:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
MZ - új hozzászólás Összesen: 981 oldal
Laca_D
Ez jó poén, főleg mert vizuális típus vagyok! :-)
Balázs
Igen, kikerülheted jobbról, ha balra húzódik meg indexel.
rendes volt az ember, hogy fizet, mert ő ugyan nem indexelt, de balra sem így elégé te voltál a hunyó!
Végül is nem ez a lényeg! Az a jó, hogy megúsztad épp bőrrel!
A ráugrás nem nagy kunszt és csak azért szoktam én is alkalmazni mert akkor nem csuszik meg a kerék a kuplung kiengedésnél.Utána leszáll az ember azt tolja mint állat.Tulajdonképp csak arra az 1 másodpercre kell ráugrani amikor kiengeded a kuplungot.
"10km-ert toltam a Jawat, pedig abban dinamó volt, de betolós állása nem nincs "
De attól még be lehet tolni, nem? Legfeljebb kiveszed az akksi biztosítékát, de szerintem az se kell. Ha egy kicsit felpörög a dinamó, több áramot termel az, mint amit az akksi felvesz.
Igazából azt a félsegges-ráugrós technikát kéne elsajátítani, amit a "nagy öregek" rutinból tudtak, de én pl egyszer sem mertem eddig kipróbálni, mert félek hogy hanyattesek az aszfalton, aztán magamra rántom a motort is.
Unokatestvérem viszont olyan szintre fejlesztette a módszert, hogy sport cetkáját egy méter tolás után fel tudja éleszteni akksi (és gyk.betolóállás) nélkül. Mindezt egészen extrém terepviszonyok (pl mély, kanyarodó traktornyomban) mellett is.
Ez tök jó beszólás volt.Szerintem a hét poénja.Pont jó lesz végszónak az egész témához.
Előzni abban az esetben szabad, ha [..]
(4) Csak jobbról szabad előzni
a) azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére húzódik.
Nálad az indexelés elmaradt, ezért szerintem te vagy a hunyó. De azért örülök hogy semmi komoly baj nem lett belőle
Csáó.
Megkérdem hátha azota valaki kedvet kapot.
Augusztus 19.-én jön valaki Kunmdadrasra.
Info:
http://www.kunmadarasmotorsport.hu/
Kiegészitő programként megprobálom elintézni hogy a gyakorló pályán rendezzenek
402 méteres 'etz-t akksi nélküli betoló gyorsulást'.:)))
Gyözzön a jobb !!
Udv Dlaca.
Na még egy uccsó a baleset témához, alényeg hogy jobbról elmehetek balra kanyarodó autó mellett. Ezt nekem így tanították, szabályos meg minden mert elférek és slussz. A másik, hogy a Polgi rendes mert fizet vmennyi kártérítést, nekem meg majd remélehetőleg a biztosító penget helyettem.
Hi!
Van egy kis gondom, amihez segítséget szeretnék kérni. Adva van egy 125-ös ETZ. A blokkban nemrég cseréltem a kihajtásnál a lánckerék mellett a szimmeringet (duplaajkút tettem bele és csapágyboltban vettem). Mentem vele úgy 1000 km-t és megint csepeg az olaj. A lánc kenése így megoldva ;-)) , de mégis boszant a dolog. Azon gondolkodtam, hogy a kuplung kinyomó pálca mellett is kifolyhat a kenőanyag, hiszen elég rendesen „lóg” benne. Nem ismerem a motor belsejét, ezért kérdezem:
1, a pálca mellett kifolyhat az olaj?
2, mi tömíti ezt, ill. lehet itt szimmeringet vagy O gyűrűt (nem tudom mi van benne) cserélni?
3, esetleg okozhat-e olajfolyást a kiemelő helytelen beállítása? (hosszirányú lógás)
Mi a fenét csináljak?
Ja igen egy pontot középről kihagytam!
1.5: A generátor öngerjesztő!
Hát, ha visszaolvasol én általában inkább példákat hoztam fel, jobb ha magadtól jössz rá.
Ilyen ez az ellenállás dolog is, ha azt írtad volna, hogy mi lenne állandó, ha nem az ellenállás, akkor a fejemhez kapok, hogy ilyen hülyeséget írni, hát mi más lenne állandó!
De látom te nem vagy egyszerű eset! :-)
Ezért, most, hogy nyugodtan tudd abbahagyni ezt az elméleti és mellékesen tök meddő vitát, bevallom neked, hogy sosem láttam generátort. A DDR könyvírók meg sosem tévednek.
Az ellenállás meg azonos hőmérsékleten állandó, ebből az alábbi dolgok következnek:
1, A 3 fázisú generátor és a 3 fázisú dinamó az tök ugyanaz!
2, Az indukció az egy lassú dolog, míg az mechanikus fesszabályzó nagyon gyors!
ebből pedig az következik, hogy mindent lekövet a rendszer (Még a 4A körüli indexvillogtatást is), nincsenek feszültségcsúcsok, még puffer nélkül sem. Kivételt képez ez alól, ha kiveszed az akkut, mert akkor valamiért mégis van. (Kivétel erősíti a szabályt!)
3, A feszültségnek az áramerősséghez, ezáltal a mágneses térhez sincs semmi köze, így a fesszabályzó 12v-nál és 1 V-nál is ugyanúgy zizeg! (Bár így nem értem hogy nő a gerjesztés, de nem is kell, mert nem értek hozzá.)
Hát azt hiszem ennyi, és minden másban is egyetértek veled!
Bár a DDR mérnökök egy valamiben tévedtek mégpedig, hogy 7Ah-s akkumulátort raktak a MZ-be, mikor elég lenne 1Ah is, úgyis csak az indításhoz kell, utána semmi szerepe!
Keri: Akkor én félre értettem, de így is úgy is a motoros a hunyó. Ha nem indexelt is, mit keresett jobbra mellette.
Zapkorte, Fullkopy, Öregapó, ezt látnotok kellene :D
Nagyon minimálisan folyik a benyó a karbiból.Eddig is így folyt, de még felújítás elött nem evett ennyit.
Hát, szó-szó füstől:)De csak azért, mert nemsajnálom az olajat bele.
"ha becsszóra azt mondja valaki hogy lekötötte az akkut, betolta és ment vele egy kört, akkor el fogom hinni :-)"
Ha eljössz a következő motoros túrára és nem felejtem el, akkor a saját szemeddel is meggyőződhetsz róla. De ha türelmetlen vagy csinálok róla videót :D Ja és megnéztem, az én motorom gyújtáskapcsolóján is rajta van a betolós állás, de nincs bekötve.
Olyan kocsinak a közelébe se megyek, amelyik nem indexel, csak lassít, általában pont arra kanyarodik, amerre nem számítasz rá, de volt olyan is, hogy hátranézés nélkül nekiállt tolatni! Inkább egy kocsihossznyi távolból megvárom, abból még nem volt baj. Persze erre nekem sem magamtól kellett rájönnöm, de nekem szerencsém volt. Balázsnak meg jobbulást!
Nekem érdekes volt amit írtatok, főleg mivel rezgőnyelves feszszabbal vacakoltam egy más ítpusú motorn és elektronikai analfabéta révén nem tudtam mit kezdeni a helyzettel. Szóval köszi Atilla, hogy leírtad. Ezek szerint ha nagyobbra veszem a hézagot a nyelv és az elektromágnes "nyúlványa" között, akkor tudom emelni a maximális töltőfeszültséget?
Én úgy értettem hogy nem indexelt, kihúzodott balra majd bekanyarodott jobbra, miközben elkezdte Balázs jobbról kerülni.
Namost egy balra kanyarodó autót ki lehet kerülni jobbról ezt a kresz megengedi, és ezért tanítják is hogy be kell húzódni középre hogy hely is legyen ehez.
Sajnos az általános hogy indexet nem használnak vagy csak a kanyarodás megkezdésével együtt.
Belegondolva Balázs volt a hibás mert jobbról nem előzhette volna semmi képpen csak ha balra indexel az autó, ez meg nem volt. Kizárólag balról lehet előzni de amig nem egyértelmü hogy mit csinál a saját erdekünkben balról sem érdemes előzni.
Generátor téma: Miért nem próbáljátok ki? Én is kíváncsi vagyok, hogy egy széria ETZ beindul e. És akinek beindul annak mitől vagy mitől nem...de ez az elméleti buzulás már nekem is sok :D
Hát hogyan vitatkozol? Eddig úgy tudtam, hogy a vita lényege, hogy észérvekkel igyekszünk bizonyítani, hogy a vitapartnernek nincs igaza, téved. Én ehhez tartottam magamat.
Nem tudom észrevetted e, de meg sem kiséreltem! Nem így szoktam vitázni! Egyszer viszont javítottad magad, pedig arra sem reagáltam volna! :-)
Egyelőre csak én bizonyítottam a te tévedésedet, fordítva nem sikerült.
A számításban tök igazad van, ez tényleg alap! Biztos azért írok baromságot, mert minimum 10 éve nem foglalkoztam ilyesmivel.
De egyébként mi derült ki? Hogy hülyeséget írtam? Na és?
Több tévedés, és egyszerűsítés is van mindkettőnk érvelésben. Ettől viszont még hülye nem vagyok, és a generátor sem lesz öngerjesztő! :-)
Pláne úgy, hogy eszerint még gyorsabb a feszültség emelkedés.
Van egyébként olyan böszme generátor amibe beépítenek egy dinamót, és a feszültségszabályzón át annak a töltése gerjeszti.
Ahhoz tényleg nem kell semmi! A MZ-n persze nem ilyen van...
Na és erről ennyit, szerinted érdekes a téma, szerintem (és sejtésem szerint több fórumozónak is) már dög unalmas.
Vedd ki az akkut a MZ-ből és tologasd, ha netán beindul írj, és megbeszéljük a méricskélést!
Keri:
Balest téma:
Én lehet, hogy rosszul értelmeztem, de nekem úgy jött le, hogy nem indexelt, és nem is fordult sehova, ő meg azt hitte balra fog, így találkoztak. Akkor nem az autós a hunyó.
Vagy rosszul értelmeztem és jobbra fordult? Az is lehet, nekem nem jöt le...
Az ETZ előtti MZ-ek dinamósak voltak.
A Riedel-Steiner könyv azért említi külön az ETZ-t,mert akkor jelent meg nálunk,és ez volt az első generátoros NDK-s motor.
Az általam hivatkozott német cikk tutira nem a "Hogyan tovább"-ból másolt. Látható, hogy a gyár vezető mérnökei írták. Nem gondolnám, hogy ennél autentikusabb forrást találnátok.
Hogy ne kelljen a padláson keresgélni a fizikakönyvet: http://hu.wikipedia.org/wiki/Ohm-t%C3%B6rv%C3%A9ny Világosan leírták, hogy feszültség/áram állandó, vagyis NEM a teljesítmény állandó. Ne haragudj, hogy ezt írom, de lehet, hogy tényleg abba kellett volna hagynod a vitát, még mielőtt kiderül...
Akkor hibás az egész könyv?
Nem másolat,1983-as a Műszaki Könyvkiadó-tól származik,a hogyan tovább sorozat része.
„Hát azt hiszem, most szólok hozzá utoljára” Nem kötelező. „nem igazán érdekes a téma” Szerintem nagyon érdekes.
1. Ha a megszakító 6000-es fordulaton (100 Hz) még éppen képes nyitni-zárni, akkor a fesszab rezgőnyelve is. „ha leesik a feszültség, összeomlik a mágneses tér” Tévedés, a mágneses teret az áram gerjeszti, nem a feszültség, A négyszögfeszültséget az áram az induktivitás miatt nem képes követni, négyszög helyett enyhén hullámos lesz és ezzel együtt a mágneses tér is, tehát nem omlik össze egyik pillanatról a másikra. „rezgőnyelv fixen odcuppan az érintkezőhöz” Kis fordulaton igaz. „az elcuppanás sebessége, meg nem 1/100s lesz” De igen, mint feljebb írtam.
2. „Ha azonos a teljesítmény, de a feszültség emelkedik, akkor az áramerősség csökken. (És fordítva)” Na igen, de nem azonos a teljesítmény. Az izzókra írt névleges teljesítmény csak és kizárólag a névleges feszültségen igaz. Ha a feszültség csökken, az áram is csökken (nem pedig nő, ahol feltételezted), a teljesítmény négyzetesen csökken. A számításod valami fatális félreértésen alapul és teljesen hibás.
3. „A szövegkörnyezetből kitűnik, hogy a terheletlen generátor alatt, azt értem, hogy nincs rákötve semmi terhelés.” A belső (gerjesztőköri) terhelés elektromos szempontból semmiben sem különbözik a külső (lámpák, stb.) terheléstől, az ilyen megkülönböztetés teljesen értelmetlen. A lényeg, hogy VAN terhelés a generátoron és, nem elhanyagolható mértékű.
„Minden túlterhelve, mert állításod ellenére 1V és 49W, az bizony 49A” Hát bizony nem. Ha 14V-on 49W, az 3,5A. 14V/3,5A=4 Ohm. Ha a fesz 1V, akkor az áram 1/4=0,25A és nem 49. Középiskolai fizika, Ohm törvény. Persze ha hűl a lámpa, akkor csökken az ellenállása, de ilyen rövid idő alatt nem sokat hűl. De ezt is elhanyagolhatom, a 49A-től még így is fényévekre van. Tehát NEM a teljesítményt, hanem az ellenállást kell állandónak tekinteni. „Na és itt lezártam a témát, mert már nekem is unalmas” Kérlek, ahogy gondolod. Érdekes, hogy a mérést már meg sem említed, pedig én nagyon szeretném.
hú az nagyon sok, nem lehet hogy elfolyik valahol a benzin? Ennyi benzin már rendesen füstöl.
ha Seleks aksit veszel akkor anyira nem is olyan ritka az egyik pillanatról a másikra beszarás :D
Sajnos nekem zárlatba ment és nem tudtam betolni. 10km-ert toltam a Jawat, pedig abban dinamó volt, de betolós állása nem nincs :( :D
kresz szerint a polgármester a hunyó mert nem indexelt, a motorosok iratlan szabályai szerint, te vagy a hibás, mert amíg nem teszi ki az indexét egy szemmel láthatóan kanyarodni készülő autó addig nem előzünk, főleg nem jobbról. (én balról sem szoktam)
Persze amg az ember nem a saját bőrén tapasztalja nem hisze el hogy az autósok nem szoktak indexet használni csak kanyarodni.
Örülök hogy nem lett komolyabb bajod!
természetesen ETZre gondoltam mert a TS, ETS meg egyébb régi motorok dinamósak.
namost az nem fordulhat elő (persze csak teoretikusan) hogy volt dinamós MZ és van ugye a generátoros? Mert ha van dinamós azt még jóhogy be lehet indítani.
:))) picit kormos lehetett belül a HF :)
én trabantal jártam így, ott az öngyulladás miatt tovább járt a motor még egy darabig, de aztán leállt.
bocs, nem jó elözményeket mutat az elöbbi 2 hozzászólásnál. Az MZ betolása akku nélkül témához íródott mindkettő
Erre azért ne esküdjél, elég ha csak véletlenül a TS doksi egy lapját találta meg véletlenül az egyik nyomdász és onnantól kezve mindenki erre a kiadásra hivatkozva másolta a hibát :D
én soha nem mondom azt hogy tuti, mert ugye csak az adó és a halál biztos :D de ha az érveim nem hatnak akkor tényleg csaka próba marad. A bizonyítható valóság mindig felette áll az elméleteknek :) de ugye ebben az esetben ha becsszóra azt mondja valaki hogy lekötötte az akkut, betolta és ment vele egy kört, akkor el fogom hinni :-)
Hát azt hiszem, most szólok hozzá utoljára, mert nem igazán érdekes a téma.
Utoljára leírom leegyszerűsítve:
1, A rezgőnyelv úgy kapcsol, hogy rezeg. Vagyis kapcsol! Ráadja a teljes gerjesztést, majd leveszi, majd átküldi egy ellenálláson. Egy elektromágnes húzza a rezgőnyelvet, ha leesik a feszültség, összeomlik a mágneses tér, a rezgőnyelv fixen odcuppan az érintkezőhöz, az elcuppanás sebessége, meg nem 1/100s lesz! (És még ívet is húz, ami tovább lassítja a leszabályozást!)
2, Ha azonos a teljesítmény, de a feszültség emelkedik, akkor az áramerősség csökken. (És fordítva)
3 A szövegkörnyezetből kitűnik, hogy a terheletlen generátor alatt, azt értem, hogy nincs rákötve semmi terhelés. (Vagy csak kis terhelés van rákötve.) A többit elhanyagolhatjuk.
Na szóval:
Ha leesik a feszültség, az a bizonyos rezgőnyelv nem rezeg, hanem fixen rákattan az érintkezőre, és a max gerjesztést tolja a generátornak. Ami az előző példában 1V, mert oda esett le a feszültség. Akksi nincs, a gerjesztés is 1V, Mint írtam a feszültségszabályzó 1V-nál nem rezeg, fixen odaragad!
A generátor iszonyat túlterhelve összeszedi magát. (Minden túlterhelve, mert állításod ellenére 1V és 49W, az bizony 49A) De idővel a feszültség felszalad, ettől (Mivel nincs puffer) a gerjesztés is felszalad, amitől a feszültség meg még jobban felszalad... és így tovább. Ennyi, elérjük az ideális feszültséget, a fesszabályzóban elkezd kialakulni a mágneses tér, amitől a fesszabályzó kapcsolna, de akkora már olyan sebességgel szalad fel a feszültség, hogy a kapcsolásig messze túllépi a normálist.
És persze utána még lengése is van a dolgoknak, amivel most ne foglalkozzunk.
Ettől sem egy fix ellenállás, és egyik más részegység sem óv meg, amit itt még nem említettünk!
Hát lebutítva valahogy így történik.
Na és itt lezártam a témát, mert már nekem is unalmas, nem még másnak, tisztára agyonnyomjuk vele a fórumot!
Tanulság: mindenki tegyen azt a MZ-vel amit akar, én majd inkább akkumulátorral használom!
Akinek beindul akku nélkül az ügyes (Vagy rövidtávfutó...), akinek pedig az elektronika is bírja a járatást az a legügyesebb! :-)
"ez a generátor erős induktiív jellege miatt korlátozza a feszültség túl gyors felfutását" Na, ezt visszavonom, az induktív jelleg generálja a feszültségcsúcsokat gyors áramerősségváltozás esetén, a terhelés pedig csökkenti az áramváltozások sebességét, ezáltal a feszültségcsúcsokat. Így pontos.
Ezt írod: „egyszerűbb, ha elhiszed nekem”. Ez nálam nem működik, látni akarom a mérési eredményeket. Ezt írod: „És terheletlenül a generátor felfutása is sokkal gyorsabb mint amit a fesszabályzó követni tud.” A valóságban a generátor mindig kap terhelést. Itt van rögtön a gerjesztőkör. A forgórész ellenállása a Haynes Manual szerint 4,3 Ohm, tehát ha 12-14V-ot megkapná, 2,8-3,2A áram folyna át rajta. Persze a fesszab miatt ez fordulaton nem folyik át, de a fesszabban van egy ellenállás arra a célra, hogy ha épp nem a gerjesztőkörön, akkor azon keresztül menjen az áram, hogy ne „rángassa” annyira az áramfelvételt. Tehát az ETZ-ben a generátoron mindig van terhelés. Másik kérdés a magas feszültségek kialakulásának sebessége. A fesszab rezgőnyelves kivitelű, tehát az érintkező folyamatosan rezeg a gerjesztőkör és a terhelőellenállás között. Tehát a fesszab nem (ki/be)kapcsol, hanem négyszögfeszültséget ad a gerjesztőtekercsre, a gerjesztőáramot ennek kitöltési tényezőjével változtatja. Ennek frekvenciája kb. 100 Hz. A fesszab elvi reakcióideje a rezgés periódusideje, azaz kb. 1/100 mp. Ez elegendő, hiszen, mint láttuk a generátor terhelve van, ez a generátor erős induktiív jellege miatt korlátozza a feszültség túl gyors felfutását. Ezt írod: „28W(gyújtás)+21W(Féklámpa)az ekkor pont 49A”. Helyesen: 28W+21W=49W, Ez 12V-on 4,1A, 14V-on 3,5A, tehát NEM 49A. Ezt írod: „De ez az egyik baj, a nagyobb az, hogy a minimumok pedig 0V környékén vannak.”. Ez magyarázd meg, a 0V miért káros a diódákra. Ezt írod: „Na mindegy, ha nekem nem hiszel, ki lehet próbálni!”. Igen, ki akarom próbálni.
Sziasztok! Eladó egy Etz 125 ös motor papirok minden rendbe , törzskönyves,korának megfelelő állapotban! Érd.:etzrider@freemail.hu
kérésre képeket küldök
Sziasztok!
Fogyasztási probléma miatt írok ide.Az ETZ 150-es gépemnek elég nagy az étvágya.100km/7.5Liter-t betud nyalni.Még bejáratós a motor, de szivatógumi ép, gyujtás bevan lőve, karbi is, mert a gyertya szép barna(NGK b7hs).3000-4000-es tartományban pörgetem a motort, tehát annyira nemis erőlködik, nemis pörög.Szerintetek a bejáratás miatt eszik ennyi?Ha bejáródik akkor majdnem a feléig kéne vissza esnie a fogyasztásnak, márpedig szerintem az nagyon nagy arány.:/
http://www.szon.hu/hirek/Auto/cikk/nem-csak-a-sebesseg-szamit/cn/haon-news-FCUWeb-20070816-1046534747
Ezzel bemutatom a motorom és jómagam
sziasztok
Írtam:"egy potméterrel adagolható a gerjesztés"
Persze a padot azonos fordulaton pörgeted, a generátort indításkor is szigorúan le kell terhelni, a padot felpörgeted, és a potméterrel feltekered a gerjesztést, hogy normálisan töltsön, közben nézed mekkora a gerjesztés, a terhelés, mit tölt stb stb.
A pad egyébként lényegtelen, azonos fordulaton forgatja a generátort, más dolga nincs!
(Ami egyébként nem is olyan egyszerű, mert egy leterhelt generátort nagyon nehéz megpörgetni, kis terheléssel meg szinte semmi.)
Mint írtam a pad egy hulladék 10 éve áll, és régen is egy kisipari szar volt, és nem is biztos, hogy még működik!
Van egy böszme kb 4 KW-os villanymotor rajta, egy rögzítő a generátornak/dinamónak, és ennyi az egész. Gumi teteje van, hogy ne legyen balhé. Egyébként egy sima vas asztal. Amúgy ékszíjjal hajtja rajta a generátort, vagyis a MZ-hez nem jó!
De nem a pad a lényeg, az csak hajt, itt a műszeren múlik minden!
Mivel ugye háza nincs, a generátor a MZ-ben marad, csak úgy lehet kimérni.
Nekiállhatunk, de egyszerűbb, ha elhiszed nekem, a műszer elektronikus, és sokkal gyorsab a mintavételezése mint a mechanikus feszültségszabályozó kapcsolása! És terheletlenül a generátor felfutása is sokkal gyorsabb mint amit a fesszabályzó követni tud. A csúcsok még pusztán a fordulatszám változás/gyújtás áramfelvétel miatt magasabbak mint gondolnád! De ez az egyik baj, a nagyobb az, hogy a minimumok pedig 0V környékén vannak.
Dióda pedig a MZ-ben is van,az erre nagyon érzékeny, így az az elző amit tönkretesz!
Csináljunk egy nem tankönyves példát! A gyújtás áramfelvétele legyen az egyszerűség kedvéért 28W.
A feszültség ugyancsak az egyszerűség kedvéért legyen 14V. Vagyis áramerősség 2A (Ez Kb reális is)
Ráfékezel, puffer nincs, a feszültség a szabályozó kapcsolásáig egy pillanatra mondjuk 1V-ra esik. (Hidd el megteszi!)
28W(gyújtás)+21W(Féklámpa)az ekkor pont 49A. Na ezt a nyakast kapják a diodák!
Majd megjön a csúcs, akkor meg áramerősség sehol, de a túlfeszültségtől kapják a következő nyakast!
Mindezt valojában nem csak, ha be/ki kapcsolsz valamit, hanem minden egyes nyamvadt feszültségszabályozó kapcsoláskor!
Ami, ha változik a fordulatszám, akkor elég sűrű dolog!
Na mindegy, ha nekem nem hiszel, ki lehet próbálni!
Azért kérdem, mert ha a padon megemeled a generátor fordulatszámát és nem veszed vissza a gerjesztőáramot, akkor persze, hogy 100V-ot ad le. Szerintem az a 1/2-1 mp, amíg az ETZ felpörög, elég arra, hogy a fesszab közbelépjen. Egyébként állok egy ilyen vizsgálat elébe, de a generátor a blokkban marad! Nyerget levesszük, ott rá lehet mérni.
Erre nem emlékszem, talán a dinamósokra igaz, mert 3000 alatt már csak minimálisan tölt, ezért aksi nélkül, bekapcsolt fogyasztókkal leáll.
Ezen a generátor mérő padon van fesszab is, vagy potival lehet a gerjesztésen változtatni?
Most,h írtad a fogyasztókat, szerintem a betolásos esetben mintha azt írták volna,h világítás és minden egyéb nélkül lehet csak így használni.
Akkor itt a nagy véleményeltérés oka!
Van otthon tuti feszültségmérőm, kb 15 éve vettem 45000 forintért, ami akkor meghaladta egy átlagmelós havi fizetését, úgyhogy tényleg tuti! Akkoriban egy generátor-dinamó-önindító felújító válalkozásunk volt. Még megvan a generátor tesztelő padom is! (Bár az nagyon ramaty állapotban van.) Na a lényeg, hogy az tudja regisztrálni a csúcsokat, tud gerjesztést adni, és egy potméterrel adagolható a gerjesztés, közben pedig méri, hogy mi történik.
Tud nagyfeszültséget is indukálni, amivel a tekercsek esetleges áthúzását lehet kimérni.
Ebből a sok sok funkcióból nekünk most csak a sima feszültségmérő kell, a feszültségcsúcs regisztráló képességével. Sajnos grafikont nem rajzol, mert az a gép mocskos drága, de egy digitális kijelzőn kiírja a csúcsokat. (Számban, és asszem csak 3-at tud megjegyezni)
Ha nagyon kisérletezgetni akarsz elhozod a motorodat, akksi nélkül rámérünk. pl 2000-es fordulaton ketyeg a motor. (A gyújtás miatt már ott is össze vissza fog tölteni...) Te nem kapcsolsz be-ki semmi fogyasztót, húzol neki egy bő gáz mondjuk 6000-ig, és van rá egy tank benzinem, hogy a csúcsfeszültség verni fogja a 100V-ot!
Egyébként az index- féklámpa páros is kb 6-7A, ami a generátor teljesítményéhez mérve nem kevés!
Bocs, ne bántódj meg, de az hogy te mit tudsz elképzelni, egy dolog. A lényeg viszont, hogy a mérnökök mit tudtak odaképzelni, majd megvalósítani. Ha ezt írásba is adták, akkor jó eséllyel úgy is van. Ha ők le merték írni, hogy aksi nélkül üzemeltethető, akkor az bizony üzemeltethető.
Természetesen a fesszabnak időre van szüksége, nyilván aksi nélkül a fogyasztók ki-be kapcsolásakor mondjuk 6-24V között fog ingadozni. Az ETZ-ben az egyenirányító diódák kivételével semmilyen elektronikus áramkör nincs, ezért ez nem okoz gondot, bár lehet, hogy egy izzó kiég. De ha járó motornál lekötöd az aksit, akkor több száz v-os fesz is keletkezhet. Azért azt tudnod kellene, hogy a gyártók az ilyen figyelmeztetésekhez a legrosszabb esetet veszik alapul. Tehát nem 100%, hogy tönkremegy valami helytelen használatkor, de van esélye, hogy tönkremehet. Mondjuk van egy alaposan lemerült aksid, 10-15 amperrel töltődik és az szakad meg. Lehet, hogy ha egy jól feltöltött aksit kötsz le, semmi baj nem lesz. A fogyasztóid ennél jóval kevesebb áramot vesznek fel (egyenként), így a megszakadó áram is kisebb, ráadásul a kapcsolót érintkezői csak kissé távolodnak el egymástól, ezért ki tud akakulni a megszakítási ív, ez jelentősen mérsékli az áram időbeli csökkenésének az ütemét.
Többször írtam is, hogy el tudom képzelni, hogy a forgórészben marad mágnesesség.
Azt, hogy ettől beindul a motor, azt már nehezebben.
Viszont, hogy akksi nélkül agyonver mindent, annak ehhez semmi köze.
Hát őrület, mégegyszer hozzá kell szólnom! :-)
Vagyis, szerinted ha betolod akku nélkül és (tegyük fel) járni fog a motor, akkor akkor már nem indukál nagy feszültségcsúcsokat, mert azt csak egy alkalommal, az akku levételekor teszi?
Miközben folyton változik a fordulatszám akát többszáz %- ot is, bekapcsolod az indexet, fékezel(Féklámpa) stb stb. És mindez akár egyszerre történik! A feszültségszabályozó persze időeltérés nélkül kapcsol is(Mert jó gyors mechanikus DDR!) :-) a generátor forgórész is időveszteség nélkül fel és le mágneseződik!
Így a generátor persze rezzenéstelen arccal minden időpillanatban pont annyit produkál mindíg amennyi kell... :-)
Lehet, hogy a könyv ezt írja, de szerintem ezt te sem gondolod komolyan!
Összesen: 981 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|