tibi - 2003-07-18 18:15:40
Sziasztok!
Új vagyok itt, és végigolvastam az egész thread-et visszamenőleg. Több megjegyzésem is lenne, de előrebocsátom, nem lehordás jelleggel!
Először is kis félrelépés az akksik felé. A zselés akkumulátorokat célszerű elkerülni a motorokban, hacsak nincs megfelelő töltőáramkör hozzá. A szoci mocikban (és régi autókban is) használt gyenge (ellenálláson alapuló) fesz.szabályzó áramkörök gyakran lépik túl a zselés akksik megengedett töltési feszültségét. (A sima savasét is, de ott nem gond). Túllépve ezen feszültséget megindul a gázképződés. Savas (folyadék alapúra gondolok, merthogy a zselés is savas) akksinál no problem, ott az elvezető csövön ez távozni tud. Zselésnél viszont nem, így az akksi könnyen a robbanás hímes mezejére léphet. Riasztókban azért célszerű, mert ott külön áramkör gondoskodik a töltésről, még ha csak egy-két ellenállásból+zener diódából áll is. Ez nem engedi a kritikus feszültség túllépését. Ez persze nem azt jelenti, hogy kötelezően robban, de célszerű szem előtt tartani a dolgot... Ha valaki nagyon otthon van a témában, szívesen venném az esetleges kiigazítást (hátha én tudom rosszul).
CPI1280.
Néztem a karakterisztikát (3. ábra), és azt a szép vízszintes vonalat (3./b), amit ma sem tudnak a lényegesen bonyolultabb kapcsolástechnikájú gyújtásokkal sem elérni. Pedig ez állítólag két rangos helyen történő méréseken alapul. Hááát... A közölt állandó szikraenergia is kérdőjelezhető, hiszen ez is fordulatszámfüggő. Az egész nem az elektronikából, hanem a transzformátor "töltési" idejéből adódik, ami adott! Gyakorlatilag ez max. 5-6E f/p felett csökken, bármilyen jó is a gyújtáselektronika! Az 1ms-os szikraív viszont nagyon kellemes, fix időállandójú tranzisztor lezárást feltételez. Ez nagy előny!
HyGy gyújtásából ez kimaradt, így az gyakorlatilag a megszakító zárásával-nyitásával vezérli a végtranzisztort, tehát csak a megszakító tehermentesítésére használható, ill. a megszakító okozta prell jelenséget szünteti meg. Előbbiek miatt a szikra jobb lesz, de nem jó, különösen a magas fordulatszámok felé. A tranzisztoros gyújtás lényege pontosan a fix (tranzisztor)zárási idő lenne. Itt persze megint az jön, hogy természetesen működik, jobban is mint a hagyományos, pusztán gondolkodásra szeretnék késztetni.
Valamint nincs megemlítve, hogy az eltérő trafó egyenáramú ellenállások miatt a kapcsolásban az R1 értékét a trafóhoz kell igazítani! Ezért van, hogy a tirisztoros gyújtáshoz majdnem bármilyen trafó jó, viszont a tranzisztoroshoz célszerű kimondottan ahhoz tervezett trafó beszerzése és/vagy az elektronika hozzáméretezése. A különféle autókon/motorokon ezek ezért sem csereszabatosak egymással!
Most hirtelen ennyi jutott eszembe, várom az esetleges hozzászólásokat/kiegészítéseket.
|