:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Sziasztok!
Most már tényleg tiszta ideg vagyok! :-)
A CPI-t csak annyi bekötni hogy leszedem a gyújtókábelt és átdugom, meg átkötöm az 1-es és 15-ös vezetéket majd adok még egy testet neki a mittudoményhányasra ugye?!
A motor működik tőle, de erőtlen! Mitől lehet ez? :-O
A kondi meg a többi cucc ugyanúgy maradhat benne?
Valaki van aki bekötötte már magának a CPI-t és csak jó tapasztalatai vannak vele? :-)
ciao
Gábor
Semi
http://trabisoft.giganet.hu/index2.htm
Ezt az oldalt láttátok már? Érdekes. A srác ír valami víz-befecskendezésről... Mi a halál ez? Hallott erről már valaki?
Nem kell kábelezni semmit. Önindítót sem kell cserélni, sőt ablaktörlőmotort sem.
Kálmán
Szerintem tuti meg lehet oldani.
Köszi az infót Hygy!De én egy 250es Suzukira akarom felrakni,aminek meghalt az elektronikája,De a Hall-os része jó.
Bontóban 15e.pénz az elektronika.Csak illeszteni akarom a Hall-t a CPI hez.
Hygy,mi a véleményed a dologról?
Üdv.Furfarag
Hmmm
Értem ám amit mondtok! :-)
Tehát a fejlesztésekhez kellene néhány dolog még. Meglátom mit tehetek...
ciao
Gábor
A mechanikai resze mar meg van. Az jol muxik.
Semi: En mar tobbszor mutattam fenykepeket kapcsolasi rajzot es nyakrajzot.
Szerintem ez eleg haladasnak szamit jelenleg 3 motoron van fent 3 fele fejlesztesi verzio. A kovetkezo az enyemre fog felkerulni nemsokara de kozbe a muszakim is lejart azt is meg kell csinalni mert igy nem tudom orszaguton probalni.
Egyebkent mar kb 1.5 eve kezdodott ennek a fejlesztese vagy 1 eve?
Semi: A rendes neved mi amire kerted?
Furfarag: A cpi siman muxik megszakitoval is.... Ha hallt raksz ra akkor viszont tobbet nem igen kell gyujtast allitani.
Az elogyujtas dologhoz hozza szolva, en ezt a nyakot ugy terveztem, hogy nagyobb elogyujtast is be lehet allitani mint a gyari, utana mar csak egy mikrokontrollerrel kell kesletetlni ami lehet akar AVR is, vagy PIC is.
bye
HyGy
Én is sokat gondolkodtam ezen az előgyujtás-szabályzás dolgon. Pontosabban a mechanikai részén, az elektronikához ui. annyira nem értek. Én valami házi készítésű Prony-fékre gondoltam, a hátsó kerék helyére betett tárcsával.
Épp az a jó, hogy a régiek 6V-osak, így talán jó lenne TS-re is. Már ha meg lehet csinálni.
Nem okoskodás, pusztán személyes meglátás:
Adott egy motor, pl. ETZ250. Ehhez adott egy rendkívül jó paraméterekkel rendelkező elektronikus gyújtás, pl. a CPI. (Mivel megvan a pontos dokumentációja, így állíthatom, hogy tényleg jó). Ehhez kell egy jó jeladó, amin HyGy dolgozik éppen. Ez nem csak elektronika, hanem mechanika is, hiszen azt a jeladót üzembiztosan fel is kell szerelni. Ezután, ha minden műxik faszán, el kell gyalogolni egy műhelybe és a fékpadra rátolni a gépet. Alapjáratról indulva 500 fordulatonként a max fordulatig ki kell kísérletezni, hogy adott fordulaton mekkora előgyújtásnál teljesít legjobban a gép (sajnos a terhelést nem tudjuk ilyen karbiról visszacsatolni és mérni, így figyelembe venni sem. Reed szelep nélkül pláne). Ekkor a kapott görbe alapján fel lehet programozni egy mikrokontrollert (én nem szeretem a PIC-eket, én ATMEL AVR-el oldanám meg, de ez most részletkérdés). Azt hiszem, már látod Semi, miért nem foglalkozom behatóbban a témával. A görbe hiányában nem lehet csinálni semmit, pusztán a jeladót tökéletesíteni. (Ha viszont az elektronikus gyújtás jó, akkor évad elején a megszakítót be kell lőni, és egész szezonban hozzá sem kell nyúlni, igazából még a jeladóra sincs szükség)! Ja, és a fékpados mérést minden típusú motornál el kellene végezni, mert minden mocihoz más görbe tartozik. És akkor még az egyes mocik sajátosságait típuson belül nem vettük figyelembe (pl. karbi hangolás, motor kopás). Ebből adódóan, amit mondjuk te csinálsz, az lehet, hogy az én ugyanolyan típusú motoromra nem jó! (Persze ez azért nem teljesen igaz, mert mindig a gyújtáshoz célszerű a karbit hangolni). És persze minden azonos típusú mocira egységesen ki kell építeni a jeladó mechanikai rögzítését, hogy a felső holtponttól mindegyiknél ugyanott legyen a HALL jeladó, különben mit sem ér a program! Ez szintén műhelymunkát kíván, ha mindenkinek meg akarjuk oldani!
Mivel nincs lehetőségem fékpados mérésre, eleve kilőve a dolog, de ha valaki ezt megcsinálja, és egységes megállapodás is születik a HALL jeladó pozíciójáról, állok elébe és programozzuk azt a mikrokontrollert!
üdv:
tibi
ui: ezen a fórumon már elhangzott egy Bosh gyújtás mocira vitele, tehát az anyag már létezik, valószínűleg vannak már más működő megoldások is, legfeljebb nem publikusak
Ahoj!
A nyolcvanas években valamikor átálltak a 12 V-ra. Egyébként a 6V-oskat sem nehéz átszerelni 12V-ra. Akku, önindító, generátor, izzók, fesszabályzó -> csere azt jóvan. (Esetleg néhol kell egy kicsit kábelezni....).
Üdv,
Pali
Nem tűnik túl bonyolultnak, most épp azt számolgatom hogy elmenjek-e venni egyet vagy sem! :-)
A baj az hogy most vettem CPI-t és a trabi elektronikus gyújtásához nem lehet hozzákötve a CPI mert szétcseszi! Viszont ha meg a polcon áll, akkor kidobtam 3E Ft-ot feleslegesen! :-(
Mellesleg a trabi komplett elektronikus gyújtása 5 rugó alatt megáll... Hall-al együtt értve persze.
Az áttervezés meg nem lenne nagy gond szerintem, mivel elég egyszerű a kapcsolás! :-)
ciao
Gábor
A katalóguslap nem működött ahol találtam az eszközt! :-(( Sajnos... De valahol biztosan lehet valamit találni róla! Majd én is keresem egyik este! :-)
ciao
Gábor
Ahoj!
Nézegedtem már ezt az oldalt, szerintem semmi akadálya, hogy müködjön motorokban is. Viszont ha etz-be akarod berakni, akkor csak a felére van szükséged, mivel csak egy hengered van (ránézésre jawa-n egy az egybe müködhet, de azért végig kellene mazsolázni) picit át kell tervezned.
Üdv,
Pali
Ahoj!
Érdekelne. Ha tudsz, akkor legyszíves küldj egy katalóguslapot róla.
Üdv,
Pali
Mi történne ha egy az egyben a trabant elektronikus gyújtását tenném rá az ETZ-re?
http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/ese2h/ese-2h.htm
Egyből egy kérdés amit ki lehet beszélni:
Motorola Ignition Chip MC3334P
Na erről ki mit tud??? Ezzel nem lehet elképzelni a gyújtást?
Ha megkérhetlek csak a saját hozzászólásaidat minősítsd, mellesleg sajátodra vonatkozóan mélységesen egyetértek veled. :-)
Az meg hogy milyen kifogással nem fejleszted magad is az eszközt, csupán csak részletkérdés, és nem érdekel. A lényeg az hogy jönnek tőled a "jótanácsok" ámde mégsincs előrelépés! És ez számít nem más!
Akkor tudsz segíteni ha te is odateszed magad, és rendesen részt veszel benne. Például én híradástechnikus vagyok és azért kértem HyGy-t hogy nyomjon le a cuccról infót, mert összerakom és elkezdem javítani, kipróbálni. Ám ameddig ez nem történik meg, semmit sem tudok lépni.
Hidd el, hogy nekem is lehetne még ezer dolgom az MZ fejlesztésén kívül, de "Az embernek mindig arra van ideje, amire akarja hogy legyen."
Félreértés ne essék, nem híradástechnikusként dolgozom, de azért még valami rémlik belőle! :-)
Én azt javaslom hogy ne itt vitázzunk, hanem szedjük már végre össze a tudásanyagot és rendesen beszéljünk át kérdéses részeket! Ha te nem is forrasztasz meg maratsz nyákot akkor is tudsz segíteni. Csak haladjon már végre ez a dolog.
Nekem egyébként sem ellened irányult a legelső hozzászólásom, hanem úgy globálisan az egyhelyben toporgásra. Kár hogy személyes támadásnak vetted. :-(
Legyen végre béke, és csináljunk már egy tökéletes gyújtást! :-))
ciao
Gábor
Semi
Nem hiszem, hogy a gyerekes szóváltásainkra kíváncsiak lennének a fórum olvasói, úgyhogy részemről lezárom a dolgot azzal, hogy én tudom mire vagyok képes, valamint azt is hogy mit miért csinálok (vagy miért nem csinálok), más meg azt gondol amit akar.
Remélem más azért nem veszi zokon, hogyha elektronikai szemszögből néha hozzászólok a dologhoz, még ha egyesek szerint okoskodás szintjén is...
tibi
Hi!
Elhiheted hogy válaszoltam volna arra, hogy hol lehet kapni a CPI-t csak ugye nekem van jobb dolgom is mint a fórum előtt ülni! Bár minden nap legalább egyszer próbálom olvasni, lehet hogy ez számodra kevésnek tűnik, de így tudom beosztani az időmet.
Az meg gyenge kifogás, hogy mások is megcsinálhatnák. Lehet hogy megcsinálhatnák, de legalább nem hangoztatják hogy megtudnák és mégsem... :-O
ciao
Gábor
Hali mindenkinek!
A ladaparts.hu oldalon lehet rendelni CPI gyújtást 3E bruttó pénzért, másnap postázzák vagy motoros szolgálattal küldik.
Semi!
Attól, hogy nem ülök a motorom gyújtása előtt és ettől neked nem lesz jobb, még nem kell rám haragudni. (De én legalább válaszoltam helyetted (önzetlenül) a nemcsak általam feltett, hozzád intézett kérdésre).
Egyébként nemcsak cukrászok és kőművesek, hanem elektromos szakemberek is járnak motorral, nem én vagyok az egyetlen, aki meg tudná csinálni de nem csinálja. Amit írtam az nem okoskodás volt, hanem gyakorlati tapasztalat a 78xx sorozatról, vagy megszívleli aki akarja, vagy nem, egyesek meg vehetik okoskodásnak, nem haragszom meg érte...
üdv:
tibi
Hali Semi!
Hogy van ez az illesztéses dolog?
Hall+CPI=kész gyujtás,jól értem?
Hello Semi,
Honnan rendelted a CPI-t?
Nekem már lesz HyGy-től, de ettől függetlenül (nem csak engem) nagyon érdekelne.
Kösz szépen.
Üdv!
tibi!
Ha nem érek rá, vagy nem akarok rászánni egy órát az életemből, akkor legalább nem ígérgetek és nem osztom az észt!
És ha az előző hozzászólásod egyetlen percét az elektronikára fordítottad volna, talán már előrébb lennénk!
Én is dolgozom és még sokan mások, és az én szabadidőm is drága, de szánok belőle másokra is, akiknek esetleg tudok segíteni azzal, hogy később eszem egy órával az ebédet egy szombati napon. Ezt hívják önzetlenségnek... Ha nem is közvetlenül, de közvetve biztosan meghálálódik ha mással nem is, de legalább egy köszönettel. Ha valaki nem tesz semmit, pedig lehetősége lenne rá, az ne is várja el a többiektől, hogy segítsenek neki bármiben is...
Tisztelettel
Biró Gábor
Semi
Semi!
Honnan rendelted????? Érdekel, mert szeretném még az idén berakni a mocimba...
Az okoskodásról annyit, hogy ha elmész helyettem dolgozni, szívesen megcsinálom neked akár az előgyújtás szabályzást is, addig azonban a szabadidőmben nem erre vagyok rákattanva.
tibi
HyGy
Hali! Köszönöm az eddigi segítséget CPI-t illetően, de rendeltem kettőt neten és ma megérkezett szépen gyári csomagolásban. Szóval én már nem tartok rá igényt köszi... :-)
De a gyújtás fejlesztése továbbra is érdekel.
Azt látom csak hogy mindenki okos a gyújtással kapcsolatban, hogy mit hogyan kellene csinálni, de egyetlen épkézláb tervet és beépítést nem láttam még publikálva. Sőt! Még csak próbaverziót sem... Szerintem kimondhatom hogy mióta érdeklődöm a téma iránt ez még semmit sem haladt előre, ami jócskán több idő mint két hónap! :-(
Lesz ebből egyáltalán valami?
ciao
Gábor
Semi
Nem :) azt veletlenul forditva kotottem be a rajzon es a nyakon meg a rajz mar nem konzisztens szoval nem tudom utana valtoztatni egyszeruen ugy hogy minden a helyen maradjon. :) igazabol meg csak egy labat kellett atforditnai a 7805-ben szal igy hagytam a kapcsrajzot.
A scopozas tervben van csak kellene ra idot talalni.
Thankjúú remélem a címem (Monor) még megvan. Bármikor jöhet, van lóvém :)
HyGy!
Bocs. hogy beleszólok a dologba, de a kapcsolásod ugye nem úgy van összerakva, mint ahogy a rajzon van?? A stab. IC bemenete és kimenete a rajzon fel van cserélve, valamint nem elég pusztán a bemenetre a 100nF kondi, a kimenetre is kell, minél közelebb a lábakhoz, gerjedés megakadályozása céljából, és persze mindenképpen kerámia kondinak kell lennie. Erre a két kondira nagyon érzékeny a 78XX család! Különösen ugye ebben a környezetben... Szvsz amúgy sem kell ide ilyen stab., ellenben szűrni kellene, ami teljesen hiányzik! Én egy szkóppal mindenképpen megnézném a helyedben mind a HALL tápját, mind a kimenetét -járó motornál.
tibi
ui: infomaker, nem vagy egyedül a CPI-t illetően...
igen meg szamithatsz ra mar felre tetettem.
Lehet csak kuldjj emailt rola.
Szia Hygy!
Nekem még nem küldted a CPI-t, már 2 hónapja..:(
Fogod még küldeni?
Üdv.Infomaker
Sziasztok!
A 269. hozzászólásban belinkelt képet én csináltam. hozzá kell tenni, hogy ott egy lada elosztófejben lévő Hall egység van alkalmazva! Ebben ha jól tudom, már van valami fesz stabilizáló rész is, mert csak egy táp kell neki mindenféle stabilizálás nélkül. Nyitott kollektoros kimenetet ad, kb. 20mA terhelhetőséggel. Nemsokára éles körülmények között is ki lesz próbálva, iróasztalon összerakva szépen működött. A lada levlistáról Zorronál már működik az autóban egy hasonló, ott BD167? van tranyóként.
Üdv!
HyGy!
Ha már a CPI-nél tartunk, nem tudnál inkább kettőt küldeni? Most épp van rá keret.
tibi
Ne felejtsd csak ido/penzhiany van. De fzeteskor igyexem beutemezni.
OK!
Akkor próbálj meg annyi anyagot összeszedni nekem amennyivel már érteni fogom hogy mit hogyan gondoltál/csináltál jó? :-)
És akkor megpróbálom megcsinálni... hátha...
tudod mi a mailem:
semi@freeweb.hu
ciao
Gábor
u.i.: A 2 CPI-t felejtsem el? :-)
Ize cikket nem akartam meg nincs teljesen kesz.
De a tobbirol csinalhatok fotot.
bye
HyGy
Szerintem akkor rakj ki minden infót, én nekiállok megcsinálni! :-)
Aztán kiderült hogy mennyire fog működni! De a beszerelésről is kellenének fotók, mert még mindig fogalmam sincs hogy mit kell fúrni faragni miket kell venni stb stb... szóval egy rövidebb cikk jól jönne hozzá!
:-)
kösziiiiiii
Gábor
Ha gondoljatok csinalhatjuk azt, hogy kirakom az eagle rajzot (elvi + nyak) csinalok par fenykepet, meg a halljelado bekotesi rajzat + nyakjat is kirakom eagle-be es akkor mindenki neki allhat kiserletezni. :)
bye
HyGy
Hello!
Jelenleg ez a kapcsrajz megy 3 motoron tesztkeppen.
http://szoci.motoros.hu/hygy/cpi/jelado/kapcsrajz.jpg
ebbol egyet at van kotve a stab ic, masikon benne van masfajta hall-ic-vel, harmadikon pedig egy zener diodas stabilizator van benne.
bye
HyGy
Hello!
Ennel nekem kicsit bonylultabb a rajz amit csinaltam bar nem sokkal. De az alap kb ez. Viszont ez feltehetoleg nem fog stabilan mukodni mert a david 2 motorjan nem muxik stabilan igy. Tegnap tettem az ovebe Z-dioda stabilizatort (8.2V-ra stabilizalja a tapot a hallnak) most megint teszt kovetkezik.
A fenti rajzhoz hasonlo rajzal az a baj, hogy idonknet a david motorja (mind a ketto) hatra fele indul el. Ha mar megy elore akkor jo :) gyorsul meg minden. Viszont a hatra 4 sebesseg nem tul jo.
Mondjuk nem ertem mert nekem nem csinalt ilyet soha (bar hasonlot igen, de akkor az enyemben meg volt 78L05) viszont a 78L05-el a david motorjan idoknet ki ki hagyott egyik henger es szerette bekopni a gyertyakat.
bye
HyGy
A CPI-hez ennyire egyszerű illeszteni egy Hall jeladót?! :-) Hát mindjárt ledobom a láncot! :-)
http://free.srv.hu/s/u/sufnikepek/albums/userpics/hall%20illeszto.jpg
ciao
Gábor
Üdv a hall nagyon OK de az alkatrészek macerásak egyébtént van rajz leírás segitek meg minden, ami király az a tirisztor ez is megvan igen bejön olcsó jó asszem enyi ha kel bármi segéd ja az etz más cucc mert zabálja az akut de szerintem át lehet építeni
Ahoj!
Esetleg ha az sem jön be (bár szerintem ide elég az a pontosság, amit a zener diada nyújt), megpróbálkozhatsz egy lm317-el épített stabáramkörrel is. (hogy elegendö áramot tudjon adni, az áteresztö tranzisztoros változatot ajánlom, kataloguslapot, segédletet igény szerint tudok küldeni).
Üdv,
Pali
Sziasztok!
Azon gondolkodtam, hogy a ladások is használnak ugye CPI-ket. Sőt! A Ladások is használnak hallos elektronikus gyújtást! Látott már vki ilyet? Rá lehet ezt applikálni könnyedén egy ETZ 250-esre vagy teljesen más?! :-O
Ja és az is fontos hogy be lehet-e ezt állítani a mocihoz! :-)
Csak azért kérdem mert akkor inkább veszek egy olyat és szívok feleannyit mintha megépíteném. :-O
ciao
Gábor
Hja igen es most azzal kiserletezek. Valamelyik nap a jovo heten rarakom a mocimra es leviszem a szkopot aztan merek.
bye
HyGy
Problemak vannak a cuccossal. Valoszinuleg a tap stabiltalansaga miatt. Most meg azon dolgozok, hogy valahogy tok ecceruen megoldjuk. Ma reggel csinaltam egy zeneres stabilizatort hatha az gyorsabb mint a 78-as sorozat. Talan ez eleg lesz neki. Egyebkent jo a cucc, csak idonkent a David mind a ket mocia hatra fele indul be. :)
De most megcsinaltam mar az enyemre is.
bye
HyGy
sorszám: 263 (7436)
( elözmény: achenobarbus, 2004-03-28 20:55:27)
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|