peti74 - 2005-02-09 11:06:02
Attis!
Igen, észrevettem. Ami nem derült ki számomra, hogy egy vagy kéthengeres Jawad van ?
De ha van a gépedben egy jól működő 6V-os MZ dinamó és egy elektronikus feszszabályzó (asszem az is neked van), akkor nem értem miért akarsz jawa dinamót visszatenni ? Sok hátránya van az MZ-hez képest. Márkahűség ?
Amint kiderült az írásomból, a dinamó és a gyújtás összefügg, egyszerűen azért, mert a gyújtás "megszakítási időpontkezelése" alapvetően egy mechanikai kérdés, hiszen az egész a dinamó állórészre van szerelve, akár megszakító alaplap, akár hall jeladó. Azt meg mindenki tudja, hogy a Jawa dinamó lemezből hajlított állórésze és alaplapja nem elég merev ahhoz, hogy biztonságos gyújtásbeállítást adjon. Már az állórészt rögzítő M6-os csavarok meghúzási nyomatéka is erősen befolyásolja a gyújtási időpontot, arról nem is beszélve, hogyha erősebben meghúzom őket, akkor az alaphelyzetben passzos alaplap megszorul, mert az állórész széle behajlik. Azt meg megint minden Jawas tudja, hogy milyen idegesítő, amikor a gyújtásalaplap "lötyög" emiatt, a gyújtási időpont nincs egyenes arányban az alaplap forgatásával, arról nem is beszélve, hogy a gyújtásalaplap rögzítő két kis csavar meghúzásával az egész alaplap hajlik, tehát megint megy a gyújtás a p**-ba. Nyilván kis barkácsolással akár a jawa állórészre is felszerelhető hall-jeladó, de az előbb említett "gyenge mechanika" miatt annak is lesznek beállítási problémái, én ezért nem is kisérleteztem vele. Hangsúlyozom, maga a dinamó elektromosan megfelelő.
Egyhengeres motornál azért elfogadható kompromisszum köthető, az 1 megszakító - 1 kenőfilc páros aránylag ritkán állítandó gyújtást jelent (ha olajozod a filcet), ezért érdemes a jawa dinamót meghagyni. Arról nem is beszélve, hogy a manapság exrém hosszú löketűnek számító 250-es nem igazán érzékeny a gyújtásidőpontra. 6mm-tól 0,5mm-ig szinte bármilyen gyújtással elmegy a motor különösebb károsodása nélkül. Persze 3,5mm-rel megy a legjobban, és a fogyasztása is akkor a legjobb.
Kéthengeres motornál a 2 megszakító - 1 kenőfilc páros már gáz, az egyik megszakító mindig elkopik, ami előbb-utóbb az egyik henger teljes leállásához vezet. Lehet újra állítani, lehetőleg csak hézaggal, mert ha az alaplaphoz nyúlsz, máris elb**tad a másik hengert is. A kéthengeres azonban nagyon érzékeny a két henger eltérő előgyújtására, egyenetlenül jár, ingadozik az alapjárat, és a főtengelyt az asszimetrikus erőhatások hamar hazavágják (túramotorosok rémálma). Itt van igazán nagy jelentősége egy stabil mechanikának (MZ alu öntvény állórész) és egy súrlódó alkatrészektől mentes, szennyeződésekre sem érzékeny hall jeladós gyújtásnak.
A feszszabályzásról még annyit, hogy a legjobb mechanikus szabályzó is elállítódik egy idő után, mert az érintkezők szikráznak, a rugó fárad, az alkatrészek hideg-meleg hatására görbülnek. Az állórészre szerelt szabályzó diódás áramkapcsolással megint csak egy jó kompromisszum. Időnként be kell újra állítani, de azért nem olyan gyakran, hogy közben ne lehetne jókat motorozni.
Mindjárt írok vmit konkrétabbat a diódás megoldásról, meg ha van időm a másikról is.
Peti74
|