:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
MZ - új hozzászólás Összesen: 981 oldal
Facebookon láttam őt, de én már nem vagyok az FB-n.
Igen, ő gyártott magának, de alapból nem gyakori. Meg ha már ennyire nekiáll az ember akkor generátort farag bele, ahogy szerintem ő is tette.
Én is nézegettem hogy egyes robogó generátor beleférne, de elég drága lett volna mire mindent megveszek hozzá.
Nagy TS-be bele lehet faragni az ETZ generátort.
Akkor lehet, hogy nem egyre gondolunk!
Amit írtál, az elméletben teljesen igaz, csak a tapasztalatok mások.
Messziről futok neki:
A két motornál máshogy oldottam meg a töltést.
Az oldalkocsison az gyújtási áramra (+15) van rákötve a gerjesztés (persze át a szabályzón), a segéddiódák csak a visszajelzőt működtetik egy relén át. Ez annyiból jobb, nagyon alacsony fordulaton mát tölt. Világítással stabil 14V-ot tud meglepően alacsony fordulatszámtól.
Hátránya, hogy ha ráadod a gyújtást, rögtön maximumot gerjeszt. Vagyis ha gyújtáson hagyod, és nem indítod el, az nem tesz jót semminek.
Az ETZ generátoros TS-en pedig a segéddiódákról kötöttem be a feszültségszabályozót, vagyis onnan jön a gerjesztőáram. Jóval magasabb fordulaton kezd rendesen tölteni, de bekapcsolt tompítottal a vége ugyanaz a 14V.
Az egyikben egy Bosch feszültségszabályzó van, a másikban egy orosz( talán Lada), mindkettő elektronikus.
Én arra gondoltam, hogy az autókon más a generátor forgó/állórész méretezése és nem kell akkora feszültség a gerjesztéshez. Vagyis akkorát esik a feszültségszabályzón a gerjesztőáram, hogy ennyit tud belőle az MZ generátor. Ugyanis, ha lehúzom a + vezetéket a szabályzó túloldaláról és hozzáérintem a gerjesztőszálhoz, akkor így szabályozatlanul tölt az sokkal nagyobb feszültséggel is. (Vagyis a generátorok jók)
Nem mélyedtem túlzottan bele, jól elvagyok a stabil 14V-al is. De a feszültségszabályzókon esik nagyot a gerjesztés, az biztos.
Eddig minden a papírforma szerint működik.
Ami furcsa, hogy hamar elkezdenek tölteni. Kis fordulaton elérik a 14V-ot (főleg az oldalkocsis), de lámpával 14V-nál többet nem hajlandó összehozni egyik sem. Lámpa nélkül egyébként minden rendben, tökéletes a töltés. De lámpával szoktam mérni, mert úgyis mindig világít, mert kötelező.
Na ezt a mechanikus nem csinálta, cserébe ott sem jött meg hamarabb a töltés, de megbízhatatlan is volt és ráadásul fordulatszám függvényében össze-vissza töltött.
De szereltem már több generátoros MZ-be ilyen-olyan elektronikus szabályzót, mind ezt csinálta, nem tudom, hogy ez miért van. Nem értek az elektronikához, lehet, hogy Ti vágjátok mitől ilyen. Szerintem a logikus az lenne, hogy ha nagyot esik a szabályzón a feszültség, akkor mindig nagyot esik. Vagyis akkor végig kevés a gerjesztés és nagyon magas fordulaton kezd el tölteni. De ez az elmélet, valójában meg nem így van.
Nincs nekem olyanom. Van az oldalkocsis 250-es TS, meg a szóló 250-es TS. Az oldalkocsisban hivatalosan ETZ-re lett cserélve a blokk. A szóló TS-ben pedig gyári a blokk ETZ generátorral. Az nem az én érdemem, így vettem. Egy egyszerű alumínium közdarabbal van betéve a generátor a dinamó helyére, a blokk bántása nélkül. Ez a legegyszerűbb megoldás, amit valaha láttam. És bírja! :-)
Dehogy van vele problémám.
Én a 80-as években láttam ilyet, mert nem lehetett kapni semmit és mindenki faragott magának valamit abból, amit éppen kapott.
Persze, ha hobbiból csinálja az ember, az tök jó, értékesítési szempontból, meg egy vicc.
De ez csak az én véleményem.
Ne érts félre, én is a lassú motorozás híve vagyok...;) :)
Teknőc
Jawával se megyek sokkal gyorsabban. 70 körül poroszkálok, ha nagyon sietek esetleg max 90el.
Régebben egy motorostárs így védett meg egy másik fórumon:
Ne bántsátok. Nem lassan megy, hanem gyorsan parkol.
Egy kis munka árán, vagy elég sok pénzért mindenkinek lehet 12 voltos dinamója.
Fele keresztmetszetű huzallal dupla menetszámmal át lehet tekerni a forgórészt. Ha jól emlékszem a számra. Az állórész maradhat. Bár mechanikus szabályzónál ellenállást kel talán cserélni. Most lusta vagyok gondolkodni. A srác akinél most télire parkol a motorom, sokáig járt így átalakított jawa634el. Érdekes módon mintha még a kicsi teljesítménnyel is kevesebb gondja lett volna.
De ez csak az én véleményem.
Teknőc
Hm van benne valami.. Több info. Bár neki nagy ts-ei vannak,(egy szóló, ami albán túrán, s az oldalkocsis, amit Pilismaróton láttam) -ha jól tudom, ott azért több a hely is, generátornak is.(!)
Ha jól emlékszem Waresz kis ts-e volt 12V-os, de azt ő esztergált fel valami generátort..
Az a baj, hogy kicsi a hely, ...De róla már évek óta nem hallok semmit.
Sztem a korszerűsítés, elektronikussá tétel jó dolog, főleg, ha ledesítés a vége, stabil kis rendszer lesz úgy 6V, s dinamo(60W) ellenére is...Főleg mai utángyártás tekintetében...Ajánlott, ha valaki ténylegesen használja.
Teknőc
Az mz-nél így volt... tény.
De még a jáwáwal is..?
Pedig engem hívnak Teknőcnek....
DDDD
Teknőc
Nem értem mi a problémád ezzel.
100ft többletköltséggel be lehet szerkeszteni egy ilyen vezérelt FET-es egyenirányítót, és akkor legalább olyan jól működik mint a mechanikussal.
12V-os rendszerre meg nem kell ilyen...bár 12V-os dinamót sem sűrűn láttam MZ-n, azok generátorok, eleve diódás egyenirányítóval.
125-ös TS 12V-on? No erről írhatnál valamit :)
Te azt írtad hogy nem tölt 14,4-re. Az feszültség. A kisebb gerjesztő áram az alacsony fordulati terhelhetőséget csökkenti nem a szabályozási feszültséget.
De rendben, elfogadom hogy ugyan arra gondoltunk :)
Nem kell bemutatkoznom. A félelmetes sebességem bármilyen álöltözetben lebuktat.😀
Egyetértek....DDDD
Teknőc
Értem, de azért remélem, hogy egy szocitúrán találkozunk. Ne add fel!
Teknőc
Ja, az MZ, meg a szuper jó hatásfokú tápegységek... :-)
Bár mondom, hogy láttam már olyat, de valójában egy vicc. Semmi értelme. A 80-as években még OK lenne, de fillérekért köpi a gép Kínában a teljesen jó feszültségszabályozókat (A márkásakat is.)
De hát pont ezt írtam én is, a gerjesztőáram miatt tölt kevesebbet.
A neked nem, akkor az selejt mondatod nem értem. Nálam jól működik az elektronikus, nincs is 6V-os motorom, az összes TS is 12V-os.
Szeretek este látni, szeretem ha villog az index, meg túrázni, közben gps- telefontöltő használat, miegymás. Szóval jól működik. Az utolsó mechanikus feszültségszabályzóm az Albán túrán ment tönkre egy kb 1500 méter magas helyen, persze este. Élmény volt!
Hajrá! Szurkolok neked!
Aztán technika órán megtanulnak legalább Jawa-t szerelni a gyerekek :)
Két legyet egy csapásra :))
Ez IGBT gyakorlatilag olyan mintha Árpád és Gyulabá puszipajtások lennének :D
A bemenetén FET van azaz feszültséggel lehet vezérelni, de a kimenete tranzisztor, így ott már a tranzisztor kedvező tulajdonságai érvényesülnek.
Természetesen ez is kapcsoló üzemre van, de meg lehet spórolni vele a tranzisztor meghajtó fokozatot. Gyújtás építésre ideális lenne, de mint tudjuk sima FET-el is jól működik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Active_rectification
Nem annyira vicc ez.
Létező, bevált dologról beszél.
A szuper jó hatásfokú tápegységekben, inverterekben használna ilyet. Ezek nélkül nem lehetne a hatásfokot 90% fölé tornászni.
A felhasználónak meg tök mindegy mi van benne, ha jobban működik, akkor lesz rá érdeklődés...persze már amekkora ez a piac, és ahogy Árpádot ismerem minden egyes darab alkatrészeit egyenként rendeli meg futárral, szóval így nem sokat fog szakítani.
Ne ugyan olyat, hanem jobbat csinálj akkor már :)
De ja. Lehetne csinálni vezérelt FET_es egyenirányítót, de igazából ha rendbe rakja az ember a villanyt, meg spórol pár wattot, akkor a dióda is megteszi.
Inkább az a gond, hogy a gerjesztő áramot korlátozza kicsit és ez az aláméretezett rendszer miatt érződik.
De a feszültséget ez pontosabban tartja, és gondozás mentesebb.
Ha neked nem, akkor az selejt.
Sajnos 6V-osból nincs márkás, pedig nem egy nagy műszaki kihívás.
Remélem látunk még túrán.
Majd mutatkozz be! :-)
A jawa megvan, kérdés milyen állapotban. A túlsok állás tönkretette legalábbis a hátsó kereket. De lehet hogy az első se jó már. Bár lehet hogy az utolsó szelep kiszakadás utáni laposkeréken gurulás viselte meg. A tank is kilyukad hatott már. Szóval elég siralmas a helyzet. De a legnagyobb baj az hogy még mindig tartozók az önkormányzatnak .
De meglátjuk mit hoz a jövő . A nővérem régebben megígérte hog y kifizeti a dögkormányzatot. Még nem vonta vissza,😀
A többi pénz pedig össze jön hamar ha végre nem utasítják vissza valamelyik pályázatomat.
Most is elbírálás alatt van egy.
Különösen tetszene ez a suli. A bejáratnál belül hatalmas Magyarok Szövetsége faliússág,
Ráadásul nem tudnak szerezni informatika tanárt, ezért fix helyetesítésként azt is taníthatnék. Hiába nincs arról papírom, csak a technikáról. Sajnos sok a jelentkező, de majd meglátjuk.
Bocsi az offért, de ha már rákérdeztek mikor motorosok újra...
Esetleg a nagy piros Jáwát mikor láthatjuk..? Ha meg van még...:)
Teknőc
S milyen géped van..?
Rég hallottam felőled, jó volnaegyütt gurulni.
Teknőc
Ujra itt vagyok... Ha élőben talalkoznék olyannal aki ismer, lehet hogy nem is venné észre hogy újra felbukkantam. Nehéz felismerni. Rövid a hajam, csak egy pici, nyírt szakállam van. És van fogam. Igaz most éppen az asztalon.😄
A kérdést mindig fel lehet tenni, legfeljebb válasz nem jön rá.😀
Például: ha a teflonra semmi nem ragad rá, hogy ragasszák rá az edényre. Vagy hogy a járhatatlan utakat takarító hókotró vezetője hogy megy reggel munkába,😀
Az IGBT érdekes jószág. Annak idején nézegettem mit tud, de nekem nem jött be. Azóta csak javítások kor találkoztam vele néhányszor.
Az igazi vicc az hogy lassan lesznek itt olyanok akik azt hiszik hogy még a teámat is fettel kavargatom.😀 Vagy ami meg valószínűbb hogy egy csak feteket gyártó cég ügynöke vagyok.😀
Komolyra fordítva a szót. Kapcsoló üzemben még a tranzisztor sem melegszik olyan nagyon. Amikor kapcsol akkor nagy az áram, de kicsi a rajta eső feszültség. Amikor nem kapcsol, akkor pedig áram nincs a teljesítményhez. P=UXI.
A viszáram kacsoló amire figyelni kell. Az szerncsétlen esetben akár 9 wattot is el tud disszipálni számításaim szerint. Ha szilícium . Én schottkyt, vagy germániumot használnék. Vagy ami még jobb, oda is fetet.😄
Szóval nem igazán lenne a paraméterekben különbség a mechanikushoz képest. Csak nem kopna, fáradna el.
A feltételes mód azért van mert nincs nagyon energiám fejlesztgetni mostanság.
Láttam már olyat!
De ezt a viccedet csak az elektronikához értő emberek értékelnék.
És ha a humoros, elektronikához értő és MZ tulajdonosokat nézzük, hát nem lenne nagy piaca. :-)
És persze nem a szaggatás a lényeg, a FET is fűt rendesen, tehát kis fordulaton ugyanúgy kevés lenne a gerjesztés.
Ha van kedved, csinálj, kíváncsian várjuk!
Örülök, hogy itt vagy újra kis szünet után.
Van egy kérdésem is, feltehetem?
Nem FET, hanem IGBT...érdekes téma, de nekem kissé távoli, szakember kell hozzá.
üdv.: R
Csináljak feszszabból is fetest? 😀
Az tudná amit a mechanikus. Ugyan úgy kapcsolgatna. 😀
Sokan gondolják, hogy az elektronikus feszültségszabályzó a jobb, pedig ebből a szempontból ez nem igaz. Dinamónál határozottan rosszabb a töltés, de a generátor sem tud 14,4-et csak a mechanikussal. De ott ez nem annyira gond, mint az amúgy sem acélos teljesítményű dinamónál.
Viszont sokkal kevésbé nyűgös, mint a mechanikus, tehát nem hülyeség kicserélni. Pláne egy márkásabb darab, az akár örök életű is lehet.
Nagyon halványan làtszódik, szinte csak sötétben. A töltés gondolom jó, mert aksi nélkül és jobbra fordított gyújtáskapcsolóval is jàr a motor. Köszönöm a választ!
Minimális mértékben normális, mivel itt nincs visszáram kapcsoló, hanem csak egy dióda amin 0,6V körüli feszültség esik.
Sajnos ugyan ennek köszönhető negatív jelenség, hogy magasabb fordulatnál jön meg a töltés elektronikus szabályzóval, de ha amúgy rendben van a dinamó és a töltés, akkor ez az üzemet nem zavarja.
Sziasztok! Ma beszereltem a kis tsbe egy elektronikus feszszabot. Lekötöttem az ellenállás tekercset,ahgy itt régebben olvastam. De ha nagyobb fordulaton húzom a gàzt akkor paràzslik a töltésvisszajelzőm. Ez vajon normális? Töltésem van,ha az akksit lehúzom akkor is jár a motor, töltése 6,2 és 6.8 volt között van. Köszönom a válaszokat!
Ha nehezen is, rájöttem. Viszont sok állításoddal egyetértettem, azért kellett volna az idézőjel csak.
Sajna, tényleg, ma már nem jó igáslónak, az utángyártás minősége tesz erről...:(
De akkor is csodás kis gép, s volna is ha lenne jó alkatrészminőség. De ráhagyom én is az mz-ézést. Ez van.
Teknőc
Tényleg. Idézőjelre haragszik, nem rád.
illetve csak a panasznál megy.
Idézőjelre haragszik..?
Nem tudom..
nem értem nem enged semmit se írni..
Sajna, már nem első eset..
Nem lehetne ezen javítani..?
Teknőc
Pedig, nem annak tűnt eddig...
DDDD
Teknőc
Jelenlegi megtakarítási helyzetemben... bicikli :D
B terv..?
Deauville vagy CTX? :)
Bár (ilyen)részletek inkább privátba...;)
Teknőc
Kösz, ha nem boldogulok akkor az a B terv, van is itthon, egy működőképes csak összejön.
Kár... Igazából most én ráérek azért ha sikerül megcsinálnom akkor hátha kibírja az elkövetkező jópár évet... alkatrészem van még 3 blokkhoz való :D
De egyébként a 250/1esem lehet elmeszelik az okmányirodán, szóval én is nézelődök újabb motorok után is jelenleg.
Nekem van egy eladó TS 125-ösöm. Ha érdekel valakit keressetek a trobika@freemail.hu címen.
Összesen: 981 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|