:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Simson - új hozzászólás Összesen: 69 oldal
Miből gondolod hogy a váz 51-es?
Miután áttértek a külső fékkulcsra, a váz tök egyforma.
Kisfürjesi
Látatlanban nem.
Ha indexes, akkor B
Ha a tank alatt van két cső, Enduro
Ha nincsenek ezek, akkor N
Ha még feszszabályzó sincs a kombinált kapcsoló mögött akkor, N-H
Ha 2 csavaros a hátsó lámpa akkor talán S 50...
És ezek keverékei, meg ...
folytassam?
Kisfürjesi
Holnap délig melózom, utána megtírom. Köszönöm a helpet:)
Esetleg abban is tudtok segíteni, hogy ki tudjam deríteni, mi a típusa tulképp?:)
Annyit tudok, s51-es, és 4 sebességes.
Hehe. Összeírtam a leltárt, mit kellene javítani, cserélni benne... MINDENT:D
Bár a szaki haverom azt mondta, legyen benne benzin és szikra, a többi meg majd ezután:) Rá fogok hallgatni. Addig járok az ő kölcsönbóbitájával, nagyon megtetszett a motorozás:)
Különben a kormányoszlopon van 1 számsorozat, valamint a blokkon szintén.
Ha megadod ezeket az értékeket, talán betudom azonosítani melyik évben gyártották...
Kisfürjesi
Már fizettem...
Nem szeretném eladni rögtön, bár ha nincs más lehetőség, lehet szétkapom, és elviszem valami börzére:(
A bérletből most nagy botrány lett..sok pénztárost el is bocsátanak miatta...én még nem vettem, de nem is nagyon fogok egyelőre mert ez elég nagy ciki.
A tábla nélküli moccosról pedig annyit, hogy lehet lopott a gépes, azokról szokták leszedni ezeket a kis táblácskákat.
Gondoltam szólok : Ma történt meg velem, hogy elvileg június 11-ig érvényes, 30 napos, BKV jegypénztárban vásárolt bérletemrol kiderült, hogy hamis. 2 választási lehetoségem adódott:
1) A helyszínen kifizetek 2.000 Ft pótdíjat, a bérletet elkobozzák és vehetek egy másikat.
2) Rendorségi feljelentést tesznek. Ez esetben vizsgálat, a vád: hamisítás. Bizonyítani pedig semmit sem tudok... Telefonon egyeztettem egy jogásszal, aki azt ajánlotta, hogy fizessek a helyszínen. Ezt tettem... Javaslat: mindenképpen kérjetek ÁFA-s számlát (teljesen mindegy, hogy milyen cégre), hogy a bérlet mellett legyen egy bizonyíték, hogy melyik BKV jegypénztárban vásároltatok.
Közben más is mondta, megnéztem. Egy fia tábla sincs rajt' :(
A kormánynál van a tank mellett egy kis tábla, de ha négy sebességes enduro, akkor a simok között fiatalnak számít...
Sztem 1990 körüli.
Főtiszteletem mindenkinek!
Új tag volnék itt, új a simsonosok közt is...
Mivel egyben ez az első motorom is, kérlek ne haragudjatok, ha láma kérdéseket teszek fel, vállalom, mert csak így lehet tanulni:))
Kezdetnek itt van rögtön az első:
Minap vettem egy lepukkant simót, ami számomra gyönyörű, de látom, nagyon sok munkám lesz vele. Azonban, hogy ezt elkezdjem, szeretném tudni, rögtön néhány adatát. Körbejártam, benéztem minden apró kis szegletébe, de nem találok sehol olyan kis táblácskát, amin a gyártási év, típus, ect rajta van. Létezik ilyen? Ha nem, akkor pls, segítsetek kideríteni, tulképp milyen is:D
Ezt egy S51 enduronak lett eladva, 4 sebességgel.
A lánc mérete már szabványos. Van nemzetközi szabvány, amely minden méretre egyetlen kódszámot (például 520) ad meg, ezt használják a japánok. Az európai szabvány colban
adja meg a lánccsapok távolságát és a belső hevederek közötti szélességet (például 5/8x1/4), illetve az urolsó suzám mint pl 112, 114, 116
A szemek számát takarja
Kisfürjesi
Üdv!
Ebből a topicból tényleg sokat lehet tanulni.
Én most vasúti kisjárműhöz keresek 50 kcm-es motort, tehát motorikusan jó motort bontásra, Budapesten.
Vidékről van lehetőségem 15-18 e Ft körűl vásárolni, de sajn nem tudok leutazni.
2. A kismotor láncok mennyire térnek el egymástól, ezek szabványosak?
Kb. 80 cm-es távol kellene áthidalnom lánchajtással.
Köszi.
F.
Nem akakarok prédikálni meg filozofálgatni a természetről meg másról , de az hogy tegnap (06.08) horvátországban erősen HAVAZOTT(!!!!!) ez már egy kicsit érdekes.Könyörgöm, Június 2. hete van!!!!!
Asszem csak egy pont vagyunk a természetben
Itt jönnek ki az alapvető különbségek 2 és 4ütem között. Fajlagosan a 2ütemű mindíg többet fog fogyasztani.
Ja és még valami a 2 és 4 üteműekről:
A motocrossosoknál egy kategóriában versenyeznek a 2ütemű 125cm3-es és 4ütemű 250-es gépek, szóval ez sok mindent elárul a teljesítményükről.
Egy szoci kétütemű jóval kevesebbet pörög, mint egy japán, ugyanannyi idős gép. Pl.: egy 1990-es Honda NSR 6-7ezres fordulattól kezd el húzni, egészen kb 12ezerig (igaz 10E kilométerenként generál), kb 5-6l a fogyasztása. Ugyanakkor a maximális teljesítmény 27Le, míg a forgatónyomatéka csupán 19Nm...
Ilyenek a power-es gépek...
Mivel a motor fordulata adott, így különböző nyomaték és fordulat elérésére több fogaskerékpár van a járműben.
Amennyiben van még "tartalék" erő a motorban, úgy a Z 22/34 gyári párt szokták Z 24/32 párra cserélni 50 ccm-es S 51 gépen.
Kisfürjesi
sorszám: 540 (30942)
( előzmény: pocok_simson, 2005-06-08 18:16:07)
Vagy többet! Az én kis etkóm ha jól emlékszem akkor 90 felett utazva evett 5 fölött, pedig nem volt tuning. Addig haveroknak pl gsx600f ebben a tempóban 4 és 5 között eszik alapban.
sorszám: 539 (30937)
( előzmény: pocok_simson, 2005-06-08 17:51:10)
Max egyetértek, ne is add el soha. Bármilyen géped is lesz később, mindíg jó ha van egy megbízható kismotorod. Nálam is megvan még a Komár (sőt nem egy hanem mindjárt három tökéletes állapotú)bár manapság inkább apám hajtja zömmel (heti átlag 80km-t), de néha én is felpattanok valamelyikre ha úgy adódik.
Üdv, Zoli
sorszám: 538 (30936)
( előzmény: pocok_simson, 2005-06-08 17:51:10)
hello!
tanulmányoztam a régebbi témákat, és aléggé gyakran beszéltek a "gyorsito 4. fokozat" ról.
csupán 1 kérdésem van:
Az meg milyen és hogyan müködik, és ez gyári vagy már buhertuning?
kössz a remélem kapott infot!
Joci
hát igen..
de a mai 2 ütemüekről is ehetne szó ugyanis egy 125 cm3 "póveres" gép szerintem anniyt eszik mint egy 400-500 cm3 4 ütemű gépezet.
amugy meg a "régi" simot ne tessék lehordani mert egy valaki mondjon olyan motort ami hasonlo mint a simson, és annyiba is kerül, és az üzemeltetési költsége szinte elhanyagolható.
amugy meg nem eszik sokat... max 3 liter 100 km...
vagyis 750 ft... ami 1 doboz márkás cigi...
szoval ennyi hasonlítgasson mindenki ahhoz amihez akar. nekem ez a saját járművem, már csak a festés van hátra és komolyan mondom a környékben nincsen ilyen "szép" és müködőképes állapotu simson.
célom az volt hogy visszahozzam eredeti állapotába egy csipetnyi motortuninggal.
ennyi. Csak ne szidjatok amiatt mert "dicsekedtem" ha készen van a vas, akkor megpróbálok valahova képet felrakni...
üdv mindenkinek!
Joci
Minden ami SIMSON hoz és MZ hez és Jawa hoz kell! Gyári és utángyártott alkatrészek nagyon olcsón! ! TUNINGOK, TUNING SETTEK! HENGEREK FOGASKEREKEK, SPOILEREK, SPORTBOBOK. . . Új és bontott alkatrészek! 0630/4096093 KOMPLETT ETZ BONTÁSÁBÓL Alkatrészek ! ! ! megvan még rajta minden fúllra! ! Eladó ETZ 250 es bontásából MINDEN alkatrész! ! ! MÉG RAJTA VAN MINDEN, KOMPLETT! ! ! (Még megy a motor! ! ) Hívj! ! ! 0630 4096093
helyesbítve a Samarám 1288 ccm-je :-)
Szerintem azért az öreg szoci kétüteműek még mindig jóval kevesebbet pörögnek, mint a mai négyütemű cuccok.Például a jawámnak 4000-4500 a kedvenc forulata, a néhai TZmnek 5000 -5500 volt a kedvenc fordulata. A jawám 1500 nál rendesen húz. Nem tudom, hogy egy olyan mai japán masina hol kel életre, aminek az optimális fordulata 8000nél magassabb...
Kétütemű dízelek hajtottak bizonyos erdei kisvasutakat, targoncákat...stb.
Azért azt ne feledd, hogy a 4ütemű éppen 2X annyit fordul 1 munkaütemhez a 2üteműhöz képest. Nem véletlen hogy a krosszmotoroknál pl csak az utóbbi pár évben kezdenek feljönni 250ccm-ben is a 4üteműek...További előnye a résvezérlés miatt a kevesebb kopó alkatrész (vezérműtengely, szelepek..stb) Persze sok függ a hengerek számától és a cm3-től, mert elég szar belegondolni ha a Samarám 1330 cm3-je kétütemű motorral párosulna. A hajamat megenné :-)
Én inkább azt mondanám hogy egyik kétütemü szerkezet sem igazán nyomatékgép...arra a dízelt találták ki :) igaz hallottam már kétütemü dízelről is de azok is általában csak kistraktorokban voltak. A kétütem pörgetős marad..mellesleg megjegyzem, a mai 16 szelepes autók is 3000 felett kelnek leginkább életre:)
Hali!
Én '76-os vagyok tehát én vagyok az idősebb mert az én születési dátumom a több :-)))....Wahahahhaaha de szar vicc volt tőlem :-)
Egy kis OFFocska:
Valaki mondta az előbb: "Etz nem nyomatékos de jól gyorsul" Nos ez csak félig igaz, annyi van hogy 3000 rpm alatt ne várj semmi eget rengetőt tőle (250-esről beszélek), de afelett szépen megindul (mondjuk tátva csak annak marad a szája ettől a "megindulástól" aki zömmel kismotorhoz volt szokva előtte)
Üdv, Zoli
17esnél nagyobb fogaskereket szerintem ne tegyél bele..ott is gondban leszel a láncvédőgumikkal...de majd meglátod:) nincs ott azért olyan sok hely. Vesziteni fogsz elég rendesen a gyorsulásból is, bár attól is függ milyen van most rajta. az skm pedig nem más mint a simson klub magyarország.
sorszám: 529 (30875)
( előzmény: pocok_simson, 2005-06-07 20:53:03)
RR_ZOZY
A végsebességet illetőleg remélem én is hogy tévedsz.:-))
70-nél már a fordulat is magasabb.
Az M 541 nyomatéka 4800, teljesítménye 5500
Az M 741 nyomatéka 5500, teljesítménye 6000-on a legjobb.
Mellesleg az igazi 70-eseknél mást is módosítottak gyárilag.
A tengelykapcsoló, főtengely is más (mint a KR 51/1 nél volt régen, könnyített)
Robi01
Nem tudom, mintha itt módosított Simsonokról beszélnénk.
Én legalábbis...
Öregapó
68 as vagyok, (születés szerint) B kategóriával. Bakony lábánál.
Többiek?
Nem lehetne megadni 1 olyan nevet, ami anyakönyvi kivonatokon szerepel?
Pocok Simson
Z 17 -nél nagyobb nincs!
Viszont már annál is bekell köszörülnöd kicsit a lendkereket fedő alu burkolatban.
De! Sajnos éppen a nagyobb nyomatékot veszted így el. Az hogy növelik az űrtartalmat és a lánckereket, a legrosszabb párosítás.
A 4. fokozatot célszerű módosítani lehetőségeid szerint a maximálisra (mikor szét van szedve). És ehhez igazítva kisebb lánckereket kell feltenni.
Üdv
Kisfürjesi
Úgylátom, most nagyon a simo a téma, úgyhogy hozzászólnék én is...
nekem is van egy Simom, óra szerint 70-et megy, picit meg van reszelve a henger és kb 55cm3-es, Etz 125 órája szerint is 70 körül megy (68) egyszer bemértük, 14-es lánckerék van rajta.
Azt elismerem, hogy a váz, a gumik és a fékek nagyon rosszak, és én sem szoktam vele 50-től gyorsabban menni, mert nagy a hangja és instabil és sokat eszik...
+jól gyorsul
+tartós
+kis szervízigény
-magas fogyasztás
-csúnya külső (elég öreg és ezért)
de végülis nagyjából elégedett vok vele és szeretem, most lesz meg a jogsim a1-re és veszek helyette valami mást de még nem tudom, h mit
Az etz nem nyomatékos, de jól gyorsul...Ha nyomatékos jól gyorsuló gépet szeretnék, akkor Yamaha Drag Start vennék:P
Gondolkodom rajta, h veszek egy NSR-t, bár az sem nyomatékos...
amugy igen 4gangos a simom!
most hozoom vissza olyan állapotba, hogy igen is jol megy.
maszat ! milyen skm honlapon, nekem ez nem tiszta!
ja amugy majd most tervezem, hogy még megspékelem a mocit egy nagyobb lánckerékkel, oszt jok vagyunk.
tán 17-18 fogasat, majd meglátom.
pocok
Hát Kaposvár tényleg nincs közel, de megoldjuk majd valahogy:) valamit majd kitalálok. Távolinak tényleg nincs jóhíre, de ő is megöregedett..azt azért el kell ismerni. És az ilyen "gyilkos" tuningoknál ott van nagyon a vagy sikerül vagy nem faktor...van amikor a főtengely két vége leszakad, stb stb. skm honlapon is láttam már olyat. Mellesleg ott azért nincs annyira jó híre..mindegy :) van egy sejtésem :)
Igen, cm3 tuning önmagában inkább csak nyomatékosabbá teszi (teheti!) a gépet, ha emellett van 4gang és esetleg nagyobb lánckerék elöl, akkor már el lehet érni némi végseb növekedést.
sorszám: 522 (30830)
( előzmény: pocok_simson, 2005-06-07 18:14:01)
sziasztok!
én jelenleg birtokolok egy s51 simsont, és én nagyon meg vagyok vele elégedve.
vagyis meg voltam.
egy öregembertől vetem akinek az unokája egy kicsit széthajtotta, én meg pénzt nem sajnálva felujítotam.
vettem bele egy új főtengelyt, csapágyakat, szimeringet, valamint megspékeltem egy 60 cm3 es hengerrel.
DE: nem azért hogy száguldozzam vele, hanem acélból hogy mindig legyen egy kis erőtartaléka, valamint eléggé gyakran hordom barátnőmet hozzám a motorral, és dombos vidéken lakunk emiatt kellett a nagyobb henger.
végsebessége nem nőtt (hisz nem pörög többet) viszont nagyon érezhető az a 10 cm3 plusz.
Én ugy gondolom hogy ez nem egy "nagy" tuning és ez nem igazán befolyásolja a motor életartamát.
Csak enniyt füznék hozzá a diskurzusotokhoz.
nem érdemes száguldozni simsonnal, inkább valo turázgatásokra mint gyilkolásra.
Üdv József
Bár nem vagyok Simsonos, de nekem is az a véleményem,arra jó hogy 55-60 max sebességgel kölekedjenek vele.a féke, a váz stb stabilitása sokkal töbre nem is teszi alkalmassá. Ki használja a Sinót? Olyanok, akik nem vezethetnek még a1 es mocikat sem, és olyanok, akiknek elég a 60 as sebesség, hiszen máskükönben lecserélnék egy legalább 125ösre . Az nem kerül többe sokkal mint a sinó, ha egyáltalán drágább.Nem eszik többet mint mint egy agyon tuningolt 50 köbcentis. Tudom, hogy meg köveztek azért, amit most leírok, de szerintem 17 év alatt a fiatalok töbsége nem elég érett, hogy 60 felett robogjon.Mondom a töbség, kívételek vannak.Közben eszembe jutott még egy kategória: Azok, akiknek Bs jogsija van, de nincs pénze Ast csinálni. Nos, ez külön kategória, ezzel most ne foglalkozzunk.
Hali!
Hát igen, a Simson kb arra való amire Te használod. Sem több, sem kevesebb. Akinek nem elég, váltson nagyobbra, vagy pakoljon a schwalbiba TS125/150 blokkot a burkolat alá, aztán majd taknyol egy szépet ha kihajlik a gyengécske lengővilla (megtörtént eset, sajnos..)vagy nem elég a fék.
Mint mondtam,szívesen összejönnék egy olyan kollégával aki nem csak a számítógép előtt a billentyűzeten tud tuningolni és a 80-at, (pláne a 100-at) be is tudja bizonyítani a simsonja.
(Ezt tényleg nem személyeskedésnek szántam, "Kisfürjesi" és "Maszat" tehát ne haragudjatok meg, nem titeket akartalak sértegetni és senki mást sem)
Hozzáteszem hogy jómagam sohsem "tuningoltam", kisebb dolgokat leszámítva és mindíg megmaradtam a "jótékony felhasználói" továbbá a gyári állapotot megtartani igyekvő szerelői szerepnél ha motorozásról volt/van szó.
Üdv, Zoli
100%ig igazad van. Normál esetben a Simson végsebessége 60 km/h körül van, ha nagyon faszául lett bejáratva és kezelve 65. én utazósebességnek az 55-öt teljesen normálisnak tartom (ezt a '83-as KR51/2N Schwalbém 30.000 km-rel gond nélkül teljesíti, most komplett generál alatt van a váltó problémái miatt). a mesék széria, nem buzerált simsonról hogy 70-80-at mennek mese és fényezés, nem több.
OK, ez mind szép és jó. GYAKORLATI bizonyítékokat viszont senki nem fog tudni felmutatni (REMÉLEM TÉVEDEK!)
Üdv, Zoli
Hali!
Kaposvárott lakom, alkalmas időben jöhetsz nyugodtan, majd egyeztetünk. E-mailem: patko.zoltan@citromail.hu
Elég sok ilyenről hallottam, sokat láttam és sokkal mentem is, de a VALÓSÁGOS 80-at - akár 50 kilós fószer alatt - még sohsem láttam bizonyítva. Lehet hogy ezért vagyok hitetlen. Az Autó-Motorban anno 88-89' körül és előbb is jelentek meg cikkek Simo tuningokról meg hogy 110-et megy ...ect, de ezt én soha nem hittem nem is hiszem, de akkor nagyon besózott minket akkori kissrácokat ez a dolog.
TÁVOLI "Mesternek" elég jó híre van egyébként a SKM honlapján...:-)
Üdv, Zoli
Mondd meg hol laksz...ugyanis ezek a szinyók elég sok km-t mentek...ha időm engedi elviszem az egyiket és megmutatom :) mert a 80 megvan, ha tetszik, ha nem...a 100 felettiekről én is csak hallottam, de tudok egy táboris gépet, simson klub fórum, az egyik vezetőségi tagé, azt hiszem 110 körül van a vége. De megkérdezheted tőle.Igaz hogy nem erre tervezték őket, elég gyér pl a fék már az ilyen sebességhez...mondjuk ez attól is függ hogy milyen nehéz a sofőr, de engem a 75 kilómmal azért elég szépen elviszegetnek.
Nevess ezen.
Van néhány apró elírás, de gondolom ebbe nem köt be senki. A 70 ccm-nek gyári adat szerint is 75 km volt a végsebessége.
Régi folyóiratokban találni néhány ilyen állítást...
"Simson versenytuning
Simson tuning - másképp
1989 nyarán fiam belekóstolt a motorozás szépségeibe, s el is indult három versenyen a 70 cm3 es Simson kategóriában.
Az év a motorépités jegyében telt el. Egy 70 cm3-es négysebességes Simson blokk és egy kopasz váz képezte a kiinduló pontot. A hátsó futóművet átalakitottuk központi rugóssá,
egy krossz motor törött Bilstein rugóstagja segitségével. A tank maradt az eredeti, az ülés egy MBA versenymotor házi "lekoppintása", a kerekek és fékek egy karambolos RD 50-es
Yamaha maradványai. Hamar rá kellett jönnünk, hogy a motor tuningolását sok tényező határolja. Itt van mindjárt a gyújtás. A megszakitós gyújtás nem birta a 12 000 fordulat/perc
körüli fordulatszámot, az eredeti elektronikus gyújtást pedig a nagytömegű lendkerék tette alkalmatlanná. A problémát 12 V-os tirisztoros gyújtással oldottuk meg, amelynek a
forgórésze minimális tömegű, viszont 9 amperórás akkumulátort igényel, ami 2,5 kg plusz súlyt jelent.
A gyújtás-bajok megszűntek, de megjelent a mechanikus problémák tömkelege. Megolvadt hajtókarok, görgőkosarak, dugattyúk bizonyitották, hogy a fordulatszám drasztikus
emelése nem olcsó mulatság. A megemelt fordulatszám követketében előjöttek a főtengely kiegyensúlyozatlanságából adódó rengések, amelyek törték a karburátort, szaggatták a
csavarokat, a lábtartót és a kormányt pedig vibrátorhoz tették hasonlatossá. Az erőátvitel leggyengébb pontjának a kuplung bizonyult. A kuplungkosár fülei kihajoltak, a műanyag
lamellák nyúlványai letörtek. Baj volt az is, hogy a főtengely és a hátsó kerék között teljesen merev volt a kapcsolat, mivel a lánckerék fixen volt felszerelve a kerékagyra.
Más kárán tanul az okos különösen akkor, ha akad egy még okosabb, aki ráadásul hajlandó rendelkezésére bocsátani
saját tapasztalatait. Zsilják Lajos, miután mindent kipróbált, ami nem működik, bajnok lett az édesapja által tuningolt
Simsonnal.
A hengerpalást kieritett rajza
1989 végén világossá vált, hogy ha a versenyzést komolyabban akarjuk csinálni, akkopr a gépet alapjaiban át kell alakitani, és csak azt meghagyni amit a műszaki kiirás megkövetel.
Tehát a felső határ 70 cm3, a sebesség váltó négyfokozatú és a motorblokk Simson. Pontokba szedtük azokat a hibákat, és átalakitásokat, amelyeket a tél folyamán meg kell oldani.
* Többcsatornás henger készitése, osztott kipufogónyilással.
* A főtengely és hajtókar csapágyazásának átalakitása.
* A kuplung fogaskerék könnyitése; kiegyensúlyozása, valamint a tömeg csökkentése céljából alu-kuplungkosár készitése.
* Új karburátor, gumi torokkal a P20 karburátor helyett, lehetőleg 24-26 mm torokátmérővel.
* Az utánfutás megváltoztatása a fordulékonyság érdekében.
* Hátsó lánckerék rugalmas hajtása.
* Komplett áttétel-sor készitése (z = 14 ; 15 ; 16 ; 17, ill. 39; 40; 41; 42.)
Tehát a feladatok adottak, nem kell más csak egy "kis" szabadidő és segitőkész baráti kör. Arra nincs idő és hely, hogy a munkák során felmerülő problémákat és azok megoldását
részletesen ismertessem. Ezért csak a kész módositásokhoz fűzök magyarázatot.
Henger, dugattyú
A sablon 50,5 mm külső átmérőjű hengerhüvelyhez alkalmazható, a rajzon ábrázolt dugattyúval. A hüvelyen a magassági méretekből a perem vastagságát (kb. 3 mm) le kell vonni.
A módositott dugattyú
Megadom a henger vezérlési adatait is, hogy esetleg más méretű dugattyúhoz is legyen kiinduló pont. Az értékek teljes nyitvatartást jelentenek, 0,25 mm-es hengertalp tömitéssel.
Szivás : 184 fok
Kipufogó : 193 fok
Felömlő : 144 fok
A kész hengertalp
Ez a motor 44 mm névleges dugattyúátmérő és 45 mm lökethossz mellett 68,4 cm3 lökettérfogatú lett. Ennek megfelelően a hengerfejet úgy alakitottam ki, hogy az égéstér 5,3 cm3
nagyságú legyen.
(Folytatjuk) Zsilják Lajos
Simson versenytuning (folytatás)
Simson tuning - másépp
Főtengely, hajtókar, csapágyazás.
Számitásaim szerint a hajtókar és a dugattyú (valamint tartozékaik csapszeg, görgőskosár, távtartó gyűrű} súlyának csökkentésével megoldható a főtengely egyensúly-problémája. A
gyárinál kisebb dugattyú, a rövidebb és könnyitett csapszeg, az egyetlen acél gyűrű már lényeges súlycsökkenést eredményez, de ott van még a két hézagoló tárcsa, amit jó lenne
elhagyni. Ekkor azonban megszűnik a hajtókar oldalirányú vezetése. Ennek megoldását ábrákon mutatom be.
A bronztárcsát, fém ragasztó hozzáadásával, pontos szerszám segitségével bepréseljük a gyűrűfészekbe.
A méretek helyén azért vannak csak betűk, mert tapasztalatom szerint ahány főtengely, annyi méret. Természetesen a főtengelyt módositani kell.
A hajtókar kisfej falvastagsága nem egyenletes. Ezt köszörüléssel javithatjuk. Ezután a hajtókar teljes felületét tükörsimára kell polirozni. Szüntessünk meg minden törést, sarkot.
Ez nagyon fontos a hajtókar-szakadás megelőzése szempontjából!
A hajtókar alsó szemének oldalán ajánlatos sugárirányban olajcsatornákat kiképezni, mivel a főtengely összeszerelése után a hajtókar oldaljátéka 0,2 -0,3 mm lesz. Ebben az
esetben 16 mm széles görgőskosarat kell alkalmazni a dugattyú csapszegnél.
Kuplungkosár
A kuplungkosár kovácsolt aluminium tömbből készült, és az eredeti 4 helyett 6 szegecs rögziti az előzőleg könnyitett és statikusan kiegyensúlyozott fogaskerékre. A kuplungkosár
még erősitést is kapott egy 8 mm széles és 1,5 mm vastag abronccsal.
Karburátor
A karburátorcsere nem jól sikerült, mivel csak 28 mm torokátmérőjű Mikunit sikerült szerezni. Ez egy kicsit nagynak bizonyult. A szivócsonkot olajálló gumicső köti össze a
karburátorral.
Utánfutós
A gyári mérettől eltérő aluminium kormánykiflit készitettünk. A villa tengelysikja 25 mm-re került a villanyak forgástengelyétől. A motor lényegesen fordulékonyabb lett.
Ezzel lényegében be is fejeződött a számottevő átalakitások felsorolása. Befejezésül közlöm a motor műszaki adatait és az első versenyen (Hungaroring kis kör) mért értékeket.
Zsilják Lajos
Furat x löket: 44 x 45 Áttétel: 17:41
Lőkettérlogat: 68,4 cm3 Motor fordulatszám:
Égéstér: 5,3 cm3 14 200/perc (IY. fokozat-
Előgyújtás: 1,8 mm ban a célegyenesben)
Gyertya: Champion S 82 Karburátor: Mikuni 28
Üzemanyag: E 98 Főfúvóka: 160-185-ig
Kenőanyag: Castrol A 747 Gumiméret elöl: 2.50 x 18
Keverési arány: 1:25 Gumiméret hátul: 2,75 x
Simson versenytuning
Simson tuning - másképp
(folytatás)
A kipufogócső és a dob 0,8 mm-es vaslemezből, a kanyar-rész két darabból kézimunkával készült (a két darab hosszirányban értendő). A kipufogócső és henger kipufogócsonkja
nem mereven csatlakozik, hanem egy, vagy több húzórugó biztositja a kapcsolatot A jó tömitettségről - a felszerelés elölt a cső peremére felkent - szilikongumi gondoskodik. A
kipufogódob hátsó része is rugalmasan van felfogva, gumibak segitségével.
Az egész kipufogórendszer kialakitását több minden befolyásolja. Gondolok itt a motorblokk elhelyezkedésére a vázban, a lábtartó kialakitására, vagy arra, hogy kanyarban a
motorkerékpár legmélyebben döntött helyzetében se érjen a kipufogó az útburkolathoz. Ezek azok az okok, amelyek miatt a kipufogódob tengelyvonalát meg kell törni. Nagyon
lényeges, hogy kerüljük az éles, sarkos töréseket. Amennyiben elkerülhetetlen az éles törés, azt igyekezzünk több darabból kialakitani. Fontos még, hogy a törések következtében a
kipufogó tengelyvonalának hosszméretei nem változhatnak!
A kipufogó tompitó része egyszerű csöbilincssesel van rögzitve a kipufogócső végén.
Befejezésül pár szó a kipufogócső burkolásáról. Amint az újságban megjelent fényképen látható, a kipufogókönyök be van tekerve alufóliával. Ez egy kicsit megtévesztő, mert alatta
azbesztzsinór betekerés található. Az alufólia csak az azbeszt rögzitésére, és védelmére szolgál. Ezt a betekerést azonban nem ajánlom kezdő motorversenyző jelölteknek. Igaz
ugyan, hogy a motor 2-300-zal többet forog, de lényegesen melegebben jár. Figyelembe véve a Simson aránylag kis hűtőfelületét, lényegesen nagyobb kopást eredményez.
Végezetül minden motorosnak sikeres tuningolást és eredményes versenyzést kivánok.
Zsilják Lajos"
Hali!
A 100 km/h-t menő simsonokat én mindíg kiröhögöm, mert soha nem létezett ilyen, sőt olyan sem ami 80-at megy(még ha az óra ennyit is mutatott)
Mellesleg nem is lenne erre való ez a konstrukció. Ilyen hülyeségekkel maximum 12 éves kiskölköket lehet lázba hozni de egyébként garantált smafu :-)
Üdv, Zoli
Ha tanult valaki gépészetet, ugye ott lehet hallani, hogy a legjobb a végtelennek feltételezett hajtókarhossz...és ugye a szinyónál ez nem valami eszeveszett. Viszont a legjobb tuning a köbcenti tuning. Olvastam már honlapokon több 6 felömlős stb tuningokról, de sokkal gyorsabban kopik, kevesebb km-t bir, és a szinyó főtengelyét sem lehet a végtelenségig megerősíteni. Amondó vagyok hogy a legjobb egy 70es gép, mert gyárilag is jöttek ki ilyenek és nem volt sokminden átvariálva a gépben. A többi tuning, 90es henger, stb már erősen megesz mindent, mert annyi ráhagyás nincs. Én is hallottam már 100km/h feletti szinyókról, szintén hasonlókat, hogy a fogyasztás az egekben, a tartósság meg szinte 0. Hetente blokkgenerál stb nem igazán kifizetődő. A simson lényege pedig hogy egy viszonylag lassu, de tartósabb szerkezet, ami ha lassabban is, de kis fogyasztással sokáig elvisz. Ha valaki többre vágyik vegyen nagyobb motort. Mint pl a 250es etz.
Ha nyomatékos és jól gyorsuló gépre vágysz végy valami nagy köbcentist. "A lökettérfogat semmivel nem pótolható" mondá bölcs tanítóm. Avagy egy Simótól ne várd a 250-es ETZ teljesítményét
Hallottam már olyanról is, nem tudom, hogy igaz-e, hogy egy Simo 140-nel ment, nem tudom, hogy hány köbcis volt, de naponta főtengelyt kellett cserélni meg egyéb ilyen dolgokat...
Nekem az a lényeg h jól gyorsuljon és hogy nyomatékos legyen...
Megjegyezném, hogy egy kis beömlő-kiömlő reszelgetéssel is elérhető a 70-80, de akár még több is de akkor eltünik a nyomaték. Magam is a nyomatékra hajtok, de egy barátom a fordulatszámra. Cseréltünk már motort is egyszer, neki az volt a furcsa hogy miért nem kell visszaváltogatni a domboknál nekem meg az hogy mitől lassulok ennyire..bár simson robogóval még nem volt dolgom, nekem endurom van. És az órám nem csal :) Mellesleg ennek a barátomnak az apjának van egy gépese, kis átalakitással, hosszu váltóval bár lassan gyorsul, 70es utazó 85-90es végsebesség megvan. A fogyasztáshoz pedig annyit, hogy ahhoz hogy nagy tüz legyen, sok fa kell...
Szerintem se venné észre a rendőr. Amikor vizsgáztattam a TZmet, volt ott egy simo méretű japán motorocska, talán még könnyebb, kissebb is volt. Néztük, hogy miért kel az ilyent vizsgátatni. Az órába 160 km/ó nak megfelelő mérföld/óra volt. Ezt majdnem benenéztük. Utána gondoltuk, az órába bármit be lehet tenni. Aztán kiderült, egy speciális 200 köbcentis blokja van, aminek valahogy a henger hűtő bordái kicsik,ezért nem szúrt szemet. Valahogy úgy mint a régi simsonnak, az is kissebbet mutat jóval a valósnál a kényszer hűtés miatt. 20 LEs volt a picike!:)))Szerintem a rendőr se nézte volna nagyobbnak mint mi, hiszen őt még csak nem is érdekli annyira!
Ja még valami, aki akar száguldozni és el van eresztve, az vegy meg a gyári 125cc blokkot ami nem sokkal nagyobb mint a normál blokk(rendőr nem is veszi észre) és ha még azt is megpiszkáljuk, 15LE sem lehetetlen, 4-ről felmenni 15-re már komoly.
Összesen: 69 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|