:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Jawa - új hozzászólás Összesen: 543 oldal
Fehérváron is javítanak főtengelyt?
Azt mondják hogy,Nyiregyháza mellett Újfehértón ott javitanak főtengelyt jawához,és komplett blokkot is javitanak és egész jó munkályuk van egyesek szerint.Ha kell szerzek címet és tel.számot.
Itt pesten a Gyömrői úton Kossuth és Társa gépműhelyben rendesen csinálják. Wartburg főtengelyt is csinálnak. Azt mondja a szaki, hogy Jawa meg se kottyan. Nekem már csinált két Jawa és két MZ főtengelyt is, mindegyik elsőrangú lett, igaz volt olyan is amire azt mondta dobjam ki, mert azzal nem érdemes foglalkozni.
Furcsa, azt hittem Miskolcon mint ipari városban, több olyan szaki van aki ért a régi technikákhoz.
Annyira azért nem tragikus a Jawa szerintem. Persze én műszerész vagyok, így otthonoson mozgok a precíz mérések területén, de szerintem bármelyik türelmes és értelmes gépekkel foglalkozó ember meg tudja csinálni, minimális műszerezettséggel.
Igazad van a közepén a csapágy elviszi.
Nincs itt a fórumon megbízható ember aki ebből él? Érdemes lenne elküldeni neki a blokkot, aztán jól összerakva visszakapná.
Szerintem olcsóbb lenne.
Ha nagyon unatkoznék mondanám hogy küldje el nekem, de 3 motoromat építem kb. egyszerre :D
A közepén megfogni hatott ötlet mert még ha sikerül is a csapágyat mereven rögzíteni a csapágy hézaga miatt össze-vissza fog kóvályogni az egész. két megoldás között választhatsz vagy a szakirodalomban megtalálható gyári ajánlás (CZ 350 szerelési ...) vagy a külső csapágyak helyén prizmába teszed és a tengelyvégeket ill. a középső csapágyat méred (felűről).
Szomorú történet ez a főtengely, a jawak ez miatt fognak kihalni. Én legalább 5-6 szakival beszéltem Miskolc környéken, de senki nem akarta elválalni. Ahol meg tudom,hogy csinálják onann csak rossz hírek jönnek.
Én nem rég szedetm szét 2 rossz főtengelyt otthon. Nem volt egyszerő feladat. Jelenleg nézegetem a műhelyben, hogy ha összereakom, hogy fogom kicentírozni.
Eddig az az ötlet, hogy a közepénél fogom meg és ahoz centírozom ki? A youtube-on látta, hogy igy csinálják.
Az a baj hogy kézzel ha erősebben megnyomon a 2 végét akkor képes csavarodni is,mert a vékony közepe enged a nagy sonka sulya miatt. Ezért nem akarja senki válalni.Valahol itt van a kutya elásva, mert egy mz vagy egy pancsi főtengely olyan mintha 1 darabból lenne.Ez pedig szinte "rugalmas". Az egyik ismerősöm szerint ha összerakásnál kicsit megütődik akkor már elmegy.
Tanulópénz.... Sajnállak... Majd írd le, hogy mi lett a történet vége.
Ezt akartam megírni neked de a szerelő mérése megelőzött, hogy nem mindegy, hogy prizmában (alátámasztva) vagy csúcsok közt mérnek. A gyári tűrés különbben (csúcsok közt mérve) 0,03 mm, tehát a 0,04 már sok, arról nem is beszélve, hogy még korrektül mérve is a prizmában mért 0,04 csúcsok közt min 0,06-0,07 mm. A másik dolog, amit szóban említettem, hogy két különböző főtengely sonkáiból csak csak véletlenül lehet jó tengelyt összerakni.
Dani, ez szinte hihetetlen, lassan gondolkodóba kell hogy essek és csináljak egy prést, hogy tudjak szerelni főtengelyt, mert úgy látom ez nem megy egyszerűen itthon. Nem tudom mi olyan bonyolult egy főtengely javításon. Felháborító...
no folytatás...röviden tömören hozzánemértésem okán garanciálisan átbasztak...ugyanis, elővigyázatosságból pesten is megmérettem a főtengelyt, ott volt 4 század...meg itt a szerelőnél, itt meg 15 (!)...és ráadásul a másik főtengely sonkái valahogy a 135 mm helyett 135,5re sikerültek szélesség dolgában, így állítólag a deknit is elérhetné...a különbség onnan adódott, hogy a szerelő pesten az alátámasztáshoz jóval közelebb mérte, itt meg a lehető legtávolabb...a két mérőműszer között különbség volt továbbá, hogy a pesti közvetlen a sonkák mellett támasztotta meg alulról, és úgy forgatta, itt meg a főtengely két végét oldalról és úgy...a szállítási hibát kizárnám, magam hoztam le a tengelyt...pénzügyileg ugyan kevésbé, időben annál többetz buktam...a héten 4x kellett elmennem a város túlsó felébe abba boltba...de most már se garanciálisan, se sehogy nem merem velük csináltatni...a boltról továbbra is jó a véleményem ,de tengelyt szerintem nem ott érdemes csináltatni...és most kiderül, hogy mit lehet csinálni, lehet, hogy megint át kell építeni egy másik használt főtengelyre az egészet...így újabb 2 hét futkározás, meg lehet, hogy újabb használt tengely 4ezerért találtam egyet...
találtam egy szocimotor bontot t:+36204147875
én bertát használok már tőbb tipúsúmotorban edig nem volt gondom vele de az ambikával sajnos edig csakrosz tapasztalatom volt
úgy adtam vissza a boltba a tengelyt a boltba, hogy tudtam ,hogy van esély a csaphibára, így megmondtam ,hogy szóljanak inkább, ha nem jó és tudok szerezni másik főtengelyt, ha kell...végül tényleg másik főtengelyre lettek fölépítve az új hajtókarok, így szerencsére az előbbi főtengely sorsának találgatásának már nincs tétje, maximum tanulsága...ezt úgy hoztam el, hogy rátettük a prizmás mérőre, vagy mire, és azt tényleg a magam szemével láttam ,hogy a gyújtás felől 4 századot üt, a másikon meg 2-t, így benne van az 5 században...így elvileg jó lesz, de a somogyi szerelővel is megbeszéltem ,hogy mérje meg kétoldalt, középen, mielőtt belerakja (lesz időm ott is megnézni), és magam fogom levinni holnap a főtengelyt...Gyula-bá-tól vettem egy forgórészt, ezúton is köszönet neki, most itt tart a dolgom, megnyugodva akkor leszek ,ha már működik a motor...
no a majdnem két hete ismertetett főtengely-kálvária jelenlegi állása:
kivette a szerelő a főtengelyt, tényleg 7 tizedet ütött, magam is láttam...azt írtam ,hogy a somogyi szerelővel, aki a blokkot húzta szét és rakja össze annyit sikerült elérni, hogy ingyen szereli a második körben a blokkot...no és fölhoztam pestre a főtengelyt...visszavittem a futármotorosboltba...itt meg kell jegyezzem ,hogy a boltos maximálisan korrekt és készséges volt, visszavitette a műhelyhez...az is kiderült, hogy valahol a Gyömrői úton csinálták eredetileg, és most eljött érte aki csinálta, és a már valamelyik hozzászólásban emlegetett szemben lévő pince-műhelybe lett levive...az nem teljesen volt világos, hogy ki volt otthon ott, mert két szaki is volt ott, de a főtengelyt az csinálta, aki eredetileg is (lehet, h eredetileg a gyömrőin, és eljött ide? vagy én értettem félre a gyömrőit és mindent itt csináltak?)...szóval lényeg a lényeg, a szerelő, mikor visszakapta, azt mondta, hogy ő akkora ütéssel nem adta ki, és vagy a postán ejtették le, vagy a szerelő...a somogy megyei szerelő meg ugye azt, hogy nem lett leejtve, és hogy szerinte a postán se, hanem a csap lett ferdén berakva...és akkor ma elmentem a főtengelyért, kiderült, hogy tényleg el volt menve benne valami, mikor még kint álltunk, azt mondták, hogy ezt igencsak leejtette valaki...és hogy úgy el volt benne menve valami, hogy cserélni kellett a sonkát, ahogy itt sokan jósolták, de ugye akkor már az összeset, így egy másik főtengelyre lett fölépítve az egész (a szakinak pont volt ott, igaz, leharcoltabb, de az adatai legalább stimmelnek, és abba lettek átrakva a hajtókarok, csapágy)...na és akkor elkezdtünk beszélgetni, és megmutatta a régi sonkákat a szerelő...de akkor már egy olyan történettel együtt (5 perccel az utcán állás után), hogy valaki őelőtte azt a főtengelyt már újította és az rakta be rosszul a csapot (középen, amin a csapágy is van)...és tényleg tapintani lehetett benne a sorját...ennek fényében viszont a postát önmagában nembiztos, hogy elegendő kárhoztatni, mert akkor nem szabadott volna összerakni szerintem úgy először azt a főtengelyt...nekem eme történethalmaz alapján az a véleményem, hogy az összes hibafaktor egyszerre lehetett jelen...ti. valaki anno tényleg ferdén rakott össze valamit, ami a sonkát megnyomorította...és akkor a mostani (első)felújításnál meg összerakták megint ezekkel a sonkákkal, így, bár kijövetelkor akár pontos is lehetett, a kikopott sonka miatt tényleg egy minimális (mondjuk egy dobálózásmentes postai út, vagy erősebb letétel) behatásra is elment...aztán lehet más is, én ehhez annyira nem értek, csak egyszer azt mondták, hogy biztos ledobták, másszor meg, hogy már őelőtte berhelték a tengelyt és nyomorították...
Milyen dukot érdemes a Jawaba tenni ???
Berta Ambika?
A forrasztó ón bizony ötletes megoldás! Sajnos azért nincsen lehetőségem a mérésre, mert 200km-re van tőlem a motor. De majd megoldom. Mindenesetre köszönöm a válaszokat!
A 638 lehet forgatni a hengereket, ezt sokan meg is szívják. Viszont nem érdemes, addig még kinem cseréled a tömítést és pasztáztad be. Mert ha megmozdítod, akkor lekell venni mert alatta szétmegy a tömítést.
Szerintem csak a szívótoroknál csereléd ki a tömítést.A torok is elszokott repedni alul, és ott szokot falsot szívni a motor.
Én régen a mechanikus gyújtásnál 2.95 re állítottam be az előgyújtást 0.02 eltérés nél még egyformának kell lenniük a színüknek a hengerfej csavarokat pedig hiába lazítod fel mert a két félblokk illesztő csapokkal van össze rakva.
motorsokk@citromail.hu küld ide emailban.
Van.Csak árat nem merek irni,nehogy ...... nézzenek.Ha kell e-mailben elküldöm.
Érdekelne jawa 12v-os generátor forgórész.
mindegy, tömités mindenképpen cserélve lesz,mert jól megnézve kicsit olajos a szivótorok környéke,de tervezem gyújtás cseréjét is.
Cserélheted ki a tömítést, ha elmozdul rajta henger, egyébként semmi. De valószínű, hogy a "szakinak" mégsem sikerült beállítania pontosan a gyújtást, kissé aszimmetrikus lett, ezért eltérő a két gyertya színképe. Javallott beszerezni egy elektronikus gyújtást :-)
Én is ezen rágódtam,ha nem volt megbontva,akkor a tömitéssel lehet gond. Mondtam a szerelőnek,hogy cserélje ki (kezébe is adtam a tömitést), de elmaradt.
Le fogom venni,megkapja az új tömitést pasztával,és szerintem jó lesz.
Még azon agyaltam, nehogy a hengertalptömitésnél szivja, de majd ma körbemegyek csavarlazitóval.
köszönöm a segitséget.
Ravasz kérdés, ha nem volt szétszedve elvileg passzolnia kell, a tömítés el is repedhetett (még álltában is), vagy a porlasztó beállításkor levették a csonkot és a tömítést az eredeti állapotához képest "fordítva" szerelték vissza. Segíthet ha leveszed a tömítést, (a felületeket megtakarítod) a tömítés mindkét oldalát vékonyan bekened tömítő pasztával (benzin álló) és így szereled vissza.
Még azt nem értem,hogy ez a motor nincs felújitva,tehát nem volt szétszedve soha (sokat állt előző gazdinál),akkor hogy lehet,hogy a szivócsonk nem fekszik fel rendesen?
Gyárilag rosszul állt?
Még vmi:
Ha meglazitom az anyákat,és kicsit elmozdulnak a hengerek,nem lesz máshol gond ebből?
De most már legalább értem miről van szó:
a két henger elfordulhat csavarozáskor,és egyenletlen felületre fekszik fel a szivócsonk.
Bocsánat,hogy ennyit kérdezek,de eddig csak robogóim voltak,nem nagyon kellett őket piszkálni.
Tehát fellazitom a hengerfej csavarokat,aztán igazitom a szivócsonkot,és aztán ujra meghuzom a hengerfej csavarokat?
A hengerfej csavarokat nem nyomaték kulccsal kell meghúzni? Mert olyanom nincs....
Még azon gondolkoztam,hogy az a legegyszerűbb,ha a csonkot körbekenem valami tömitőpasztával. Vagy ez hülyeség?
Ha a hengert és a hengerfejet rögzítő anyákat nem lazítod meg az eredmény ugyanaz lesz. Arról van szó, hogy a két henger szívócsonkra illeszkedő felületének egy síkban kell lennie.
Arra az alu öntvényre gondolsz,aminek ez a tömitése:
http://robogoalkatresz.odormotor.hu/alkatresz/JAWA_350_12V_TOMiTES_SZiVOCSONKHOZ_BELSO.php
Én is gondolkodtam,hogy le kellene szedni,és a tömitést kicserélni,de nem jutottam el odáig.
És ha nem akarom levenni a hengerfejet,attól még a szivócsonkot leszedhetem,és új tömitéssel visszarakhatom,vagy ugyanaz lesz a végeredmény?
A legvalószínűbb a fals levegő pl. lásd lent. A 3 mm-t magam is szoktam javasolni mint kezdő "középértéket", néhány tized akár 1mm (pl. 2,5 és3,5 mm) eltérés még nem okoz ilyen problémát. Attól függ,egyebek mellett, hogy hogyan használja a gazdája, elsősorban alacsony vagy magas fordulaton.
A porlasztót rögzítő alu. öntvénynél. Én is így jártam. Helyes sorrend összeszerelésnél a következő. Először a fent említett alkatrészt szereljük rá a hengerekre utána húzzuk meg a hengerfej csavarokat, ugyanis a hengerek nincsenek csappal(lestiftelve) a blokkhoz rögzítve, elfordulhatnak néhány fokot a tőcsavaron, és bizony falsot szívhat a henger, ezért néhány napot én is szívtam vele.
A legtöbb dolog,amit felsorolt kilőhető, nekem az előgyújtás gyanús,de a szaki azt mondta,azt is beállította.
Az előgyújtás ugye 2,7-3,2 mm. Mitől függ,hogy mennyi legyen? valahol 3mm-nek olvastam,de ez mindegyik 350-esre igaz?
A szimmeringek cserélve voltak,de azért elképzelhető,hogy a bal henger valahol még falsot szív? Merre érdemes keresgetni a fals levegő útját?
Szétszedtem ma 2 db jawa 638 főtengelyt. Az egyikben jók a hajtókarok a másiknak jó a közepe. Ha sikerül a 2 ből lesz egy. Miközben szét jött megértettem mért nem válalják szivesen,oly mértékben tud csavarodni hogy nem is igaz. Szerintem 1 hétig fogom centírozni.
Pedig annyi az ára,én is vettem tőle sok jawa alkatrészt nagyon kedvező áron,és nem kisipari cuccok.Amugy láttam a főtengelyt,valóban nagyon jó állapotban van.
A 15-ös Brisk hőértékű gyertyának (szerintem a legjobb a JAWA-ban) mindkét hengerben jónak kell lennie, ha mégsem akkor annak oka van, pl rossz előgyújtás, eldugult kipuf. könyök (a furulya ki volt takarítva), falsot szívó henger, az átömlőbe belógó tömítés stb. ...
Sziazstok!
Nemrég vásároltam egy 350/638-as Jawa-t,amit a vásárlás után rendebe rakattam egy szerelővel:
-Szimeringcsere, gyújtásbeállítás,karbirálás,takaritás
Én még pluszba kiégettem a furulyákat,és kipucoltam a kipufogót.
Most szépen megy a motor,nincs is vele nagy baj,de egy dolog még mindig zavar:
- Jobb oldalon gyertya szine szép őzbarna (Brisk N15YC), viszont a bal oldali gyertya képe még mindig fehér,-sárgás.
Kérdésem az volna,hogy bal oldalon menjek feljebb nagyobb hőértékre (mondjuk N14-et nem ajánlják Jawahoz), vagy esetleg valami gebasz van a bal hengernél,és kevesebbet kap?
Egyáltalán előfordulhat,hogy az egyik henger kevesebbet kap 1 karbi 2 henger kombinációnál?
Választ előre is köszi: Balázs
- Bal oldali gyertya képe még mindig fehér,-sárgás,tehár túlhevült (Brisk N15YC). Itt menjek feljebb a hőértékkel,mondjuk Brisk N14-esre? Mert azt olvasom a Jawa szinte csak az N15-el hajlandó normálisan működni.
ui: Mivel egy karburátor van,gondolom ugyanannyi üzemanyagot kap a két henger,tehát a keveréken állítani nem kellene....
Szerintetek akkor rakjak nagyobb hőértékű gyertyt a balba (persze nyáron sima N14-re gondolta,nem az Y-osra)
üdv: Balázs
Ha a motor átfordul akkor megbontás nélkül is megmérheted (közelítőleg) a furatot, a kipufogón át bedugsz (átmérő irányban) egy darab D 0,7-1 mm forrasztó ónt és átfordítod a motort. A levágott darab (csipesszel kiszedhető) hossza kb. a furattal egyezik meg.
És ebben mi a biznisz neki, mikor többe kerül a felújítás? Had ne fejtsem ki, hogy mire gondolok...
Igen, én is erre gondoltam, a széria 70-es furattal (250-nél) a Trabant főtengely 73-as löketével 560cc jönne ki.
82-es furattal (380-as henger) pedig 780cc.
Fene tudja. Sajnos, mint írtam, nincs lehetőségem a megbontásra.
Amúgy az is elképzelhető, hogy 70-es átmérőjű henger, 72-ig fúrva, és akkor már széria 595cc jön ki.
Na meg a 980-as típusszámot csak az 513-250-es típusú CZ-nél láttam (a 981-est pedig csak a 514-380/400-nál). Aztán ki tudja.
Szemre, nem tudom megmondani de ha megméred a henger furatot azonnal kiderül, hogy 250 vagy 380-as hengerről van e szó. A logika alapján 380, mert egy tuning guru nem valószínű, hogy "lefele" ment volna a lökettérfogattal.
Üdv!
Új vagyok a fórumon, kis információra lenne szükségem. Mivel manapság már nagyon kevés krossz CZ maradt fenn, lehet, hogy szívfájdító a lenti képek tartalma, ezért elnézést kérnék, ha valakit megbotránkoztatna. :)
Szóval a kérdésem az lenne, hogy a képeken látható hengerek vajon 380-as (400?) vagy 250-es motorról származhatnak? Kicsit kutakodtam már, a "980....." feliratból utóbbira következtetek, de számomra nagynak tűnik a kipufogó dupla ablaka. Átmérőre is, meg amúgy is. Szóval megköszönném, ha valami szakértő felhomályosítana. Motorbontásra sajnos nincsen lehetőség.
Szükség esetén van még pár kép. Ahogy beláttam a kipufogón, úgy tűnt, hogy 1-1 jó széles oldalsó felömlő és egy kb. 1cm széles harmadik, felfelé irányuló felömlő volt a paláston.
Egyébként ez egy Trabant versenymotor, valamikor a 80-as években építette Bodó Péter (nyugodjék békében), aki Trabanttal is és CZ-vel is versenyzett anno. Hegyen ill. krosszpályán, vegyesen.
Köszi előre is!
A képek:
http://kepfeltoltes.hu/091007/PA060016_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/091007/PA060020_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Van egy tökéletes állapotú 350-es 634/5-ös jawam eladó.Sajnos nincs pénzem levizsgáztatni.email:berlingoster@gmail.com
Hali.Az egyik kollégámnak,van egy teljesen felújitott főtengely ha érdekel elküldöm a tel. Számát. Amúgy olyan 8-10 e.ft-ért adja asszem.
Tapasztalataim alapján a 638-as 35-40 ezret megy el szólóban, 100-120 km/h körül hajtva. Kb. ennyit birnak a gyári hajtókarok, és ilyenkor már általában a váltóban is van törött kapcsolóköröm, vagy pozicionálórúgó. A 350-esek elég érzékenyek a bánásmódra. Ki lehet végezni a blokkot 10-ezer km alatt is, (a váltót biztosan) érzéssel hajtva szerintem simán kibir akár 70-100-ezret. Pl. volt olyan időszak, hogy max. 80-al közlekedtem vele, 20 ezer km alatt semmi észrevehető változás nem történt a motor állapotában.
A km óra kihajtás szivárgás mentesítéséről már volt szó, lapozz vissza. Az elektronikus gyújtás témában ajánlom ezt: http://jawa.5mp.eu/web.php?a=jawa&o=WjbORxpYOI ,fél óra alatt bárki felszereli.
Hegeszteni semmiképpen sem szeretném a vázat, nem akarom össze mókolni, úgy szeretném, hogy gond nélkül visszalehessen alakítani.
Összesen: 543 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|