:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Hello
Múltkor nem írtam, de nem az ETZ-be tettem, mert azt én kötöttem be saját elképzeléseim alapján, így ott ahol PeetAir-nak hely hegyek állnak rendelkezésére, ott nekem egy 17 A/h-s akksi (ilyen volt ingyé), indexrelé, meg mindenféle olyan dolog foglalja a helyet amit a nagyszerű német mérnökök egyáltalán nem terveztek oda (vagy sehova).
A lényeg az, hogy az ETZ-n nem tudtam hova tenni(csak úgy nomád módon nem akartam kitenni az időjárásnak) így a moszkvics típusú hihetetlen megoldásokkal bíró orosz aszfaltszaggató szerkezetbe építettem be. Itt jó helyen a homlokfalon esőtől széltől védve, fügőlegesen helyezkedik el.
Mivel sportosságról nem beszélhetünk, így célként a normál haladáshoz elfogyasztott kb 10 liter üzemanyag mennyiségének csökkenését látom lebegni szemem elött.
Ezt viszont még nem tudtam kimérni.
A baj az hogy a MOL szerint az elmúlt évek során az üzemanyagok minősége sokat javult, ennek következménye, hogy az autóm egyre jobban szereti. :-)
Ezért én ezt elhiszem a MOL-nak, hiszen a jó bablevesből én is többet fogyasztok mint a rossz bablevesből:-)
Tréfán kívül jobb lett az autó, egyenletesebben ketyeg benne a (egyébként seiko precizitású) motor, a fogyasztást meg majd meglátom.
Üdv Attila
UI.: Sportosan nem vezetek de azt vettem észre, hogy úgy 15-16 ezres fordulatnál mintha kicsit dadogna :-)
Tegnap mentem egy nagyobb kort az elkeszult HALL IC-s jeladoval + CPI gyujtassal. Egyenlore jonak tunik de ez csak a V 1.0, a 2.0-ra mejd kijavitom a mostani apro hibakat, es akkor valoszinu kikerul cikkkent az oldalra.
Orulok, hogy muxik. A vezetesi stilusodtol fuggoen kell vagy fogyasztascsokkenest vagy teljesitmenynovekedest tapasztalni es elvileg jobb a hideginditas.
Hello
Beszereltem, és működik!
A szikra tényleg nagyobb, hogy ez magas fordulatszámon hogy van azt nem tudom, de a megszakító akkor sem szikrázik (az eredeti gyújtással nagy fordulatszámon szokott egy kicsit)
De benzin most is kell bele :-(
Üdv Attila
Ps. Még nem tökéletes, mert az igazi szikra lelökné a dugót mint villám a háztetőt, és nem kéne benya!
Szevasztok!!
nekem csak egy kerdesem lenne!!
simson s 50 B -nel hogy kell allnia az alaplapnak??
valami okos eltekergette es fingom sincs hogy kene allnia :((
szoval ha valaki tudja leirhatna nekem!!
koszi elore is!!!!
Szia Tibi! Én csak a tapasztalatból tudom mondani hogy: A zselés akumlátor
igenis jó a motorkerékpárokba,de csak azokba amik nem mechanikus fesszab.bal vannak ellátva. én is ezt használom.
Az biztos,hogy kényes a töltő áramra,dehát ezért kell a jól illesztett elektronikus fesszab.!
kÉRDÉS:A zselés,nem lúgos??
Sziasztok!
Új vagyok itt, és végigolvastam az egész thread-et visszamenőleg. Több megjegyzésem is lenne, de előrebocsátom, nem lehordás jelleggel!
Először is kis félrelépés az akksik felé. A zselés akkumulátorokat célszerű elkerülni a motorokban, hacsak nincs megfelelő töltőáramkör hozzá. A szoci mocikban (és régi autókban is) használt gyenge (ellenálláson alapuló) fesz.szabályzó áramkörök gyakran lépik túl a zselés akksik megengedett töltési feszültségét. (A sima savasét is, de ott nem gond). Túllépve ezen feszültséget megindul a gázképződés. Savas (folyadék alapúra gondolok, merthogy a zselés is savas) akksinál no problem, ott az elvezető csövön ez távozni tud. Zselésnél viszont nem, így az akksi könnyen a robbanás hímes mezejére léphet. Riasztókban azért célszerű, mert ott külön áramkör gondoskodik a töltésről, még ha csak egy-két ellenállásból+zener diódából áll is. Ez nem engedi a kritikus feszültség túllépését. Ez persze nem azt jelenti, hogy kötelezően robban, de célszerű szem előtt tartani a dolgot... Ha valaki nagyon otthon van a témában, szívesen venném az esetleges kiigazítást (hátha én tudom rosszul).
CPI1280.
Néztem a karakterisztikát (3. ábra), és azt a szép vízszintes vonalat (3./b), amit ma sem tudnak a lényegesen bonyolultabb kapcsolástechnikájú gyújtásokkal sem elérni. Pedig ez állítólag két rangos helyen történő méréseken alapul. Hááát... A közölt állandó szikraenergia is kérdőjelezhető, hiszen ez is fordulatszámfüggő. Az egész nem az elektronikából, hanem a transzformátor "töltési" idejéből adódik, ami adott! Gyakorlatilag ez max. 5-6E f/p felett csökken, bármilyen jó is a gyújtáselektronika! Az 1ms-os szikraív viszont nagyon kellemes, fix időállandójú tranzisztor lezárást feltételez. Ez nagy előny!
HyGy gyújtásából ez kimaradt, így az gyakorlatilag a megszakító zárásával-nyitásával vezérli a végtranzisztort, tehát csak a megszakító tehermentesítésére használható, ill. a megszakító okozta prell jelenséget szünteti meg. Előbbiek miatt a szikra jobb lesz, de nem jó, különösen a magas fordulatszámok felé. A tranzisztoros gyújtás lényege pontosan a fix (tranzisztor)zárási idő lenne. Itt persze megint az jön, hogy természetesen működik, jobban is mint a hagyományos, pusztán gondolkodásra szeretnék késztetni.
Valamint nincs megemlítve, hogy az eltérő trafó egyenáramú ellenállások miatt a kapcsolásban az R1 értékét a trafóhoz kell igazítani! Ezért van, hogy a tirisztoros gyújtáshoz majdnem bármilyen trafó jó, viszont a tranzisztoroshoz célszerű kimondottan ahhoz tervezett trafó beszerzése és/vagy az elektronika hozzáméretezése. A különféle autókon/motorokon ezek ezért sem csereszabatosak egymással!
Most hirtelen ennyi jutott eszembe, várom az esetleges hozzászólásokat/kiegészítéseket.
Hello HyGy
Még mindíg nem raktam be a CPI-t,:-(
De úttörő becsület szavamra (na meg a kismókusörs zászlajára:-)) esküdözöm, hogy hétvégén beépítem.
Azután megírom mi lett.
üdv.
Hello
Most érkeztem, még nem volt időm beszerelni, de megírom a tapasztalatokat.
Mégegyszer köszi.
Üdv Attila
Köszi a segítséget!
Belöttem 2.9-re, most megy mint a táltos :)
By
Hello HyGy
Na hogy már biztos a túra, és az is biztos, hogy én is megyek, bátran kijelenthetem kell a CPI!
El ne feledd, és hálám üldözni fog!
Köszi Attila
Hali!
Altalaban az osszes keleti mocin 2.8-3.2 mm kozott szokott lenni. Szal belovod 2.9-3-ra es jo lesz.
A 350-es jawamnak tegnap 3-ra lottuk be.
bye
HyGy
Hi!
1 kis segitsegre lenne szuksegem. Szoval van 1 Jawa Czetka 175-os motorom, amit epp felujitanek, de nem tudom az elogyujtas pontos gyari adatat, cseh leirast meg nem ertem :) Szoval ha valaki tudna segiteni, megkoszonnem.
by
zoli
Hello
Tényleg elfelejted 1 nap alatt?
Még rajtam is túlteszel :-)
Üdv Attila
PS.: Holnap írok :-)
Csutortokon szolj lecci. :) A CPI miatt.
bye
HyGy
Hello
Közben azért eszembe jutott, hogy ha valaki tud ilyen jellegű adatokat megírhatná. Ne a 0-ról kelljen indulni, meg hát a ha sokat kell próbálkozni vele, az nem tesz jót a mocinak.
Üdv Attila
Hello HyGy
Írtad, hogy a túra elött még jelezzem, ha kell a gyújtás elektronika.
Bár az utolsó szerelés óta jó a TZ, de ettől függetlenül kell a cucc.
Ne felejtsd el hozni!
Köszönöm (örök hála)
Üdv Attila
Hello
Akkor felrakom rá a súlyokat, beállítom vhova a gyújtást, azután megmérem fordulaton hová szabályoz, és aszerint állítgatok a rugókon. (van többféle módon tekert rugó, mind máshogy szabályoz)
Ha jó megírom a tapasztalatokat.
Üdv Attila
Az előgyújtást elvileg a fordulatszám és a terhelés függvényében kellene állítani. Ez a két tényező határozza meg leginkább az ideális előgyújtás mértékét.
A röpsúly a fordulatszám függvényében állítja az előgyújtást a vákumos kütyü pedig a terhelés változása szerint állítja az előgyújtást.
Egyik függvény sem egy parabola vagy hasonló egyszerű görbe, hanem vannak benne éles törések is. Különben ezek a görbék motorfüggőek is.
Ideális görbe egyébként nem létezik. Be lehet állítani a gyújtás szabályozást legjobb hatásfokra, maximális teljesítményre, legkisebb károsanyag emisszióra stb.
Mindegyiknek más lesz az előgyújtás görbéje.
Hello
Ok értem én és pont ez a probléma, a röpsúly görbélyén nem lehet változtatni, mert ha a rugókat feszíted, vagy lazítod attól a görbe jellege nem változik, csak eltolódik. Én arra lennék kiváncsi, hogy ez a görbe hogy passzol az "ideális" görbére, mert ha nincs nagy eltérés köztük én beépítek egy röpsúlyos szabályzót.(pofon egyszerű a dolog)
De az ETZ250- ről nem tudok ilyen jellegű adatokat, ezért kérdeztem hátha ti tudtok ilyen értékeket. (Adott fordulaton hová kell állítani időben, vagy szögben, vagy mm-ben a holtpont elött, stb)
Lényeg, hogy nem tudok róla semmit, így azt sem tudom, hogy a röpsúly jól szabályozná-e.
(Az imént ezt akartam leírni, de elég nyakatekertre sikeredett.)
Köszi Attila
Hello!
Huh. Amit ott lattal annak az elogyujtas vezerlo resze meg egyenlore csak elmelet. Nem haladunk olyan gyorsan az eszkoz epitessel, ha kesz a jelado akkor lehet elvileg megprobalni allitani.
A ropsulyos szerkezetnek egy adott gorbeje van amiben nem tudsz semmi egyedi valtoztatast csinalni.
A mikrokontrolleres vezerlesu pedig elvileg ugy allitja ahogy eppen neki jo. Vagy egy elore definialt tablazatbol szedi ki a megfelelo ertekeket.
A grafikon egyenlore csak szerintem a Keri Laci fejeben letezik. :)
bye
HyGy
Hello HyGy
A jeladóról jut eszembe, olvastam a cikket az elektronikus előgyújtás szabályzóról(ha jól láttam a te és Kéri Laci műve.), lehet hogy hülye a kérdés de az merült fel bennem, hogy mi előnye van ennek a szerkezetnek a hagyományos (röpsúlyos, vákumos, stb) álítással szemben?
Azért kérdezem, mert röpsúlyos előgyújtás szabályzáson már én is gondolkodtam, ott ugye a rugó(k) feszítésével lehet állítani, hogy adott fordulaton hány fokot szabályozzon. Azt olvastam, hogy az adott fordulatszámhoz hozzárendeltetek késleltetési értékeket.
A röpsúlyos cucc (hardver)beépíthető, de arra lennék kiváncsi, hogy ha ezeket az értékeket grafikonra viszed milyen függvényt kapsz? (lineáris, parabola, stb)
A röpsúlynak ugye van egy szabályzási grafikonja (parabola), de nem vagyok benne biztos, hogy az előgyújtást is így kell szabályozni.
Na jó bonyolult voltam.
A lényeg, jó lenne, ha el tudnád küldeni az adatokat, hogy adott fordulaton mennyi a késleltetés, ezt én összevetném a röpsúlyos szabályzás adataival, és ha a grafikonok kb.fedik egymást már dobom is rá a röpsúlyokat.
Köszi Attila
UI.:Azért gyanus nekem ez a röpsúly, mert van nekem egy Alekom ahol az előgyújtást röpsúly+vákum állitgatja, ezt nem tudom megoldani a TZ-n, azt meg nem tudom, hogy magában a röpsúj úgy szabályoz ahogy kell.
Hali!
Na az a hirem van, hogy tegnap elkeszultem a nyaktervel, a jawa 350 hall kapcsolos jelado nyaktervevel, amit CPI-hez lehet illeszteni pl. :) De szerintem az oldalon levo aramkorhoz is.
Amint kiprobaltam felteszek egy cikket.
bye
HyGy
Atilla. Megpróbáltunk minden eshetőséget, de semmi eredménye..Úgy döntöttünk, hogy most szétszedjük a hengerfejet "Motorrészt" Aztán ha úgysem lesz jó, akkor lecserélem a blokkot, állítólag a simson S50 jó bele. Mit tudok még a simsonon kívűl beépíteni? Üdv:.Gábor
Attila. Ma kipróbáltuk egy trabiban levő 6 V-os kondival, de semmi.. Megpróbáljuk az általad elmondottakat, de a gyújtótekercset már próbálgattuk, meg ezeket az állítgatásokat, de azétr még 1X megnézzük..Nagyon köszönöm.. :) gábor
Hello
Hogy őszinte legyek 1987-ben eladtam a verhovinámat (az volt első motorom) , azóta nem szereltem ilyesmit, így nem tudok mondani adatokat, de az biztos hogy ez nem egy spec. alkatrész így az öszes gyújtótekercses gép kondenzátora jó bele (romet, régi simson, pannónia, stb.) sőt bármilyen 6V-os kondi, a teljesítménye rá van írva az oldalára (microFarad-ban) annál ne legyen kissebb, ennyi.
Én még megnézném milyen messze van a gyújtótekercs a lendkeréktől, lehet egy kicsit játszani vele, minnél közelebb tudod tenni annál jobb. (de ne érjenek össze!)
A megszakítóhézagot pedig állítsd naaagyon kicsire (épphogy nyisson), majd állítsd be a gyújtást.
Így több ideje van a gyújtótekercsnek feltöltődni (mivel hamarabb zár a megszakító).
Ha ettől sem nőtt a szikra nagyra, vagy ökröt lehet sütni rajta, de nem indul a szekér, akkor ott más baj van.
Üdv Attila
Nyunyuka :) Nem pesti vagyok, szikra tényleg van, csak nem tudjuk, hogy kompr.alatt is van e..Ha trafó elment akkor vége, mert olyan kommutátor tuti, hogy nincs már sehol..most meg próbálok kondit venni v.hol. Kérdés: A Romet blokkot fel lehet rakni a -miniriga vázra? Vagy v.milyen blokkot amihez még kapható alkatrész?..Gábor
Pesti vagy? Bp. VI. Zichy Jenő u. 34., Futár Motorosbolt. Ha náluk mondod a típust, segítenek. De a kondi nem spec. alkatrész. Még a trafód lehet gyenge, kivéve van szikra, de kompresszió alatt már nem OK. Kap benyát rendesen?
Attila köszi szépen, de meg tudnád határozni, hogy pontosan mien modellhez kérjek a jármű boltban kondit, ami a Mini rigához való, ha már ehhez nincs? Mert tudom, hogy nincs. Voltam ilyen boltokba, és jó hülyének néztek. :))
Van gyári kérikönyvem is hozzá, és azt írja a nagyfesz tranyóról, hogy: 21.3705 vagy B300B...Gondolom ilyen kell bele nem?
Bocs, hogy ennyit kérdezek, de ez első motorom, és így jártam de remélem meg tudjuk csinálni.Ha tudtok segíteni alkatrész ügyben, vagy bármiben, azt megköszönöm..Köszi Gábor
Hello
Ez tipikus kondenzátor probléma.
Szerintem alkatrész ehhez már nincs, de a kondi szabványos alkatrész nem spec. riga
Üdv Attila
Volna egy problémám, és abban kérnék segítséget.
Kaptam egy Mini Rigát ajándékba, 8 évig állt előtte, lepucolgattuk meg minden, és el is indult, használtuk vagy negyed órát.
Aztán lefulladt, és azóta nem tudjuk elindítani a világért sem.
3 teljes napja küszködünk vele vettem új gyertyát.
Szikra van, minden tiszta a motor belsejében.Ki lett pucolva az egész vagy 3 szor.
Szerintünk elektromos baja lehet, mert kívül ha a blokkhoz értetem a gyertyát akkor van szikra, de lehet, hogy kompresszió alatt meg nincs.Ezt nem tudjuk..Mi lehet a baja szerintetek..
Kérlek segítsetek ha tudtok.
Egyébként vannak ehhez még alkatrészek? Lehet kapni még?
Szevasztok!
Nekem simsonom van, azon is hervatag volt a szikra. Saját fejlesztésű elektronikával akkora, hogy ökröt lehet sütni rajta. Megszakítós rendszer átépítésére jó. Ha jó lesz és meglelem a rajzot, felrakjuk a site-unkra. (www.simson.hu)
Hello HyGy!
Köszi a tippeket, átkötöttem az egész, elektromos rendszerét (közben rájöttem, hogy aki ezt tervezte nem volt normális), maradt egy halom vezetékem, és minden tökéletesen működik.
Még van rajta 1-2 alkatrész amit ki akarok cserélni más típuséra, mert nem látom biztonságosnak a működését, ilyen a biztosítéktábla, a fesszabályzó, (Ezen még nem lada van :-)), a hátsó féklámpa kapcsoló, stb.
De ez nem sürgős, most minden jól működik, és általában hosszú távra a yamahával szoktam menni, az MZ-t max 40-50 Km-es körzetbe használom, szerinten erre is tervezték. Jobb vele helyben futkosni mint a yamahával. (Bár egyszer voltam MZ-vel 1280 Km-es túrán, de akkor még nem volt más.)
Szóval most minden jó, ami nem azt jelenti, hogy nem kell a gyújtás, majd túra elött írok.
Üdv Attila
Hello
Úgy látszik már vak is vagyok. (nem csak hülye.) :-)
Köszi, majd írok mailt, ha kell a kütyü.
Hétvégén megpróbálom a teljes elektromos bekötését átnézni (nem csak a gyújtás részét), hátha valahol elbújt Zeus, én meg elő bírom csalogatni.
De mint írtam, ha jó lesz szerintem akkor sem árt rá valami korszerűbb gyújtás.
Üdv Attila
Hali!
Lejjebb irtam mennyibe kerul. :) 2000.- HUF
bye
HyGy
Hello
Nem nyúltam a mocihoz, hipp-hopp ilyen lett, a pucolásokon már túlvagyok, nem hogy első körben, de futottam már vagy 5 kört :-)
A szimeringek jók, a dugo elmegy (már a hengert is lehúztam, meg a tengelykapcsolót. 1 szimering nem az igazi, a láncfogaskeréknél, de az elvileg nem befolyásolja a motor működését (nem nagyon ereszt, legalább keni a láncot :-))
Magát a biztosítéktáblát nem néztem, de most megteszem.
A túra elött ítok neked, de mennyibe is kerül a kütyü?
Üdv
Attila
Hello!
Felujitottad a motort? Vagy mi? A nehezen indul az lehet hogy szimering cserere vagyik, lehet hogy halaba kopott a dugo. Akar a gyujtas rendszer is lehet rosz. Probald meg azt csinalni, hogy az osszes sarut megpucolod csiszolovaszonnal, a biztositektablat is megpucolod (olyan is volt hogy csak a csere segitett de ha tevedek akkor az mz-s kollegak mondjak mar. :)
Szal legelso korben pucold meg ezeket.
Elvileg el birom hozni a szocimocis talalkozora de eleg nagy az esely hogy elfelejtem. :) Elotte par nappal lecci szolj ram.
bye
HyGy
Hello
Tényleg most pontosan mennyibe is kerül egy ilyen szerkezet?
Az is jó lenne ha el tudnád hozni a túrára, én meg ott kifizetem.
Már ha anyagilag nem gond neked előre megvenni.
Jó lenne akkor új életet lehelnék kómában hempergő ETZ250-embe.
Ugyanis annyit szereltem, és mégis annyira gagyi a szikra, már letettem róla, hogy valaha felépül. :-(
Pedig gyerekkora óta ismerem.
Egy barátom vette újonnan 1981-ben.(Még a dobfékes fajta) Akkor még nagy szám motor volt. Szarrá irigyeltük a srácot. Szóval mindent tudok róla.(csak azt nem hova lett a szikra)
Véget vetve az emlékezésnek, ha neked nem nagy gond nagyon megköszönném, ha tudnál egyet hozni a túrára. Addig ráér van még másik motor is, és ha addig is megoldom a problémát, egy modernebb gyújtás nem árt bele.
Köszi
PS.Egyébként ha valakinek van ötlete mi a baja írjon mert bele vagyok esve a kétségbe.
A tünet: Nekezen indul, aztán összeszedi magát, halad rendesen, egyszer csak megáll mint eső a börzsönyben, rugdosom, káromkodok, elindul,(vagy hazatolom)
A lényeg, ha megnézem alig van szikra, és már a teljes gyújtását kicseréltem.
Benzint kap rendesen, ha éppen megy szépen egyenletesen dolgozik, csak nehezen kezdi, és hamar megunja. :-(
Szóval ha valaki járt így az ne fogja vissza magát, minden ötlet segíthet.
Üdv
Attila
Hello!
Elvileg mi birunk kuldeni pecsrol. PeetAir jobban ra fog erni. :) Szal majd megprobalok kuldetni vele.
bye
HyGy
Hello
Érdekelne ez a CPI 1280 !
Van egy ETZ250 em 1981-es kissé koros, már cseréltem megszakítót,kondit,trafót,gyertyát, gyújtókábelt, egyszóval mindent, de a szikra nagyon gagyi, van hogy nem is indul a gép. (pedig áram van rendesen)
Nem tudom mi baja lehet, de ez a CPI 1280 jól hangzik, de nem találok sehol.
Nem tudja valaki Esztergom környékén hol lehet ilyet kapni?
Abban is benne lennék, ha valaki tudna postán küldeni 1et, én meg persze fizetem az összes költséget.
Üdv
Hali
Nagyon megköszönném ha tudnál küldeni, majd írok emilt!
üdv:moci
Hello!
Elvileg kuldhetunk ha felvesszuk a kapcsolatot es acc egy cimet. :)
bye
HyGy
A "Motoros túra" fórumon most egy rövid összefoglalót olvashatsz a leendő motoros túránkról.
Hali! Bár most írok először, már régóta rendszeres látogatója vagyok az oldalnak (lelkes ETZ-250 tulajként). Szal a lényeg: érdekelne engem ez a CPI 1280 -as gyuji de a mi környékünkön nem tudtam beszerezni, ezért szeretném megkérdezni, h nem e tudna nekem vki esetleg postai utánvéttel küldeni egyet. Előre is köszi! Üdv minden szoci és nem szoci MOTOROSNAK! moci
Hja ezt mar en is inditvanyoztam neki tobbszor, de azt mondja vizsga idoszak van es utana. :)
bye
HyGy
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|