:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
MZ - új hozzászólás Összesen: 981 oldal
Olyan gyújtást építsetek, ami 3mm-es gyertyahézaggal is működik áramló keverék alatt is, 4 darab van egy hengerben, és az első gyújtás után folamatos ívet ad egy ideig, javítja az égést.
Bár a gyertyák árában, a megnövekedett áramfogyasztásban fizetnénk meg az esetleges emissziócsökkenést.
amugy egy cikkbe, ahol az etz301-ről van szó, ott azt írják, hogy van a kipuffban valamilyen katalizátor. jó mondjuk ez 1990-1992es cikk. találkozott valaki ilyennel?
vákumos motorbak:D, és gumiágyas szíjtárcsa:D. vannak találmányok..
Bocs, Intravénás :) már nem nagyon látok 6 óra rajzolás után... kikészít ez a rohadt fősuli a qrva csapágyazott tengelyével :D
hát hallod Intrevénás barátom, most itt olvasva az adatokat enyhén szólva kerülgetett meg a besz*rás xD 4 szutyok porlasztócsúcs 4milla lenne? jézusom... mivé lett ez a világ?? :S én meg itt "hőbörgök" hogy kb. a háromszázezredik magyar forintot költöm a jó öreg 251-esre... erre ezeket írod, azt hiszem inkább szépen csendben maradok :)
üdv.: Zoli!
a bkv busz mellett meg a tüdőrák mutatható ki:DDD
akkor ezekszerint csak én vagyok ilyen naív "forradalmi vérű" :-)
Egyébként a katalizátorokról neknünk azt mondták, hogy örültek a mérnökök, de mint kiderül egy gondot megoldottak és csináltak újat, ugyanis már autópályák mellet kimutatható a platina és palládium. Ezek rendkívül mérgezőek.
30 évesen akkor én középkorúnak számítok???!!! Jézusom!!! :DD
nem a korosztállyal van a gond hane ma mai technológiával.fogadjunk hogy éve be nem inditott, porszáraz golf blokkot hamarabb fogom elinditani mint a legujabb zsír új audit.ha leveszem az akksisarut és visszateszem.Az én 3éves szaromba nincsen légtömegmérő meg computer meg egyéb fölösleges pótalkatrész,csak gáz fék kuplung meg egy kanna benzin azt heló.Nem bántásból irtam ezt hanem a munkahelyi tapasztalatok amit a szervizben látok,és mindezt a magam 2évével mondom ami nemigen számit középkorúnak.Csak néhány szemelvény ami nekem csúnyán mondva b*szta a csőröm:mazda 6 porlaztócsúcs a gyári újonnan kerek 1 millió ft,és ebből még kéne 3:D,renault grand scenic olajkuplungos vezérműkerék 70000ft audi A4 légtömegmérő 50000ft,opel zafira gumiágyas főtengely ékszíjtárcsa 65000ft,és a kedvencem az bmw M3 vákuumos motorbakja volt ami ha lyukas,letiltja a computert,és nem adja le a maximális teljesítmény a motor hanem csak kb. az 1\3át,nos ez a bak 160000ft.nekem egy ilyen motorbak árából meg lenne a teljes motorgenerál a golfba önköltségi áron:D
Nincsenek akkora különbségek a porlasztós és a befecskendezős rendszerek között, mint azt az ember gondolná.Nem kell elfelejteni, hogy a legtöbb porlasztós régi autón nincs is katalizátor.
Többször megmértük gyakorlatban egy mai Euro3-as (sőt, 4-es!) motor emissziós értékeit leszerelt katalizátorral (ekkor lenne egyforma az összehasonlítás), valójában ugyanaz, sok esetben rosszabb értékeket produkált, ezen, persze egy jó katalizátor egy nagyságrendet javít, csak ezért van a különbség.
Ami jobb a befecskendezőben (emisszió szempontjából), hogy messze jobbak a hidegjárási adatok.
Egy öreg (jó állapotú) autó, meleg motorral alapjáraton 0,4 , fordulaton 0,26 % CO értéket meg tud valósítani, katalizátor nélkül persze, a számokat a zöldkártyából idéztem.
Persze, tárgytalan az egész, nem is szabad már gyártani csak megfelelő autókat, fő is a fejük a szerkesztőknek, az új dízelek pedig eléggé nagy zsákutcában vannak mostanság...
üdv.: R
Zárlatos is lehet valamelyik dióda az egyenirányítóban, de még inkább szakadt. Ezért a fesszabnak nagyobb áramot kell adnia. Vagy az állórész, vagy a forgórész menetzárlatos.Ha ezeket még nem cserélted. Lehúzott aksival azt hiszem világítania is kell a visszajelzőnek.Még egyszer: Azt hiszem.
Sziasztok
Én még mindig a melegedő fesszabnál tartok .
Egyszerüen nem tudok rájönni 10-15 km er után miért olyan meleg.
Az egyenirányiton kivűl mindent cseréltem ,a vezetékelést átnéztem.
Mi romolhat el egy egyenirányitóban ?,fizikai sérűlést nem látok rajt ,tőltés van ,de ha lehuzom az aksiröl a sarut,halványan világit a töltés lámpa.
Én más szórendet használnék. Nagyon nem bízom.:))
sorszám: 32337 (104697)
( előzmény: JAWAvsRENAULT, 2008-11-25 21:02:13)
AZ ÉN MOTOROM KARBURÁTOROS.ÉS MÁR ISMEREM A BELSEJÉT IS.
NEMSOKÁRA EGY MÁSIK RÉSZÉVEL ISMERKEDEM MEG,MERT A SZERELŐKBEN NEM NAGYON BÍZOM
Én feltenném, csak hát... Az előbb már volt erről szó. :))))
Az valóban nem rossz, sőt szerintem egész jó.Bár ez megint motortól függ. PL a mostanában kinézett kedvencemtől, a Honda CB350 Four-tól nem várhatjuk el, hogy keveset egyen. Egyrészt régi model(ezért néz jól ki) másrészt egy 1975 körüli motortól nem várható el, hogy 350 köbcenti melletti 35 pacijával keveset egyen.
Szóval a fogyasztás kevéssége, sokasága attól függ, mit akarunk.Illetve mit akarhatunk.:)
sorszám: 32334 (104694)
( előzmény: JAWAvsRENAULT, 2008-11-25 20:46:34)
Ha már szóba jött az emisszió az MZ fórumon, tegye fel a kezét aki öreg rossz hatásfokú, pocsék emissziójú 2T motorral közlekedik :DDD
Meg ugye én az élvezetről beszéltem :)
Valóban így van. Az injektor környezet barátabb, gazdaságossabb üzemet tesz lehetővé. Ami a hátránya: Gyakoribb meghibásodás. Még a műszakilag fogékonyak sem tudják házilag javítani. Ki vagyunk szolgáltatva a szerelőknek. Nem is a szerelőknek, hanem a műhelyeknek. Ugyanis a szerelő sem tudja otthon megjavítani a kocsiját, mert ahhoz méregdrága speciális számítógépes műszerek kellenek. Természetesen ezen műszerek kapcsolási rajza, egyebe nem publikus. Nehogy már tudjuk mi zajlik a saját autónkban...:(Nem a modern dolgokkal van a bajom, csak azzal, ha elzárnak a beleszólás lehetőségétől, illetve ha a moder a fogyasztói társadalmat szolgálja, azaz rövid élettartamú. Előfordul, hogy egy régi dolog előállítása, használata károsabb mint egy moderné, de mivan, ha a modernből viszont sokat kell előállítani, és így ott vagyunk ahol voltunk, csak nekünk, vásárlóknak lett kevesebb pénzünk.Szóval látatlanban sem nem ellenzem, sem nem támogatom az ujdonságokat.A megélt korom ha bölcsebbé nem is, de óvatossá tett. Ez nem maradiság, csak megfontoltság.
most ugye a 3.75 ös fogyasztásra gondoltál?!És azthiszem egyáltalán nem kell aggódnom hogy megragad "az olajban szegény keveréktől a dugattyú"Mivel 4 ütemű a motorom,és 650 ccm hez képest azért nem is olyan rossz a 3.75 től 5 L ig szóló fogysztás.Ez utóbbi pályás fogyasztást jelent folyamatos 130 nál kettő személlyel,megpakolva.
egyébként ha valóba ilyen keveset fogyaszt a motorod akkor nem aggódsz, hogy lehet hogy szegény a keverék és megragadhat?
sorszám: 32330 (104688)
( előzmény: JAWAvsRENAULT, 2008-11-25 19:38:21)
Én ezzel a középkorús szöveggel senkit nem akartam megsérteni, csak úgy vettem észre ez a korosztály ellenez minden újítást.
Keri!
Teljesen elhiszem, hogy karburátorral jobban megy esetleg jobban harap a kocsi.
Az emisszióra nem gondolunk? Az a legnagyobb előnye az injektornak; van visszacsatolás a rendszerben. Ezért is nem lehet már csak olyat forgalmazni.
Igaz, csak 90-et megy most a motorom (nem 80-at), de a benzinkútnál utolérlek.:)))) Még mindig 4.5 alatt van a fogyasztásom.:) De lehet, hogy külön a kedvedért beteszek egy belevaló főfúvókát, és nem csak utolérlek, hanem állva is hagylak.:)) Aztán kisajtolom belőled a plussz benzin árát, amibe a veszett száguldozás került.:)))))
Persze csak majd ha felmelegszik az idő. Mostanság már nem merek kimerészkedni az utakra, mert igaz nem tökéletes a gyorsulása a motoromnak, de azt produkálja oldalirányba is, kanyarban is, piros lámpánál is, bárhol, bármerre, bármikor. amikor neki úgy tetszik.:))))))
Fiúk!
Karolja fel valaki Klaut,mert tényleg nagyon elhanyagoltátok!És azért szó ami szó,a sorok közötti segítség még egy férfinek is SOKSZOR KEVÉS.
Tudom milyenek vagytok drága Keri ;)
Én is ilyen vagyok, csak nőben! :)))
Az én motoromon megszakítós gyújtás van. :P
Egyébként nem akartam ... tudod olyan túl nyafogósnak tűnni.
De tényleg nagyon sokszor írtam és szinte senki sem írt vissza.
Már igazán egyedül éreztem magam :P
Látod, ezért merek veled szemtelenkedni, mert tudom hogy az MZ-d csak 80-at megy, és amúgy is gyorsabban futok mint te :))))
Persze ez nem igaz, mert nekem meg a derekam fáj pokolian :))) én is öregszem na :D
Bocsánatot kérek drága Klaudia, de tudod milyenek vagyunk mi pasik ha egyszer motorról van szó :)))))
Mesélj milyen gyújtás van a motorodban? Trabant, FET-es vagy CDI? ;-)))))))
Remélem nem voltam túl sértő, talán egy picit türelmetlen esetleg igen.Szakmabeli vagyok úgyis mint villamos üzemmérnök, úgyis mint műszaki tanár. bár jelentősen kezd megkopni, elévülni a tudásom. De vannak dolgok, amik nemigen változnak.Annyira idős se vagyok, bár középkorú sem a 49 évemmel. Olyan fiatal öregnek számítok.
Lehet hogy összefutunk valami szoci túrán, mivel egy picit felhúztam az orrom az eddigi csapatomra, kevesebbet fogok velük menni, több lehetőségem lesz az itteniekkel motorozni, ha lesz egyáltalán túra jövőre.:) Ha lesz pénzem a megszorítások után.:((
sorszám: 32323 (104679)
( előzmény: JAWAvsRENAULT, 2008-11-25 19:00:19)
Most már nekem is felkeltette az érdeklődésem ez a FETes gyújtás. Csak én sem vagyok túl jártas az elektronikában. Árpád ha készítenél komplett beültetési rajzot alkatrészlistával azt nem csak én köszönném meg. Ja és lehetne külön megszakító vezérelt és hallos is. :D De csak ha nem nagy gond. :D
Mi csak piszkáljuk egymást, de veled még számolok a korábbi beírásod miatt! :))) Feltéve, ha addigra fel tudom végre emelni a kezem.:))
Kedves Árpád!
Nagyon szépen szeretném megköszönni hogy ilyen részletesen felvilágosítottál a két gyújtással kapcsolatosan.Ez gondolom azért is volt egyszerű feladat,mert talán szakmabéli vagy.Én más téren vagyok jártas,ezért semmiképp nem bocsájtkozom vitába,sem ezen,sem más téren!Ezentúl nagyon becsülöm,és TISZTELEM az idősebb korosztályt,akik már régebb óta ismerik a motorok szinte minden típúsát.És legtöbbjük akár segítőkész akkor is,amikor szerelési ötleteket kell adni egy mai fiatalnak!Tehát egy esetleges személyes találkozás folytán nagyon szívesen diskurálnék veled(remélem nem baj hogy tegeződtem most)És megbeszélhetnénk akár íly módon is a gyújtásos dolgokat.
Üdvözlettel:Gyuri
Sziasztok!
A gyújtás téma miatt, nagyon el lettem hanyagolva :))) ;)
Ma kicseréltem a gyertyát a mociban és motoroztam vele egyet. Minden szuper.
Megkaptam Bambi csomagját is, amiért nagyon hálás vagyok!
;)
ne piszkáljátok már egymást
A 4.5 literes fogyasztással nem sokat mondtál. Azzal sem, hogy 350 köbcentis motornál. Ugyanis a 4.5 liter egész átlagos fogyasztás például egy megszakítós jawa 634 nél is. Az én 634-em még nincs átszerelve, mert egy ideje nem azt használom, de a fogyasztása 4és ötliter között mozog használattól függően.
Viszont felhívnám a figyelmedet pár dologra: Először is, nem a szikra tolja a motort. Azaz ha minden robbanási ütemben robban is a keverék, és jó időben, annál jobbat hiába csinálsz, nem fog a teljesítmény nőni, vagy a fogyasztás csökkeni.Közepes, vagy mags fordulaton mind a trabigyújtás, min a fetes megfelelője képes erre, tehát különbség nincs. Ahol különbség van, az az alacsony fordulat. Ott viszont a trabi gyújtás hátrányban van a feteshez képest. Miért is? A tranzisztoron teljesen nyitott állapot is mérhető feszültség, az ugy nevezett saturációs feszültség. Ez tipustól függő, de legkevesebb 1.5 volt. Tehát a gyújtó trafóra csak ennyivel kevesebb jut. 6 volt esetén 4.5 volt. A fetnek nincs saturációs feszültsége, hanem ellenállása van. Az álltalam ajánlott tipusé 0.2 ohm. A feszültség tehát a feten ohm törvénye szerint I*0.2. a 6 voltos gyújtótrafó árama kb 1.5A. Tehát a feten a feszültség 0.3V. A trafón 5.7. Elég szép különbség, nem?!!! Az indukált fesz a gyújtótrafón a megszűnő mágneses tér nagyságától függ, és a váétozás sebességétől. Látszik, hogy a mágneses tér a fetes esetben nagyobb, hiszen nagyobb a feszültség a trafó primerjén. A változás sebessége majdnem azonos, a fetesé egy picit gyorsabb, de ez a különbség elhanyagolható, mert mind a kettő olyan gyorsan változik, hogy a trafó nem tudja követni, azaz a trafó álltalag meghatározott idő alatt történik a megszakítás.
Tehát elektronikai szempontból a fet előnyösebb. Megbízhatóság szempontjábol kb azonosak, a tranyó meghibásodása valamivel nagyobb esélyű, mivel melegebb használat közben.
Tehát a fet ebből a szempontból is jobb. Akkor miért is használjunk tranzisztort? Mert az drágább? Az az, érv, hogy a trabigyújtás régóta működik, és nincs vele gond, nem állja meg a helyét. Két okból sem. Az első, hogy a mért dolgokat kell figyelembe venni, nem a személyes tapasztalatokat, főleg akkor nem, ha a másik változatot még nem tesztelted elég ideig.
A másik: Bizony, a trabi gyújtás nem műxik hiba nélkül. Előfordul, hogy rajtahagyott gyújtásnál leég.Ha lemerült az aksi, a motor nem indul vele.Fetessel ez a két gond megoldódik.
Még valami. Ha szakmai vitát folytatunk, és az egyik fél konkrét, szakmai, szakkönyvekben olvasható érveket használ, a másik félnek is illene hasonlókkal érvelnie. Mondjuk cáfold meg azt, hogy a tranyónak a saturációs feszültsége magassabb a feten mérhtőnél, vagy bizonyítsd be számítással, fizikai törvényekkel azt, hogy a névlegesnél kissebb rákapcsolt feszültség mágnesestér gyengülést okoz a trafóban.
Az, hogy húsz éve használod a trabigyújtást, nem érv.Ha akkoriban lett volna olcsón megfelelő Fet, azt tettek volna a gyárban a trabiba, és akkor most azt használnád húsz éve.
sorszám: 32317 (104673)
( előzmény: JAWAvsRENAULT, 2008-11-25 17:31:02)
Tisztelt tams9!
A renaultos kolléga valóban középkorú.És nem hogy elvárja hogy 100 LE ne fogyasszon többet mint 6 L,de ha már többet fogyaszt akkor el is adja a vasat!Maradjunk ebben!Az általam készített gyújtás pedig az én motoromon 4,5 L es fogyazstást eredményezett,(350 ccm)az Mz-n még nem volt szerencsém kipróbálni,de ha nem megy 3.5 L környékére a 125 ös Mz fogyasztása,akkor visszaadom a jogsim,és csöndbemaradok a fórumon!Ha viszont lemegy 3.5 L-re mormális 80-90 KM/h-s tempónál,akkor azt hiszem elismerés lesz a vége úgyis!
Tehát ennyi.Egyébként pedig én már kicsit nagyobb motoron ülök egy ideje,és annak is 4 L a fogyasztása 100 as tempónál.De volt már 3.75 is!Én itt segíteni szeretnék,és nem kritizálni,vagy versenyezni.Én egy dolgot tudok:a trabim gyújtást fel lehet tenni Jawa-ra,és Mz re is.És fel is teszem nemsokára az első Mz-re!Azt pedig megígérem,most mindenki előtt,ha 4 L -nél több lesz a fogyasztása,akkor Minden 200 Km-ből 100 Km-t én fogok tankolni,addig,amíg nem tudom lefaragni a fogyazstást 3.7 L ig legalább!
De ha már ilyen jó a FET es gyújtás akkor érdeklődnék hogy azokon a motorokon mennyi a 100 Km re jutó átlagfogyasztás?NE CSAK városi értéket nézzünk,hanem egy vegyes 50-50 KM es szakaszt.eZ ÉRDEKELNE!
optikai gyújtást EBZA néven készítettek wartburghoz. BETEGÁGY. alapból kell egy fényt át nem engedő megszakítóház fedél. mindenre, víz, por, fény érzékeny. ha leszedted a megszakítófedelet, már állt is le a gép. behangolni rémálom. amúgy ha jól le volt szigetelve akkor nem működött rosszúl, de szerintem agyrém. a hall ic a legjobb megoldás. esetleg iniciátor, de az meg a faszültségváltozásra érzékeny. itt meg lehet nézni hogy néz ki egy EBZA:
http://wartburgpeter.de/tez_ebza.htm
itt meg azt hogy hogyan néz ki egy valóban jó wartburggyújtás:):
http://wartburgpeter.de/tez_ebza06.htm
utóbbi van nekem:) elég drága, de az alaplapon rajta van minden, és FETES!!!!:D itt látszik milyen rohadt egyszerű egy fetes megoldás. amikor egyszer lefulladt hangolgatás közben a gép és rajtahagytam a gyújtást, akkor azt két gyújtótrafóm bánta. ennek semmi baja nem lett.
Húú borzalmas csúnya programot írtam, én sem igazodok ki rajta rendesen :)
az EEPROM tartalom csak a szimulációhoz volt, és használtam az alsó 8bitet az interpolációhoz.
bocs, rájöttem :)))) önkicsomagoló állomány :D még jó hogy én raktam fel :)
Bocs, de honnan szedted a forráskódomat?
Nem sajnálom, de a cikkben nem találom a linkjét.
??? miért menne tönkre??
A golyó koszolódik és csúszik az egéren, de az optokapu örök életü.
Felszokták hozni az optokapus gyújtás ellen a koszolódást, de valójában nincs vele gond. Régen amíg nem jutottunk hall IC-hez addig csak ez a megoldás volt és jó volt ez is. Mechanikus kialakítása is egyszerűbb.
Persze csinálhatod mágnesesre is a szögadót. Lágyvas peremét fogaskerék szerűen bevagdosva, megfelelően kialakított pickup-el ugyan azt a hatást érheted el.
Nagyon penge megoldás lenne. Csak fennáll az, hogy bekoszolódik az optokapu. Vagy egyszerűen tönkremegy mint általában az egerekben szokott. Van annak egy bizonyos üzemórája, bár ezt tudva cserélgetéssel jó lehet.
De így tényleg egyszerűbb lenne a szögmeghatározás.
Ugyan az mint a jeladó, csak több jelet ad ki.
Pl egy régi golyós egérnek az a forgó lukas tárcsája az optokapuval, az is szögadó.
Lehet ugyan ezt mágneses elven, de optokapuval a leg egyszerűbb, mert lézernyomtatóval kinyomtatod a tárcsát sugárirányú beosztással mondjuk fokonként és impregnálás után egy optokapuval szépen érzékelhető.
Az érzékelőről lejövő jelet simán számolod és amikor a kívánt fokhoz ért akkor gyújtasz.
Persze nem kell teljes körben beosztás, elég csak a gyújtási szög tartományban és a számlálót a hosszabb jelhiány detektálásával nullázhatod.
Én tekertem :)
Olyan szép lett.
Dupla zománcos huzal, a sorok között trafópapír és az egészet impregnáltam, hogy ne zizegjen. Még egy tekercselő gépet is építettem legóból és léptető motorból, csak ezért. Beírtam hány menetet akarok és pontosan annyit rátekert egyenletes feszességgel menet menet mellé. Egyszerűen gyönyörű lett a trafó meg az áramkör is, jó ránézni.
Ja és persze duplán lett megépítve, mert Jawahoz készült.
A forgalomban lévő rajzok tényleg gagyik és túl vannak bonyolítva.
Nagyon nem is kell rajta semmit méretezni, csak a trafó adatokat vettem egy szimpatikus helyről, a többit simán erősen túlméretezett alkatrészekből raktam össze, akkor nem lehet gond :)
A béke kedviért a tuning fórumon válaszolok.
Ettől függetlenül veled is mindig baj van csak a korodra való tekintettel elnézzük neked ;-)))))
(Remélem nem fogsz megverni ha legközelebb összefutunk :DD)
Basszus, én is közép korú vagyok akkor.
Rühellem a felesleges marhaságokat a kocsiban.
A vicces az hogy a Skodám karbival kevesebbet fogyasztott és jobban ment mint az injektoros Opelem, szóval engem nem győztek meg az injektor hasznáról :)
Az ABS-ről nem is szólva, rühellem ha nem tudom csúsztatva bevenni a kanyar, mert az ABS azt hiszi jobban tudja :DD
Milyen ez a szögadó? Még nem nagyon hallottam róla. Nem is láttam még szögadót.
Kár megsértődni.
CDI gyújtás minden rádiótechnika évkönyvben benne van legalább egy változatban, de én hasraütésre építettem egyett, annyira egyszerű.
FET-es megoldásnak, pedig közzétette itt a kapcsolási rajzát, de ez is roppant egyszerű az elektronikát értőknek, nem hiszem hogy szükségem lenne megnézni :)
Ja és a Szocimotoros.hu tuning rovatában is van egy két leírás.
Ezt kár volt kérdezni, most több száz hozzászólás csak ezt fogja magyarázni és a végén sem fogod tudni miaz :DDD
Lényeg hogy mind a kettő jó cucc, amíg nem voltak ilyen jó FET-ek addig a CDI volt az egyeduralkodó tuning gyújtás.
Lényeg hogy szikrát úgy csinálunk hogy gyorsan megváltoztatjuk egy trafón a feszültséget. A trafóból kijövő feszültség függ attól hogy milyen gyorsan változtatjuk meg, illetve hogy milyen nagy mértékben. A CDI gyújtás nagyon nagy mértékben változtatja meg a trafó bemenetén a feszültséget. A Megszakítóhoz képest 20-30szor nagyobb mértékben és ennek megfelelően erősebb szikra keletkezik.
A FET viszont ugyan azzal a feszültséggel dolgozik mint a megszakító, de ugyan ilyen mértékben gyorsabb. Ezért a kimeneten szintén nagy szikra jelenik meg.
Ez utóbbi jóval egyszerűbb megoldás mint a CDI. Mindkettőnek van előnye hátránya, de az egyszerűséget mérlegelve a FET-es célszerübb megoldás.
Régebbi simók megszakítósak.
Összesen: 981 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|