:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Jawa - új hozzászólás Összesen: 543 oldal
Az első mondatod írhatnám én is.
Amugy a fizika köbcentitől és gázkörfolyamattól független. Az általad irt rudgalmasságg problematikával pedig olyan szinten elméleti sikon vagy, hogy ihaj. Ha az ebből adódó alakváltozások hatását megérzi valaki a 350-es Jawáján ülve annak aranyból van a feneke. Ha meg a hajtókar és csapszeg illesztési hézagot vesszük akkor is a századmilliméter tartományban mozgunk. A dízeles összehasonlítást pedig tartom. Mondj nekem a 2-ütemű motor üzemében egy olyan pillanatot amikor a dugyattyurúd huzásnak van kitéve
Igen a tűn fentebb kell venni hogy több benzint kapjon, ezzel több olajat is. Nem kell annyira túragozni azt a bejáratást csak figyelmesen kell közlekedni vele, nem szabad huzamosabb ideig menni ilyen melegben. Ha estleg változna a hangja és meg akarna szorulni akkor kuplung be és akkor meg is áll vagy csak éppen alapjáraton pöfög tovább. Ilyen kor érdemes megvárni amíg hül egy kicsit és mehet tovább a motorozás. A lényeg a mx 60 km /h ezt lehet emelni 500-1000km -ként. Ha valami márkásabb olajat használsz akkor nem lesz gond.
Üdv. Márkatársak!
Lenne egy kérdésem Jawa 350/638 - al kapcsolatban.
A motor jobb oldalán az ülés alatt van 3 elektromos "kütyü". Az egyik a fesz.szab., a másik a diódasor(?), + van még egy kis fekete "doboz" benne valami réztekercs. Az mi? Bocs, ha nagyon alap dolgot kérdezek.
Gondolom az gáz, ha ez a kis doboz elkezd viszonylag hangosan "ciripelni" kb. 1500-as fordulatnál.
Egyébként a töltéssel van bajom, kb. 1400-as ford.-tól alszik ki a töltésvisszajelző lámpa, de ha felkapcsolom a fényszórót, akkor 2000 ford. felett.
Mire tippeltek?
No, akkor majdnem jól emlékeztem. Sejtettem, hogy ásványiból kevés lesz neki a harmincas bejáratáshoz, akármennyit fejlődtek is az olajok. egyébbként valamennyit az is segít az olajozáson, hogy bejáratáshoz máshová illik a tűn tenni a lemezkét.Így már eleve több olajat kap, nem csak benzint.
sorszám: 19117 (116618)
( előzmény: Jawa350speed, 2009-08-28 09:21:29)
A bejáratásról volt szó még az elején. Én járatta mbe 250-es csepptankos azaz 559-est. 1:25 normál üzemnél volt leírva hozzá a bejáratás ennél több olajat írt, a benzinkutas kérdezte is mivel ez a motor benzinnel vagy olajjal. Na ne mez a lényeg hanem a bejáratás módja, nem szabad nagy terhelést adni neki, hiába mehetsz vele max 60-70 km /h ezt nem lehet úgy elérni hogy kíhúzatod a sebességeket és a 4.-nél meg tartod kíméletesen. Minden sebességnél mértékkel. Ne tarts sokái állandó helyen a gázkart öblögetni kell és akkor jó lesz.
Persze hogy lehet tapasztalni. Ha valaki mégse tapasztalta volna meg, üljön be a cimborám autójába, akit becsapott az oktatója , hogy csak 3000 ig szabad pörgetni.Fél év volt mire elhitte, hogy az optimális fordulata 4500 körül lenne. Mostmár ha megpróbálja felpörgetni ennyire, elkezd pokoli modon zörögni a motor, mert a gyűrük ütköznek a vállakba. Akkora váll már, hogy nem is lehet már rendbehozni a dolgot, mert szétszedné a gyűrűket.Mostmár járhat így tovább.:(
Hát igen, ennyit a hazai szakképzésről...
Mind a hajtókar, mind a csapszegek de még a csapágyak, perselyek is rugalmasnak tekinthető anyagból vannak.Tudod, csak a folyadékok összenyomhatatlanok.(első megközelítésre.) A kétütemű dugattyúra két erő eredője hat: a nyomásé, és a dugattyú tehetlensége. Különböző fordulaton ez különböző erőt jelent, tehát az összenyomható , nyútható felületek más és más térfogatot vesznek fel.
A dieselt ne hozd fel ehhez a témához, pont az általad leírt nyomás miatt. De még a löket hosszz is egész más szerintem.
Amúgy engem is oktatgattak teherautó szerelésre annó, de az is igen más a gyakorlatban, mit a kis köbcentis motor.
Pedig szakirodalom is írja meg tapasztaltam is, ha időm engedi előbogarászom, sztem még megvan a fenti könyv... Bár írtak már le anno sok hülyeséget könyvekben, de általában politikában...
"Na ja. minél jobban pörgeted a motort, annál feljebb megy dugattyú a hengerben"
Bocs Árpád de ekkora hülyeséget már rég hallottam. Ha ez igaz lenne akkor komoly lógása volna a motorodban a fötengelycsapnak vagy a csapszegnek. Sőt továbbmegyek, a felső holtponton kétütemű motor lévén mindig fentről hat a nyomás a dugattyúra, tehát mindig lefele van szorítva. A hajtókar soha sem kap húzóterhelést. (ezt szakberkekben ugy mondják, hogy a kétütemű motorban nincs csapváltás). Csak egy példa az eredeti szakmámból: A komolyabb lökettérfogatú 2ütemű dizelmotorban (pl vasuti üzemben az M62-es "Szergely") a kétrészes dugattyú teteje csak rá van téve az alsó részre azon semmivel sincs biztosítva lerepülés ellen, mivel ezt megteszi a dugyattyú felett uralkodó nyomás.
Sőt, jobban belegondolva még benzint se használjon molosat a bejáratás alatt, mert még abból is előfordul néha kirakódás.
Igaz, utoljára a környékünkön lévő Shell kutnál mosószeres volt a benya, vagy mi, Szépen habzott.:(
Na ja. minél jobban pörgeted a motort, annál feljebb megy dugattyú a hengerben. Emiatt a max fordualthoz kialakul egy váll a hengerben. Ha 3000 forgatod bejáratás alatt, akkor már azon a pár kilométeren is kialakul egy minimális váll amitől aztán később nem fog szeretni feljebb menni a dugó. De lehet hogy még máshol is kialakulhatnak ilyen fordulatszám függő kopások. Nem tudom, nem vagyok gépész. A hengernél viszont biztos a dolog.
Annyira nyugodtan szerintem ne használja bejáratni a mol olajat. Néha ragadós trutyit hagy maga után ami bejáratásnál nem öröm. Még bejáratás után se jó mindegyik mol márka. Nem annyira olcsók, mint amennyire problémásak. Benzin literenként 10 forint különbség nem éri meg a kockázatot.
A harmincas keverés emlékezetem szerint bejáratás utánra van előírva. Igaz, régi tipusú olajjal. Bejáratás után én se tartom be a gyári előírást, de mint írtam az előbb, bejáratás alatt azért jobb a békesség, szerintem tartsuk be a gyári értéket ásványival.Vegyük figyelembe, hogy amennyivel jobbak mostanság az olajok, annyival rosszabbak az utángyártott cuccok, legalábbis amíg be nem kopnak.Én továbbra is fentartom a 25ös keverést perselyes motornál bejáratás idejére. Bár az is igaz, hogy kevés perselyes motorral volt dolgom, mert mint biztossan észrevettétek, a 634 a szívem csücske.
A bejáratás módjával teljesen egyetértek, gyári új motort háromszor járattam be életemben. Az elsőnél (638 Jawa) sokáig nem engedtem 3000 ford. fölé, ezért viszont még sok ezer km múlva is érezhetően volt egy megtorpanás ennél a határnál. A gyári javaslat már jobban bevált (asszem MZ gyári könyve írta): bemelegít, lassú menet, sima úton kipörget terhelés nélkül, lassan vissza, lassú menet, pörget, stb. Pörgetés után mindig egyenletes menet a kenés miatt. És kerüljük a hegyvölgyet. Olaj: szoktam Fimol2T-t is adagolni, van aki nem szereti, de ártani nem használ... Anno a csörgős MZ-m esetén szoktam rá, hallható volt a hatás...
1:30, és használd nyugodtan a MOL olaját. Tartsd be a gyári előírásokat a bejáratásnál, és minden rendben lesz.
Mai modern, akár ásványi 2T olajjal, (legalább TC minőségi osztály, írja a flakonon) teljesen korrekt ajánlás.
A kő elmarad részemről, mert nincs ok rá.
üdv.: R
sorszám: 19106 (116604)
( előzmény: rétiboglárka, 2009-08-27 23:58:02)
Attól függ, mennyi pénzed van a dologra. Ha full szintetikust teszel bele, akkor keverheted jó olajosra is, nem nagyon fog kormot lerakni sehova sem. Mondjuk ha 1:30 ba kevered esetleg omw fullszintetikussal sok bajod nem lehet. Az megfelel legalább 1:25 ásványi kenésének, de annyit se kormol mint a 1:40. Így szerintem mindenki igényének eleget teszel, azt hiszem még a motorénak is.:) De ha nagyon félsz a besüléstől, tehetsz bele 1:25 is full ból. De talán még a keveréknél is fontossabb a bejáratás módja. Pár száz kilométer motorozz alacsony fordulaton, majd próbáld meg emelni a fordulatot. Addig emelheted, amíg azt érzed, hogy a m motor veszi a lapot, úgy gyorsul, ahogy elvárható tőle. Ezután ved kicsit vissza a gázt, pihentesd pár kilométert, aztán megint emeld a fordulatot, ameddig vevő erre a moci. Ezt ismételgesd addig, amíg a max fordulatot elérve is jól viselkedik.Ami szerintem fontos hogy ne eröltesd, néha pihentesd egy kicsit, hogy visszahüljön egy kicsit.Ha így jársz el, akkor szerintem nem fog megragadni, de ellustulni sem, majdhogynem föggetlenül az olajtól.Persze nem árt egy kis érzék hozzá, de nem vészes a dolog.
Az OMW full szintetikusról mintha azt mondták volna , hogy 3000 ft alatt van. Max három liter elég a bejáratáshoz.Nem mondom, hogy olcsó....
Ha sokallod, akkor rakj bele ásványit 1:25 arányban.Legalábbis én aúgy emlékszem annyi van a mocidhoz előírva bejáratáshoz. Bejáratáskor álltalában még tartom én is magam az előírthoz, csak utánna adok neki valamivel kevesebbett mint az előírt.Én mostanság valami Mogul nevű löttyöt használok, az elviselhető minőség.De te használhatsz pénztárcádtól függőe OMW-t, Castrolt, bármit, csak Mol olajat ne, azzal rosszak a tapasztalataim bejárátás esetén.
Üdv.
Ha nem lett átalakítva akkor ez még bronzperselyes igaz?
Akkor 1:30(maximum)
Persze lehet azt feljebb is vinni,csak hát a kopás is gyorsulni fog..
Ki veti rám az első követ?:)
Haho haho!
Lassan elkészül a gépecske motorja (250/559) és lehet beépíteni. (Az eszétika még várat magára egy kicsit.
De! Ha ügyesen motorozgatunk az új mocival, akkor meg lesz az is a jövő szezon után.)
Szóval bejáratós gépem lesz, amihez mit is javasoltok milyen olajat, milyen keverékben használjak?
Utána kerestem itt a fórumon, volt már egy vérremenő vita ebben a témában (2004.11.--.) és nem is igazán született megoldás, válasz a kérdésre, csak veszekedés. Hátha most ezt sikerülne elkerülni és békésen ütköztetni a véleményeket.
Szóval?
Haho: M
Így van. A másik melegítő lehetőség a túl oxidis saruk. Valamai kontakt sprayel be kell fújkodni, esetleg csiszolgatni valanivel, utánna fogóval megformázni a sarut.
Nem szabad ugyanis még kézmelegre sem melegednie, ha minden rendben van. A melegedés egy dolog, de esetleg túl nagy feszültség is esik így, és valami nem fog rendesen működni előbb utóbb.
Ha túl laza a csatlakozás /lóg a saru/akkor fel szokott forósodni ez lehet itt is.
Árpád, a motoron sok csúszósarura tettem kis fehér műanyag kupakot és most nézem (lehet h eddig nem vettem észre), hogy egyik-másik szét van olvadva. Ez normális? A vezetéknek semmi baja, töltés gond sincsen, egyszerűen a műanyag védőkupak megolvadt. A generátornál még talán érthető, mert ott meleg tud lenni, de az egyenirányítónál is meg vannak olvadva. Vagy ennyire gagyi ez a műanyag csoda és nem kellett volna? Egy 638-asról van szó.
És még nem is néz ki rosszul :-) a gép.
Azért ezzel a 26 lóerős Babetta-szerű jószággal jó tréfákat lehetne űzni....
A fekete halálnál eldobtam az agyam :D
A fekete halálnál eldobtam az agyam :D
A szabályzás alapelve ugyanaz. Különbségek: A dinamó feszszabjának kell tartalmaznia egy soros diódát a dinamó felé, vagy egy relét ami hasonlóan viselkedik. Ez az iránykapcsoló, ami megakadályozza, hogy álló motornál áram follyon az aksiból a dinamó felé. Generátornál ott az egyenirányító, a diódahíd, ezért ott nem kell.
A negativ testelésű jawák fesszabja föld felé húzza az állórész egyik kivezetését, a másik kivezetése a szénkefére van kötve, ahol a + táp lejön. Az MZ szabályzó + felé húz.A jawa két mozdulattal átköthető úgy, hogy MZ szabályzó jó legyen rá. Ha valaki áttekertette a 6 voltosát 12re, akkor 12 voltos generátorhoz való szabályzót használjon, de kössön be a fesszab bemenete és dinamó közé egy diódát úgy, hogy a dinamótól az aksi felé vezessen.A dióda nagy teljesítményű legyen, akkora, hogy bírja a max áramfelvételét a jószágnak. Hűtő borda is kell rá. Nem rossz, ha ez a dióda Schotky.
Néha lehet 12 voltos dinamóra való fesszabot is kapni, de az ritka mint a fehér holló, nem érdemes a keresgéléssel tölteni időnket.
sorszám: 19095 (116573)
( előzmény: Jawa350speed, 2009-08-26 19:07:38)
http://666coolman.gportal.hu/gindex.php?pg=28432692
egy kis olvasni való
Nem tudom de a generátor nem dinamó. Nem tudom u.a e az elv.
Lebontottam, 3 fehér drót a váz testre megy, balon egy kék egy piros jobbon egy kék (piros véggel)és egy piros...? Jelölés nuku... Viszont az ETZ mint generátor és a Jawa mint dinamó nem biztos hogy hasonlóan szabályozandó...
Cserélem az akksit, de ennek folyományaként rájöttem hogy az ETZ elektromos fesszabályozó most 3e alatti a boltban mifelénk. Jelölve van rajta az összes kábel fajta helye (annak aki érti...én nem)- föld, lámpa, gerjesztő stb. Állítólag a Jawan is meg kellene találnom a hasonló jelöléseket és csak át kell dugdosni a madzagokat. IGAZ?
Cz 485 12V-re tenném rá, a madzagolása sztem 634 Jawa, de Bosch mechanikus fesszabbal van szerelve.
Nem szeretném ha kijönne belőle az a bizonyos fehér füst, ami a villanyos dolgokat hajtja :)
Jawa oldalkocsi eladó. Képeket emailban tudok róla küldeni. Iá:37000ft. motorsokk@citromail.hu 06307101501
Nagy kérdés... nem igazán nagy fordulatra találták ki ezeket a motorokat.
Ha megnézed a furat/löket arányt, láthatod, hogy alapesetben egy hosszúlöketű, nyugodt motorod van. Ha felfúrod 62-esre, már közelítünk a négyzetes felé, de még mindig messze vagyunk pl. a P20-as 56/50-es arányaitól. (Ilyent is csináltam 58-as hengerekkel, az jó volt. Eleve mások voltak a tervezési szempontok, nincs primerlánc stb.) A teljesítménycsúcs mindenképp magasabbra fog kerülni, kevésbé lesz rugalmas a motor, és emiatt már az áttételezés sem lesz az igazi. (Nem véletlen, hogy az ún. "korszerű" motorok lassan 52-fokozatú váltóval készülnek, egyszerűen nem működik másként a sokszázlóerős szemfényvesztés...)
A dugattyúk tömegének eltérését valószínűleg az ötvözetek különbözősége okozza, esetleg más a kialakításuk. A Berta szerintem jó választás, ha ekkora eltéréseket tapasztalsz, lehet, hogy a 62-essel is érdemes lenne foglalkozni - ha találsz ekkora Bertát, szólj nekem is.
janik.laszlo@gmail.com
sorszám: 19088 (116537)
( előzmény: rétiboglárka, 2009-08-25 18:33:06)
Üdvözlet..
A cucc annyira komplett hogy:
-gyújtásalaplap
-hall jeladó
-mágnes a rögzítésével,a tengelyével
-és az a vezérlő elektronika(fekete doboz)
Vagyis annyira komplett hogy egy Trabantra is fel lehet szerelni..
Adj te is valami elérhetőséget légy szíves...
Ha csak a mágnes kell, akkor a nyakamon marad a jeladó,meg az elektronika is.úgy meg már nemsok mindent tudok kezdeni vele..
Adj egy mail címet, megbeszéljük..
sorszám: 19086 (116526)
( előzmény: pozsothereal, 2009-08-24 18:56:54)
Koszonom szepen a gyors valaszt. Hallottam olyat, hogy az ilyen regi vasakba jobb a motorolaj mert picit surubb es ez jobb lehet. En most MOLnak a legolcsobb, asszem a 80w90-es olajat hasznalom, baja idaig meg nem volt. Velemenyek alapjan ugy latom, hogy gyakorlatilag mindegy. Koszi meg egyszer
Laci
sorszám: 19085 (116514)
( előzmény: Jawa350speed, 2009-08-25 13:57:34)
Én agip hajtóműolajat használok, nincs vele semmi gond. Ha más jellegű olajat teszel bele az adalékoktól megcsúszhat a kuplung.
Sziasztok,
meg tudja nekem mondani valaki, hogy pontosan milyen olaj kell egy 350-s 6V-s Jaffa blokkjaba? Tobb emberrel beszeltem akiknek adok a velemenyere , de sajnos nem sikerult eldonteni, hogy motor avagy hajtomuolaj kell bele. Logikusan hajtomuolajat ontenek bele, de pl. a Pancsimnal szigoruan megtiltottak mert ha nem motorolajat rakok bele, lassan elfogynak a fogaskerekek.
Udv
Laci
Aki eddig még nem tette, az szedje le a generátor fedelet, oldja le a x-y-z-86 -is bakelit csatlakozó két csavarját és nézze meg hogy minden vezetéke be van e forrasztva, mert basszus és most néztem az enyémet, és az egyik kábel megfeketedve volt behajlítva a saruba de forrasztva nem... Megegy ok amiért rossz volt a töltésem... képeket találtok a http://millioforint.atw.hu/motor/jawa/generator/index.html alatt
Hello mindenki...
Örömmel jelentem a Jawa-m LEDeződik, az első tesztek alapján jó sokba lesz de fogyasztónként tisztes energiát tudok megtakarítani. Elektromosság újravezetékelődik, megtaláltam a töltésproblémáim forrását, néhány elöregedett vezeték és saru személyében.
Ezeket most mind újra cserélem = teljesen új vezetékek, és Forrasztott saruk. Nem tudom hogy gyárilag miért nem forrsztva szerelik ezeket. Láttam a motorban néhány 1mm-es keresztmetszetű gyári kábelt. Nahh ezek is 1,5-ek lettek. Egyenirányítást dupla diódahidas megoldásra kötöttem. Akit érdekel az átalakítás és a LEDezés, az keressen skypeon: creationmz vagy itt.
Üdv.: creationmz :o)
eladó jawa 350 12v-os állórész. újszerű állapotban. motorsokk@citromail.hu 06307101501
Értem. Akkor szerinted érdemesebb fordulatszámot növelni, mint köbcentit? Úgy értem, hogy ha az élettartamot vesszük figyelembe akkor ez a jobb döntés? Nagyon elégedett leszek ha 10 000 km-t fog kibirni, a 2000 nagyon kevés...
Más: Megmértem egy gyári alapméretes 638 dugattyút, és egy 2. túlméretes Berta-t. A Berta 10 gramm-mal könnyebb. ???
Ez a főtengely-elcsavarodás a mániátok... nem erről van szó.
Eddig két ilyen blokkot raktam össze (634-esek voltak), mindkettőnél ugyanaz volt a baj: túl nagy a dugattyúk tömege. A 390 ccm-es űrtartalomhoz 62-es furat tartozik (így kb. 392,5 ccm az eredmény), ezt a nyersdugattyúból egy szinte csak tisztítófogással lehet esztergálni. A hengerek viszonylag jól viselik, bár nagyon a határon van a méret, ellenben a csapszegek kb. 2000 km után már kolompolnak. A csapágyaknál jelentkezik a legkomolyabb probléma, ti. nem a csapágy megy tönkre, hanem a csapágyfészek verődik ki a motorházban. Egyébként pedig rázkódik az egész, hosszú távon motorozhatatlan a szerkezet.
Mielőtt rázendítene a kórus, ne feledjétek, hogy nem új motort akarunk készíteni, hanem egy Jawat átalakítani. Ha komolyabban módosítjuk a főtengelyt a dugattyúk tömege miatt, az már más kategória.
Szia!
Én most újítom a 634-esemet!
A 12v már megvan a gyújtás még nincs.
Mi lenne az ára? Komplett a cucc?
Laci
sorszám: 19077 (116483)
( előzmény: rétiboglárka, 2009-08-24 17:46:10)
Szia,
Mennyiért adod?
Esetleg a mágnest külön? Nekem csak az kellene..
Viktor
sorszám: 19076 (116482)
( előzmény: rétiboglárka, 2009-08-24 17:46:10)
Üdv.
Érdekel valakit hall jeladós Trabant elektronikus gyújtás?
Nem látszik teljesen tisztán, de én arra gyanakszom, hogy az egy mágnesszelep, amely a két porlasztót összekötő csövet nyitja/zárja.A keresztmetszet nem lehet nagy, talán a porlasztók 20-25%-a, de az is hatásos lehet.Valószínűleg egy fordulatig megy a két különálló csatorna, a nagyobb fordulatokon pedig nyit a szelep, így jut plusz anyag a hengerekbe.Nem sokszor alkalmazott megoldás, ha ez egyáltalán az.Nem ez a döntő változás a motoron, úgy nézem.
üdv.: R
megtoljak.. elirtam
sorszám: 19073 (116465)
( előzmény: Blackestdaemon, 2009-08-23 15:09:40)
Azt szeretnem kerdezni,hogy ha a motor (egy IJrol van szo offtopic) menet kozben megall.. hiaba rugja az ember nem indul, de ha metoljak beindul.. akkor a toltes rossz, vagy az akku? vagy egyeb..
Érdekes a dolog ami a képen van. Először azt hittem nyomáskiegyenlitő tartály, amit általában 125-ös 2T-nél használnak, de ahoz túl kicsi. Fogalmam sincs mi lehet... Különolajozás?
Összesen: 543 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|