzási feszültésgre kell állítani. Mérheted úgy is, hogy nagy fordulaton az akksin legyen kb. 7,3 V lámpa nélkül és olyan 6,8 V lámpával (35/35 W elöl, 5 W hátul). Mivel a 61-es pont 8 V-ra szabályzott lesz, ezért balra fordított kulccsal ezt a feszültésget kapja meg a gyújtás ha be akarod tolni, és csodák csodája, azért beindítható tolásra egy 6V-os 250-es jawa. Ha beindult, akkor az alapjáratot tartani kell, de menni simán lehet vele. Ha muszály világítanod is, akkor csak a normál állásban, mert a 8 V-os szabályzás, ami tolásnál jól jöttmár sok az izzóknak.
Amit tanácsolok, ha magad csinálod : az Ff fegyverzet és az M mágnesoszlop közötti légrést csökkentsd le kb 1mm-re. A rajz 2,7 mm-t ír, ne törődj vele ! A fegyverzetet kitámasztó kis fület kell beljebb hajtani. Minnél kisebb ez a légrés, annál „gyorsabb” lesz a szabályzó. Ezen a rezgőnyelves szabályzók nyelvének (a rajzon h) rezgési frekvenciája jó beállítás esetén olyan 150-200 Hz között van. Ha a működés közben csak hallod, hogy a normál A hangnál mélyebben rezeg, akkor kb. jó, de ha szabad szemmel nem látod, ahogy a nyelv lebeg, akkor túl lassú a szabályzás, az főként az érintkezőkre káros, mert hamar beégnek. Ha működés közben szikrázik is, akkor főleg nem jó.
Amire számíthatsz majd, hogy olyan 90-es tempónál fixen kigyullad a töltésjelződ, ez azért van, mert a nagy fordulat miatt a h rezgőnyelv a teljes leszabályzáshoz szükséges é3 érintkezőre tapad (a valóságban továbbra is rezeg, csak sokszor ér hozzá. Ez nem hiba, sajnos ez így működik.
Peti74
|