:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Jawa - új hozzászólás Összesen: 543 oldal
Már megint kezdődik....
Nem igazán szeretnék laikusokkal vitatkozni, de egy picit megengedek magamnak.
Gyulabá, aki nem tudja hogy amikor nagy induktivitást kapcsolgatunk akkor a felfutó él nagyon nem meredek. Telítéshez tartozó árammal számolni dőreség. 6000 fordularnál pl van hogy nem is éri el az áram a tekercs ellenálásával számolt áramot.
Nagyobbacska cég tranzisztorost sem készit 6 voltos jawához.
Aki statikus adtokkal számol egy motor gyujtásánál. az nemigen ért a szakmához. Max leutánoz gépiesen egy kapcsolást.
R.A. Nem az indító impulzus a lényeges. A trafón sem a CDI. sem a tranyós, sem a fetes esetben sincs tűimpulzus. Ha valaki ilyemikhez hozzászól. illene ismernie a tranziens folyamatokat.
A valóság az ügyben az, hogy a trafón az áram bekapcsoláskor 0, aztán el kezd simulni a görbe az ellenállás által adott értékhez.
A tranzisztoros gyújtásokhoz speciális trafókat használtak. Azok kissebb áramúak voltak, nagy ellenállással.
A tranzistorok nagyobb frekiket szeretnek mint a fetek, de pár száz meghertzig a fet is jó. Hangfrekis tartományban ebből a szempontból mindegy melyiet használjuk. A moroknál a freki 200 hertz alatt marad.
A fet és a tranyó között gyújtás szempontjából a következő a különbség:
A tranyónak dinamikus ellenállása van ami erősen áram függő. A fetnet ohmikus ellenállása van ami nem függ az áramtól. A fetnél a nyitófesz függ az áramtól, a tranyónál az nem.
Tehát fetnél azt kell nézni hogy a mi áramunknál meg van e a nyitófesz. a tranyónál azt, hogy az adott induktivitásnál mekkora a görbe alatti terület, mert az adja a disszipált hőt.Valamint azt, hogy kb a görbe közepén lévő áramértéknél mekkora a dinamikus ellen állás, az adott feszültségnél fel tud e ekkora ellenálláson keresztül töltődni a primer tekercs. A normális számoláshoz minimum integrál és diferenciál számítás szükségeltetik. Vagy pár éve tapasztalat, azzal lehet saccolni.
A "korszerűtlen" Árpád barátunk véleménye, évekkel ezelőtt fogalmazta meg,az előző h.sz.- hoz csak annyit, hogy 6V-os eredetileg akku-gyújtású (dinamós) géphez barátunkon kívül senki sem (egyetlen cég) készít FET-es vagy CDI gyújtást és nem véletlenül.
Ha triggerelt a bemenet és jó a munkapont-beállítás, akkor a tranzisztorosnál nincs jobb ebben a fordulatszám-tartományban. A CDI karakterisztikája gyakorlatilag egy tűimpulzus, ez kifejezetten magas fordulatszámra való.
"Rendszeresen csinálok valami hülyeséget amitől lemerül az aksim"-ezért van az időzítő, egy jó aksi (LED-es töltés visszajelzőt feltételezve)kb. 5 nap alatt veszíti el a kapacitásának felét a "hülyeség" következtében, ennyi idő alatt csak észre veszed.
A tranyók miat. Manapság egyetlen cég sem gyárt tranyós gyújtást.
De még inkább azért mert manapság CDI-t használnak, vagy még modernebbet. Az ugyanis kevesebbet zabál, minden fordulaton egyenletes gyújtófeszt ad.
Azért korszerűtlen mert nem tartalmaz előgyujtás szabályzást. Ami szerintem ugyan eléggé felesleges egy jawán, de a moder gyújtásban van. Ha nem is jelent még 5 százalék üzemanyag megtakarítást sem.
Ez mitől lenne korszerűtlen?
Szerintem 80W-s mechanikus váltóolaj. Bőven jó az ásványi.
Már most is legalább ilyen jó van fent. 2500 forintból. Ha valakinek kell, egy hatosért vihet tőlem ugyanolyant. A két hengerre két tranyó vagy fet(izlés szerint), két hall, négy ellenállás és négy zener.
Az időzítőt szükségtelennek tartom az ajánlottban. A gyújtótrafó bírja a tartós tápfeszültségre kapcsolódást, a végtranyóm még inkább. Mert a változatosság kedvéért most az van a jawán. Mert az volt kéznél, a fetjeim épp elfogytak. A fet pedig végképp fel sem veszi a gyújtás rajtafelejtését. Miota védem a hall kimetét is, a tápját is zenerrel, elusztíthatatlannak bizonyul a kapcsolás.
Amiért a CDI-n gondolodom az az aksi nélküli berugás.Rendszeresen csinálok valami hülyeséget amitől lemerül az aksim, aztán keresgélhetek a környéken laposelemet. Majd minden évben sikerül eljátszanom ezt.
A kilométer és fordulat spirálokat is unom. Egyszerre megtdnám ezt is oldani a cdivel együtt. Sőt a fesszab is a picre alapulna.
Hali!
lehet hogy amatőr kérdés de én nemtudom....
milyen olaj kell az 559-váltójába(kuplunghoz)??????
köszi
üdv
Tudom "korszerűtlen" de ha üzembiztos jó gyújtást akarsz elfogadható áron akkor ezt: http://jawa.5mp.eu/web.php?a=jawa&o=WjbORxpYOI rakd fel.
Nekem a PICnél akkor szállt el az agyam, mikor az időzítők nem akartak jól működni. PONT! Nem megyek bele a zelektronikába. :)
Mielőtt rémüldöznél vedd le a száraz oldali deklit és hallgasd hogy úgy erősebb e hang. Szénkefék is tudnak ilyesmit művelni, meg bármi más is szorulgathat ott. Nekem nyiszegő hang még csak onnét származott. A gyűrűk, a tűgörgők csörögni, fütyülni, kerepelni szoktak. :D
Ha dugó adott volna valami hangot akkor pár kilométer után már semmilyen hangja nem lenne a motornak. Utánfutón, útszélén állva nem szoktak hangosodni a mocik. :D
Elvileg a kuplung is adhat fura hangot ha surlódik. De egyszerűbb a másik oldalt bontani. :D
hat most be vagyok szarva...
tegnap meloba indulva reggel a motorbol amolyan "ciripeles" jott ki...
a hang a fotengelyfordulattol fug, es affele nyiszogas, nyikorgas szeru... :(
Elindultam vele, es hamarosan meg is szunt, a motor rendesen megy, minden ok. Hazafele azonban egesz uton hallottam a nyiszisziszisz-t es mikor leallitottam a garazsnal, hatarozottan hallottam, ahogy a hang koveti a lassulo dugattyut. (hangot nehez leirni...) Nemreg kapott uj dugokat, gyuruket, csapszeget. tegnap elindulas elott beleraktam 2 liter oreg benzint (tan fel eves) es bekevertem 1:40-re. Indulaskor rogton nyiszogott, szoval nem hiszem, hogy az a benzin lenne a ludas... de akkor mi? :( ma mar be sem mertem vele jonni meloba.
Jut eszembe. Nekem is kellene egy Pannonia is, de még inkább Danuvia. Csak az már tényleg nagyon kívül van az anyagi lehetőségeimen.
Én megakadtam a gyújtásvezérlővel. Baromira felment az ideszánt pic ára. Van olcsóbb is, de én szeretem ha usbről is programozható és van pár bemenete.
A vezérlőt célszerűnek találtam olyannak csinálni hogy az előgyújtást és a cdi feszültség töltésének szabályzását is megcsinálja. De még a léptető motoros fordulatszámmérőt is vezérli. Ha jól van méretezve, a dinamós jawán akkor is mükszik ha nincs aksi. A maradék mágnesességgel valami 3 voltot mértem berugáskor. Az elég a picnek, és egy impulzustrafó tud belőle 240 voltot csinálni a cdinek. Csak szabályozni kel, hogy 7.2 voltos tápnál a cdi ne üssön át mindent.Ha nem lenne elég a maradék mágnesesség, úgy nézem elférnek a dinamóba neodym csíkok, azzal tutira jó lesz.
Csak az általam ilyesmire használt pic jelenleg 1600 forint felett van. A 18f2550 olcsóbb, de nincs mindig.
De azt hiszem, ez az elektromosság topicba illene, hiába jawára készül a cucc.
Látom nem csak nálam hosszú a lista. :) Az ETZ-m lassan készen lesz a festést leszámítva, a Jawat kellene átpofozni, és mikor mind a kettő készre van vágva, akkor nekiesni a festésnek. Jawan még gyári van, de elég ütött-kopott. Meg aztán valamikor a Pannóniát is össze kellene rakni, meg a verseny ETZ-met is kellene fejleszteni, a kis Simsonon is lenne mit tenni, de hát olyan tetemes pénzt és időt igényel, amit nem tudok biztosítani nekik. :)
Aztán gyújtásvezérlőt is akartam fejleszteni, meg ilyen apróságokat, dehát talán még van pár évem az életből, hogy a sok ezer tervem mellett ezt is befejezzem. ^^
Jó is az ha az embernek két motorja van. :)
Nekem a jawám talán jó, az utolsó javítás után már nem tudtam kipróbálni, töltése nem volt, aksi lemerült. Meg mintha bizonyos szint felett eresztene a tank. Vagy lopták a benyát tavaly ősszel akkor még az utcán állt.
Az ETZvel pedig csak féktelen száguldozásra vagyok képes.
Talán ma előrébb leszek, kaptam egy hiányos robogó főfékhengert. Olyan mintha a hiányzó kar és félbilincs helyére jó lenne az ETZ-jé. Az is kérdés hogy az etz fékcsöve nem fog e ereszteni a becsavarásnál. Kap lágyréz tömítést, látszólag a felületek is alkalmassak a tömítésre. Az etz fékcsöve a végén tömít, a likon belül, a robogóé a külső felületen, olyan karikás végű fékcső való hozzá. De legalább a menet stimmel. :D
A jawa tavaly valszeg csak azért nem töltött mert rosszul pucoltam meg nyáron, négy éve állás után a kontaktusokat.
De mind a két motorba benzin kellene, mert a kútig nem mennek el. A kannát tavaly elhagytam, először azt kel vennem. Utána egy pumpát mert laposak a kerekek.Szeptember óta nem voltak fújva.
De ezek a szokásos tavaszi elsőindítási nyűgökbe beleférnek még.
Csak meg kellene győznöm magam hogy nem fáj annyira a lábam és el tudok menni a parkolóig meg az autósboltba pumpáért, tömítésért, fékfolyadékért, meg a benzinkútra benzinért.
Viszont ha beüzemelem a jawát, aktuálissá válik a csomitartó felszerelése is. Így Keri nemsokára abban a szerencsében részesülhet hogy egy jawára hegeszthet valami erősítést. :D Csak tudnám hogy lemezt vagy csovet érdemes e odaheggelni a vázhoz.
Ha nagyon felvet a pénz, a jawa kap egy 4.5 centis kormánymagasítót. Annyi hiányzik hogy full kényelmes legyen a motor. De az ülés is napirenden van. Réteges tömést gondoltam bele, különböző keménységű és rugalmasságú anyagokból. Ha a kormány magasabb lesz egy picit, az ülés pedig pont megfelelő keménységű, nem is kell nekem jobb motor. :) Legfeljebb fáslizni kell a térdem motorozáskor mert a jawa súlya megviseli ha kanyarodás közben kel hirtelen megálnom.
Akkor ahogy nézem, ennek a kormányos problémának nem most fogok a végére járni... Ha jó lesz az MZ, úgyis szétkapom a teleszkópokat, akkor a kormány is sorra kerül. Addig meg szerintem túl sokat nem fogok motorozni. :)
Szomorúan vettem tudomásul pár hónapja, hogy meghalt Árkus Attila, a nagykanizsai motorosbolt tulajdonosa. Nagyon nagy volt az öreg, mindent megszerzett, amit lehetett, ha kellett külföldről, egész kicsi korom óta jártam oda, már a rigáimhoz is csak ott kaptam biztosan alkatrészt. Azóta a fia vitte a céget, de sajnos egyre több helyről hallom, hogy bezárja a boltot. A marcali simsonbolt, amit a mikroker (vagy moped91kft?) marcali telephelyének vezetőjének a felesége visz, aránylag jó alkatrészellátásnak örvend jawa tekintetében. Üzleti kapcsolatban volt ez a nagyker a kanizsaiakkal, valami elszámolás alapján azonban most lehetőségük van jópár alkatrészt elhozni. Mondták, hogy több jawa alkatrészt is terveznek megmenteni. Az volna a kérdésem, hogy -tekintebe véve a hanyatló alkatrészellátást- milyen jawa alkatrészekre lenne szüksége a jawasoknak, amibl esetleg jó, ha van még egy hely az országban, ahol lehet kapni? Mert ha vannak ilyen alkatrészcsoportok, akkor továbbítom a bolt felé, hogy lehetőleg úgy válogassanak.
Még többet is. :D
Sikerült a harmadik próbálkozásra.
Szerintem ha nem is a jawához, de a szocimorosra is való a téma.
Engem speciel érdekelne, ha lenne akkor pont pénzem is.
A régi jószágok és a kaják is vonzanak.
De talán valóban jobb helyen lenne a túra topicban.
*bemásoltad (estére írni is elfelejtettem)
Mindkét sorban lévő részét bemásoltam a linknek?
nekem nem működött ez az oldal.
Remélem lehet ilyet ide írni...Szóval egy barátom szervez egy találkozót szeptember 1-2-én szóval mindenkit szeretettel meghívok a nevében! Terjesszétek a hírt minden szocimocisnak!
Részletek itt: http://kepfeltoltes.hu/120320/485013_344172752301879_100001274712440_1081042_1654705528_n_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Nekem a kormánynyak verődött ki. Érdekes módon a hiba nem folyamatosan erősödve jött elő, hanem egyszerre. Amikor megmozdult egyből hatalmas lötyögése lett előre hátra. A hiba elhárítását nem írom le mert régen amikor leírtam nagy veszekedés lett belőle. Ha valaki ilyent tapasztal a motorján forduljon szakemberhez vagy találjon ki valamit a saját felelőségére.
sorszám: 24045 (132102)
( előzmény: Csápisti-vizes, 2012-03-20 19:45:59)
Nekem a 634esen a lengővillánál volt ez ha jól emlékezem 28éve akkor meg perselyeztem és azóta jó.
Ha csapágy a ludas a dologban , akkor én másra gyanakodnék. A hiba szimetrikusan jelentkezik mind a két irányban. A csésze sérülés nem okoz szimetrikus hibát.
A kónusz lazasága nem okozna csak két ponton akadást. Vagy lötyögne minden hol, vagy szorulna. Szerintem a leírt hibát inkább a kormánynak kiverődése okozná. 634-nél gyakori.
De azt írta, megrángatta a szárakat. Érzékelte volna a lötyögést, bármitől is lett volt az.
Igazság szerint sok helyen lehet a hiba.
Lehet hátul is. Lehet talán kerékcsapágy, annak a háza elöl hátul.
Mindent meg kellene rázogatni erősen, kerekeket, villákat elöl hátul. de még a vázat is le lehet ellenőrizni ha máshol nem találha a hibát.
Kanyarodás, kormányelfordításkor szinte az egész motor beleszól a játékba.
Nézd meg a kormány csapágyat. Nagy valószínűséggel ott a hiba. Ellenőrizd a csészéket és a kónuszt. Ha kiverődöttek csere golyókkal együtt. Nagy bátorság akadozó kormányú géppel motorozni.
Egyszerűnek egyszerű, ha már láttad párszor ;) Köszi!
ne aggodj, egyszeru. :D En anno egy riga gyujtast nem birtam beloni, aztan lenyomtam 19000-et a 634-essel es szerelot egyszer latott, mikor defektet kaptam es felhivtam a cimborat, hogy tud-e segiteni. :D Jo fej volt, fel tizkor belsot cserelt.
Gyujtasallitas, szimmeringcsere, hengerfej le-fel. Egyszeru gep nagyon. Sok szerencset hozza.
Hát akkor nem túl sok egyezés van. Igyekszem összevadászni... Az elektromosságot gondoltam, az azért picit közelebb áll hozzám, mint a gépészet. :)
Izgi lesz. MZvel is sokáig tartott megismerkedni, most újra tanulok járni a szerelés világában :D
Akkor ott valami lazulás van. KOrmány, lengőkarcsapágy, szilent, kerékcsapágy, lengéscsillapítóhiba lehetséges.
a blokk nagyrészt különbözik, csak néhány kisebb alkatrész egyezhet, pl. az első lánckerék, meg talán a léptetővilla. A többinél az első telóból a 638-nál vastagabb és aluszárú (vagy annak valami ötvözete, az ezt-hez hasonló) telót tesznek bele, a 634-esé keskenyebb, krómszárú...ebből következik, hogy az első sárvédő fölfogatása is más, de egyébként szerintem ha komplett villát (és kormányfölfogatást) cserél az ember, akkor lehet variálni, de nem biztos, azt tudom ,hogy nekem a 485-ös cz-be mindkétféle belement. No meg a 12 V-6v KÜLÖNBSÉGÉBŐL ADÓDÓAN AZ EGYÉB ELEKTROMOS DOLGOKNÁL IS ÉRDEMES FIGYELNI, DE A FŐ ELEMEK, TANK, KERÉK, LÉNCKERÉK, HÁTSÓ SÁRVÉDŐ, ÜLÉS, kerék, "műszerfal", stb. megegyezik.
Vannak olyanok amik megegyeznek, vannak amik nem. PL a telószárak nem. (ha nem öregszem még túlságosan)
A hatókar megegyzik, a dugattyú csapszeg nem. A dugók sem. A léptető villa igen, a főtengely nem. Lehetne hosszan sorolni, de egyszerűbb minden konkrét esetben utána nézni.
Ha még olyan az mz-b.de oldal, akkor ott meglehet találni a cuccok méreteit is, a robbantott rajzokat is.
A 634 szimeringházban túl nehézkesen lehet szimeringet cserélni. Eddig háromszor cseréltem teló szimeringet saját és más gépeken, mindig kapható volt a Futárnál 634 szimering házastól. Igazából hivatalosan is házastul kell cserélni.
Ti hidraulika szimeringet szoktatok venni vagy olyan stílusút mint a főtengelyre való? Mert a csapágyboltba főtengely stílusú lett volna, hidraulika meg nem (pedig az való oda!)
Nem igen emlékszem ilyenre. Talán csak az hogy megfelelő kerékpár kulcs kell a szimeringház lecsavarásához. Nagyon puha anyagból van, ha nem körmos kulccsal szeded le, illetve teszed fel, nagyon sérül, utána legközelebb megszenvedsz mire leszeded. De a körmos a kipuf hollanderhez se hátrány.
Kevés ember tenné meg, de leírom: Amikor az ember keszedi a telószárakat, véletlenöl se használjon egy csövet fent a kiütéshez. Azután nem lehet becsavarni a csavart fent a csőbe. A csavart kell egy picit meglazítani, azt megkoccantani, akkor szerintem sérülés mentesen meg kell lazulnia a szárnak.
Amúgy az első teló leszedése nagyon egyszerű dolog, szerintem mindenkinek sikrül elsőre, hacsak nincs nagyon berohadva. Ha igen akkor sok türelem és mégtöbb wd segít.
Épp délután rángattam meg, és rendben van úgy tűnik. A telókban tuti rossz az olajszint, mind a 4 teleszkópot (elöl-hátul) fel kell újítani. A kormány forduláskor szépen forog, nem rastog, viszont azon a ponton, ahol van ez a fura ugrás tolás és motorozás közben, határozottan érezni egy kis... Mint amikor egy csapágygolyó megszorul, és nehezen akar átfordulni. De nagyon oda kell figyelni, hogy észrevegyem. Fura, hogy mindkét oldalra forgatva kb ugyanolyan elfordulás után érezni. A felni talán jó, a gumi viszont egy helyen biztos, hogy huplis. Ezért IS kell cserélni.
Egyébként a 634-es alkatrészhada megegyezik a 638-aséval? Gondolok itt a teleszkópra, meg ilyenekre. Azt hiszem csak a 638-asnak vannak fent az adatai itt az oldalon. Lassacskán megvenném hozzá a szimeringeket, meg pár csavar is cserére lesz ítélve.
ha mar itt vagyunk... szimmeringet, olajat kellene cserelnem a teloszarakban. Van valami trukkje, amire nem jovok ra a szeresi konyvbol?
Az ellenkormányzás valóban nem az erősségem, bár néha élek vele.
Ha a jawa úgy viselkedik ilyenkor ahogy írod annak alighanem a teló lesz az oka. Ha nem egyformán viselkedik jobbos és balos kanyarban akkor hiányzik pl egyik oldalról az olaj. :) Ha egyformán viselkedik akkor mind a két oldalról. :D
De azt hiszem a kopott telószárak is tudnak ilyesmit művelni. A tolás közbeni viselkedés is erre utal. A kormánycsapágy inkább azt műveli hogy szorulgat, vagy kotyogóssá válik bizonyos pozíciókban.De azt igen csak lehet érezni a kormányon is, nem csak motor viselkedésén.
Nem láttam hogy írtad, így megkérdezem, megrángattad már az első kereket minden irányban , középtámaszra téve?
ott valami nem ok. Az en Jawam nehez is, a kormany is szeles, az elso gumi is... megis lehet vele kanyarodni, legfeljebb egy terhes elefantanya kecsessegevel mozog. :D
csapagyak, felni, minden ok elol hatul?
Mindenkinek köszönöm a véleményét, tapasztalatát! Az ellenkormányzásnál az a gáz, ha picit túlmozdítom a kormányt kanyarodás közben, azonnal beremeg a motor. :S MZnél ez a gond nem jelentkezik, de Jawanál sem kellene előjönnie szerintem...
Lengőkar szillentet hogyan cserelek? Lehet javitani, kaphato uj?
en feltettem 110-es gumit elore (az oldalkocsihoz) de szolo verzioban gondolom ez tulsagosan is szeles.
Miben fog valtozni a kezelhetoseg, ha 3.25-re cserelem?
Embere válogatja, szerintem nagyon is kanyarvadász motor :D
A kipufogóm mindkét oldalon elkopott mert állandóan leért kanyarokban.
Mindezt Mitas gumival.
Túl sokat tornázni sem kell rajta, csak ismerni kell az ellenkormányzást.
Mitasból csak a kopott, öreg, bekeményedettek csúszkálnak, de azok valóban.
Gyártástól számítva 3-4 éven belül érdemes elhasználni. Én általában 2 év alatt leharcoltam egy Mitast, szóval nekem nem volt tapadási gondom vele.
Ha kanyarvadászatot rendezel akkor Heidinek jobba profilja, a Mitas nagyon talpas, ami jó ha simán csak túrázol de kanyarban táncolhat.
Versenyen 1.5-1.6 az ETZ-ben a gumi nyomás. Picit ez már puha, utcára nem biztos hogy jó lenne, de ezzel lehet jó köridőket menni.
Michelin Macadam elég bakelit gumi.
Nekem az az elméletem, hogy adott gumi keménységet adott súlyhoz találnak ki.
Mert a GT501-es a CB500-on bakelitként viselkedik, a CB750-esemen meg tövig koptattam a lábtartót vele.
A jawa öregurasságával nincs különösebb gondom, igyekszem tiszteletben tartani. Igazából az általad leírtakat - még ha picit számat húzva is -, de megerősíteni tudom. Lassan kezdek odaérni, hogy mind a két gépet a maga előnyeiért szeretem. A Jawa lomha, az ETZ virgonc. Előbbi stabil, utóbbi meg virgonc :D Ja és a két henger hangja... ^^
Eleinte a Jawaért nem voltam annyira oda, de már kezdem látni, hogy miért is. (Van mit helyretenni rajt)
Összesen: 543 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|