:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Tuning, fejlesztés - új hozzászólás Összesen: 50 oldal
Nem sietteni akarlak, semmiképpen, csak jelzem, hogy nagyon nem közömbös, hogy lesz egy ilyen eszközünk.Amúgy pedig most van (jön) a megérdemelt lustálkodás ideje, így hát ne zavartasd magad, kellemes lustálkodást! Néha tégy valamit arrább, dolgozz kicsit, hogy a lelkiismereted rendben legyen, de nem kell túlozni, a kedély a lényeg.
üdv.: R
Azonnal szólok.
Mostanában nagyon lusta vagyok :(
Bekódoltam nagy részét a gyújtás vezérlőnek, de az utolsó pár egyszerű részletre amitől működhetne nem volt még türelmem.
Te is szólj, ha működik a léptetőmotor-vezérlő...addig figyelünk mindenre...
üdv.: R
Nem szimulálok.:)
A gyújtás ki tudja mikor fog működni, mindenféle hülyeséget akarok előbb kipróbálni. Aztán a riasztó jöm, és csak azután a gyújtás.
Akkor is szólni fogok, ha a riasztó megy.:)
Tényleg, szimulátorban nem próbáltad még ki?
Szólj ha működik a gyújtás.
Végre sikerült programot tölteni egy 12f675-be. Igazz, valami más általt kreáltat. A mikropaskálom valami olyan beállításokat akar beírni, amit nem szeret a pic. Pedig elvileg van lehetőség a 12f65 kiválasztására.Majd át nézem ezt is, egyenlőre örülök, hogy talán megy az égető. Talán, mert a progit nem tudtam kipróbálni, de azt írta, nincs hiba. A külön ellenörzés is jónak mutatta.
Igen lehet, ha nincs elég EEPROM akkor kiválló megoldás, de az eeprom kezelése is egyszerű.
Én azért csináltam így, mert az EEPROM több átírást bír el, eredetileg azt akartam hogy a program önmagától tanulja meg az optimális előgyújtást működés közben a motor viselkedéséből következtetve, ami elég sok átírást tesz szükségessé.
Azért van második jeladó, mert alacsony fordulaton ez a rendszer bizonytalan gyújtást ad. Ezért alacsony fordulaton a megbízhatóbb fix jeladót használja. Be tudod állítani alacsonyabb fordulatra is de nem fog rendesen működni, ahogy az enyém sem, csak én nem jutottam odáig hogy erre rájöhessek, mert ez csak működés közben jön ki.
Tehát akkor ez a program működő képes egyetlen jeladóval is csak át kell írnom az 1000-es fordulathoz tartozó értéket olyanra hogy 300rpm körüli értéknél kb 12fokos legyen az előgyújtás hogy könnyen induljon és ne rúgjon vissza az MZ.
Valamint a hall jeladó 4szög jelét egy integráló vagy diferenciáló(nem tom melyik így hirtelen) 4pólussal tüskévé alakítsam, hogy hasonlítson az induktív jeladó jeléhez. Így van? És nem kell foglalkoznom azzal hogyan is műxik a progi pontosan hanem elég az értékeket a benne lévő képlet alapján az MZ hez igazítani. Bár remélem egyszer megértem hogyan műxik pontosan. A retlw része már világos. Azt a te progidban is lehetne alkalmazni így nem kéne az EEPROM.
Ugyan így csinálja ahogy Árpád elmesélte, illetve ahogy én is csinálom.
Én csak az interpolációval bonyolítottam a dolgot.
Ilyen mélyen ugyan nem ástam magam ebbe a programba, de ha megnézed a memória címekhez tartozó fordulatszám értékeket azonnal kiderül, hogy számlálóval való időméréssel közvetlenül határozza meg a címeket.
A bonyolítás gondolom ugyan azon okból van ebben a programban is, hogy a lehetőségeket az igényekhez igazítsa.
lényegében így van, csak a tárolt érték 8bites a számláló 16 a kettő között pedig lineáris interpolációval javítom a pontosságot, ugyanis elméletben jól hangzik, a dolog, de gyakorlatban az időzítések és a periféria korlátai nem mindig passzolnak össze.
De nem értem miért kínlódik Prince az én régi programommal, amikor ő maga belinkelt egy kipróbált működő és jól áttekinthető változatot, ami ugyan azon az elven működik mint az enyém. (ma volt időm átnézni)
Amiért én szenvedek az pedig az az ok, mert még ennél is pontosabb és jobb algoritmust találtam ki, ami jóval bonyolultabb az ezeknél a változatoknál, de pont ez a kihívás ami miatt meg akarom oldani :)
Bár ilyen alapon Prince is mondhatja hogy a kaotikus programom megfejtése olyan kihívás amit nem tud félredobni :)
Ja, és ilyen darabot könnyű és olcsó szerezni, van belőle...
R
Szerintem jelnek jó, használható.Mostanában a legegyszerűbb (nyilván nem véletlenül) szerkezetet használják, piezo-nyomásmérő, közvetlenül a motor és a pillangó (síber) közé kötve, kap 5V halálstabil referencia feszt, egy testet és a harmadik vezeték a jel.Akkor megy tönkre (15 év tapasztalata), ha átmegy rajta az úthenger, vagy elég egy tűzben.
R
Ha jól látom, nem mér fordulatot. Időt mér, talán ahogy leírtam. Növelhet eggyel időnként egy regisztert, amíg nem jön az alsó jeladóról a jel. Aztán Csökkentgeti az idővel megcímzett regiszterben lévő értéket. Nullánál gyújt. Ga nem jönne a jel bizonyos időn belül a picből a gyújtás felé, a felső jeladó gyújt.
Dehogynem jó! a www.transmic.net oldalon lévő gyújtás pont így műxik szerintem. Ma nézegettem és nem tudtam rájönni hogy méri a fordulatot és hogyan késleltet. A késleltetést azt valszeg úgy csinálja ahogy te itt leírtad. A fordulatszámmérésre még nem jöttem rá. :(
Most jöttek meg a cuccok.:) Hozzá is kezdek az égető legyártásához. Ez lesz az X. verzió, de ez tutinak néz ki. Ráadásul végre van normál lábtávolságú picem, nem szenvedek a forrasztási hibákkal. Napok kérdése, és lesz riasztó, gyújtás.
Már csak egy dolgot nem értek: Minek felszorozgatni a mért időt? Ha idő-fordulatszám fügvényt veszek fel, símán megy a dolog. Futtatok egy számlálót. A jelre leállítom, a számláló értéke megcímzi a memória rekeszt, ahol a gyújtási idő van. Ezt beírom egy regiszterbe. elkezdem csökkenteni. Amikor elérek 0 ra, gyújtok.Ez így miért nem jó?
Akkor elmondom amit én ismerek.
Van a szívócsőben egy szűkítés, nem szükséges nagy csak annyira hogy begyorsuljon egy részen a levegő.
Ugye a gyorsabb áramlásnak lecsökken a nyomása, azaz a cső tágabb részéhez képest vákum lesz. Ezt a nyomáskülönbséget piezo nyomásmérővel mérik.
A nyomáskülönbség pedig pontosan arányos a levegő sebességével.
Ez jó lehet nem?
Ja, olyan is volt, hogy a kibővített szívócsőben elhelyeztek egy kb. tojás alakú testet, amely egy gyenge rugó ellenében elmozdul a levegőáramlás irányába, arányosan.A test belsejében, a tengelyén egy valamiféle vonal-potméter van innen nyerik a használható adatot.
Van sokkal több is, némelyeket nem is ismerem, de mostanában az egyszerűeket, mozgó rész nélkülieket alkalmazzák, a fentit sem nagyon lehet már találni.
R
Lényegében igen, a torlótárcsa a szívócsövet zárja (kis hézaggal), egykarú emelőn emeli a szabályzódugattyút, az állórészen pedig magasabban vagy alacsonyabban "takarja ki" a függőleges rést, innem megy aztán csövön a hengerig az anyag.Ezzel megvan a levegőhöz illesztett benzinmennyiség.
R
Többféle van, a régebbi az említett torlótárcsa a K-jetronic-ból.Már nem alkalmazzák.
A maiak közt is van pár vari, de lényegében egy alapon működnek.Van egy ún. hődrótos légtömegmérő, ez abból áll, hogy kifeszítenek egy ellenálláshuzalt (többnyire háromszög alakban)a szívócsőben, áramot adnak rá és mérik az ellenállás változását.Ha nagy fordulat van, jobban hűlik, ha alapjárat, kevésbé.A kapott értékeket egyszer pontosan kalibrálják mérőpadon, aztán átalakítják a jelet, hogy g/sec-ban mérje az átáramló levegőt.
Mostanában is hasonló elvű cuccot használnak, szintén a szívócsőben egy fóliát fűtenek, a többi nagyjából ugyanaz, a kijövő jel megfelel a levegőfogyasztás értékének.Van egy másik is, egy különleges alakú test áll a szívócsőben, a légsebesség hatására mindig másként örvénylik körülötte a levegő, ezt piezo-nyomásérzékelőkkel "fogják" ebből kerekedik ki az áramlásra jellemző adat, ezt sem nagyon látni szériában, nem is ismerem mélyebben.
Általában a beszívott levegő hőmérsékletét is mérik, ez kompenzációs adatnak szükséges (hideg-meleg levegő).
üdv.: R
Mondasz valamit erre nem gondoltam.
Na nembaj, vam szamárium mágnes az bírja a meleget és alig gyengébb mint a neodium.
Árpád féle FETes gyújtással lesz, az nagyon hatékony és erős éppen ezért alkalmas erre a célra.
Ráadásnak az előgyújtás vezérlő elektronikát is meg kell hajtani de az mikroWattokat fogyaszt, szóval az nem szívja el a villanyt.
Szabvány darabok is jók a céljaimnak.
Címeket pedig pont itt kaptam ehhez.
Mindenképpen fetes gyújtás kell hozzá, kb. a Riga Delta féle elrendezésben.
és a menyiséget hogy szabályozza? a dugattyú hasznos lökethosszával mint a régi dieselek?
sorszám: 2204 (105441)
( előzmény: Intravénás_benzinfaló, 2008-12-14 00:31:11)
A légtömeg mérő hogy működik pontosan?
Márpedig nagy valószínüséggel megindulna.De jobb lenne persze dinamó, ott még az egyenirányítás veszteségével sem kell számolni.A neodium mágnesessége valőban csökken, majd el is elveszti a mágnesességét magassabb hőmérsékleten, mégpedig maradandóan. De nem hiszem, hogy a generátor elérné azt a hőmérsékletet.Nekem a gyújtásban jóideje neudium van, bírja. Pedig a gyújtás alig van hidegebb helyen mint maga a generátor.Persze meg kellene pontosan nézni a dolgot, hány fokos a főtengely, hogy változtatja a tulajdonságait a neodium.
Még valami: A kis TS-t egész pici tolással be lehet indítani, tehát ne vegyük egy kalap alá az MZ-ket.A TS-n biztos hogy beválna az általam az előbb leírt soros-párhuzamos tekercs váltás.
ismerem az egész rendszert,egy nagy kalap szart sem ér,az én kocsimba is ilyen volt,amikor elvittem hogy sokat zabál,4ből 3helyen nem is álltak velem szóba mondván hogy ők ehhez a szarhoz nem nyúlnak hozzá,mert nem lehet beállitani,a 4. pechemre súlyos pénzekért megcsinálta,és kemény egy hónapig jó volt aztán megjelent a 18Les fogyi,és ott hagytam az autót,szétbontottam,és eladtam darabonként.Átolvastam a K-jet lényegét,aztán haverom megtalált hogy hidegen nehezen indul,visszadurrog,sokat eszik és stb.
elkezdtem méregetni,megnéztem a lehetséges hibákat,kiderült hogy a gyujtás,(még osztófejes volt,nem trafós)
elállitódott,elkezdtem állítani a gyujtáson,rátettem a gyujtást,hogy nézzem mikor van szikra,az AC relé elolvadt,és szétlőtte a nagynyomású csövet,és leégett az autó a vádlimon lévő összes szőrrel együtt.szóval nagyon jó konstrukció csak nem való semmilyen járműbe mert életveszélyes,persze a befecskendezők önmagukba jók,nekem eszembe is jutott egy lehetséges megoldás,a gyujtás jellel összehozni egy AC-t relével hogy bírja az erős áramot, inditáskor adna egy kezdő nyomást,és ezen felül amikor jelet kap az AC akkor impulzus szerűen nyom egyet,ekkor túlnyomás lesz a befecskendezőnél,és addig marad nyitva amíg eléri azt a minimális nyomást amikor bezár.Ehhez kurva sok idő energia kell,ki kell kisérletezni,és rengeteget kell dolgozni vele hogy jó legyen,+ kellene egy szikra előtti jelet generálni hogy még FHP előtt lőjön az AC.Ebben igazad van,sokkal egyszerűbb egy EFI rendszer,olcsóbb minden elektromos,pl ford escort 88'tól 95'ig ilyen rendszerrel lett szerelve.Az hogy 2T v. 4T nem igazán befolyásolja mert max. az üzemanyag mennyiség lehet változó mivel egy 4T motor a szelep vezérlésével több vákuumot képes termelni forgás közben mint egy résvezérelt 2T
A neodímium mágnes ereje a hőmérséklet emelkedésével drasztikusan csökken. Gondolom ezért sem alkalmazták eddig sem motorokban generátor céljára.
Ha akku nélkül akarjátok indítani az MZ-ket mindenképp CDI gyújtás kell mint pl a robogókban. A gyári generátorban nemhiszem, hogy megindulna az öngerjesztés csupán a visszamaradó mágnesesség hatására.
Bizony az indításhoz kell a modernek is az aksi. És nem csak az önindító miatt.Betolni sem lehet őket aksi nélkül, annyira sem, mint a mi vasainkat.Ugyanis az elektronikájuk nélkül megse mozdulnak, ahhoz pedig ugyebár delej kell.
A neodiu, mágnes ára egy dolog, a másik a beszerzés. Én eléggé körbe jártam a témát gyújtás miatt. Késszen nem valószínű, hogy lenne megfelelő, legyártani pedig csak bizonyos darabszám felett gyártanak.Pedig közben kitaláltam a nekünk megfelelő megoldást: Marad a generátor, a gyújtás helyére pedig a neodium generátor plusszban, ami csak a gyújtást táplálja.Ez persze az utcai használatra lenne kiválló.
De van még egy lehetséges megoldás: A generátort átkapcsolható tekercselésűre kell átalakítani. Fele keresztmetszetű tekercsből dupla menetszám. Akkor a rugás fordulatszámára is lenne szikra, főleg fetes gyújtásnál. Aztán ha elkapta a fordulatot, a két tekercset párhuzamossan kell kötni, akkor úgy fog pontosan viselkedni, mint az eredeti.
Ehhez a saját mechanikus vezérlője kell, ami igen terjedelmes, autókon ez nem volt gond, de motoron kissé helyigényes.Másrészt, ha jól értem, elektronikusan vezérelt befecskendezőt szeretnénk építeni, akár kétüteműre is...
Ja, "virágláda" a nagyméretű torlótárcsa miatt...a "K" az üzemére jellemző, innem kapta a nevét: kontinuálisan, azaz állandóan történt a befecskendezés.Hozzá csatlakozott egy hengerszám+1, indítát segítő befecskendező, meg egy hidegjárati szabályzó rendszer.
üdv.: R
sorszám: 2197 (105393)
( előzmény: Intravénás_benzinfaló, 2008-12-14 00:31:11)
ezt a rendszert K-Jetronic-nak hívják, ismertebb nevén a "virágláda"
ezt a befecskendező rendszert használta a porsche,volkswagen,audi,mercedes,ford.
Ha valakit érdekel van 4db befecskendező fejem,ezek mechanikusan nyitnak,amikor elérik az üzemi nyomást akkor lőnek egyet és megint zárnak.ezen kívűl még van egy nyomásszabályzó,és még néhány apróság is.
"nyerő helyzetből szálltam már ki versenyből egy beszaró akku miatt"
Hát, ezt megértem, sajnálom hogy így történt, ezért kell valamit kitalálnunk, és ki is találunk, miért ne...
R
Aha, akkor itt jön össze a dolog, mert a nemrégi motorok állórészei sokpólusú, csillag- vasmagos állórészek, háromfázosú tekercseléssel. Ehhez jön a jobb anyagú mágnes, így már világosabb a kép...
Ja, a tömegekről: az említett DR mágnes kicsit kisebb tömegű, mint egy Simson mágnes.
R
Közvetve a nyomásmérő is ezt az adatot adja, egy ideig (Euro 2-es) generációkban csak szívócsónyomásra építették a befecskendezési mennyiséget (na, meg fordulatra, természetesen), az újabbaknál (Euro 3-4)már kiegészítőként megjelent a tömegáram-mérő is, de ezt lehet nélkülözni, hiszen korábban enélkül ment a rendszer.
Igen, torlótárcsa, K-jetronic, meg KE és társai, mára már túlhaladottak, de jók voltak, a maguk idejében.
R
Ahhoz képest, hogy most nincs generátor forgórész a főtengelyemen ahhoz képest minden megoldás nehéz :)
Amúgy a tekercspólusok számának növelésével lehet csökkenteni a generátor méretet. Nagyobb frekvenciához kisebb vaskeresztmetszet kell, és kevesebb menet a tekercsre.
csinálnak 200Wosat is hagyományos mágnessel, de én a verseny motor miatt is szeretnék ilyet, ezért akarom úgy megcsinálni hogy minél kisebb súly legyen a főtengelyen.
Úgy tudom a légtömeg mérő az a nyomásérzékelővel működik.
Van egy szűkítés a csőben és az elötte/mögötte lévő nyomáskülönbségből származtatják a levegő áramlást, a külső nyomásból meg a levegő sűrűségét.
Illetve régebben mechanikusan mérték. Beraktak a szívónyílásba egy korongot és a levegő egy rugó ellenében eltolta, és az egész egy potméteren volt.
Ilet egy 944-es Porschen láttam. Éppen a potméter volt rossz benne :)
Igen tudom, bármelyik modern motorban állandó mágneses generátor van ahhoz meg nem kell akku az indításhoz, csak az önindító miatt.
Amúgy nem vészes a neodium mágnes ára, csak azért mondtam ezt mert ezzel lehet a legkönnyebbre és kisebbre csinálni.
Lehet de a generátor nem folyik ki, nem merül le, gyakorlatilag örök életű és nincs indítási probléma.
Illetve engem kifejezetten azért érdekel a téma mert nyerő helyzetből szálltam már ki versenyből egy beszaró akku miatt és roppantul bosszant :)
Babetta gyújtást szoktak felrakni ilyen célból, de az nekem nem elég jó :)
A nem olyan régi motorokban más anyagból van a mágnes. Nem neodiumból, az még erőssebb enne, de a régi mágneseknél azért bikábbak. Azért az is kérdés, hogy mi számít nem nagy tömegűnek.Hasonlítsd az ETZ generátorához,teljesítményéhez.Persze a normál generátoroknál is használnak manapság más vasanyagot. tekercselési eljárást.Azok egész kicsi helyen elférnek, és heggeszteni lehet velük.
De a gyújtás kiszolgálásához ez tökéletesen elég, erről volt szó a felvetésben.
Előfordulhat, hogy a mai (nemrégi) motorokban valamilyen más mágnesek vannak? Mert pl. egy Suzuki DR 125 ('88)mágnese gyújtást (akkufüggetlen!) és 75 W teljesítményt ad egy közönséges, nem nagy tömegű mágnessel.
Ja, egy régebbi kismotoromon átalakítottam a világítást 12 V-ra, ugyanazzal a mágnessel a 20 helyett 40 W-ot adott le 14,3 V mellett, persze, terheléssel.
R
A Babettában normnál mágnes van. Nem is tud leadni normális teljesítményt, a méretéhez képest.
Ez most zavarba ejtett kissé, ugyanis a meglévő robogó (meg más, motorokon is használt) gyújtások eleve ilyenek.Készült már közönséges mágnesgyújtásra CDI, nem volt gond.Először kell annyi energia a berugásból, hogy egyszer feltöltse a kondit, aztán már megy, dehát ilyen a Babetta gyújtás is, nem hiszem (nem tudom), hogy valami egzotikus (árú) mágnes lenne benne...
üdv.: R
Tetszik, benne vagyok.Ez azt jelentené a részemról, hogy egy csomó gyakorlati adattal tudnék szolgálni, befecskendező fejet is találok, pillangószelep-érzékelőt is, piezo szívócső nyomásérzékelőt meg egyéb eszközöket, amelyek ilyen rendszerhez kellenek.Légtömegmérő a nehezebb dolog, de ez nem is feltétlenül szükséges.Az összeállításban és próbákban is tudok segíteni, ha már van valamilyen vezérlés.
Gyújtásjeladó is akad (induktív, mert ilyen a legtöbb a sorozatgyártásban), ha másmilyen kell, azt meg csinálunk.Jó lenne előgyújtásszabályzó, meg pár apróság.Szerintem csináljuk.PIC programozások kellenek, úgyhogy Árpádra is szükség lenne, ha úgy gondolja.
üdv.: R
Ja megspóroltuk a drága akkut egy mméregdrága neódium generátorral.:)
Vagy alternatív projekt, de ez nem digitális, megbízható és jó akkumentes üzemmódot kifejleszteni motorra.
Ötletem szerint neodium mágneses generátort kell csinálni, ami már a berúgáskor elegendő energiát ad a gyújtásnak, az akkut pedig jó nagy néhány farádos kondenzátorral helyettesíteni, erre kell egy szabályzó elektronika és megspóroltuk a drága és problémás akkumulátort.
Következő projektnek mit szólnátok egy injektorhoz?
Szóval az áramlás értékéből meg a fordulatszámból és esetleg a pillangószelep pozícióból lehetne vezérelni. Talán még a motor hőmérsékletét és a beszívott levegő hőmérsékletét is figyelembe kellene venni.
Ehhez persze már jó nagy memória kell, szóval nem ússzuk meg a külső memóriát, a célra szerintem hagyományos CF kártyát kellene használni mert az fillérekért megkapható bőségesen elég méretben. PIC-re pedig van program ami kezeli...igaz ez önmagában le is terheli a procit, ezért külön memória vezérlő és külön műveleti processzor kell, vagy egy olyan procit találni ami alapból kezel szabványos és olcsó flash memóriákat.
Na most maga a befecskendezőt nem tudom hogy működik csak azt tudom hogy állandó nyomáson van az üzemanyag és a befecskendező nyitási idejét kell vezérelni. Tehát szerintem ezt a részt bontóból kellene beszerezni.
Ha fotózni tudod az ugyan úgy megteszi. 2-3Mpixeles fényképezőgépek már szkennernek is jók. A címem vége nem richter, hanem szocimotoros
Szkennelnem kell, itthon nem tudok, de megoldom, és küldöm.
Erre a címedre, vagy a listásra?
üdv.: R
Ja, jóvan na, lassú a felfogásom hogy mit akarsz :)
De végülis kiderült hogy csak a motorok használhatóak és 4 vezetékesek.
Van rajz? Azt viszont a rajzot megnézném ha át tudod küldeni.
Összesen: 50 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|