:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Jawa - új hozzászólás Összesen: 543 oldal
Bocsi, de annyi marhaságot írtál, hogy megelégeltem..
A pocsékoló versenykarburátort ne vedd egy kalap alá a hétköznapi, gazdaságos üzemre tervezett eszközökkel.
Ezzel valóban jelentősen eltértél a témától.
A vákumos előgyújtésról közérthetően leírtam azt, amit tudni kell róla, ezért nem kéne mérnöki mélységekbe merülni, mert itt senki sem kíváncsi rá.
Szerintem itt kéne abbahagyni, mert ez már senkit sem érdekel.
köszi a megértést.. Full.....
Fullkopy!
Mondjam a megoldást a kuplungalátétre?
vagy feltétlenül pénzért akarosz olyat venni, amit csak max kétszer tudsz felhasználni?Meg ráadásul túl is van edzve szerinted.:)))
Gyurma,
Hát igen, a villacsere jelentősen növeli az (amúgy sem kicsi) összeget. De talán tudnál szerezni jó áron használt 638-as villát és kifliket, és úgy lehet, hogy beleférne a keretbe. Esetleg próbálkozz ETZ tárcsafékkel - biztos jobban fékez, mint a Jawa dobféke.
Csak nyugodtan zargass azokkal a kipufogókkal. :)
Üdv!
Josephinno!
Ezt kb. tizedjére kérdezed! Szólj, ha kész vannak a képek, meg csinálj az enyémről is (hogy legyen valami értelmes is közte) és majd felrakatjuk!
Gyurma!
Megnézem hétvégén!
Hol tudsz krómoztatni?
Az alapjáratinál nagyobb vákuumot szinte csak tolóüzemben lehet elérni. Azt a membránt, ami érdemben szabályozni tud, azt az alapjárati vákuum koppanásig húzza. Alapjárati vákuum több, mint 0,5bar, a szabályzó véghelyzete 0,38bar (Skoda). Persze ha a leállás határán bukdácsol a motor, akkor nem biztos. Szerintem egyszerűen azért van így kötve, mert jobban közelíti az ideális görbét, a motor nyugodtabban jár, jobb a gázreakciója, meg ilyesmi. Vagy csak véletlen eszébe jutott valakinek, és bejött. Mint annak idején a kerék.
"ezért tervezték ellenrugóval." Rugó nélkül hogy szabályozhatna valamit? Mi tartana a változó vákuummal változó helyzetben egyensúlyt? Egy véghelyzetbe feszített szabályzónak mi értelme lenne?
"egytorkú komolytalan kütyüknél nem érdemes alkalmazni" Még jó, hogy nem építünk autót, így ezt nem muszáj eldöntenünk. A megfogalmazásod azt sugallta, hogy rosszabbul működik egytorkúval. Meg, hogy nem háborodik fel valaki, aki a versenykarburátorok szerelmese, mert ezek is egytorkúként működnek. Egy szép, fekvő Webert pedig ne gagyizzunk le.:-)
Egyébként szerintem kezdünk a fórum témájából kilógni.
Hurka!
Az nem számit, hogy van rajta néhány horzsolás, csak ne legyen rajta mély szántás és ne legyen meghajolva. Szóval krómozásra alkalmas legyen Mert az enyém az össze vissza hajlott, és az +látszik krómozás után. Nézd meg azt a lánckereket is, ha jól néz ki és nem akadozik a csapágy, akkor kell.
pdaranyi!
Ezt sajnálattal hallom! Olyan sokat nem nagyon szeretnék rákölteni, aszthittem ezt olcsóbban is meg lehet oldani, de akkor lehetséges, hogy maradok az eredetinél, de azért köszi, hogy utánajártál. De lehet, hogy még foglak zargatni azokkal a kipufogókkal.
Még van egy bazinagy kérdésem, és ez mindenkinek szól! Leszedtem a hátsó tellókat és alul van egy gumi(persely vagy mi) a váz és a telló között. Az az istenért nem akar lejönni. Kédésem az, hogy olyat lehet kapni vhol?
"Négyütemű motoroknál alapjáraton is van megfelelő vákuum "
az előgyújtás stabil szabályozásához, persze, hogy nincs, ezért tervezték meg a vákumcső bekötését az általad leírtak szerint, és ezért tervezték ellenrugóval....képzeld e, hogy egy csak kicsit "sántító " alapjáratú motor hogy rángatná a szabályzómembránt...
A "karburátor torkainak számához semmi köze."
mindössze annyi, hogy egytorkú komolytalan kütyüknél nem érdemes alkalmazni, persze attól még lehet...
Minél nagyobb a motor, annál több előnnyel járhat a használata.Lassanez is csak múlt időben igaz, mert kiszorítja az elektronika.
Azért Te sem egészen. Négyütemű motoroknál alapjáraton is van megfelelő vákuum. Alapjáraton tényleg nem működik a vákuumos szabályzó, de azért, mert a csöve nem közvetlenül a szívócsőbe van kötve, hanem a karburátorban levő furatba. Gondolom, ez a Ladánál is így van, de a csúcstechnikát felvonultató faros Skodáknál biztosan. Ez a furat a pillangószelep zárt állásában a pillangó elé kerül, tehát csak az előtte levő vákuum érvényesül, ami alapjáratban szinte nincs is. Amikor a pillangószelep éle elhalad a furat előtt, akkor már a szívócső-vákuum hat, és megnő az előgyújtás. Az egész varázslatra az alapjárat jobb stabilitása miatt van szükség. A karburátor torkainak számához semmi köze. A régi autóknál egyszerűen teljes terheléshez hangolták a gyújtást, mert nem sokat számított a fogyasztás részterheléskor, sem a károsanyagkibocsátás.
A többi stimmel :-)
"rájöttem, hogy a kis forulaton nagy előgyújtást hogy lehet előállítani: erre való a vákuumkapszula."
Ezt nem találtad el. Hasznosítható vákum csak magasabb fordulatszámon keletkezik, különös tekintettel arra, hogy a túl korai szabályozás megelőzése érdekében a vákumdob egy nyomórugót is tartalmaz, amely a vákum ellen dolgozik. Ez a rendszer a motor hirtelen gyorsulásához járul hozzá. Működését könnyű megérteni, ha van kéznél egy tartalék elosztófej, húzd rá a vákumcsövet, és adj egy gázfröccsöt / járó motornál / el fogja fordítani a csapágyazott alaplapot, szinte elrántja.. Kéttorkú karburátoroknál érdemes alkalmazni.Pl. az első zsigulik még nem rendelkeztek ezzel, de az összes későbbi, és a lada is...
A röpsúly stimmel.
Hello
Kb egy éve én is gondolkoztam a röpsúlyos előgyújtás szabályzón, nem foglalkozdtam addig az égés rejtelmeivel, így józan paraszti ésszel belegondoltam, hogy ugye elvben (ha mindíg ugyanolyan gyors az égés) akkor ahogy nő a fordulat úgy folyamatosan kéne növelni az előgyújtást. Ez tetszett, csak az a baj, hogy jobban utánnanéztem és ekkor jöttek a problémák, mert ugye az égés sebessége a fordulatszámtól, és a terheléstől is függ) Vagyis minimum kell egy röpsúly, ami a fordulatszámnak megfelelően állítja az előgyújtást, és kell egy membrán ami a szívócsőben lévő vákum szerint még igazít rajta. (A vákummal ugye a terhelés fügvényében befolyásoljuk a gyújtást)
Ekkor még nem adtam fel, próbáltam szerezni valami grafikont, hogy az MZ- n hogy működnek ezek a dolgok, majd mikor ilyen grafikont nem tudtam szerezni , így vaktában nem álltam neki!
Ráadásul nem vagyok benne biztos, hogy jót tenne a teljesítménynek a szívócsövet megfúrni, és egy membránt mozgatni a vákkummal.
Jó sokat írtam, de a lényeg annyi, hogy ez egy rohadt bonyolult dolog, és én nem állnék neki!
A mikrokontrolleres állítás már jobban hangzik, mert ha egyszer az ember megcsinálta csak át kell programozni a dolgot, és lehet játszani vele míg jó nem lesz, de membrán méret, meg röpsúly rugó erő, meg magy a súly stb stb, itt már nem egyszerű a játék!
Üdv Attila
tegnap elosztót cseréltem a nagypolákomban, és rájöttem, hogy a kis forulaton nagy előgyújtást hogy lehet előállítani: erre való a vákuumkapszula.
Másik megfigyelésem, hogy a két röpsúlyrugó különböző erősségű, és az egyik végén egy "szem" van, vagyis alacsonyabb fordulatszámokon csak a gyengébb rugó ellen dolgoznak a röpsúlyok, majd közepes fordulatszámtartománytól belép az erősebb rugó is.
Szerintem nem éri meg a fáradságot egy röpsúlyos szabályozó, mert hiába egyszerű, meg olcsó szerkezettel lehetne megoldani, egyszerűen alig hoz valamit. Sajna a szkennerünk bedöglött, mert van egy diagramom, ami jól szemlélteti ezt. Álland ó terhelés mellett előgyújtási szög függvényében van ábrázolva a teljesítménygörbe. A különböző fordulatszámtartományokon felvett görbéket egymás fölé helyezve látszik, hogy egy szűk sáv az, amin belül a teljesítménycsúcsok adódnak, illetve egy picit szélesebb tartományban is csak alig érezhető teljesítmény különbség. Igaz, hogy a gyári előgyújtás egy kompromisszumos érték, de minden tartományra jól használható, így szvsz nem érdemes foglalkozni vele. De ha valaki kísérletezni akar, végül is az ő dolga, legfeljebb kíváncsian várjuk, mi lesz az eredménye.
Pool,
gondolkodtam kicsit a röpsúlyos szabályzón, és egész egyszerűen megoldható az oda-vissza szabályzás, bármilyen görbe szerint. A röpsúly és az elforduló bütyök találkozásánál lévő hornyot kell a megfelelő alakra formálni. Gondolom inkább amiatt mellőzték, amit másodiknak írtál, tehát a kis hatás miatt. Ennyit nem ért meg a plusz hibaforrás.
Azért mondtam a kuplungét.:))
Gondold végig, mi mire való rajta.Remekül ki lehet váltani.
Legyek gonosz?Majd csak holnap árulom el hogyan és mivel ha addig nincs megoldás.:)))
Rendben, amint tudok, elnézek a boltba.
Matya, egy ilyen alátét kb. 50 Ft.Most nem írom ide, hogy mennyi a rezsióradíjam, ha értelmes munkát végzek. Ha megkapom levélben, hiába 1000 Ft. a postaköltség, még mindíg jobban jártam, mintha nekiállnék.Arról nem beszélve milyen macerás kireszelni a lyukat a 2 befelé mutató fül miatt.
pdaranyi !
Tavasz felé kéne , de már holnap szívesen átveszem.....a kormányhoz valóból kettőt szeretnék, a kuplungéból hármat...
üdvi Full..
Egyszerűbb csinálni szerintem.
A kuplunghoz biztos.
Fullkopy,
Elbeszéltünk egymás mellett. :)
Egy kicsivel visszább kérdeztem, hogy a 17-es tételre gondolsz-e egy adott oldalon (mint kiderült, igen), mert a leírásod alapján úgy gondoltam. Te erre azt írtad, hogy talán a következő oldalon van az a bizonyos alátét. Szóval ezzel zavartál össze. :) De most már minden világos.
Hogy tudok-e szerezni az kérdéses. El kell mennem a boltba. A héten már nem kerül rá sor, mert holnap megyek haza. Jövő héten, ha minden jól megy, eljutok a boltba. Mennyire sürgős?
Üdv!
Nem néztem utána, hogy a kétütemű motor esetén a nagyon magas ford. tartományokban valóban indokolt lehet-e az előgyújtás mérséklése, tehát ezt nem is vitatom egyrészt emiatt. Másrészt viszont feltenném az ebből következő kérdést : A Jawa terhelten , a 4. sebességfokozatban elér-e valóban olyan magas fordulatszámot, amely esetén már előnyös lenne a gyári kereteket meghaladóan az alapelőgyújtás mérséklése / csökkentése /? Szerintem nem, mivel úgy gondolom, hogy az előgyújtás értékét a legmagasabb sebességfokozaton ,terhelt motor esetére idealizálták.Persze ez nem biztos. Viszont,ha mégse éri el ez esetben / terhelten 4.-ben /a motor azt a fordulatot, amelynél talán már vissza kéne venni az előgyújtásból, akkor ezen típus esetén nincs min rágódni. Ha viszont alacsonyabb fokozatban eléri a terhelt motor a vitatott fordulatot,aholis állítólag csökkennie kéne az előgyújtásnak, akkor is csak a gyorsulóképességére hatna ki a gyújtás ekkori módosítása, az kedvezőbb is lehetne. Nem hiszem, hogy ilyen sovány eredményért érdemes ezzel foglalkozni ennél a típusnál.
A másik a kormánytengely bizt. alátét, ahogy írtad, a nagy anya alatt... ezt már közöltem ám, mondván ahogy marha nagy, vagy 41-es kulcs kell rá.. persze kisebb is lehet, nem emlékszem, nem is számít..Már tudod, miről van szó..tudsz szerezni ?
"Aztán kicsit magasabb fordulatszámnál már jó nagy előgyújtás szükséges, aztán fokozatosan megint egyre kisebb, de nem lineárisan."
Miért kellene nagy fordulaton egyre kisebb ?
Fullkopy,
:) Most már teljsesen összezavartál. :) Szóval az az alimínium öntvény, amiben a villaszárak vannak, azok a kiflik ugye? Na most a felső kifliben van három "lyuk". Kettőben a villaszárak vannak, melyeket egy bazi nagy csavar zár le, aminek lecsavarása után lehet olajat tölteni a villába, és ezen csavarnál nincs biztosító alátét. A harmadik "lyukban" a kormánytengely van, melyen van egy anya, ami alatt van egy biztosító alátét. Ezen anya felett van a gyújtáskapcsoló, és erről írtam az előző hozzászólásomban.
Ja, itt a következő oldal, hátha azon rajta van az alátét amire gondolsz.
A villákba már töltöttem olajat, tehát már lecsavartam azt a nagy csavart, de nem volt alatta biztosító alátét. A kormánykifliket még nem szedtem le, ezért nem tudom, hogy ott hogyan néznek ki a dolgok.
Most már járjunk ennek a dolognak a végére, mert nagyon kíváncsi vagyok. :)
Üdv!
pdaranyi,
a gond az, hogy a Jawa 350-638 katalógusa alapján - mivel nekem ez van- kértem segítségedet, neked viszont 640-esed van...a kuplung bizt. lemez stimmel, viszont a kormányé a tieden talán a következő oldalon lehet, az alumínium öntvényt -amibe a teló dugói benne vannak- lefogó hatlapú anya alatt...erre fekszik a gyujt. kapcs. ház....
Fullkopy,
A kuplungban tudom, melyik alátétről beszélsz - 14-es tétel ezen az oldalon.
Viszont a másik alátétben nem vagyok biztos. A 17-es tételre gondolsz ezen az oldalon?
Üdv!
Meg egyenirányító és fesszabályzó, egy rakás 12 v-os körte , tán 2 trafó, jóképű duda, irányjelző automata, némi akku..és sok pénzmag.... mit hagytam ki hirtelen??
Lehet, hogy jobbos oldalfedél is kell..
Lehet, hogy gyújtás alaplap is kell...
Hogy lehet képeket felrakni a galériába?
Sziasztok!
Jawa ideál motorkerékpárhoz kellene nekem kotyanásmentes főtengely, meg rávaló gyújtás.
A fesz.szabályzóra rá van írva! Pontosabban bele van ütve! Az enyém 6 V-os,és 75 W-ot tölt!
Nekem cakk-pakk kellene az egész: álló-, forgórész!
Gyurma!
A bukócső nem néz ki túl jól, nem tudom, hogy esett-e vele, az akitől van, de van rajta 1-2 horzsolás. Ja, és ráadásul nem krómozott, hanem szürke színű. A lánckerék jó állapotban van, bár a csapágyat nem néztem, 7végén megnézem, ha otthon leszek.
Én is kérek indikátor diagramot.
Pool!
Tényleg kb. 3mm-es előgyújtás jobb nagy tempónál. Én ezt főképp azzal magyaráznám, hogy növekvő fordulatszámnál egyre jobb a töltési fok, kevesebb a visszamaradt égéstermék, és az égés gyorsabbá válik.
A kérdés inkább az, hogy valójában mennyivel menne jobban a motor egy egyszerű szabályzóval, és megéri-e a ráfordítást. A 10%-ot sokallom, de elképzelhető.
Az én motorom talán kevésbé érzékeny, mert a kipufogó nyitottabb, közepes fordulaton jóval élénkebbnek tűnik, mint a szériával.
Érdekelne az a diagram. Nekem is van néhány szakkönyvem, ahol találhatóak ilyen görbék, de ott 10-20% os különbségek vannak különböző előgyújtásnál a teljesítmény görbén.
És nem is olyan régen foglalkoztam az egyetemen indikátor diagramok statisztikai elemzésével. Van pár ezer indikátor diagramom. Írtam hozzá kiértékelő progit is. Különböző terhelések, fordulatszámok, előgyújtások függvényében vannak teljesítménygörbéim. Én nem azt tapasztaltam amiről te beszélsz. Persze ezek négyütemű motorok, de a lényeg az, hogy nagy különbségek vannak az előgyújtás változtatás hatására.
Tudom, olvastam, de én már csak a saját szememnek hiszek.
Feleslegben generátor?Asszem akkor nem Jawával rohangásznánk, ha megtehetnénk. :)))
Ha a generátorra gondolsz, az nekem van.Egy forgórészt eladnék, az állórészt nem biztos.
Papíron annyit, de sohasem mértem.
De nézd meg itt, valamelyik letölthető doksiban még benne van a diagramja is.
Ja! Idén télen szeretnlm motoromat 6 V-osról 12 V-osra alakítani! Érdekelne,h a 638-as Jawa dinamója hány W-ot tölt! Meg tudja ezt valaki mondani nekem? (ha 75, vagy annál több,akkor jó,de jó lenne,ha többet töltene)
Esetleg van vkinek fölöslegben egy ilyen?
Matya!
Nem olvastad a cikkemet az főoldalon?? /A Jawa villaszár kicserélése ETZ-re!/ Nekem is "egy az egyben" belement az ETZ villa a Jawa felfogatókba! Csak olvasd el!
Persze, hogy a jó gyújtás elengedhetetlen. De a gyárilag belőtt fix gyújtáshoz, képest az előgyújtás változtatása nem fog lényegében eredményt hozni. Maga a változtatás egy viszonylag szűk tartományban volna amúgy is lehetséges. Otthon nincs szkenner, de van mérésen alapuló diagramon, ahol az előgyújtás függvényében van a teljesítménygörbe ábrázolva különböző fordulatszámokon. Lehet, hogy az alap előgyújtás esetén jön ki pici szórással a teljesítmény maximum. Az előgyújtást válzoztatva van egy szűk mező, ahol kb. 1-2% teljesítménynövekedést lehet kihozni. Kb. látszik is, hogy az előgyújtás egy optimális értékre van belőve. A mezőn kívűl meg a teljesítmény elkezd csökkenni. Szóval az a véleményem, hogy az előgyújtás változtatása fordulatszám függvényében csak kicsi változást hoz, ezért nem érdemes rá annyi időt, energiát, pénzt rákölteni. Én inkább a megszakítós gyújtást cserélném le egy stabil elektronikus gyújtásra, amivel meg lehet spórolni, a megszakító és gyújtásállítgatást, ellenőrzést.
max. 1-2% javulás miatt egyik kétüteműbe se tennének elektronikus előgyújtás szabályzást.
Meg ilyen elenyésző növekedést nem lehetne észrevenni motorozás közben. Pedig bizony a változás érezhető.
A gyújtás a motor fél lelke. Sokat lehet rajta hozni.
Hát éppp azért nem tudták megoldani röpsúlyos ketyerével, mert alapjáraton és indításnál kis előgyújtás előnyös. Aztán kicsit magasabb fordulatszámnál már jó nagy előgyújtás szükséges, aztán fokozatosan megint egyre kisebb, de nem lineárisan. Szóval nem lett volna egyszerű megoldani azt, hogy kis előgyújtás, aztán nagy, aztán meg megint kicsi.
Wartburgban nincs szabályzó, a régebbi Trabikban volt röpsúly, de az csak az indításkor adott hp-i gyújtást, aztán kicsivel alapjárat felett már beállt fixre.
Mondjuk ez elgondolkodtató, mert itt semmiből nem tartott volna másik rugóval a teljes tartományra szabályozni.
Nem megy bele a 634-esbe a 638-as, meg a 640-es telószára.A 634-esé hosszabb kicsivel.Meg teljesen más a felső kifli.Az alsó asszem ugyanolyan, de a nagyesküt nem teszem le rá.
Viszont a 634esbe egy az egyben belemegy valamelyik ETZ tárcsafék telószárral együtt.Nemtom melyik, de a saját szememmel láttam.Perselyek nélkül.Namármost ha a teló terpesztése ugyanakkora a 638asnál is, akkor azt is meg lehetne próbálni.Állítólag a vizsgán is átmegy vele szó nélkül , de azt hiszem, ha látom.
Összesen: 543 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|