:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Jawa - új hozzászólás Összesen: 543 oldal
Ezen "Én csak azt nem értem, hogy a 634-ben miért működik sokáig a lemez léptetővilla és a 638-ban miért nem,..." elgondolkodtam, arra jutottam, hogy valószínűleg a léptetést végző tárcsán lévő hornyok szöge más a 638-nál mint az elődöknél. Csak tipp, egymás mellé kellene tenni a két alkatrészt és úgy vizsgálni.
Tőlem is kapott a váltó,de nekem sem görbült...csak a tengely tört el :)
Persze nem igazán volt gondom a váltóval, ezt leszámítva, de nem egy finoman kezelhető szerkezet. Már csak az automata kuplung miatt sem, mert túl nagy a váltókar útja. Meg minden más motoron gond nélkül lehet kuplung nélkül felváltani. Pedig ránézésre teljesen normális szerkezet.
A 471-nek fent van, abban biztos vagyok, és az is ugyan az a blokk. A lényeg, hogy a 634-ben lent, az elméletem tárgytalan.
A CZ 472-nél is lent van az I. fokozat, iker testvére a 634-nek.
Jogos. A 472-es CZ- nek nem fölfelé van az 1-es? Lehet azzal keverem.
Régebben volt itt nálunk a környéken sok 634 és 638 is. Főként fiatalok tulajdonában. A 634-et nagyon durván meg kellet rugdalni, hogy hajoljon a léptetővilla, elég sokat bir a váltója. Lemezvillás 638, 14 ezer km a csúcstartó, de volt akinek 6-7 ezer után vége lett. Jellemzően elég neki egyetlen durvább váltás, meghajlik a villa és innentől pár száz km kérdése a vég, szó szerint "megég" a kis fül a folyamatos súrlódástól. A dolog érdekessége, hogy páran lekrómoztatták a villákat a nagyobb élettartam reményében és jó lett :-) A krómos villák miért nem hajlottak meg a kiméletlen váltástól? :-)
Lehet, az tény, hogy a Jawa váltó nehezen tűri a rugdosást, értsd "villám váltás".
"A forditott sebességváltásra tippelek ..." - Tudtommal a 638-nál is lent van az I fokozat akkor mi a "fordított?. Amire gondoltál (talán) az a "csepp tankos" sorozat ott valóban fordítva van (I. fent) de a 634 léptető tárcsáját beszerelve az is könnyen "normálissá" tehető, attól még nem kopik szét (kipróbálva).
Lehet hogy a dinamikusabb 638 -ast spotosabban vezetik az emberek? A gyors váltásokat meg nem annyira tűri a váltó? A 250 -nek is hasonló a vátója és ott még tovább elment a történet.
Az MZ-nél nem tudom a Jawanál a rosszul beállított kuplung (nincs hézag) talán (meg kéne néznem de már késő van)okozhat axiális terhelést a hajtó tengelyen.
A forditott sebességváltásra tippelek, de akár a csapágyazásban is lehet valami rejtély.
Lényegében pedig nem sokban különböznek, a legfontosabb változás a tűgörgős csapágyak az előtéttengelyen.
Vagy éppen ebben rejlik az ok?
üdv.: R
Én csak azt nem értem, hogy a 634-ben miért működik sokáig a lemez léptetővilla és a 638-ban miért nem, de van egy sanda gyanúm...
Lehet hogy a tervezők is így gondolták :)
MZ váltók is az axiális kopás miatt szoktak kukába kerülni, miközben más baja még nincs.
"Mitől kopik el gyorsan,az jó kérdés .." -Valóban jó kérdés mert a tengelyek és a fogaskerekek axiális terhelést nem kapnak/kaphatnak, kivéve a váltás pillanatát.
Nézzük csak 2 'tengely' van a váltóban, az amin a kuplung van,ott van egy fogaskerék a másik oldalon, amire a lánkerék megy rá kívülröl. Az a fogaskerék beső oldala/csapágynál/ szépen leszokot kopni, ezért már lóg oldalra ez atengely /csunyán megnő az axiális játék/a körmök hegye ér csak össze .... A másik 'tengely' is szépen ki tud kopnik és lóg az is oldarra. 2 kopot tengely esetén a kb 3mm köröm kapcsolat elveszik 1,5 mm re és majd dobálja fokozatokat. Nem szép megoldás csere helyet ilyenkor hézagoni, de működik és kintről nem látni. Szedtem szét 6000 km futott gyári hibátlan blokkot, ott nem volt lógás!
Mitől kopik el gyorsan,az jó kérdés szerintem, ha kevés a váltó olaj.
Még a kuplung alatt lévő csapágy is könyen kimegy és akkor szétveri a váltót. + még vagy 5 dolog, de igy is sokat írtam.
"A kopott alkatrészek okozta nagyobb játékot meg nem lehet kihézagolni." nem is kell mert a villák oldal felületét kivéve a kopás nem okoz nagyobb játékot, viszont a "gyárilag" megengedett játék messze van az ideálistól.
Igazából az a lényeg, hogy megfelelő felülettel kapcsolódjanak a fogaskerekek és kapcsoló körmök, valamint ne feszüljön az egyes pozíciókban.
Gyári kiépítésben ez teljesülni szokott, szétszedésnél csak arra kell ügyelni hogy visszarakjuk a gyári alkatrészeket a megfelelő helyre.
A kopott alkatrészek okozta nagyobb játékot meg nem lehet kihézagolni.
Én most váltó tengelyt cserélek mert elhasználódott az egyik kisméretű fogaskerék, meg több bontott alkatrészből rakok össze váltót ezért kell hézagolnom, lényegében egy új gyári beállítást kell csinálnom. Máskülönben nem kellet foglalkoznom ezzel.
Ps.: A 10 éves csapágyakon kívül nincs benne új alkatrész, mind eredeti, 30 éves darab.
"... Gyárilag sem vitték túlzásba." (a hézagolást, beállítást) -ez igaz és ez az oka annak, (szerintem) hogy szidják a Jawa-CZ váltót. Nekem az elmúlt közel 10 évben semmilyen problémám nem volt vele, igaz sokáig szenvedtem amíg mindent kimértem, másnak nem csinálnám meg mert annyit nem lehet kérni érte, hogy megérje. Valószínűleg ez az oka a gyári lazaságnak is.
Jó dolog ez a hézagolás, de azért a jawa váltó elég "laza" illesztésű nem szabad nagyon kihézagolni szerintem. Gyárilag sem vitték túlzásba.
Ami fontos, a kapcs. villák csak a fogaskerekek mozgatására valók a helyzetben tartásukra nem.
Igen, jól, a 0,1 mm irányába érdemes menni. Előszór a kihajtás tengelyt érdemes a kapcs. villák által megkívánt helyzetbe hozni, majd ehhez illeszteni a primer tengely helyzetét.
Én is mostanában rakom össze a váltót. Vettem egy rakás hézagoló lemezt, 0.1mm-es lépésekben lehet kapni.
Ebből jól következtetem, hogy 0.1-0.2mm hézag jó neki?
Köszönöm tanácsitokat!
Teljesen elfeledkeztem arról a könyvről, de majd mindjárt utána nézek!:)
Lőrinc
Mester! Korábban küldtem neked egy angol/német nyelvű könyvet neten keresztül. Azt olvasd el, abban van a váltó összerakás és hézagolás csínja. Főtengely nélkül kell összerakni először és hézagolás után a többi.
CSAK a főtengely csapágyai C3-asok a többi nem, ott hőterhelés már csak minimális.
Derékszögelni nem kell, ha tisztességes helyen lett összerakva a főtengely, akkor azt már megcsinálta a mester, mert ahhoz nem kell a blokk többi része. Alapból a derékszög nem megy el, azaz a csapok párhuzamosan futnak.
Üdv! Tamás
sorszám: 25895 (139099)
( előzmény: lorincvagyok, 2013-06-03 10:07:33)
"... mennyit kell mozogniuk?" - A lehető legkevesebbet, nem szabad szorulnia.
"... a bronz persely alá kell rakni, ugye?" - Igen, vagy edzett acél alátétet kell használni.
"Elég, ha a 3-4-es léptetővilláját cseréljük ki öntvényre?" - A lemez villa is tökéletesen működik ha a villák síkja merőleges a kulisza tengelyre és jól van hézagolva a váltó (az "öntvény jobb). A váltó hézagolásakor a villáknak (elsősorban a IV. fokozatnál "érintés mentesen" kell a fogaskerék/rekek hornyában elhelyezkednie. Sok mérést igénylő türelem játék, ha jól van megcsinálva akkor, a közvélekedéssel ellentétben, nincs gond a váltóval.
"
A váltó tengelyek csapágyainál is c3-ast használtok?" - Én nem, normál hézagút használok.
"A hajtókar derékszögelést ti hogy szoktátok csinálni? " - van más módszer is de én így csinálom, röviden:
- gyűrük levesz
- hengerek (fej nélkül) rögzít
- henger felületét vékonyan (oldalt) olajjal beken (dugó lent)
- dugó felfele mozgat
- ha nem egyformán "tolja" az olajat akkor
- dugó levesz
- 2 db francia kulcsal megfogva hajtókar hajlít, csak óvatosan mert könnyen törik.
sorszám: 25894 (139089)
( előzmény: lorincvagyok, 2013-06-03 10:07:33)
Sziasztok!
Apám, tavasszal szerzett egy 634-est, amit elkezdtünk rendbe rakni. Egy ideig egy udvarban állt,sajnos meg is érezni rajta. Nem tudom milyen megfontolásból lazították ki a gyertyát, de az eredménye az lett, hogy a teljesen beállt. Másfél hete széthúztuk a blokkot, a hajtókarok csapágyai nem mozogtak, a főtengely csapágyak se, elég szutykul nézett ki. A hengereket újrafurattuk, a főtengelyt fölújítattuk és lassan elkezdenénk összerakni. Mivel még nem csináltunk ilyet (egy schwalbéval már játszottam ilyet). Lenne egy pár kérdésem, amire biztos, hogy tudtok válaszolni:
A váltó hézagolásánál, ugye főtengely nélkül összerakom, és megnézem a tengelyek axiális mozgását. Mennyi lehet, mennyit kell mozogniuk? Ha szükség van hézagoló alátétre, akkor azt a bronz persely alá kell rakni, ugye?
Elég, ha a 3-4-es léptetővilláját cseréljük ki öntvényre?
A váltó tengelyek csapágyainál is c3-ast használtok?
A hajtókar derékszögelést ti hogy szoktátok csinálni?
Előre is köszi!
Lőrinc
1:80-ig merészkedtem, ott már ragadozott.
250-es MZ ETZ és a 125-ös MZ TS-em is jól megy vele.
Van valami, de korábbi 472-ről, nem tudom, hogy az aluvillás későbbi modellhez jó-e.Mármint, felfogató fülek stb.Esetleg lefényképezhetem, hátha kiderül jó-e.Ehhez kis idő kell, a lányom elvitte a gépet, de megoldható.
üdv.: R
köszönöm mindenkinek a hasznos infót!asszem scootert keverek,eddig csak jót hallottam róla.
Gyújtó és egyéb elektronikák, minden JAWA-CZ típushoz, feszültség szabályozók, csak a dinamós típusokhoz. Részletek és megrendelés a http://jawa.5mp.eu/web.php?a=jawa oldalon.
Szóval kiszárítja a kipufogót? Na, ezt majd kipróbáljuk akkor.....
Hasonló tapasztalataim vannak a Repsol Scooterrel. Teljesen jó olaj ezekbe a motorokba. Én 1:70-be keverve járok vele. Pályamotorozásra is használom néha. Az enyém jól bírja, de persze csak saját felelősségre ajánlhatom :)
Mol Sprint kiváló olaj.
Ugyan az a kategória az OMW is. Persze ezeknek az árai is ennek megfelelő. Ezek API kategóriája is magasabb.
Szerintem utcára bármelyik félszintetikus olaj megfelelő. Érezhető különbségek nincsenek, legfeljebb jobb a szaga.
Fullszintetikus olaj teljesen felesleges utcára.
Ásványi olajból füstmentesekkel is jól viselkedett a motorom. Ezekből a Favorit és társai működtek, az Arol 2T-től viszont borzalmasan csörgött a motorom.
Félszintetikus olajakkal füstmentes a motorom az ásványiakkal kicsi füstje van.
Scootert használtam, használok néha: jó beállításnál nincs látható füstje, úgy lett száraz a kipufogó vége, hogy előtte olajos volt, fel is hangosodott a dob. Tud valamit :) A competicion még komolyabb valami, annyit tudok róla, hogy még drágább...
Arról nem vagyok meggyőződve, hogy kenőképességben óriási különbség lenne a szintetikus és ásványi olajok között, de az égéstér és kupufogó tisztaságában zongorázni lehet a különbséget.
Ásványi olaj használata esetén időnkét ki kell pucolni az égésteret a motor károsodásának elkerülése érdekében, valamint a kipufogórendszert a teljesítmény megőrzéséhez.
Kedvezőbb árfekvésben a MOL Sprintet dolgozták át 2 éve, még komolyabb előírásoknak felel meg, de már előtte is sokan dicsérték és a legjobb ár-érték arányú olajnak gondolták.
http://www.mol.hu/moto/MOL-Dynamic-Sprint-2T.php
keverék olajról valakinek vélemény?márka,minőség.repsolról tapasztalat van vkinek?competicion vagy scooter?egyáltalán mi a különbség a kettő közt?
A kapcsolás fent van a jelzett jelyen.
Mármint gyárilag, nem az enyém.. :)
Üdv!
Az lenne a kérdésem,h van-e valakinek CZ láncvédője. Sajnos az enyémet feltekerte a lánc, majdnem perec lett az eseményből és most próbálnék másikat keresni. Alsó és felső rész is kellene, a középső "tányérom" megvan.
Így néz ki:
http://i53.tinypic.com/2hclz6x.jpg
Előre is köszi!
Egy _kis_ puha szilikonos tömítő-ragasztó sosem árt. pl. FBS. Talp, hfej, blokk, kipu, még a menetek is szeretik.
A henger talp tömítést mindig sk. készítem, mert olcsóbb és gyorsabb mint a boltba menni. Arra vigyázz, hogyne legyen túl vastag (kb. 0,3 mm) és elég sűrű legyen ahhoz, hogy az anyagon keresztül ne nyomódjon át a z anyag.
Sziasztok,
hétvégén lekapom a hengerfejet, mert kicsit kifúj... azt vettem észre, hogy a hengertalpnál is kifúj, amit nem csipázok, mert tavaj tettem be ezt a tömítést.
Van magashőfokos pasztám, esetleg azzal rakjam össze a hengertalpat? (tömítésem épp nincs, vágjak ki valami kartonyból?)
Tárhellyel amúgy nincs gond. Van FTP, onnan meg Galéria, ha megnézitek a baloldali menüt.
Nosza, írjátok meg hozzá a programot :)
Még arra sem találtam embert, hogy a cikkeket kirakja. Egyéb kérdés? :)
".. linket teszek a forumba. .." nem tudom, hogy csinálod mert ha én rákattintok bármelyik itteni "link"-re akkor nem történik semmi.
"... szóval hullámzó fékhatás ..." - most fogózz meg, ugyanezt csinálta az enyém is a fékpadon, menet közben nem volt észre vehető, a megoldást már leírtam, csavar lazítóval lefújni a féktárcsát :D,D) (tudom, hogy dob féked van).
A képmegosztó + link már a kerülőút kategóriája, mint ahogy a "kimásolom és új fülön megnézem" is az, kényelmetlen és hosszadalmas, ráadásul nem mindenki ismeri ezeket az alap "trükköket".
gondolom a tárhely miatt sem sima ügy megoldani a képfeltöltést. én egy képmegosztón tárolom a hasonló cuccaimat, aztán onnan csak linket teszek a forumba. A legtöbb forummotor meg is tudja jeleníteni, de szerintem az sem rosz ha a páciens kimásolja és egy új fülön megnézi magának. Egy kereső és esetleg a szerkesztés funkció valóban hasznos lenne.
Összesen: 543 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|