:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Sziasztok!
Csak jelezni szeretném a tapasztalatom azzal kapcsolatban, hogy az elektronikus gyújtás ami a Tuningban van, az "új nyákkal" nem igazán müködik. Ugyanis a BC 639 nem olyan a lábkiosztása , mint a nyákon kelleni lenne. A nyákon "C-B-E" a valóságban viszont ezekenél a tranyoknál 1A felett "C-E-B" ami azt eredményezi, hogy "tekerni" kell a tranyó két lábán és le kell szigetelni, hogy müködjön. Még nem szereltem fel a mocira, de nem hiszem, hogy elég üzembiztos lenne hacsak ki nem öntöm a " gyujtasdozt" műgyantával.
Ma azért vettem hozzá egy Darligton-t aminek az a lábkiosztása mint a nyákon, de ez a holnapi nap muzsikája lesz.
Ezt leszámitva minden jól müködik rajta. Anyag ktsg.: kb 1200 Huf (Hall nincs benne)
Sok sikert!
Nemsokára megtudom a tutit, megkérdezem a zsiguli.hu szakembereit :-)
Hopsz, testet külön nem kötöttem rá.
De mindjárt megprószálom.
Motoron próbáltam ki, először csak simán gyújtással, utána járó motor mellett. Annyi van még, hogy amikor az indexkapcsoló be van kapcsolva, akkor a 15 és 49 -es lábra kötés esetén ha lehúzom az egyik sarut, majd visszarakom, egy kattanó hangot hallok, tisztára olyan, mikor egy relé behúz.
http://www.zsiguli.hu/images_3/samara_kapcs.jpg
Ahogy nézem a szamara kapcs. rajzot(28-as jelű), az egyik lábára az indexrelének testet kell adni, ha jól látom. Sajnos nem látszik eléggé jól.
Szia!
Utánanézek, mennie kell annak...
Hogyan próbáltad ki, a motoron bekötve, vagy asztalon, izzóval, akkuval?
Hali!
Na kipróbáltam az index relét, de nem műxik. Igaz olyat tudtam kipróbálni, amelyik a Szamaráé, nem olyan mint a fényképen lévők. Ennek 3 kivezetése van: 15 (31), 49, 49a. Akármilyen kombinációt próbálok a rákötésnél, nem történik semmi.
Sziasztok!
Szerintem is a forgó tárcsás módszer a legegyszerűbb...
Egy szamara hall jeladó 1500Ft, ebben benne van a mágnes is, gyakorlatilag csak ki kell vágni egy félbevágott májkrémesdobozon egy nyílást és már működik is, ha előtte forgatod a résben :-)
A mágnesezhető fémlemez a mágneses erőteret rövidre zárja, vagyis működőképes az árnyékolásos jeladó, nem véletlen szaladgálnak ilyen jeladós gyújtással készült autók.
Egyébként érdemes szétszedni egy kisfloppy meghajtót (de sokat szét sem kell szedni, anélkül is látszik) milyen egyszerű módon oldották meg a mágnes dolgot. Egyszerűen egy darab mágnessel:)) mit kell ennyire bonyolítani? Lényegesen egyszerűbb és jobb, mint egy mágnesgyűrű. Egy ekkora mágnes nem húzza el a főtengelyt, abban biztos lehetsz:) De ha nagyon ellensúlyozni akarod, akkor egy tárcsába belemarod az alakját és oda ragasztod fel. Működik, tesztelve.
Hi!
Az a problémám, hogy a tuning cikkben rajz van arról, hogy hogyan lesz megcsinálva, meg egy ebonitrúd lefényképezve. Engem az érdekel, hogy konkrétan hogyan készült el.
Közben eszembe jutott, hogy van már mágnes a rendszerben, méghozzá a generátornál. Ez alapján elméletileg meg kellene tudni állapítani hogy milyen fázisban van a főtengely. Akár a hall generátor állórészbe helyezésével, akár a generátor kijövő áramának/feszültségének mérésével.
Na, én láttam már olyat, hogy a trabi elektronikus gyújtása volt beépítve a megszakítók helyére.
Az árnyékolásos megoldás nem véletlenül és megbízhatatlanul működik, minden samarában (meg egy csomó más autóban) benne van, nekem is volt ilyen samara jeladóm belebütykölve a régi fiat 850-embe, nem volt vele semmi gond.
A forgó mágnes nem rossz ötlet, de ha már mágnes, használhatsz egy tekercset is jeladó gyanánt mint az újabb trabikban, bár ehhez elég bonyolult elektronikát csinálni.
A legjobb talán mégis a mágnesgyújtás korszerű, tirisztoros változata lenne (CDI-ként emlegeti a szakirodalom), ezt kb. 2000 Ft-ért meg is kapod műgyantával kiöntve mint "babetta tirisztort", van egy bemenete, ahova 70V-100 körüli feszültséget kell kapcsolni, ezzel tölti a kondenzátort, és van egy másik bemenete, ahová a pici jeladó tekercset kapcsolod, ha elhalad előtte a jeladó mágnes, feszültséget indukál, a tirisztor átbillen, és a kondenzátort kisüti a gyújtótrafóra, s lőn szikra. Újabban már az autókba is hasonló gyújtásokat szerelnek, csak az a különbség, hogy ott egy kis inverter is be van építve, ami a kondenzátor feltöltéséhez szükséges kisfeszültséget előállítja.
Az optó halála tényleg a piszok, bár tegyük azt hozzá, hogy egyes wartburgok gyárilag optós ("EBZA")gyújtással jöttek, és igazándiból nem volt velük sok baj.
Ahoj!
Van egy érdekes elvi kérdésem.
Eddíg hall cellát bármely alkalmazásban ahol láttam mágnestől kapta a triggert, a mágnest mozgatták előtte.
A tárcsa majd "árnyékolja" a mágnese teret, egyszerűen abszurd. Próbáld ki. ha ferromágneses anyagból készült lemez egyik oldalára mágnest helyezel, akkor az egész anyag mágneses lesz. (Az anyagban a mágneses domének beállnak a mágneses mezők irányába, stb). A paramágneses anyag mellé, akor meg az anyagjellemzőktől függően alakul ki egy mágneses tér a mágnes körül. (pl légrés.), pongyolán fogalmazva csillapítva terjed benne a mágneses tér.
Amennyiben emlékeztek az általános iskolai fizikaóra vasreszelékes-mágneses kísérletsorozatra különböző anyagokból készült lemezekkel / lapokkal, akkor tudjátok miről beszélek.
Amiért működhetett valakinek az említett tárcsás megoldás, mert a hall cellának kell egy bizonyos nagyságú (és irányú!!!) mágneses tér, hogy a kimenetén szintet váltson, a fémtárcsával megváltoztatta a mágneses tér alakját -> gyengébb tér érte (de érte) a hall cellát. Magyarul, csak mázlija van annak akinek működött, de valószínűnek tartom, hogy előfordulhat haladás közben bizonytalan működés (hol kapcsol, hol nem...), ezért tapasztalhatnak egyesek megbízhatatlanságot. (tárcsával az infra kapus jeladó a fasza megoldás, de csak ott használható biztonságosan, ahol hermetikusan le tudod zárni a jeladó házat pl. Dacia, megelőzendő a koszolódást...).
Mielőtt lemondanánk a hall celláról, van megoldás, egy mágnes gyűrűt kell forgatni a hall cella előtt, amit fölülről nézve a felületére merőlegesen, félköríven É-D ; másik félköríven D-É irányú teret hoz létre. ezt a gyűrűt rögzitve egy fémlapra, és az így létrejött harangot föltéve a bütyökre, a hall cellát a gyűrű alá igazítva elérhető, hogy a hall cella fél fordulatonként ellenkező irányú mágneses térbe legyen helyzve.
Érdekes kísérlet lenne, egy hangszoró mágnes félbevágása (csak kellően kemény vágóeszköz kell a ferrithez, pl gyémánt....) után létrehozva a fent leírt alakot működne-e (tudtommal a hangszórómágneseket úgy gyártják, hogy a mágneses tere a gyűrű középpontjában legyen a megfelelő karakterisztikájú, és hangszórógyártásban nem vagyok otthon... szóval lehet, hogy nem menne; de ha igen, olcsóbb lenne előállítani a harangot, mit gyártatni. Ki kell próbálni... :))
Ajánlom mindekinek, akit érdekel, hogy próbálja ki asztalon a leírtakat, kísérletezzen, én is a tapasztalataimat írtam le. Szívesen veszem a segítségét annak, aki jártas az elekromágneses terek rejtelmeiben.... (Jobban kellett volna figyelnem a hasonló című előadáson......:))))
Üdv,
Pali
http://free.srv.hu/s/u/sufnikepek/displayimage.php?pos=-996
Igy néz ki, a bal oldali a jó fajta, a jobb oldalival ráfaragtam...
Most jövök egy autósboltból (ahol egy haverom van), ahol megnéztem, hogy van-e elektronikus index reléjük. Hát van, a Lada Szamaráé. Orosz gyártmány, de a haver szerint semmi baja. Holnap odaguruluk a mocival és kipróbálom. Egyébként olyan 25x25x25 mm méretű, 3 lábas kivitel. Az ára 1100Ft. Ha jó, megveszem. Egyedül a felerősítését kell megoldani, de az már nem gond.
Szia!
Nem a magnes ad jelet, hanem egy fem tarcsa forog elotte es annak a "kivagasa" adja a jelet a Hall-nak. Egy olyan tarcsat kell csinalni ami felmegy a mexakitobutyok helyere es olyan bevagas van rajta mint a "tuning cikkben"
Szasztok!
Gondolkodom egy elektronikus gyújtáson, ETZ 250. Az nem világos számomra, hogy a hall generátornak jelet adó mágnes mechanikailag hogyan kerül a helyére?
Azt ötöltem ki, hogy a bütyköstengelyt kell megfelelően felmágnesezni;) Persze nem gondolom igazán komolyan...
még1MBR
Hol veszek én olyat? Hogy néz ki? Nincs róla kép véletlenül? Csak hogy tudjam mit keresek! :-)
ciao
Semi
Sziasztok!
Én a kocka lada elektronikus indexreléjét ajánlanám, bontóban 500Ft-ért meg lehet venni és jól működik. Ha kiég az izzó, gyorsul a villogás. Két féle van, 4 és 5 lábú, de nem kell megijedni, elmondom a bekötését, ha érdekel valakit esetleg.
Újat nem érdemes venni belőle "Made in russia" feliratút, azzal már befaragtam, folyton elromlik. A régi viszont frankó, ennyiért nem érdemes napokig kinlódni házilag egy kapcsolással...
A műszakin tényleg nem fogják vizsgálni, de elvileg ilyen alkatrészt beépítés előtt engedélyeztetni kellene a kff-en, és sajnos igen, követelmény az, hogy a körte kiégésére megváltozott taktussal reagáljon, emiatt voltak is grimbuszok az első elektronikus lada indexrelékkel kapcsolatban.
Ha jobban belegondolsz, nem hülyeség, amit kérnek, hiszen így értesülsz a meghibásodásról. (Jó, tudom, elvileg elindulás előtt mindent ki kell próbálni, de én még élő embert nem láttam, aki a vizsgán kívül ilyesmivel pepecselt volna. :))
Természetesen a kapcsoló eszköz - jelen esetben FET mindenképpen kell bele, csak azért mertem javallani, mert szvsz ipari körülmények között (márpedig a moci igencsak közelíti az esetet, mind hőmérséklet, mind zaj esetében) ez biztosabb. Hangsúlyozom, mindenki azzal csinálja amivel akarja, nem okoskodásnak szántam!
A műszakira nem várják el amit leírtál, az a mechanikus indexkapcsoló működéséből következik, semmi több. Pláne nem fogják kiszedni az izzót az indexből, hogy megnézzék úgy van-e, le is törném a kezét...
Ahoj!
555-el is egy relét vagy egy kapcsoló tranzisztort kell meghajtanod, mivel az indexlámpákon A nagyságrendben folynak áramok, amit az 555 nem biztos, hogy nagyon kedvel. A kapcsolóeszköz előtt milyen időzítőd van, az tök mindegy. Lehet akár egy szimpla astabil multiuvibrátor is, akármi. Gondolom az oldalon levő index "relé" kapcsolását megalkotóknak ez volt otthon kéznél.
Kérdés: Műszakin elvárják, hogy ha kiég egy izzód, akkor megváltozzon a villogási sebesség?
Üdv,
Pali
Köszi az infót. A cucc most próbapanelon van, úgyhogy nem lesz gond a két párhuzamosan kötött kondi.
Én nem vagyok ennyire benne az elektronikában még csak most kezdtem, de ha van egy elvi sémád akkor szívesen kiprobálnám azt is.
A két kondi párhuzamosan van kötve, a nyákrajzra még kell 2 furat a 22nF furatai alá. Igen be lehet rakni a BUZ helyére egy az egyben.
Most már úgy vagyok vele, mindegy milyen, csak jól működjön.
Ha már villogó, akkor miért nem csináljátok a jó öreg 555-el? Az mégiscsak arra van kitalálva, nem kell trimmer sem, a kiszámolt értékekkel mindig elég stabil, 1.5Hz-re szépen belőni és még a hőfokfüggés sem árt neki (mert 90+-30 villogás/perc a KRESZ szerint megengedett, ennyit nem fog elmászni).
Nem okoskodni akarok, de szvsz egyszerűbb, kissebb, jobb.
Köszi.
Még annyi kérdésem lenne, hogy a 150 + 22nF sorba van kötve? Nem lehet eggyel helyettesíteni? Nem tudom, hogy néz ki az IPC122, de be lehet rakni a BUZ helyére?
Azt nem irtam, hogy hutoborda azert kell az tranyora, mert melegszik, de 0,75 alulemezbol lehet hajtani. :-)
Ezer hála és köszönet, már hetek óta kínlódok vele. Hát ez nem kicsi eltérések.
De beszerzem az alkatrészeket és meg fogom velük próbálni. Ha nálam is műxeni fog, jelezni fogom a fórumban.
üdv pristie!
A 350-s CZ-Jawa kapcsolási rajza ugyanaz mint a 634-s Jawa-é. Azt pedig megtalálod a Szakirodalom pont alatt ;)
Másrészt mi a probléma vele? Kérdezz a Jawa fórumon / levlistán nyugodtan.
uff,
ocs. da 350-s CZ-Jawa.
Már írtam volna, hogy van, de közben utánanéztem és pont nem lehet látni rajta semmit, mivel a sokadik fénymásolat:(
Hali mindenkinek!
Azt szeretném megtudakolni hogy nincs-e valakinek 350-es Czetka Jawa hoz kapcsolási rajza, mert gyújtás nélkül elég nehézkes vele motorozni :)
És mindez egy új kapcsolásban:)))
Sziasztok!
Csak a tapasztalataimat szeretném megosztani a nagyközönséggel az "elektromos indexrelé"-vel kapcsolatban. Nekem úgy müködött, hogy 68k ellenállás helyett 100k, 4.7M helyett 1.6M, 150nF kondi helyett 330nF, 22nF helyett 150nF+22nF, a potméter 4.7M, a BUZ11 FET helyett IPC122 lett aplikálva. Remélem tudtam segíteni.
Hát akkor ez bizony feszültségmérő. Fogj egy 4,5 voltos elemet. Próbálgasd rá a lábait, amelyik párosításban kilendül és kb. 4 voltot mutat, akkor jó. A másik kettő láb talán valami világítás.
Motorra különben nem ajánlom, mert más a felépítése azoknak amik egy asztali készülékbe készültek és más, ami rezonanciára.
Kálmán
Hali!
Ez egy Volt-skálázású akku tültésmérő; azt hiszem made in Hungary, de nem biztos;
Üdv,
Péter
Üdv Mindenki!
Érdekelne egy egyszerübb CDI áramköri rajz,ha tudna valaki 6 voltos rendszerhez,kérem jelezze!A tervezésre nem szántam még rá magam...
Meg egy üzembiztos 6-os tranzisztoros fesszab. rajznak is örülnék,de biztos nem vagyok egyedül.
Elöre is Köszi!
Na megjöttem, működik a gyújtás, csak a 2.5mm kicsit sok neki, eléggé csörgős.Mindegy, kicsit kisebbet kap, osz meglátjuk.
Milyen töltésmérőről van szó?
Kálmán
Sziasztok!
Nem gyujtás, de elektronika kérdésem lenne:
Beújítottam egy töltésmérőt az etz-mre, amiből négy db kábel lóg ki.
Tud valaki segíteni, hogy melyiket hova kellene kötni.
Köszi előre is:
Péter
Ahoj!
Hall cella. Van sok féle. Keress neten katalóguslapokat, vagy menj el boltba azt kérj egy marékkal, és keress hozzá egy katalóguslapot. Vagy az is megoldás, hogy egy hall kapcsolós billentyűzetet szedj szét, és ,áris van 101 db hall jeladód.
A hall vellákra a katalógus lapban leirják a tápfeszt, kimenetet, terhelhetőséget, stb. Általában leginkább TTL vagy CMOS kimeneti szintekkel rendelkeznek, van egy föld, egy táp, egy enable és egy kimenő lába. (enable a gyújtásáramkörbe fix tápra kösd...). Ez után a kimenetis szintjétől függően kell az áramkört méretezni ami meghajtja a végfokozati tranzisztort. (hogy ha tokba épített védődiódás cmos kapcsolótranzisztort használsz, akkor gykorlatilag elég egy fokozat bc182 vagy bd239 -el egy földelt emmitteres, open collector-os kimenettl. Méretezés: kirchoff és ohm törvény alapján, bármely elektronika könyvben megtalálod).
Hogy milyen fémlemez forogjon fölötte (légrés a fémben, vagy fémrés a légben) az a hall cellának a kimenetétől függ (negált, vagy ponált), de ha bereksz egy invretert a hall cella után, vagy a végfok meghajtóba egy plusz tranzisztort (lesz plusz egy fokozatod a végfok tranyó előtt, ugyebár földelt emitteres kapcsolás 180 fok fázist fordít...) akkor tetszőlegesre alakíthatod.
Remélem valamennyit segítettem.
Üdv,
Pali
szia
ha tudnál mondani egy pontos linket meg egy költségvetést az elektronikus gyújtáéshoz akkor az nagyon megköszönném. most olvastam végig az egész forumot, és a jawahoz nagyon tetszett az elektronikus gyújtás, szeretném megépíteni, de tapasztalatokat nem nagyon olvastam róla. Pedig ez a programozzuk a motor gyújtását nagyon vadul hangzott és tetszene is:) ha valaki megcsinálta már akkor legyen szíves megírni meg az is hogy mennyibe került és az elektromos fordulatszámlálóval hogyan lehetne összehozni
előre is köszi
Tibi
Hi!
Meg akarom építeni az el. gyújtást egy kisrometre, de ez némiképp gondokba ütközik. Pl. ott van, hogy 12V-ról kellene üzemeltetni az áramkört. Ami nem is lenne baj, merthogy a kisromet gyújtótrafójából lehetne csinálni generátort, ami csinálna esetleg 12V-ot, de ennyire nem értek hozzá, ezért kellene valaki, aki adna egy képletet vagy módszert, amivel ki lehet számolni, hogy hány menetet kell rátekerjek ahhoz, hogy a kívánt feszültséget adja. Aztán ott van az eredeti cikk (RTÉK '92), amiben a hall kapcsoló zárásra működik (1 lemez halad el a légrésben, és akkor gyújt), itt meg ha jól láttam fordítva van. Meg nem írja a cikk azt sem, hogy milyen típusó hall kapcsolót kell alkalmazni, mert biztos van több fajta. Kérem, hogy ha a tisztelt konstruktőrök vagy bárki ezekben a kérdésekben esetleg tudna segíteni, akkor írja meg, hogy tudnám áthidalni a problémáimat. Kösz előre is!
Kedves Semmi!
Hivnálak, de csak kicsengsz..
üdv. green
Ahoj!
Ok. A mai-okat megkaptam.
Szerdán meg megnézzük a trabi gyújtást.
Üdv,
Pali
CPI-t hagyjuk.Jobb nem belekezdeni.
Viszont a trabi gyújtást viszem hozzád szerdán.
Greenervin
Nekem van kettö is...
+36202368560
ciao
Semi
Kimaradt a leírásomból ,hogy ez 6 V-os dinamós motor fesz. szab. beállítására igaz. Laci
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|