:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Jawa - új hozzászólás Összesen: 543 oldal
Mondd....méreteztél már kuplungot valaha?
1: nem nagy hangon írtam...azt észrevetted volna, mert tuti, hogy egy Arany Jánosi megszólítással kezdtem volna....
2:Ha már egyszer azt mondtad, hogy nem ugatsz bele olyan dologba, ami nem a szakterületed, akkor miért is teszed meg mégis? :D
/Félreértés ne essék, magamat sem mindentudónak tartom, mert nem is vagyok az, de ha csak azt nézed, hogy te szikrabohóc vagy, én meg azért csak gépészet felé kacsintgatok, már csak emiatt sem állja meg az előbbi kijelentésed a beleugatásról-szakterületről./
Egyébként határozottan jól szórakozok egyik-másik hozzászólásodon :) Főleg, hogy saját magadat kevered össze időnként :) Nem indulatból kéne csattogtatni a billentyűzetet :)
Copy-paste:
"Szokás szerinr nagyhangon írtál hamis dolgot, ahogyan máskor is szoktad tenni, aztán megpróbálsz kilavírozni a dologból."
v.s.:
"Valóban azért használják amiért írod, de ez nem cáfolja, hogy gépjárművekben az olajos kuplung ilyen."
Mondjuk itt ebben a második mondatban van némi szintaktikai/szemantikai hiba is szerintem.... :)
Részemről befejeztem, cukorfalat :)
Lehetne nyomatékot is írni, ami erő*erőkar. De mivel adott méretet veszünk alapul, talán célszerűbb erőről beszélni. De mint mondtam, jó itt is a nyomaték is.Ha az erőt kifejteni szóhasználat zavar, az eléggé elfogadott szókapcsolat.
De ami a lényeg:Ez bizonny nem elméleti kérdés csak.Pont egy gyakorlati problémából indult ki a vita. Ha a kuplung lamellák valami okból veszítenek olajozottságukból, szerintem el kezd a kuplung egyre erőssebben fogni. Matya azt írta, nincs is ott az olaj működés közben.Ez nem tisztán elméleti kérdés, mert ha nem lenne ott az olaj, akkor száraz kuplungról beszélnénk.Emiatt akkor az se befolyásolná a kuplung működését, hogy mennyire híg olaj van a váltóban. Ez pedig megintcsak erőssen gyakorlati probléma, sokan tettek már huszas olajat a váltóba, aztán kérdezgetniük kellett, miért is csúszik a kuplung. De a fordítotja is előforduló probléma. Van olyan motor, aminek a váltójához negyvenes olaj van előírva. A nyolcvanastól "ragadóssá" válhat a kuplung.Szóval ez nagyon nem elméletieskedés.
Ami elméletieskedés, az az, ha elkezdjük vitatni, azért szorul e ki az olaj a parafából(vagy bakelitből) mert eltűnik a barázda a cikkek közül, vagy azért szárad ki a parafa, mert túl vékonnyá válik, aminek látható jele az, ha eltűnik a barázda. Ez tényleg csak elmélet, gyakorlati haszon nélkül, mert a látvány nem változik, az elhárítás módja sem nagyon. Cserélni kell vagy a lamellát, vagy legalább a parafát rajta, ha az egyáltalán lehetséges.
Tehát továbbra is fenn áll a gyakorlati kérdés, állandó kuplung használat esetén, főleg kopott lamelláknál kiszáradhat e a parafa, és ha veszit az olajosságából erőssebben kezd e fogni a kuplung?
Olyanokról vitatkoztok, amit normális ember nem is kutat, mert az elméleti fizikán túl nem érdemes vele foglalkozni. Vajon, hol az olaj, amikor az egész váltóműben olajköd van? :) Még valami: mi az hogy egy "kuplung erőt tud kifejteni"?????
sziasztok...
létezhet 634 váz 632vel kezdődő blokkal?...
pontosan nem is tudom, hogy a két típus között mi a különbség... valaki felvilágosítana?... :)
Hogyne érteném mit írtál. Azt írtad, hogy persze hogy kinyomódik az olaj. Ami nem igaz, akkor sem, ha a parafa hőre bedagad. Az, hogy valamiben igazad van, amit senki nem cáfolt, nem menti más dologban a tévedésed. Szokás szerinr nagyhangon írtál hamis dolgot, ahogyan máskor is szoktad tenni, aztán megpróbálsz kilavírozni a dologból.
Például ez a több tárcsás dolog. Ez megint féligazság. Valóban azért használják amiért írod, de ez nem cáfolja, hogy gépjárművekben az olajos kuplung ilyen. Pont azért, mert az olajos kuplung kissebb erőt tud kifejteni az általad kinyomott olaj jelenléte miatt. A száraz kuplungok egy tárcsássak szoktak lenni, mert ott nagyobb erőt tud kifejteni egy tárcsa.
Jössz még a bakelittel, mintha hatalmas és elvi hiba lenne bakelit helyett parafát feltételezni. Mind a kettő bizonyos szintig úgy működik mint a szivacs.Nagyobb, sokkal nagyobb hiba feltételezni, hogy az olajos kuplung üzemszerú használatakor nem lesz olaj a tárcsák között összenyomott állapotban.
Nem érted, amit írtam, úgy látszik...na mindegy...
De akkor légyszíves cáfold meg, hogy a parafás kuplunglamella bedagad, ha túlmelegszik, illetve, hogy a 638-asban bakelit és fém lamellák vannak felváltva :)
Egyébként több tárcsás kuplungot azért szoktak használni, mert ugyanakkora erő átviteléhez jóval kisebb, kompaktabb átmérőben lehet előállítani a szerkezetet.....Motoron azért ez nem baj, úgy gondolom :)
A parafából meg te ki nem szeded az olajat, ha egyszer már olajban futott, maximum, ha elégeted....De azthiszem értem miről.....hogy is fogalmaztál, jaaa!!! "beszélsz" :) Az olaj egyébként azért kell hozzá, hogy a csúsztatáskor fellépő súrlódóerőt csökkentse.....DE!!! Ha már egyszer kiengedted a kuplungot, akkor NINCS már olajfilm a lamellák között, hiszen továbbra is csúszna a szerkezet! Vagy az "egy molekula vastagságnyi" olajfilm részecskéi, 10 körömmel kapaszkodnak a parafába, meg a fémbe, hogy ne csússzanak el egymáson? :) Nem....A rugóerő kinyomja az olajat a lamellák közül, és ezért nem csúszik a kuplung....Épp ezért mondtam ,hogy olyankor még szerencse, hogy kinyomja az olajat... :) ÉTTEDMÁ'? :)
Nah öröm olvasni ezt a fórumot...mindíg jókat derül az ember :)
A kötekedést épphogy te kezded megint ezzel a gyengus-dumáddal.
Persze, téged nem szokott érdekelni, amikor valakit kijavítasz, pedig halvány fogalmad sincs a dologról. Nézz már utánna annak, hogy működik az olajban úszó kuplung, miben különbözik a száraz kuplungtől, és miért több tárcsás szemben a száraz kuplunggal, amelyik egytárcsás szokott lenni. Miért porózus anyag van az olajos kuplungok lamelláin. Azon is elgondolkozhatsz, mi történik, ha a parafa megszűnik olajos lenni. Annyit segítek, hogy a parafa igen puha, morzsolható valami relatíve. Még a kuplungban használt is. A bakelitet sem ajánlanám fékpofa felületének.
R.A. pedig nem fogja azt mondani hogy nem írtál igazat, mert szintén gyengus a témakörben.
Végezetül, ki kezdte már megint a kötözködést?
Szerinted mennyire izgat? Azt ne mondd, hogy nem igazat írtam....
Hali!A végső megoldás :Venni egy garnitúra 634-re való kuplungot,fölszerelni,esetleg a rugókat megtuiningolni egy egy alátéttel,és élvezni a motorozást.Tökéletesen föl lehet rá tenni.Üdv:Fecó
Nekem is hasonló a gondom, bár menet közben nincs gondom a váltogatással, kuplungolással, de ha lámpánál egyesben állok meg, akkor már nem tudom álló helyben, járó motorral üresbe tenni.
Ha a motort leállítom akkor simán beveszi az egyest és újra berughatom.
Igen,ami benne volt gyárilag azt könyen meg lehet hajtani,az új amit vettem rugalmas és vissza rúg.
Összehasonlítottam a kétfajta pillangótárcsát, az a különbség, hogy egyik a tükörképe a másiknak, hogy úgy mondjam.Akkor lehetne átalakítani a sorrendet, ha a pillangó szegecsét lefúrnám az alaplapról (a közepén, ahol fordul), megfordítanám 180 fokban és újraszegecselném, de ekkor a fokozatrögzítő felülre kerülne (nem fér el).
Szóval, nem érdemes átalakítani, főleg nem, hogy van mindkét fajta.
Szerencsére éppen olyat találtam, amelyet akartam eredetileg (egyes lenn verzió).
Hogy mikor melyik fajtával szerelték, lehet, hogy talány marad, csak kiváncsiságból kérdeztem.
üdv.: R
Szóval ugyanolyan a mérete, de jobb anyagból?Nem nagy összeg, eszerint érdemes frissíteni tengelyt is.
köszi: R
Az volt a furcsa, hogy a régi cuccok közt találtam ilyen "lentazegyes" pillangót, ráadásul én jobban is szeretem ezt a kiosztást, a motorok többsége ilyen, nem kell átszokni, ha ráülök egy másikról.
A villák pedig mehetnek, így emlékeztem, de így a biztosabb, mielőtt veszek alkatrészt.
Köszönöm a válaszokat, üdv.: R
Matya, ebből megint baj lesz...
Jó bele a léptetővilla szerintem,mivel a lemez is megegyezik. Javaslom, hogy villa tengelyt is cserérld ki mert abbol is van erősebb.
A bowden alsó diójára, igen....Hát ha kontraanyás a beállítócsavarod, és nem fogja meg, akkor ott valami nagy árulás van.....Kuplungkosár nem pörgött le?
Nekem is elmászott, ezért a bowdenre ráhúztam egy külön szorítót ami a karnak támaszkodik. Ezzel megszűnt az elmászási probléma.
Mármint a kuplungautomatika alsó vonószemét, vagy mire gondolsz?
A kontraanyát a beállítócsavarral is mindig be szoktam állítani, de csak elmászik az egész.
Amúgy a kuplunglamellák teljesen egészségesek, szóval valami más lehet a bibi.
Megszűnnek a barázdák? Az olajat meg persze, hogy kinyomja,a lamellák közül, az a dolga :) Azért fog a kuplung, különben az olajfilmen csúszna az egész.....
Persze, hogy fogott a kuplungod, ha túlmelegíted....A parafa hőtágulása miatt....Bedagad...A p20-nál ugyanez volt anno a baj....
Mellesleg a 638-asban bakelit lamellák vannak...
Mondtam újat? :)
Alsó diót lecserélni lelapoltra, AZT meg lehet húzni rendesen....kontraanyát a beállítócsavarra.....
Úgy vettem észre, ha a parafán megszünnek a barázdák, hajlamos valahogy kinyomni az olajat a lamellák közül.Amikor megvettem a jawámat, nekem is csinált hasonlót. Ha túl sokat kuplungoltam, egy idő után elkezdett állandóan fogni egyre erőssebben. Kicseréltem a lemellákat és megszünt a hiba. Persze lehet hogy véletlen vot a dolog.
Az olaj melegedésre valóban hígul, azaz csúszóssabbá válik Ilyenkor nem fognia, hanem csúsznia kellene a kuplungnak.De lehet hogy én gondolom rosszul a dolgot.Mindenesetre emlékeim szerint csúszni kezdett a kuplungom sok éve, amikor tévedésből huszas olajat öntöttem bele. A melegedésre bekövetkező változások közül kihagytuk a hőtágulást. Az inkább megfoghatja a kuplungot valahogy.
Sztem olaj a baja.
Nálam akkor kezd el mászni behúzott kuplungnál, amikor kezd kifogyni belőle az olaj (csöpögést nem tudom megszüntetni a szekunderlánc-keréknél).
Pláne azért lesz olaj a baj, mert fél óra alatt bemelegszik, folyósabbá válik az olaj.
Amennyire én észrevettem az olaj minőségére nem kényes, sima gl.4-es 80w90-es hajtóműolaj fajint neki.
Ha az olajcsere sem segít, akkor gyanús a lamellakopás, bár szerintem az inkább a kuplung csúszását hozná.
Tuti megoldásom nincs. Cseréld le a bowden szorító cuccot. Nézd meg, a rugalmas lapocska jó helybentartja e kuplung automatikát. (azt a hatlapú valamit) . Próbálj ki hígabb váltóolajat. Ugyan én is 80 w-t használok, de sokaknak a 40 jött be. Ha ezek nem jönnek be, akkor cserélj bowdent, mert nagyon nyúlos szarok is vannak az utángyártottak között.Okozhatja a dolgot a kuplung lamella kopása.Azt hiszem. ha egybefüggő felületűvé válik parafa,eltünnek a cikkek, máshogy tapad.
Sziasztok!
Van valakinek tuti megoldása a következő problémára?
638-as Jawa. Kb. fél óra használat után a kuplung egyre kevésbé emel ki, emiatt egyre nehezebb a váltás, sőt az üresbe kivétel. Városban ezért sokszor bentmarad egyesben, és behúzott kuplunggal elkezd kúszni előre. Ekkor ráfékezek, túráztatni kell, stb. Elég rossz.
Természetesen minden használat után újra beállítom a kuplungbowden feszességét, hiába húzom meg iszonyatosan a csavart, mindig elmászik egy idő után.
Van valakinek valami végleges megoldása? Az olaj Hykomol 80W-90 .
Köszi
nem a legfitalabb, hanem a legöregebb volt 81es. A legfiatabb 634 84es volt.
Valami ármány van a dologban. Én sok 634-et barkácsoltam, mindegyiken lent volt az egyes. A legfiatalabb 81es volt, ha minden igaz. De csináltam egy 472őt is , azon is lent volt az egyes, ha minden igaz. A robbantottak is így mutatják, abból is láttam kettőt, hármat.Azon, hogy hogyan lehet fordítva összerakni, még gondolkozom, egyenkőre nem tudom elképzelni a dolgot.Leggyanússabb a ferdevégű pöcköknek a berakása.Talán ha fordítva áll az élük akkor nem a megfelelő irányban ugorják át a recéket, hanem a másik irányban, tehát pont fordítottan nyomkodják a tárcsát. Talán.... ezen még gondolkodni kell.
Ahogy én láttam, szériafüggő volt a fokozatkiosztás....A korai 350-es blokkokban volt a fenntazegyes-lenntatöbbi kiosztású....A '78-as CZ-ken eddig én már a másikkal találkoztam.....
Bele lehet....
"Öreg" Jawa ismerőket kérdeznék, a jelző nem feltétlenül korra vonatkozik, hanem tapasztalatra, természetesen.
Szóval, volt 634-es gépem régen, azon fent volt az egyes sebesség, lenn a többi.CZ 472-őn ugyanígy.Mindkét gép kb. '77-'80 évjárat körül mozgott, már nem emlékszem.Nemrégen volt a kezemben egy 488, azon fordítva van, az egyes van lenn, a többi fenn.A napokban, turkálás, keresés közben kezembe akadt egy régi (634 vagy 472, hasonló évjáratú, mint fenn) blokk belső részei, nos, azon a pillangótárcsa olyan, hogy lenn van az egyes.
Volt valami évjárat-, modell- vagy célország felszereltség ami miatt így változtattak?A váltó többi része ugyanaz, csak a vezérlőtárcsa (pillangó) adja ezt a különbséget.
Még egy kérdés:A 634 váltójába bele lehet-e építeni a 638 öntvény kapcsolóvilláit, modernizálás, erősítés gyanánt?Tudomásom szerint igen, de hátha valaki jobban tudja, többen többet tudunk.
Köszi előre, üdvözlettel: R
Ha jó biztosíték előtte, utánna már nem lesz jó.:) Ha a biztik bírják, akkor megviseli a dolog az aksit.Ha elektronikus a fesszab akkor nem történik semmi, csak megszúnik a töltés. Az elektronikus feszszabban dióda az iránykapcsoló. Ha forditott feszültséget termel a dinamó, akkor nem megy át rajta.
De gyakorlatban igen furán is le tud játszódni a dolog.Ha negatív feszt termel a dinamó, az ugye levonódik az aksi feszből. Tehát esélyes, hogy ha megfelelő forulatot elér a motor, nem lesz már elég delej ahhoz, hogy gyújtás legyen, tehát leáll a motor. Előfordul, hogy már a minimális fordulat is termel annyi áramot, hogy ne legyen gyújtás, tehát a motor be sem indul. Ezek a dolgok sok mindentől függenek, a fesszab milyenségétől, az aksitól, a dinamó állapotától. Én még nem játszottam el annyiszor a dolgot, hogy korrekt tapasztalatom lenne, főleg nem TS-en. Jawán sikerült megfordítanom a feszültséget, méghozzá tartósan, de nem szénkefe kábelek cseréjével, hanem az induló, vagyis a maradó mágnesessége fordult meg a dinamónak.De a jawa szabályzójánál az állórészen a dinamó szénkeféjén lévő fesszültség van, a TS-en pedig az akulmlátoron lévő feszültség áteresztve a szbályzón. Nagy különbség.
Szóval a fene se tudja, hogy egész pontosan mi történi a te TS-den, ha megcseréled a kábeleket.Az biztos, hogy jó nem.:D
sorszám: 19589 (117649)
( előzmény: 150esRolleres, 2009-09-27 09:28:51)
De attól nem lesz semmi, hogy megfordul a feszültség?
Én vízóra-aknát betonoztam verőcén.
Van 632-es blokkom, nekem inkább utólagos felszerelésnek tűnik.
Szerintem nem nekem akartad címezni...
sorszám: 19586 (117636)
( előzmény: pozsothereal, 2009-09-26 21:11:49)
Szvsz sima induktív jeladó,megtámogatva egy ilyennel:
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/1340.pdf
Nem kell hasra esni:)
Viktor
Megfordul a feszültség.
Amikor a nyáron Verőcén voltam, 174 motorossal jártam arra. Hetven valahány nagyméretű történelmi, illetve vármegyés zászlót vitt.... :)
Lehetett például trafó hibád. Aztán amikor kihült, eltávolodtak a trafó menetei, megszünt a zárlat. Leggyakrabban az ilyen hiba eleinte mindig előjön melegedésre, aztán idővel állandosul a zárlat. De van olyan is, hogy hosszú ideig nem jön elő újra. Ez utóbbit nem igazán tusdom megmagyarázni, de egy-két ilyent láttam már életemben. Persze melegedásre mindig előjövő zárlatot sokkal többet.
De lehetett bármilyen időszakadás, zárlat. Akár a nyújtáskapcsolód is érinkezhetett rosszul, de az kevésbé esélyes.
sorszám: 19584 (117626)
( előzmény: 150esRolleres, 2009-09-26 19:07:22)
Szóval nem mindegy melyik szénkefén melyik "szénkefekábel" van rádugva a TS-nél? Ha felcseréltem mit rontok el? Ma voltam Verőcén, haza felé szakadozott a gyújtásom(kb 100 km után), aztán meg is állt a pasaréti térnél.Auztán meg beindult, mert nem csináltam semmit vele a sóhajtozáson kívül..
Ez 634 blokkja, ha jól látom, a gép akkor egy 632-es.
Jafffaaaa :)
Pont ezért raktam be, hogy valaki tud erről valami jót mondani? :)
Van ott még egy érdekesség:
http://www.gotronic.ro/new/images/img_produse/AT012/DSC00520.JPG
Nézzétek csak meg jobban a képet, milyen blokkra van felszerelve a generátor...
köszi a magyarázatot, ez így teljesen világos... nézegettem (műszerrel is) az álló-forgó részt... szakadás nincs, testzárlat nincs... remélem megúszták a dolgot...
a fesszabályzó is furcsa... ellenállás jó, a tekercsek nem szakadtak, nincs ott se testzárlat, de a szigetelő lap, ami elválasztja a kivezetéseket a testtől-háztól, az viszont jócskán megégett...
ha tényleg megúszták a tüzet az alkatrészek, akkor minden elismerésem a tekercselő munkásoknak-gépeknek-tervezőknek-gyártóknak... :D
Oks, köszi a segitséget! Már néztem egyet, csak az a baj, hogy hozzám elég messsze van...
Sasoljatok mit találtam:
http://www.gotronic.ro/new/ro/produse/57-aprindere-tranzistorizata-at012.html
Ez milyen gyujtás? S esetleg hol lehet ilyenre szert tenni??
Nekem 19-es van fent, de a negyedik fokozat nem 1:1-es áttételű. Váltásnál is hallani, hogy elég szépen tartja a fordulatot. Szerintem emelkedőn jön ki az előnye, hogy harmadikban lehet 80 feletti tempót kényelmesen tartani. Persze, nyilván lomhább, de egyáltalán nem zavaróan, városban 1-2-3-ban szépen el lehet menni a sorok mellett:)
Szia!
1,Veszel egy velorex oldalkocsi írtok róla adásvételit,
2 majd felszereled
3 el gurulsz vele vizsgázni igazolod, hogy a tiéd az oldalkocsi/adásvételi/
kapsz egy műszaki vizsgalapot.
4 majd okmányiroda meg új rendszámok.
és kész.
Én most tartok a felszereltem nél.:-)
Olyan oldalkocsit vegyél aminek megvannak, a felfogatáshoz szükséges alkatrészei.
üdv
Ja, hogy 639-ed van? Akkor 18-as nyugodtan mehet rá.
Ha jó erőben van a gép, de belezettek a kipufogók, akkor 18-as mehet rá. A teljesen gyári 638-hoz 17-es ideális. 18-assal jó állapotú gyári tompitóval lomha lesz.
A gyári 17-es helyett használható a 18-as, ha egyébként jó állapotban van a moci, nem annyira venni észre hogy gyengébb.
szippancson vagy szippantson?
de inkább nyeli!
Összesen: 543 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|