:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
MZ - új hozzászólás Összesen: 982 oldal
Én is vettem egyet, az enyém használhatatlan. Nem csak egyszerűen beállítani kellett, hanem le kellett sorjázni, mert azt elfelejtették és többször fölakadt a gáz, meg az úszó. Utána napokig a fúvókákat cserélgetni, mert nagyon nem ment a motor. Most már elmegy, de nem lett olyan mint szeretném, ezért inkább a halálra kopott régivel járok.
Az enyém tajvani, reméljük a tiéd nem az és jó lesz.
Micsoda vita lett itt a Barkas gyújtásomból!
Szerintem a 3 db 120 fokban elosztott fix hall teljesen megfelelő. A gyújtás megengedett eltérése a dugó útját nézve (Ha jól emlékszem +-0,2mm. Az nem kevés, nyugodtan lehet fix is, semmi baj vele!
a Japánok sem foglalkoztak ilyenekkel (Lásd pl RD350), meg ha jól tudom az új Jawákon az elektronikus gyújtásnak is egy jeladója van és kész.
Szerintem pont az a baja a Barkas gyújtásnak, hogy agyon bonyolították. A nagy alaplapon össze-vissza mozgó kis alaplapok, meg az azokon össze vissza mozgó megszakítók miatt állítódik el a folyton.
Az MZ-n ugyanezek a megszakítók ezer évig bírják, a Barkasban meg folyamatosan baj van valamelyikkel.
Tuti jobb lenne egy megszakítóval és gyújtáselosztóval! (Amúgy gyártottak hozzá ilyet.)
Egyébként a Wartburg-Barkas motor is más, nem csak a váltó. A főtengely sem csereszabatos!
Persze ez mindegy, most a gyújtásról beszélünk, az pedig ugyanaz!
sorszám: 38264 (116384)
( előzmény: Jawa350speed, 2009-08-20 11:00:47)
Nem akarok senkit sem megbántani. De olyan dolgon megy a vita amit már a mérnökök évekkel ezelőtt megtapasztaltak és ezt meg is oldották. Szóval nem hiába lehet állítan a kétütemű motorokon külön a hengerenkénti gyújtást. A wartburg és a barkas motor u.a és a gyújtása is csak a váltó más, de az meg nem tartozik bele a gyújtásba. Gyárban célgépeken rakták össze a főtengelyek nagy pontosságal. De még ekkor is állíthatóra csinálták az alaplapokat. S Nem hiszem hogy minden egyes gépműhely privatizált olyan célgépeket a gyárból amiket akkoriban használtak.
A lelkiismeretes munkáról annyit hogy én Kecskeméten csináltattam főtengelyt jawaba, úgy összerakta hogy a középső csapon kicserélte a csapágyat ,de az annyira lógott hogy a labirintömítés acélkarikái tartották a helyén. A hajtókar köszörülés után használt tűgörgőket raktak bele. Ilyen műhelytől mit várjak el pontos 180 fokos főtengelyt. Azóta magam csinálom a főtengelyeimet, én sem tudom a 180fokot produkálni, de mivel állítható a hal ic a trabi gyújtásos jawamon így nincs gondom.
vegyél bele autós boltban egy trabi-wartburg-barkas feszültség szabályzót, kb fele anyinba kerül mint a gagyi magyar E- szabályzó, és százszor megbízhatóbb, precíz szerkezet. kb két gyufáskatulyányi méretű. kinyírhatatlan. egy minimális hozzáértéssel 10 perc beszerelni.
sok sikert hozzá, réméljük jó lesz....
szerintem a beállíthatósága rossz(pocsék). amúgy ha már megy, kötve hiszem hogy beszarik.
egy hall Ic-s trabi gyujtást megfelelően kivitelezve 100%os hengerszimmetriát, és századpontos gyujtásértéket lehet beállítani. egy tizedes eltérés a hengerek között már blokkvibrációt eredményezhet. ezért szoktam mondani, hogy 2hengeres jawa-ba egy E-gyujtás maga a Tuning.
sorszám: 38260 (116377)
( előzmény: rétiboglárka, 2009-08-19 23:36:56)
Elég sok Jawat állítottam be a sajátomon kívül. Volt olyan aminek el volt fordulva, de az kapott másik főtengelyt.
mondjuk ez nem is rossz mérés, Árpád megnyugtatására, vagy éppen igazolására.
2db indikátor órával pontosan ellenőrizhető
FHP mérése úgy hogy kézzel érzed hogy nem mozog, az benne van a 0.05mm pontosságban.
De tapasztalatom szerint a 0.01százod eltérés érzékelése sem lehetetlen.
Nemrég vettem egy 0.01százodos indikátor órát és játszottam vele kicsit :)
(az előző már nagyon lepusztult)
sorszám: 38257 (116374)
( előzmény: rétiboglárka, 2009-08-19 23:36:56)
üdv.
Picit én is bele böfögök a dolgokba..
Hengerenkénti hajtókar csapszege 3-4század mm-re van illesztve,míg a középső csapágy tengelye kb.7-9századra..
ez már egy elég tisztességes túlfedés ahhoz hogy ne forogjon meg..
a hajtókarokon azért van kisebb túlfedés mert nagy terhelés mindig egy irányba éri,és szimmetrikusan.
A középső csapágy tengelye meg állandó csavaró és váltakozó terhelés hat,ezért kell a nagyobb túlfedés..
Mikor össze volt rakva a blokkom,az egyik dugót lenyomtam alsó holtpontba,és lassan elkezdtem forgatni a főtengelyt hogy megnézzem az másik dugót mozdul e még fel vagy le.De nem mozdult.Persze ez nem század pontosságú mérés,de azért a paraszt(mármint én) azért csak látja hogy fél milliméteren belül van a pontosság.
Jah jut eszembe Árpád említetted hogy többen panaszkodtak a vape-ra.Meg tudnád mondani kik panaszkodtak? Jó lenne konzultálni hogy mit várjak a későbbiekben az enyémtől..
előre is köszönöm..
Igen, biztosan kell.
üdv.: R
Igen, valóban, de az ezekhez társuló főtengelyeket célgépeken, osztófejjel munkálják ki, de még így is vannak szórások, természetesen.
Volt olyan, hogy pl. VW bogár gyújtáselosztójában a négyszög nem 4x90 fok, hanem egyik hengeré pár fokkal eltérő, mert az illető henger munkájára ez volt a kedvező.
Néhány ezer kriotecnikával készült főtengely ismerete után mondhatom, hogy mindegyik belefért a tűrésbe, de kb. 21 % 180 fok, a többi eltér ettől.Az említett motor Citroen boxer 600-650, a megengedett (gyárilag!) tűrés + - 2 fok, miközben a gyújtáspont (alap) 8 fok.Ebből könnyen elképzelhető, mi történik a mindennapokban.Sok száz ilyen motoron láttam, hogy mit okoz a különböző előgyújtásérték egy-egy-hengeren.Soha nem együtt kopnak, nem együtt mennek tönkre.Mindez azért, mert az említett motoron sem lehetett külön a hengerekhez állítani az előgyújtás értékét.Azazhogy lehetett, szervizpraktikákkal, mert kérdeztem egyszer a nagybátyámat, miért van kb. 40 db. tartalék megszakítóbütyökpár ezekhez a motorokhoz.Azt mondta, azért, mert mindegyik jó valahová, valamelyik motorra, pl. egyiken a főtengely-osztáshiba ennyi, a bütyökpár-osztáshiba ennek a fele, de ellenkező irányban, akkor ott kapunk majdnem pontos 180 fokot, azzal lesz egy jó motorunk.
Röviden: van 180 fokban összesajtolt főtengely, kb. 20 %-a az össztermelésnek.Ez a gyakorlat.Nem "esetleg" nem "gondolom", nem "talán", hanem egyszerűen így van, dehát mi az új ebben, kérdem én?Ezt mindenki ismeri, ezek egyszerű tények, a gyártáshoz kötött tények.
Az egy darabból készült főtengelyek, az más, de elékelési hibák (a tűrésen belül) ott is vannak, mert mérhetően vannak.Etől még megy a motor.Az előbb említett nagybátyám mondta egyszer, hogy a szériamotorok 10%-a zseniális, úgy is megy, 80%-a standard, teljesíti nagyjából a megadott értékeket, 10%-a pedig szörnyszülött, a névleges teljesítményt sem éri el.
Ez mind benne van a pakliban, ezzel számolni kell.Ilyen egyszerű.
üdv.: R
A mpfánál vettem,becsomagolva gyárilag
ma vettem egy új karburátort.mit gondoltok szükséges lenne beállítást végezni rajta?
Az eredeti trabigyújtásról beszéltem, ott bizony álítható mindkét henger.
Direkt mondtam az előbb, hogy ne keverjük össze a kétütemű és a négyütemű többhengereseket.A négyüteműeknek egy darabból van a főtengelye.Régen rossz lenne, ha egy egydarabból készült főtengelyt fel kellene újítatni pár tízezer kilométerenként.
Én hirtelenében a jawát, a barkast, a trabit és a wartburgot tudnán csak felsorolni kétütemű többhengeresként. A trabinak, a jawának, a barkasnak nincs gyújtáselosztója. Viszont állítható mindegyiken külön a két henger.Illetve a barkason a három. A wartburg most hirtelen nem ugrik be milyen.
De nem igazán értelek, mire alapozod azt, hogy nincs számottevő eltérés 180 fokhoz képest. Nem hiszem, hogy akár egy jawánál mértél volna ilyesmit, vagy megkérdeztél volna egy gépműhelyest a dologról. Nem tudom, hány jawát állítottál be a sajátodon kívül.Azt se igazán tudom megérteni, hogy miért hiszed hogy a négy sonkákba préselt két csapszeg nem tud összesen egy tized fokot eltérni a merőlegestől pár tízezer kilométer után.
De mint írtam, ne higy nekem, se a tapasztalatomnak, se a számolásomnak, kérdezz meg pár komoly embert, aki sok jawát belőtt már. Akkor biztosan el fogod hinni a dolgot.
Csak óvatosan az ilyen kijelentésekkel, mert gépész végzettségű ember nagyot mulathat rajtuk :-) Az a baj, hogy egy ilyen nyilvános fórumon kerülni kellene a 'talán', 'szerintem' és 'ha jól gondolom' tartalmú gondolatmeneteket, mert nincs mindig igazad. Persze meghajlok az elektronikai szaktudásod előtt, én abban vagyok kuka :-)
Amúgy meg az összes gyújtáselosztós motoron fix a kiosztás.
Nem tudom milyen a trabi gyújtás, a mi trabantunkon optós CDI volt...fix kiosztással :))
Szerintem inkább arról van szó hogy a megszakító hézag elvárható tűrésén belüli beállítása okoz túl nagy előgyújtás bizonytalanságot, ezért csinálták függetlenül állíthatóra, tehát nem hülyeség ez a megoldás.
Amiket mondtál eltéréseket azt azért gondold át. A főtengely nem deformálódik olyan nagyot, össze tudják rakni kellő pontossággal, a csapágy kopása (ami miatt fel kell újítani) pedig nem befolyásolja a 180 fokot.
Laza csapágy tudja növelni a szórást, de azt nem tudod kompenzálni a megszakítókkal.
Én is csak azt tudom mondani, ami a jawa forumon mát mondott valaki erre a témára: Nem véletlen, hogy trabiék úgy alakították ki a gyújtásuk, ahogy kialakították.Ők sem voltak hülyék...
De ha nekem nem hiszel kérdezz meg valakit, aki nem csak egy jawát állított be. Bambit, Matyát, vagy bárki mást. Nem igazán tudják a főtengelyt tizedfok pontossággal összerakni. Márpedig négytized fok már a jawánál is igencsak érezhető eltérést okoz. Az úgy 2-3 tized miliméter.Azaz mondjuk az egyik hengert beálítod 2.9 re, a másik ha fxen van lesz 3.3 milin, vagy 2.6on. Szerintem ezt észrevennéd már igencsak.Ha sikerül is összerakni úgy, hogy tized fok alatti az eltérés, szerinted mennyire marad az meg mondjuk 30 ezer kilométer után.Ha megmaradna, akkor nem kellene a főtengelyeket időnként felújítani.A jawa főtengely nem négyütemű több hengeres, nem egy darabból van a főtengely. Bizony, a préseléseknél eldeformálódik idővel.Például ha a főtengely elmegy az egyenestől, az természetesen eltérést fog okozni a dugattyúk egynáshoz viszonyított helyzetében is.
mechanikus fesszabon a rugót kell lazítani egy kicsit, de nem javaslom hogy labortáp és precíz műszer nélkül állítgasd, mert 0,1V pontossággal kell belőni ahhoz hogy jól működjön.
Vidd a Kossuth&tsa műhelybe, azok tudnak rendes Wartburg és Jawa főtengelyt összerakni, ami egyrészt pontos másrészt nem fordul el. Többször dolgoztattam velük és mindig kifogástalan munkát végeztek.
De Bambihoz is viheted, főtengelyt ő is tud szerelni, csak fúratni viszi egy bejáratott műhelybe.
Valóban ritka a jó gépműhely. Nekem is mondtak hülyeségeket sok helyen, na ezeket a helyeket azóta is kerülöm.
Azt elhiszem hogy szaki ismerősöd találkozott 20 fokos elfordulással, de azért azt te is érzed hogy ez nem nevezhető üzemszerűnek, és nem hiszem hogy a szaki ilyen kontextusban mondta ezt.
sziasztok!
Tudná valaki esetleg hogy lehet állítani az ETZ feszabályzóján hogy a maximális töltési feszültségen lejjebb lehessen venni?
Szerintem azért nem tapasztaltad, mer kevés jawa gyújtáson nézted meg, hogy a hengerek mennyire vannak egymástól. Kevés Vapéval találkoztá, amelyiknél nem lehet a két hengert külön állítani.
Ha rád halgatok, akkor az összes gépműhelyt elkerülöm. Én nem hogy találkoztam 180 foktól eltérő jawákkal, hanem csak olyanokkal találkoztam.De ezt a vitát csak úgy dönthenénk el, hogy vagy elfogadjuk a jobb szerelők véleményét, vagy pedig kiválasztunk találomra 10 jawát és lemérjük a dolgot.
Szerintem kerüld el azt a gépműhelyt ami nem képest egy tengelyt tűrésen belül 180fokra kihozni.
A felvetett elméleti problémáidat nem tapasztaltam a gyakorlatban.
Azért nem jó, mert a hengerek sincsenek ontosan 180 fokra. Egész jelentős eltérések lehetségesek.Természetesn csak egyszer kell beállítani megszakítósnál is, utánna jóddarabug nem fognak a hengerek egymáshoz képest megváltozni. bár változnak valamennyit...Visszatérve arra, mekkora eltérések lehet aa fokokban. Gondold végig, pl hogy van a jawa főtengely összerakva, mekkora a tűrés az egyes pontokon. Utána add össze a tűréseket, az az eredő tűrés.Ehhez add hozzá az évek alatt összeszedett deformitásokat.Budapest egyik legmegbízhatóbb, legbecsületessebb szerelője azt állította, hogy amikor még foglalkozott jawával, találkozott egyszer olyannal, aminél az eltérés nagyobb volt 20 foknál. Az nagyon durva. hány fok is lehet a jawa előgyújtása? 4 fok körül?Még egyszer az eltérés okozó dolgok: A három főtengely darab egyenessége 3 tűrés. A sokákat összekötö csapszeg furatának merőlegessége, ez négy tűrés. a sonkák tengelydarabra préselése. At is négy tűrés. Ez 11 tűrés ha nem hagytam ki valamit. Az előgyűjtás tűrés talán fél fok se lehet, ha jól gondolom.Tehát ha az egyes helyeken csak 1 ezrelék az eltérés, már nagyobb lesz az össz eltérés a legrosszabb esetben, mint maga a teljes előgyújtás. ' Átlagos 1 ezrelékes eltérés nem igazán sok. Vannak pontok ahol kevesebb a várható eltérés, de a préseléseknél, a furatok és a bennük lévő csapszeg merőlegességén ennél jóval nagyobb eltérésre számíthatsz.
Összegezve, nem csak a tapasztalat, hanem tudományos megfontolások alapján is kijelenthetem, a több hengeres motorok tulnyomó részében nagyobb az eltérés a két henger között, mint amennyi eltérést megenged az előgyújtás beállításának tűrése.Azaz valamelyik hemger nagyon nem optimális időben fogja kapni a szikrát.
Már miért lenne? Így legalább ez tuti pontosan van állítva, nem kell szenvedni vele mint a Jawaval.
Egyébként Jawaval én csak egyszer lőttem be 180fokra utána egyben állítottam.
Ha a megszakító hézagot rendesen beállítod, akkor igazából az alaplaphoz nem is kell nyúlni, csak a hézagot után állítani a kopással.
Ott jobb oldalon szálnak le a motorról?
Mert ha nem akkor nem praktikus baloldalon egy kipufogó a lábszár magasságában.
nagyon köszönöm a segítséged, nagyjából ki tudtam venni hogy is néz ki... a helyreállítás viszont kérdéses mivel oldható meg. :S talán levágom a 125-ös lábtartójáról azt a kampót, méretre csiszolom, hogy beférjen a sztender tengelyének belső furatába, és behegesztem... elvileg egy hasonló fület kell kapnom a végén. Azért ha nagyon ráérsz csinálhatsz egy élesebb képet is róla :):D azért ezeket is köszönöm még egyszer.
XD jogos... ha így kérdezed, akkor úgy mondom: az elejétől a végéig szét van szedve :) kis dobozokban, minden része. Elég csúnya látvány. Egyelőre az alkatrészek beszerzésén fáradozok, vettem egy 125-öst donornak, jó volt rajta a fék, az felnik, első teleszkópok, gumi alkatrészek... stb-stb. mondhatni megérte, a többi majd eladó sorba kerül, ha az enyém elkészül. Megvettem az új csavarokat is, ahol lehet mindet kicserélem imbusz fejűre. ezután festés, új vezetékelést is kap. Rengeteg dolgom van még vele, de már nagyon hiányzik :)...
Hát, nem akarok bírálni senkit sem, de elég igénytelen dolog fix fokokra eltolt gyújtást gyártani.Gyakori, de snassz megoldás.
Mecseki Zsolt gyárt wartburghoz fetes hall ic-s gyujtás alaplapot, amibe minden benne van.. a méretei kb akkorák, hogy elfér szinte bármilyen MZ-be. viszont ott a hengerek fix 120 fokra vannak, csak egyben lehet állítani.
Az előzőt elrontottam, tehát:
''Talán mert ezek ott fordítva mennek?
Zoltán,,
Már hogyan? A kerék van felül ? ;))))
''Talán mert ezek ott fordítva mennek?
Zoltán,,
szeva Nfsman...
csináltam képeket a 251es sztenderröl... sajnos már szürkület volt, így a képek minősége elég gyatra, csak egy telefon volt nálam, de a lényeg remélhetőleg látszik...
szóval a képek...
http://www.postimage.org/image.php?v=aV1GgED0
http://www.postimage.org/image.php?v=PqQa21A
http://www.postimage.org/image.php?v=PqQajuA
http://www.postimage.org/image.php?v=PqQatt9
a váz azon részén ahová az állvány van felfogatva, van egy kiálló rész... na oda kell akasztani a rúgót...
ha nem egyértelmű, esetleg készíthetek fényképezővel is (vakuval) kristálytiszta felvételeket is... :D
Naja! Gondoltamerreis.
Akkor van bal kormányos ETZ is?! ;)))
Angol honban a kipu a másik (bal) oldalon van. Talán mert ezek ott fordítva mennek?
Zoltán
ETZ telókba villaszáranként 2,3 dl olaj kell, a TS-eket nem tudom.
Hi Mesterek
Műszakis lesz a gép, és a telón a gumi harang megadta magát (de csak az egyik). Már régen cseréltem s nem nagyon tom hogy menyí olaj kell a telóba 1,5 vagy 2 deci?
Válaszokat előre is köszi
az autós-motoros viszony is a szabályok, illetve azok hibái, vagy be nem tartatásuk miatt fajult el ennyire. Meg azért, mert kissé dilinyossá vált az egész lakósság úgy általában is, nem csak közlekedve. Nem kizárólagossan saját hibájából.
Eez oltári!!! Naggyon jó Árpád! :))))
Aszittem letépem magam elől a klaviatúrát! :)
Jaa, persze bocs. A sárga lámpára értettem.
Az első részét már én is tapasztaltam.
Nyűgös nekik,macerás a notórius szabályszegőt megállítani, vitatkozni vele, mert ezek vitatkoznak, még nekik áll följebb!!! De a törvényhozó is olyan hogy világít a negró a szájában. Ennek nincs járműve??? Nem közlekedik, nem látja mi folyik itt? Most a szabájokról beszélek, nem az autós -motoros viszonyról , mert az más téma.
Ha előről és felúről kezdünk hozzá, akkor valóban a sárvédőtoldat csavarja az utolsó. Deha ütve csavarozóval, vagy légkilcsak dolgozunk, akkor az utolsó csavar a szerszámban van. Az az a csavar, aminek kiesése után már nem dolgozhatunk tovább.
"utolsó csavarig szét van szedve a motor ,,
tehát a rendszám tartó is le van véve róla, vagy a hátsó kacsacsőr/sárfogógumi csavar? ;) Melyik a legutolsó csavar? ;))
Melyik felét? A sárgáról most nyilatkozott a rendőrségi illetékes. A második feléről személyes tapasztalatom van. Sose láttam például trafipaxot sem az Üllői úton, ahol 70 az átlagsebesség, sem a Gyömrői úton, aho 80. Mind a két út normál 50es.Nem olyan régen renőr autó jött éppen mögöttem, amikor az autós bevágott elém úgy, hogy fél méter volt köztem és közte, valamint közte és az előtte haladó között. Kb 70-65el mentem ekkor az Üllőin a Kispesti szakaszon.A zsarú egyfeköl szintén gyorshajtott ezekszerint, másrész esze ágában sem volt valamit is lépni.Illetve valamit mégis csinált. Megelőzött közvetlenül a sorompó előtt olyan 90el. Megkülönböztető jelzést persze továbbra sem használt.
Mí?! Micsoda? Árpád , ezt hol halottad, tapasztalat? :(
Szinte sose lépnek fel a durva szabályszegőkkel szemben. Viszont most büntetnek a sárga miatt, hátha több baleset lesz a vészfékezések miatt. Szerintem szándékosan rombolkák a maradék közlekedési morált.Nem a rendőrök, hanem akik az utasításokat adják nekik.
Erre én azt mondom, hogy akkor 5 másodperccel a sárgára váltás előtt villogó zölddel jelezzen a lámpa, hogy "ácsi, sárga jön"!
Eszméletlen milyen faszságokat találnak ki. :P
Nesze neked sün ország.
http://index.hu/bulvar/2009/08/18/otvenezerbe_kerulhet_a_sargan_athajtas/
Kipróbálnám, de az utolsó csavarig szét van szedve a motor :):D csak most beugrott a kérdés, hogy vajon miért van ott, köszi a választ.
Ha abból indulok ki, hogy a 125-150-es ETZ-n ugyanígy van és a kezelési útmutató pontosan ezt mondja, amit írsz (utassal tegyük hátra az alsó szemet), akkor valószínű, hogy a 251-en is ezért van a 2 plusz furat.Egyszerű kipróbálni.
üdv.: R
Összesen: 982 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|