:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Kedves Lucaska!
Mi sem egyszerűbb. A két mozgóérintkezős fegyverzetű relé az áram kapcoló. A sárga lemez érintkezőnek egy gondolattal előbb kell zárni és később kell nyitni mint a főérintkezőnek a főérintkező kímélése miatt van igy. Beállítási értéke: az akku. üresjárati fezsültsége azaz 6,6 V. Precízen kiszerelve tápegységről nyomatva lehet beállítani, ennek hiányában motoron kell ellenőrizni. Elviekben alacsonyabb feszültségen kell bekapcsolnia mint a tartani kívánt feszültség, mert ellenkező esetben sose kötné össze a dinamót az akku.-val.Tétjünk át a két ÁLLÓ érintkező között morgó (rezgő) érintkezős relére. Ez a feszültségszabályzó relé. beállítási értéke 7,2 V. 7,2 V fölé nem szabad menni mert az akku. az intenzív gázfejlődés szakaszba kerül.Feltételezem a két állóérintkező távolsága azeredeti gyári érték egyszóval nem lett elpiszkálva. Teljesen feltöltött akku.-val kell a beállítást elvégezni. A reléket a fegyverzet (mozgó érintkező) feszítő rugó feszítésével-lazításával lehet állítani. (Feszítés=növekvő érték)Beállítás menete: V mérő csatlakoztatása az akku. kapcsaira, gép beindítása, mint ahogy említettem elvben egy kicsit magasabb feszültséget kell beállítani hogy látható legyen mikor húz meg az áramkapcsoló. Ha nem lett elállítva a próbálkozásoknál és meghúz, el kell fogadni jónak. Most jön a fesz. beállítása. Mivel lámpával kell közlekedni ezért világítással kell beállítani a fsz. szab. relét a korábban említett módon. Ellenőrző mérést a motor újra indításával kell végezni. Alacson fordulaton (alapjárat közelében) NEM fog elgendő feszültséget szolgáltatni dinamó, viszont ezen felüli ford.tartományban állandó feszültséget kell adnia. Nem kell meglepődni ha helyzetjelző világításnál vagy világítás nélkül a feszültség megemelkedik. Így működik. Ezért kell tompított világításal közlekedni, hogy ne forrjon az akku. Lassu haladásnál pedig eggyel lejjeb kell kapcsolni, vagy egy 15/15 W-os pótlámpát kell felszerelni a városi forgalomba. Ilyet tettem fel a Jawa 250 559 gépemre a duda helyére. Egy MZ duda meg éppen elfért a tank alatt. A 70 W-os dinamó forgórésszel 4-ben 50 km/h-nál 35W-os világításnál városi forgalomban lemerült az akku.
Jó munkát üdvüzlettel:Laci
apropo, szénkefék???
az meg hol van?
nah, megnéztem ezt, hát, bonyolult
vmi eccerü nincs, vagy vegyek ujat?
hali, a rugos van nekem, nah megnézem azt a szakirodalmat :D
köszi
Ahoj!
Azt elfelejtettem mondani, hogy semmit nem jelent ha aluminium fedeles. Attól még lehet akár félvezetős, akár rezgőnyelves. Viszont mind a kettő bemérhető a doksiban levő mérési összeállítással, csak az egyiknél egy poti tekergetésével, a másiknál egy rugó előfeszitést állító csavarral tolod el a kapcsolási pontot. (és valószínüleg különböző lesz a hiszteriézis mértéke is).
Üdv,
Pali
Ahoj!
A Szakirodalom cimszó alatt mindjár az első link (12V fesszab....), második felében megtalálod a helyes mérési összeállítást. Nem elég hozzá egy voltmérő, kell egy 12V-os, és egy változtatható feszültségforrás. (a biztonság kedvéért bírjon el legalább 2A-t.) A fix 12 V -os feszültségforrásnak az akkumulátor is megteszi, ugyis a fesszab küszöbszintjét jelzi a mérési összeállításban levő lámpa.
Matya: Neked vannak tapasztalataid CPI-vel jawan?(vagy egyáltalán). Érdemes beszerezni? (A rádiótechnikás cikkek alapján érdemes.....)
Üdv,
Pali
Hali
hogyan kell beállitani a feszültségszabályzot? aluminiumfedeles, nem tölti eléggé az akksit :(
voltmérője van a haveromnak, állitottuk, de nem jött össze :(
Sziasztok!
Nekem egyenlőre még nem volt gond a 3db CPI-mmel. Ebből 1 a ladámban muzsikál, Hall jeladóval hajtva.
Ha érdekel valakit esetleg:
http://www.zsiguli.hu/muszaki/musz_hallcpi.html
Otthon egyszer tesztelgettem is a CPI-ket, a bemenetét megszakító helyett 12V-os AC táppal hajtottam meg egy sorbakötött diódával, tehát lüktető egyenfeszültséggel. Akár nagyfeszültségű szúnyogölőnek is használhattam volna a szettet :-)
Szépen nyomta a szikrát 25Hz-el, egész ózonszag volt már a szobában a gyújtógyertyától...
Ahoj!
Hat motorikusan alig változtam valamit. Egy hónapja vagyok uj munkahelyen, és bedobtak a mélyvízbe. Ergo hobbira alig marad idő. A mérőtápomat is 2 hétig tartott megcsinálni fél nap helyett, de legalább nagyon fasza lett. (4-30V 5A, és még jól is néz ki...)
Van teflonszalag is, így a benzincsap tömítése nem lesz gond. Aztán már minden csak idő kérdése.
Üdv,
Pali
Sziasztok!
Nem tudjátok, hol vehetnék CPI gyújtást, eredetit, lehetőleg nem utángyártottat?
üdv. Ervin
Szia Máté!
Tegnap csak a P21, bal oldali főtengely hullott szét.. A fesszab projet kicsit csúszik.
üdv. Ervin
Bambi,
nekem is a CPI kiszórása után fasza a gép :)
CSak most az akksim szállt el, de ma lesz másik :)
Ervin!!
Szevasz!
Látom itt is érdeklődsz.Hi-hi!!
A Palival jól választasz asszem.Érti a dolgát.Aladárral még nem tudtam beszélni, talán a héten.
Pali!
Hogy állsz motorikusan?Megy már?
Amióta ilyen motorom van azóta egyszer sem kellet használnom.:-)
szivemből szóltál bambi!
a CPI kiszerelése óta minden szép és jó. pedig a gyertyahézagot nem igazítottam vissza az maradt 1mm.
Ha Cpi-m lenne, vinnék még 1(2) trafót, és hiba esetén áttenném, vagy maradna a helyén (a Cpi úgyse fér oda többnyire), és akkor csak át kell kötni.
Maximalisták tehetnek 2 kábelt pipával, és egy kapcsolót a megszakítóhoz, és akkor akár piros lámpánál is lehet cserélni. :-)
Vagy 24 óráson. :-)
A cpi-vel nem is lenne baj,ha nem ócska kisipari gyártmány lenne,és nem kellet volna 1 év alatt legalább 10 motorból kiszerelnem,és kidobnom a szemétbe.Igy hát a nagy szikrák mit sem érnek mikor messze az otthontól egyszercsak össze vissza működnek,vagy nem működnek.Így hát maradok a hagyományos gyújtásnál,némi japán alkatrésszel ötvözve amivel lehet hogy 1-2 decivel többet eszik,de haza visz.üdv bambi
Miért menne tönkre? Alapesetben, álló motornál a bázisosztón csak az akku feszültsége (mondjuk 12,5V) jelenik meg, ennél még a 14V-os zener nem nyit ki, vagyis a bázisáram nulla. Berúgod a motort, és felpörgeted, a periódus elején minden nyitva, na amint a feszültség eléri a zener nyitófeszültsége + 0,7V-ot, a tranzisztor kinyit, a tirisztor átbillen, és a dinamó betáplálta feszültség megszűnik, és a tranzisztor lezár. A tirisztor azonban továbbra is kapja a feszültséget a dinamóból, a periódus végéig folyik rajta a rövidzárási áram. Amikor a félperiódusnak vége szakad, a tirisztoron megszűnik az áram (hiszen a jobb felső dióda miatt az akkuból nem folyhat rá visszáram), és a tirisztor kinyit. A következő félperiódusban minden ugyanúgy történik, mint az előbb.
Szóval miből gondolod, hogy a tranzisztor tönkremegy?
(Nem mintha olyan nagy tett lenne belevarrni egy soros ellenállást a zener meg a bázis közé, csak most már engem elméletice érdekel, hogy ha valamit elrontottam, hol, és miért?)
R.A.,
akkor szerinted mi a jó megoldás?
Unom már, hogy egy úton ötször kell égőt cserélnem!
Kálmán
A kapcsoló tranzisztor ebben a kapcsolásban igen nagy valószínűséggel azonnal tönkre fog menni. A bázisáramot be kellene állítani...
szerintem minden további nélkül, hiszen ezt pont ahhoz találták ki. (Ma már nagyon komoly motoroknak is mágnesgyújtása van, mert kisebb, könnyebb, egyszerűbb, mint a hagyományos gerjesztett dinamó.)
Egyetlen veszélye a dolognak, hogy meglehet, hogy a nem direkt ilyen szabályzáshoz kitalált világítótekercsek nem bírják majd a rövidzárlati áramot, fölmelegednek, leég róluk a lakk, aztán mehetsz újratekertetni. De végülis egy ilyen újratekerés nem egy olyan nagy tett, hogy meg ne lehetne riszkírozni.
Zapkorte,
mi a véleményed, ugyanezt lehet alkalmazni Pannónián, Csepelen, meg a többi mágnesgyújtásos járművön is?
Kálmán
Régebben én is küzdöttem hasonló problémákkal, utána is néztem a dolognak. A fesszabályzás ezeknél a magnetikus rendszereknél oly módon zajlik, hogy ha a feszültség egy bizonyos szintet (pl 14V) meghalad, akkor egy tirisztorral rövidre zárják a tekercset, egészen a következő periódus kezdetéig. Ez kicsit otromba megoldás, de körülbelül negyedannyi a disszipációja, mint egy áteresztő stabilizátornak. (Egyébként így is eléggé sok.)
Nos egy lehetséges áramkör így néz ki:
Működése: a zénerdióda értéke a kívánt töltésfeszültségnél 0,7V-tal alacsonyabb (ha nincs ilyen kéznél, rakd ki nyitóirányba kapcsolt diódákból). Amikor tehát a töltőfeszültség kívánt értékét eléri a pozitív periódus, a tranzisztor kinyit, nyitófeszültséget ad a tirisztornak, az pedig a bal alsó diódán keresztül rövidre zárja a dinamó tekercsét. A következő periódusban újraindul az egész. A két ellenállat egyszerű ohm törvénnyel méretezhető. A rövirezárási áram a dinamó maximális áramánál nagyobb is lehet, ezt legjobb lenne lemérni (a tirisztornak és a bal alsó diódának bírnia kell!). Elképzelhető, hogy combos félvezetőkre lesz szükség. Ezen a weblapon találsz 120A-s diódát és tirisztort emberi árban (elvtársi készletek :-). A kapcsolás működtetéséhez nagyon melegen ajánlom, hogy mindíg legyen egészséges akkumullátorod, különben a kapcsolgatás miatt keletkező tranziensek könnyen kinyírhatják a drága félvezetőket.
Hangsúlyozom, hogy a kapcsolást még nem próbáltam ki a gyakorlatban, csak az interneten nagy nehezen összekapart infók alapján kezdtem el csinálgatni, de időközben okafogyottá vált, úgyhogy ez annyiban maradt. Szóval mindenki csak a saját felelősségére szórakozzon vele.
Helló, nekem van egy felesleges "CPI" gyújtótrafóm, ha kell valakinek, 2000 Ft-ért viheti a Gazdagréti Ltp közeléből. Nem új már, egy elrozsdált zsigából rántottam ki.
30 287-18-06 vagy email.
CPI 1280
Még egy cikk a készülékről, aztán már nem kellemetlenkedem ezzel kapcsolatban
http://vnet.hu/560220/cpi.htm
Hello! Kezdő MZ-s vagyok, és az életemet mentené meg egy elektromos szakember címe a közelben (borsod megye), aki jó pézért elektromos gyújtást szerelne nekem, vagy a régit rendbe hozná. előre is kösz, és üdv
CPI 1280 leírás itt:
http://www.zsiguli.hu/muszaki/musz_cpi_gyujtas.htm
Igen komoly leírás, bár engem nem hat meg az elektronikus gyújtás, valahogy nem érzem hiányát a gépemen.
Ahoj!
Elég egyszerű áramkörökről van szó, ezért a következő a javaslatom.
Vegyél egy flakon vas-kloridot, es egy nyákfilcet (maratásálló, az a szép kékszínű). Rajzold le egy négyzethálós papírra a kapcsrajzot az alkatrészlábaknak megfelelően. Úgy alakítsd ki a arajzolatot, hogy ez lesz a későbbi alkatrész felöli oldala a panelnak. Tehát a lábaknál csinálj egy-egy bunkót forszemnek, lehetőleg raszterpontokon (fél négyzetoldal hosszát a papíron veheted rasztertávolságnak othhon készített, furatszerelt egyoldalas áramkörnél), és a vezetékezések ne keresztezzék egymást (két alkatrészláb között tudod elvezetni azt, ami a kapcsrajzon egymás alatt átmenő összeköttetés...)
Amikor kész, rakd rá az ablakra, és rajzold rá a másik oldalon amit látsz (fénymásolással előállítod a forrasztásfelöli oldalt :)). Ezt rárakva a nyáklapra, cellux-al rögzítve egy pontozóval üss rá mindegyik forszemre.
Ezután vedd le a papírt, rajzold meg az összeköttetéseket a nyáklapon az alapján, amit a papíron kaptál a "fénymásolás" után. Legegyszerűbb, ha nagy szigeteket rajzolz (kibontod a filcet, ráfolyatod, szétkened, valahol sok lett, összeér, akkor pl a pontozóval lekaparod, stb...), egyszerűbb is, mint szép vonalakat húzni, meg így nagyobb áramokat is elbír a "vezetékezés". (dil tokozásnál már kicsit macerásabb, de ebben a feszstab áramkörökben aligha fog előfordulni)
Ezután dobd be a vas-kloridba anyáklapot, (ajánlom, hogy a panel sarkaira a felfüggesztés számára 3-as lukakat furjál. Ezen lukak egyikét marás előtt fúrd ki, és egy drótot fűzz bele, hogy aztán pecázhass a panellal a vas-kloridban. Nem tesz jót a bőrnek a vas-klorid (próbáld ki, hogy rálöttyintesz egy kortynyit egy darab alufóliára....:)))), marás, öblítés után a maratásálló réteget mosd le alkohollal. Fúrd ki a pontozóval megjelölt helyeket, fordítsd meg a nyáklapot, és az elsőként készült rajz alapján ültesd be az alkatrészeket.
Néhány ill néhányszor tíz alkatrésszámnál egy példányban ez a leggyorsabb módszer, természetesen feltételezi azt, hogy vagy tudod az összes alkatrész fizikai méreté, vagy meg kell venni előre, és azokat rárakva a négyzethálós papírra rajzolod le a beültetési rajzot.
Üdv,
Pali
Szia!
A National oldalon már találtam. Nincs véletlenül olyan oldal, ahol komplett nyákterve(ke)t találok?
üdv. Ervin
Ahoj!
Nem tudom, nekem több gyártót is kiköpött találatnak.
Esetleg akkor nézd meg a www.national.com oldalt, ott keress rá a két áramkörre. (Biztos hogy van fönt datasheet, amennyire át tudtam tanulmányozni a különböző gyártók ezen két alkatrészhez adott alkalmazási segédleét, a National Semiconductoré a legjobb.)
Üdv,
Pali
Ahoj!
Amennyire kivettem, a CPI lényege anyi, hogy a gyújtáshoz a szikrát félvezető kapcsolón keresztül gerjesztett gyújtótekercsen indukálja a triggernek megfelelően.
Egyik nagy előnye, hogy a trigger lehet akár a megszakító, akár az infra kapu, akár a hall cellás kapcsoló jele. (Elvileg fölszerelheted a CPI-t a simsontól a trabanton át a ladáig a legtöbb régi, megszakítós gyújtással szerelt járműre)
A másik hatalmas előnye, hogy a gyújtótranszformátor minden fordulatszámon ugyan olyan jelalakú gerjesztést kap.Ehhez gondoljuk végig a következőt:
A hagyományos megszakítós gyújtás (pl. ami jawa 638-on is van) működése, hogy a megszakító nyitásakor kap egy "lökést" a gyújtókondi-primer tekercs alkotta rezgőkör, ami a szekunder tekercsben nagyfeszt indukál a gyertya részére.
A gyujtókondinak két szerepe van, egyrész csökkenti a megszakítón keletkező szikrát (kissebb lesz a jármű által okozott EM zavar) de kell oda egy szikra a megszakítók öntisztulását biztositani.
A másik szerepe, hogy amikor a feszöltségváltozást kapja a primer tekercs, ne csak egy tüske alakú jel jelenjen meg rajta, hanem (mivel rezgőkör, gerjesztve) egy lecsengő jelalak kerüljön a primer tekercsre. Ez biztosítja, hogy a szikrának legyen időtartama is, ezáltal elég energiája, hogy begyújtsa a benzin levegő keveréklet.
Ez alapjáraton, és alacsony fordulatszámon csodálatosan működik. Viszont magasabb fordulatszámon rövidebb ideig van nyitva a megszakító. Idő előtt lezár, lefojtja a szikrát, így annak nem minden esetben lesz elegendő energiája, tök(él)etlen lesz az égés.
A CPI (és az elektronikus gyújtások általában) ezt kiküszöbölik, a trigger után mindíg egy (közel) ugyan olyan gerjesztést adnak a gyújtótranszformátorra (nem beszélve arról, általában eleve nagyobb energával képzik a szikrát). Így magasabb fordulatszámon is jobb, szikrát biztostanak a szimpla megszakítóshoz képest. Jobb lesz az égés -> kevesebbet szürcsöl a moci (főleg ha többet üzemeltetjük magasabb fordulatszámon).
Remélem érthető volt a tömörség ellenére is. (ha valaki tévedést fedez föl, javítson ki)
Üdv,
Pali
Köszönöm, közben már rájöttem, és rákerestem az oldalon a két számra+betűre amit írtál, de semmit nem talált. Valamit szerintem rosszul csinálok
üdv. Ervin
Ahoj!
Bocs! Félre írtam. www.datasheetcatalog.com
Üdv,
Pali
www.datasheetcatalog.org Nem nyílik az oldal.
Sziasztok!
Köszönöm az ötletet, már a suzuki GS400-at is anno átalakítottam, mivel nem találtam, hozzá vezetékelési leírást, ezért a generátorban található négy vastag "rézdrótós" menetemelkedésű tekercset egymással sorba kötöttem, és a két végpont lett a kivezetés, a generátorban található másik két nagy menetmelkedésű "vékony sűrű rézdrót" tekercset is sorba köttem, és ezzel a két levezetéssel nem forralok semmit, bár gondolkodom rajta, hogy a morinim mintájára csinálok hozzá tirisztoros elektronikus gyújtást, bár a kondik töltéséhez 70-90 volt egyenáram, meg egy jeladó, ami kisüti a kondikat+némi elektronika szükséges. Lehet, hogy ez a 2 tekercs egyenirányítás után tudni fogja..
üdv. Ervin
Na akkor tegyük témára.m Mivel jobb a cpi mint bármi más?üdv bambi
Ahoj!
Meglepődve olvasom, hogy a generátorodnak állandó gerjesztése van.
Első körben azt javasolnám, hogy nézz utána a GS400 feszültségszabályozójának. Valószínűleg ahogy a japcsik megoldották, neked is jó lesz.
Ha ez nem járható (se net, se egy gs400, se egy szaki), akkor egy lm317-el vagy lm338-al fölépítet, áteresztőtranzisztoros feszszabot ajánlok. A www.datasheetcatalog.org-on találsz katalóguslapokat, alkalmazási segédleteket. A félvezető eszközöket egy jó combos hűtöbordára kell raknod, mivel maximum az akkumulátor védelmére tudod fölhasználni, és mint mondtad, forralod az akkut, a töblettelesítményt a tranzisztorok fogják eldisszipálni.
Üdv,
Pali
Sziasztok!
P21-esemhez szeretnék feszültségszabályzót csinálni,(Suzuki GS400 generátora került rá) a dolog érdekessége, hogy a mágnesesség középen nem elektromos gerjesztésű, hanem állandó. Jelenleg egy gréc kocka csinál egyenáramot a két levezetett tekercsvégből. Hátránya, hogy forralom az aksit..Ha van valakinek ötlete, szívesen venném. köszönöm
email:greenervin@mac.hu tel:06 70 574-54-54
Üdv!
Régebben nekem is detonált a CPI-vel, de miután ugy állítottam a mexakitót, hogy csak éppen kinyisson (pici hézaggal) rögtön jó lett.
tike da nekem bejött a cépéíííí
köszi bambi!
ez szar ügy. 4200ft volt postaköltséggel és nem bírt ki 1000km-t !
tomóka! Infomakernek is a cpi-től detonált a motor.üdv bambi
Kösz, végül is összeraktam a jawamania oldalon találhatót és már kb 600 km-t mentem így vele. Egyedül országúton átlag 3,5 liter/km (102 kiló vagyok:), országúton ketten 100-zal (180 kiló :) 4,5 l/km a fogyasztása..
A '80-as éves elején jelent meg valamelyik Rádiótechnikában, de hogy melyikben, arra már nem emlékszem.
sajnos a cpi kész. nehezen indul, kigyorsításkor kihagy , nincs alapjárat (vagy ha van az eget veri) , erősen melegszik gondol eggyet és megáll.
kár érte , érezhetően lustábban pörög a motor a hagyományos gyújtótrafóval .
ETZ szerelő guru: Majtényi Alfréd Bp, IV.ker Kisfaludy utca (elég rövid, a megyeri út elejéről nyílik, a házszámot nem tudom de bizt. megtalálod!)
sorszám: 417 (14865)
( előzmény: ringdingding, 2004-08-07 02:37:02)
Sziasztok! 250-es ETZ250-tulajdonos vagyok. Többször állt le a gépem, és amikor trafót cseréltem egy darabig mindig ment. Most is megy, de érezni hogy nem az igazi. Mitől mehet tönkre a trafó, (vagy működhet abnormálisan)? Lemértem a feszültséget az akksin járó motornál 3000-es fordulaton, és 14,5 V volt az eredmény. A gyújtásom nem megszakítós. A feszültségszabályozóm elektronikus. A trafó egyébként kézmeleg volt miután kb 2 perc után leállítottam a motort. Tököm televanmá' hogy idén nyáron se motorozok. Esetleg ha tudtok egy jó szerelőt BP-en szóljatok légyszi. Előre is köszönöm!
hali srácok!
tegtnap megadta magát a cpi! legalábbis arra gyanakszom. visszaraktam a jó kis tarbi gytrafót , és mint a dalban "olyankor el száll a gondom" . holnap tesztmotorozást tartok.ha tényleg az a bibi akkor 1000km-t sem bírt ki!
Akkor honnan lehet beszerezni azt a csodaeszközt? Illetve hová is kell bekötni (azt gondolom, hogy nem a féklámpa helyére)? És hova szokás elhelyezni? Az ülés alá?
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|