:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Udv hygy!
Hogy all a cikk? Felkerul az oldalra hamarosan, vagy problemak vannak a cuccossal?
uff,
ocs.
Na osszefoglalom. :)
Tobb szalon futottak a dolgok.
Amit en leginkabb preferaltam az a CPI-t feltesszuk a motorra, es csinalunk hozza hall-os jeladot. Nos ez a hall-os jelado mar 2 motoron fent van. Holnap ha jobban leszek felrakom az enyemre is, ha ott is jo akkor ledokumentalom es kirakom ide.
Elvileg az oldalon kozolt elektronikus gyujtashoz is jo lesz ez a jelado bar meg nem probaltam.
bye
HyGy
nah emberek!
vki foglalja össze, hogy most hogy is áll a gyujtás ?
mer már elég régota olvasom a forumot, de asszem még mindig nem sikerult megcsinálni..
Ez igaz!:) nekem is ezvolt... fém gyertyapipa szintén! és semmi gondom nincs, csak nekem Trophy-m van:)
jól indul meg minden csak a fogyasztást akartam lejebbvinni meg van vmi durrogás mikor folyamatos gázzal megyek egy bizonyos (kb. 3000res) fordulaton. És azt nem tudom miaz..
Bocs ha valaki ismeri, jó gondolat ébresztő.
http://trabisoft.giganet.hu
Kálmán
Nekem az a véleményem, hogy az jelentene nagy dolgot, ha a megszakítót hagynánk el, és helyette HALL jeladót raknánk: nincs elállítódás, nincs beégés, nincs karbantartás.
A szikra meg elég nagy, a szoci gépek nem érzékenyek a gyújtásra. Nekem egy TS125 van, egy nagy fém gyertyapipával. Mindenki azt mondta, hogy ha egy kis nedvességet kap, akkor nem fog beindulni. Ezzel szemben túra alatt harmatos reggelen pöcre indult, és mikor elkapott a vihar és 15 centis vízben szakadó esöben jöttem váctól pestig, semmi gond nem volt...
Csövi!
Van egy ismerősöm aki jártas az elektronikában és azt mondta hogy nem ért sokmindent az elektronika! A CPI az király de a többi 6V-os ami itt megy az trutyi. csak arra jó hogy a megszakitóról levegye a nagy feszkót!:(
Nem lesz tőle nagyobb szikra, szikraképzés se nagyon javul...
De lehet éppíteni CPI-hez hasonlót de az meg drága kb 15-20 ropi...
sztem nem éri meg!
Ahoj!
Akkor lássuk a tranzisztorokat:
KF 517 :
PNP Si bipoláris tranya, planár technológiával.
Ucbo=40V
Ucbe=30V,
Icmax=0,6 A,
Ptot=0,8 W,
Icbo 0,5 mikroA, Ucb 30 V,
h21e=2 ez
szerintem elirás lehet, ez nem igazán jellemzö érték egy ilyen tranzisztorra.
KU 605 :
NPN Si kapcsoló tranzisztor,
Ucbo=200 V,
Uebo=80 V,
Ic=10 A,
Ptot=50 W
Icbo 1 mA,
Ucb=50 V
h21E>10
Ezeket a tranzisztorokat szinte mindegy milyen tranyával helyettesítheted, a mai eszközök lényegesen túlszárnyalják ezeknek a paramétereit.
Üdv,
Pali
Ahoj!
Annyit már sikerült kideríteni, (míly meglepö), csehszlovák taranzisztorok. Csehszlovák katalógusom meg nincsen (csak szovjet). Úgyhogy keresek róla infókat, és a paraméterek alapján lesz majd helyettesítö tranya.
Üdv,
Pali
Hm...
Vagyis senki nem válalkozik rá hogy összeszerelje?:((
Akkor maradhatok a régi gyújtásnál..
Azt tudom hogy kopik. csak nem ég be nem kell csiszolgatni stb. vagy az csak a CPI-nél van?
Az van hogy a megszakito allitast ezzel nem uszod meg mert kopig az a muanyag aminel fogva emelgeti, ezert egyre kozelebb kerul egymashoz a mekszakito ket kalapacsa.
Teljen kikuszobolni pl hall-os vagy pedig valami led-es vagy ilyesmi gyujtas jeladoval tudod.
Csövi!
Jó lenne az is csak jobb legyen mint a mostani!:) mert unom mindig állítgatni a megszakítót!
Gondolom ezzel is csökken a fogyasztás és jobb lesz az alapjárat stb.
vagy nem?
Mielőtt bárki is lehülyézne nem vagyok jártas az elektronikában!!
Ahoj!
Tökéletesen megfelelnek ezek a számok, innetöl a bekötés is ismert (bár az tokozás függvénye...). A helyettesítöket legkorább csak holnap este tudom megírni, mert a megfeleltetökatalogus otthon van fehérváron.
Üdv,
Pali
Hello Pali,
Tudom, nem tőlem kérdezted, de úgy gondoltam válaszolok, mivel miattam van az egész. :)
A tranzisztorok:
KF 517
KU 605
Ha érdekel a bekötés ahol vannak, kattints a linkre a 2004-02-25 12:31:01 hozzászólásomban.
Üdv!
Ahoj!
Ha írsz egy pontos tranzisztor típusszámot, akkor elhalmozlak helyettesítő típusszámokkal. Valamelyik csak kapható.
Üdv,
Pali
Hello HyGy,
Miért, milyenek ezek a KF tranzisztorok? Ha lehet, valami olyan magyarázatot kérnék, ami egy laikus (pl. én) számára is érthető. :)
Egyébként a fickó cseh, tehát lehet hogy Szlovákiában is lesz ilyen.
Üdv!
Elvileg ezek is jok, de ezeket a KF tranzisztorokat szerintem nem kapod meg magyarorszagon valami helyettesito tipust kell keresni.
De miert kellene nekem jova hagynom? :) Epitsetek meg, probaljatok ki es ha jo akkor kuldjetek el nekem es fel lehet rakni ide.
HyGy
Hello janek,
Ha HyGy jóváhagyja az előbbi hozzászólásomból az egyszerűbb gyújtást, az megvan 6V-os változatban is.
Üdv!
Hello HyGy,
A neten találtam még két elektronikus gyújtást.
Az egyik egyszerűbbnek tűnik mint a tiéd, a másik hasonló. Persze lehet, hogy teljesen más, én ugyanis nem értek az elektronikához.
Főleg arra lennék kíváncsi, hogy szerineted az az egyszerűbb jó-e. Persze érdekel a véleményed a másikkal kapcsolatban is.
Kösz szépen!
Üdv!
Hm.. De a CPI-nek nincs 6V-os változata ugyhogy marad ez:) vki megcsinálná nekem??
A simson.hu-n van egy gyújtásvázlat... sztetek melyik a jobb?
Igen jobb lesz mint a sima, de nem annyira jo mint a CPI. :) De alulrol kozeliti.
HyGy
Aha értem.. de akkor is jobb mint a mostani:) nem?
ugyanúgy stabilabb lesz a szikra kevesebb fogyasztás stb. vagy tévedek?
Ez nem a CPI 6V-os valtozata! Ez egy masik elektronikus gyujtas. Itt marad az eredeti trafo csak bekerul egy doboz ele.
HyGy
Csövi!!
Engem érdekelne a 6V-os változata a CPI-nek. csak az a gond hogy nem értek ilyen kütyükhöz... ha megcsinálnád örülnék neki:)
Sziasztok!
A trafót megfőzni a CPI-nél sem lehet, a leirásában benne van, hogy áram csak a gyújtás pillanatában folyik a tekercsen, sima, zárt megszakító állásban az összes tranzisztor lezárt állapotú. Emiatt a zárásszögre sem kényes...
Ha valaki kisérletezö kedvü és nem akar 500-1000Ft-ot költeni a stabilizátorra, az megpróbálhatja a következöt: A stabilizátor helyett 2db diodat kot sorba es azt teszi be. Szinte tetszoleges tipus jo, pl 1N4001 ... 1N4007, 1N4148, stb
Ez a módszer csak 6V esetén jó. 12V-ra próbálkozni lehet 1db 6,8V-os Zener diódával, záróirányban.
Én ilyen több áramkörben használtam, még nem volt gond vele, de ha nagyon érzékeny a Hall akkor tönkre mehet!
Ezt mindenki csak saját felelösségre próbálja ki!!!!
Hali!
Sikerült megcsinálni 6v-osra a gyújtást! mégpedig a következő módszerrel!
Tehát először is kicseréljük a 7805-ös ic-t egy másfajta stab ic-re pl:L 4949E-re amit a RET-elektronikai szaküzletben lehet kapni (500-ft) de van másmilyen is (pl: LT 1121 cn8-5 is kb 1000Ft) csak úgy kell kérni, hogy 6V-ból csinál 5V-ot. (elég a legegyszerűbb, mivel nem nagy áramfelvételű)
Aztán még meg kell változtatni néhány ellenállás értékét a kapcsolási rajzon:
R1= 15ohm 7W
R6= 3,3kohm 0,25W
R3= 100ohm 2W
R4= 10ohm 0,5W
Így kb: 3A lesz az áramfelvétel, de a moci kibírja! (18Watt)
Aki ezeket a változtatásokat végrehajtja működni fog 6V-on is.
Jó Munkát! /szerintem tedd be a cikkedbe HyGy!!!/
Na Csá!
A hiba oka es elharitasa nem fog bele kerulni. :) Mert mar eleve ugy kerul ki a cikk hogy a jo nyak/aramkor kerul ki.
bye
HyGy
sorszám: 234 (5600)
( előzmény: achenobarbus, 2004-02-16 15:26:18)
udv hygy!
orommel hallom, mert mar nagyon varjuk a tavaszt es a cikket. :-)
azert remelem a hiba oka es elharitasa is belekerul a cikkbe, tanulsagkeppen...
uff,
ocs.
Sziasztok!
Ugy nez ki sikerult megtalalni, hogy miert akadozott az egyik henger az HALL-os jelado aramkorrel. A David tegnap megtett kb 100km-t a jawaval es stabil volt vegig a rendszer. Ha igy haladunk nemsokara kikerulhet az oldalra ez is. :)
bye
HyGy
Sziasztok!
Mindazoknak akik elektronikus gyujtást akarnak és 12V-os mocival rendelkeznek azoknak ajánlom a szabványos BOSCH gyujtáselektronikákat. Ez alatt nem csak a BOSCH elektronikákat értem, hanem a szabványtársait is , lehet AEG TELEFUNKEN vagy egyéb. Az a lényeg, hogy ezek jól kitesztelt gyári kapcsolások, jó minőségben. Bírják a 10000 fölötti fordulatot is és rendelkeznek zárásszog határolással is ez azért fontos, mert nem lehet velük megfőzni a trafót, ha rajta hagyod bármi okból a gyujtást, és az akut se szívja le. Az egésznek csak az a szépséghibája, hogy 50%-os kitöltési tényezőjű négyszög jelel kell meghajtani, ezt szereti. Én ezt parasztiasan egy JK tárolóval oldottam meg amit régi profi számítógép billentyűzetéból vett TTL szintekkel működő hall jeladó billegtet. Ez a jeladó már a hiszterézises komparátort is tartalmazza, és TTL szitet ad ki, hibája, hogy OPEN COLLECTOROS, de ez könnyen orvosolható. Az alaplap helyére egy nyomtatott áramköri lapból készített alaplapot kell rakni, melyre ezeket rá kell forrasztani. Már csk egy rotorszerú lemez kell, ami elhalad a jeladók előtt és készen is van az elektronikus gyujtás. Én ezt használom már két éve és bejött.
Hali
Hello tuby!
Orulok, hogy sikerult megepitened. Es nagy varakozassal varom a 6V-os verziot. Bar nem vagyok meggyozodve hogy 6V-osnal a tranzisztoros a legjobb talan inkabb valami fet-es kellene.
Viszont a beultetesi hibakat nem ertem amit en ossze raktam elso verziot szerintem ugyan abbol a beultetesi rajzbol csinalhattam, es nekem elsore mukodott, itt meg tudom mutatni az fiokomban ezt a verziot.
De persze tevedhetek vagy osszekeveredhetett ket verzio szoval ha tudod kuld el kerlek pontosan a javitasokat.
bye
HyGy
Helló!
Sikerült megcsinálnom (végre) az elektronikus gyújtást amit a cikkben olvastam. Odáig oké volt hogy kapcsolási rajz, de a beültetés az gáz volt:
- Rossz a beültetési rajz
- Nem méretarányos
stb... (higyjétek el van még)
De ez nem fontos, megcsináltam végre működik hála istennek még ki is próbáltam hálózati 50Hz-es fabrikált elektromágnessel (az kb 3000-es fordulatszám) és rendesen működik.
Persze azt elfelejtettétek odaírni, hogy a trafós kivezetések közül az egyiket (a gnd-t) Szabadon hagyva, a másikat pedig a trafo egyik lábára érdemes kötni. A trafo másik lábára pedig +12 voltot.
Üzenem mindenkinek aki nem így csinálta és nem működött az próbálja ki így is. Még szerencse hogy most tanultunk a bipoláris tranzisztorról és rájöttem, hogy ez a kapcsolás nem a feszültséget adja és szakítja meg, hanem csak szakadás-rövidzárat generál.
Mégvalami, most hogy kész van szeretném elkészíteni 6V-osra hisz ez volt a cél csak nem hittem hogy működik.
Namost, akkor kellenének hozzá az új ellenállásértékek!
--Ezért kérek valakit, aki ezt elkészítette és működött írja meg legyenszíves!
--> Azoknak üzenem akik azt mondják hogy minden ell. felére kell csökkenteni, hogy az butaság, mivel egy bipoláris tranzisztor munkapontja nem lineáris!
Üdv, további jó munkálkodást!
Tuby
Tudom hogy ez egy kicsit offtopic, de nem tud valaki 6V-os index jeladó kapcsolási rajzot? Megköszönném.
Sziasztok, szia HyGy!
Nézegettem a Hallos gyújtásod. Nem lehetne azt csinálni esetleg, hogy a lada gyári hall egységét szerelni rá az alaplapra? Az eleve 12V-ot kér és csak egy forgó tárcsa kell neki, nem kell vacakolni a mágnes berögzítésével.
http://www.zsiguli.hu/muszaki/musz_hall.html
Vagy bezavarná a generátor gerjesztés?
Nem kell hozza mas csak egy jelados simson alaplap hozzavalo lenkerek gyujtotekercs tirisztoregyseg gyujtotrafo es agyujtast helyesen beallitani.Motorosboltokban minden kaphato kb.30 rugo.
Simson Schwalbe-ra lehet elektronikus gyújtást rakni? Mert a többi Simsonhoz képest nincs benne gyújtótrafó! És ehhez a Hall kapcsolós megoldáshoz meg szükséges! Akkor most mi legyen? Ha veszek egy trafót azt hova kössem? Üdv:Bee :))))
Hello
A trabin röpsúlyos előgyujtás van,legalábbis a régi megszakítóson biztos,de szerintem az elektronikuson is. a röpsúlyok a megszakítóbütyköt fordítják előre,az újabbon meg a jeladót az alaplaphoz képestCsak az kérdés hogy ez az egész elférne e a generátor meg a dekni közt. megpróbálok utána nézni
csáo
Semi.
Ha nagyon szepen megkersz kuldhetek. Kuld emailt.
HyGy
Hello!
Naszal, a trabis lehet, hogy jo de most jutott eszembe ha van rajta elogyujtas szabalyzas akkor az hogy muxik? Masreszt meg a gorbeje az ami a jawanak kellene?
bye
HyGy
Sziasztok!
Na végigolvastam mindent...
CPI-t honnan tudok beszerezni ha nem vagyok pécsi? :-)
Nincs pofám Hygy-től kérni mert már mindenki tőle rendelte... de ha esetleg mégis küldene nekem... :-O
ciao
Gábor
Hat a trabist en nem ismerem. En felraktam ket darab CPI-t meg a hall jeladot es nekem azzal van. De ha meg par hetet varsz akkor kint lesz az oldalon az is.
bye
HyGy
Akkor mit javasolsz jawa TS-hez , hallos jeladó ,PIC gyujtással,az is jó lenne csak megbízható legyen .Már elegem van az állandó gyujtásgodokból Azért lenne jó a trabis mert azon van előgyujtás is,ha jól tudom.
Hali!
Szoval, szerintem tuti at lehet alakitani valahogy persze meg kell nezni, de en anno mikor neztem nagyon draganak talaltam. :)
bye
HyGy
Hello!
Lajos: Szoval, nalam ugy van, hogy a teljes alaplemez nyak, a jelado reszrol amiben a magnes van csinalok majd fenykepet. Szoval az a jo ebben a nyakosban, hogy aramkortervezovel letettem egymassal szembe a ket hallt, es az 180 fokra van tutira. Igy nem kell kulon allitani a ket hengert hanem egyszerre.
Ha CPI trafo van fent, akkor nem gaz, hogy menyi ideig van/nincs ott a magnes, mert a CPI trafo maskepp oldja meg a dolgot....
De mondom az enyemen mar mukodik tobb mint 2000km-t megtettem vele.
Sziasztok!
Nem tudom kinek kellene ezzel kapcsolatban írni, de nekem egy 250-es ETZ-m van az eredeti gyújtással és teljesen rábíznám egy szakemberre a gyújtás átalakítását. Ha van olyan aki itt Bp-en megcsinálja akkor az sem gond. Ha nekem kell csinálni és postán elküldi a cuccot meg az instrukciókat, akkor sem esek kétségbe! :-)
Szóval azért bíznám minél jobban valami hozzáértőre magam mert azt a pár forintot nem sajnálom a jószágtól és magamtól, hogy több kilóméteren keresztül toljam megint... :-) Már nagyon utálom tolni! :-)
semi@freeweb.hu
+36202368560
ciao,
Gábor
Helló srácok az érdekelne , hogy a Jawa TS-hez nem alakítható -e át a 89 után gyártott trabantok elektronikus gyujtása. CSak azért gondolom mert mind a kettő kéthengeres 2T,és a trabi is induktív jeladós(89.utáni,vagy átalakított)ha jól tudom ,előgyujtás szabályzása is van(nem biztos) Ha gondolkodtatok már ezen ,vagy próbáltátok is írjátok meg .
Kedves HyGy!
A szórt mágnestért nem csökkentené egy eredeti gyujtás alaplap? Az vasból van és elvezetné a szórt fluxust. Arra lehetne rögzíteni a hal érzékelőt tartó panelt.
A beállítás pedig ugyanúgy történne mint ha megszakítós volna. A nagy alaplapon a jobb a kis alaplapon a bal henger érzékelője lenne. Én így fogom megépíteni.
Egy kérdésem van. A végtanzisztort hűtőbordára vagy hűtőlapra kell-e szerelni?
Az én gyujtásom panelja is kész, be van ültetve, az 5 V-os tápfesz.rész nem építettem meg - de be van tervezve a NÁK-ra - mert pc táp hűtőventillátorból kibányászott hal elemmel fog menni a 6V-os JAWA. A mágneses jeladója más lesz mint a tied. Ez a kapcsolás, biztosan Te is mérted, úgy működik, hogy amikor a mágnes az érzékelő előtt elhalad megszakítja a gy.tr áramát. Ha megnézel egy megszak. bütyköt kb 120 fokon van leköszörűlve azaz zár a megszak. és áram folyik a tekercsen. Kb 240 fokon a bütykön fut a megszak. nem folyik áram. Az én mágneses jeladóm 180 fokig szolgáltat mágnesteret az érzékelőnek tehát zár a végtranzisztor nem folyik áram. Ez még midég több mint a 120 fok.Kevésbé terhelem a dinamót, és kevésbé fűtöm a gyujtótr-t. Ez a terv aztán viselve válik el.
Üdvözlettel: Laci
Köszi a választ.
Esetleg CPI-d volna eladó?
Utánvéttel érdekelne. Ugye az felmegy a megszakítósra simán, mi?
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|