:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Sziasztok!Még új vagyok ezen a listán.Van egy 634/350-es Jawa a birtokomban. A gondom vele a következő:kevés a dinamó álltal teremelt teljesítmény. A töltő fesz. 6,8-7 V körül van(amin nem tudok már feljebb állítani) és a termelt teljesítményem elég kicsi.Elől a 25W-os izzóm is alig pislákol.Már cseréltem álló-forgórészt, illetve szabályzót is. A gyári 35W-os izzó szinte meg sem mozdúl benne.Van valakinek valami ötlete ateljesítménynövelésére? Esetleg robogógenerátorra lecserélni és azt reáaplikálni, vagy a 12V-os Jawaét,ETZ-ét? Havi 3000 km-t körül kell neki nyáron lefutnia, úgyhogy addigra meg kell lennie.Elörre is köszi a válaszokat.
Köszönjük szépen, tényleg van néhány érdekes dolog!
Lehet, hogy most ki fogok kapni, de isten bizony nem a konkurenciát reklámozom. Hátha találtok érdekeset elektronikus gyújtás témában
ITT
semmiképpen se! ha lekrómoztatod, vigyázni kell majd rá, meg szilikonnal kenegetni, hogy nehogy újra megrozsdáljon, meg minden... inkább vidd el úgy ahogy van agyastul-küllőstül és szintereztesd le ezüstszínüre. Az bírja a hőhullámot meg a sugárzást is!
Atomvillanás, hőhullám,most vigyem el krómoztatni a kereket vagy ne?
Csak ha túl közel mész, hogy megnézd a robbanást:)).
...a hőhullám meg a gyönyörű fényezést. :-p
Ahoj!
Az opto kapus megodás a kapu kimenetétől elektronikai szempontból gyakorlatiag megegyezik a hall cellással. Viszont a jeladó rész jóval egyszerűbb, és olcsóbb (nem kell mágnes, egy formára vágott műanyag darab is megteszi...).
Dacia-ban ez jó is volt, olcsó, korrekt, megbízható megoldás. Viszont Dacia-ban a megszakítóház, ahova az optokapukat berakta az ember hermetikusan zárt, míg a jawaban nem.
Ez csak annyit jelent, hogy idővel a kosz lerakódik az optokapura, időként ki kell tisztítani. A hall cella nem érzékeny a szennyeződésre (kivéve, ha atomrobbanás utáni nukleáris pernye rakódik bele, de ennek a valószínűsége csekély. Na meg a robbanást kísérő EMP amúgy is tönkre tenné a motorban levő összes félvezetőt....).
Szóval jó megoldás, csak időnként tisztogatni kell.
Üdv,
Pali
erre én is gondoltam, mármint hogy esetleg 180 fokkal el van fordulva a mágnesgyűrű vagy ilyesmi... no mindegy, nem érdekel különösebben, most benne van, működik, most már a legközelebbi motorgenerálig így marad.
Akkor valami ne úgy van felrakva az alaplapra, ahogy kell.Nekem elsőre ment minden, mint a karikacsapás.
Üdv minden Jawásnak!
Nekem csak addig szórakozott a TS,amíg egy elvetemült motorostársam nem csinált hozzá röpke két nap alatt egy OPTO kapus gyújtást.Ezzel kiküszöbölte az összes mozgó alkatrészt és nagyon stabil,megbízható szerkezet lett az eredmény.
Ha kész lesz a PIC-HALL-Microprocessor gyújtásod dobj egy e-milt a Goldnadel@Freemail.hu-ra mert kiváncsi vagyok rá.
Ahoj!
Szerintem tök természetes, hogy ha egy jeladó van két hengerhez, és annak a kerület menti pozícióját pöcörgeted, akkor mindkét henger gyújtását elállítod. Na mindegy.
A trabi gyújtásról tudni kell, hogy a nyócvanas évek elejei alkatrészekből épült.
A trabi gyújtás analógiájára a terv és az alkatrészek megvannak a saját tervezésűhöz, ami kissebbre elkészíthető. (kevesebb db, nagyobb terhelhetőségő alkatrészek, kissebb méretben.) Lesz majd rajz, meg nyákterv, akkor elküldöm.
Az idővel kb úgy állok, mint Te. Ezért nem kezdtem el a kivitelezést.
Üdv,
Pali
A PIC vezérli, ami egy "mikroprocesszor".Az előgyújtás értékek el vannak tárolva a memóriában, ugy a megfelelö előgyújtás értéket adja a fordulathoz.
pontosan így csináltam, és azt tapasztaltam, hogy a bakelitlap mozgatása nem csak az egyik, hanem mindkét henger előgyújtására hatással van! Úgyhogy rendesen szívtam, mire egyformák lettek. Aztán ahhoz állítani egy előgyújtást már nem volt egy nagy tett.
Mondjuk a németek gondolom próbapadon megpörgették, oszcilloszkóppal beállították 50-50-re, lecsavarozták, lelakkozták, és kész...
Na itt jön a rutinos ember.Tudnillik NEM úgí kell trabin gyújtást állítani, ahogy te csináltad.Beállítod a jobb henger gyújtását az elforgatható alaplapot rögzítő csavarokkal.Utána főtengely átforgat, és NEM piszkálod a már beállított alaplapot, csak a bakelitlapot az alaplapra rögzítő csavarokat.
És azokkal állítod a másik hengert az elsőhöz.Szinkronba.
No, megmérkőztem a trabi gyújtással. Tanulságos volt nagyon, nem is azért, hogy a bütyök helyére alkalmas közdarabot meg egy új alaplapot esztergáljak, mert ez valóban adta magát, hanem a beállítás... na az nem semmi meló volt!
Tudniillik a trabant gyújtásnak csak egy jeladója van, ami fölött egy mágnesgyűrű forog, ilyen:
Ez a hall jeladó pedig nagyjából 50%-os kitöltési tényezővel nyit és zár attól függően, hogy a fölötte lévő mágnes északi vagy déli fele fordul oda. Vagyis a doboz felfutóélre gyújtja az egyik hengert, lefutó élre a másikat. A kitöltési tényező kis mértékben változtatható a jeladó elfordításával.
Ez mint elv szép is meg jó is, de gyakorlatban csúfosan megbukott! Ugyanis a beállítás valami pokoli! Először beállítottam az egyes hengert mérőórával 3mm előgyújtásra, ahogy kell. Áttettem a mérőórát a másikba, és konstatáltam, hogy 2mm-en gyújt. Forgattam a jeladón, 2,5mm a kettesben. Órát át az egyesbe, bízván abban, hogy majd ott is 2,5mm lesz, hát egy fenét! Vagy hatszor tekergettem át az egyesből a kettesbe és vissza a mérőórát, mire 0,1mm pontossággal sikerült összehoznom a két gyújtási időpontot, és közben oda kívántam az NDK mérnököket, ahol a bors terem!
No végülis sikerült összehozni, beállítottam az előgyújtást, és jézus, a következő nagygenerálig senki ne mozduljon, de nem volt valami kellemes meló, aki ilyet akar, jól fontolja meg.
Ja, plusz advanced feature: a trabi jeladót sehogy sem tudtam az alaplapon úgy elhelyezni, hogy két alaplap-rögzítő csavar közül legalább egyet ne takart volna. Kínomban esztergáltam a jeladó csavarjai alá 6,5mm-es 15mm átmérőjű alu távtartó pogácsákat, és a takart csavart kicseréltem hatlapfejűre, így villáskulccsal lehet kezelni, de azért nem egy elegáns megoldás. :-(
Viszont most benne van, és megy. Remélem, hogy hiba nélkül és jó sokáig...
A HALL-jeladó csak egy időben ad jelet.
A gyújtás ideje pedig a fordulatszámtól
fűgg. Na ezt mi szabályozza? Valaminek
lennie kell.Nade mi? Ez itt a nagy
kérdés.Misu
Ne röpsúlyost tegyél rá! Ha minden igaz tavaszra készen a PIC vezérelt gyújtásom Hall jeladóval :-). Nem kell "soha" többé gyújtást állítanom :-)
Arra meg nekem nem volt időm.Kicsit húzós a félév. Bocsi.Amúgy nem egy nagy vaszizdasz.Sok sikert.
az a baj, hogy amit nyáron mondtál, elsüllyed sokszáz hozzászólás közt. Az ilyesmit be kéne szerkeszteni a "cikkek" róvatba. No majd talán én beküldöm...
Nem ezt mondtam már a nyáron???Nekem azóta működik.Tisztelem az itt lévő emberekben a fejlesztőkedvet, de feleslegesen nem szeretem az időmet pazarolni.Ha már van egy tutin működő megoldás /ld. Trabi gyújtás/, akkor minek sajátot kifejleszteni.Bár ha jobban belegondolok kicsit irigylem őket, nekem nincs annyi ráérő időm.
:)))
Jawasoknak egy jó leírás a trabant gyújtásról:
http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/ese2h/ese-2h.htm
Kezemben van már az anlage, nagyon ügyes, takaros, holnap beépítem, oszt majd írok róla, ha érdekel valakit.
Aránylag 48 euro szerintem elég drága, pláne mire bekerül a postaládádba! kb.*2. Jawa esetén ugye két darab kell kapásból. A paraméterei egyébként valóban csábítóak, de nem szabad elfelejteni, hogy egy ismeretlen készülékről van szó.
Ami a mocid röpsúlyos előgy.szabályzását illeti, előbb tudnod kellene milyen görbe szerint kellene szabályoznod. Amit minden bizonnyal nem fogsz megtudni...
Ha valakinek jó gyújtás kell nézze meg a www.helotronik.de lapot.
Bárhová beépithető,és aránylag nem drága.Nem tudja valaki régi motoromra milyen röpsúlyos előgyújtást tudnék rakni?
Én egy olyanról beszéltem, ami trafóval egybe van építve. Aztán lehet, hogy tényleg vannak minőségi problémák vele, nem tudom, nekem csak egy volt, azt is rövid ideig. FET-ek szerintem nem nagyon vannak ebben, csak két dióda, egy kondi, egy trisztor, meg talán egy-két ellenállat. De mindegy, vannak bontók, lehet venni cuccot, csak nagyon húzós árakon adják ám őket, az a baj. :-(
JA, a babetta utángyártott gyújtással szerintem te voltál a százból egy:))
Nem tudom, én valahogy amúgy sem merném beletenni ezt a gyújtóáramkört egy többhengeres gépbe. A japcsik elég érdekes trafókat használtak/nak a mocikban, külön hozzá tervezett elektronikával. (Régebben volt több régi japán nagymocim, csak pénz hiányában szocira váltottam). Ha a végfok nem az adott ellenállású/induktivitású (energia tároló képességű) trafóhoz van tervezve, könnyen elszálllhat, és mondjuk otthonról pár 10 vagy 100 km-re elég kínos lehet. Különösen a FET-eknek van ez az aranyos tulajdonsága, de azok pár perc alatt megadják magukat. A tranyó sunyibb:))
Na mindegy, a tulaj majd eldönti. Azért nyugati bontókba érdemes lenne körbe telefonálni. Több tíz évet is kibírnak a gyári áramköreik, hátha van valahol kimondottan ehhez való...
Lehet, hogy én voltam az egyetlen szerencsés, aki megvette, hazavitte, és működött neki? No mindegy, a lényeg a lényeg: szinte minden régebbi motorban használt tirisztoros gyújtás ugyanezen az elven működik, maximum annyi a különbség, hogy a nagyfeszültséget a dinamónál egyenirányítják-e (pl. korai motoplat gyújtások) vagy az egyenirányító be van építve a az elektronikába.
Aztán hogy az injektoros befecskendezős gépekben mi van, az már más kérdés... de olyat amúgy sem érdemes "bütykölni".
Babettám van, ha jót akarsz ne dobjál ki pénzt az említett utángyártott cuccra.
Az eredetit javítani nem nagyon lehet, mert műgyantával kiöntik. De gondolom közönséges CDI gyújtása van: egy 60-70V körüli feszültség megy bele a dinamóból, és van egy picike jeladótekercs egy mágnessel valahol a vezműtengelyen, igaz? A jawa babetta pont ilyen rendszerű, 2500 Ft/db körüli áron kapható hozzá magyar utángyártott gyújtóelektronika, meg kell próbálni azzal...
sziasztok!
Van egy honda cbx550-es mocim,és a gyújtáselektronikám meghalt.Ha tudtok valakit aki foglalkozik ilyen javítással
légyszi írjatok.
ööö jogos, nem gondoltam át rendesen, csak hirtelen beírtam!!
Köszi!
Ez gyújtáselosztós motorokhoz készült, a jaffában gyakorlatilag két különálló gyújtás van!!!
Sziasztok!
Ha esetleg érdekel valakit programozható előgyújtás szabályzó elektronika, itt megvásárolható:
http://hirdetes.duen.hu/hirdetes.php?o=hir_resz&hirkod=afc566ead18262bc667b52592770c452&s=812
Néhány Lada Baráti Körös ladában már dobog ilyen "szív", elég meggyőző volt :)
Magam is töröm rajta a fejem, bár nem a jawaba, hanem a 2104-be szeretném. Megoldaná a kinyúló röpsúlyrugók okozta gyújtásgörbe elmászást, plusz kisérletezni is lehetne...
A börze a Kék Tó szabadidőközpontban lesz.Ha csepelről mész, akkor végig kell menni a községen, /bár lehet hogy már város/, a főútvonalon.Egyszercsak előtted lesz a HÉV felüljáró, ott át kell alatta menni, egy kétirányú, valószínűtlenül keskeny alagúton.Utána kanyar jobbra, majd az első utcán balra.Az már oda visz ki.Egy nagy szabadtéri terület.
Ahoj!
Akkor jelzem, hogy még élek, munkázóban kicsit be vagyok havazva. Börze hol, mikor lesz poontosan (Szszentmiklós elég ngy területet jelent...). Azonkívül valószínüleg csináltak már nekem programot szombatra.....(a fene enné meg....).
Üdv,
Pali
Hello,
Én nem a jeladósra, hanem a megszakítósra gondolok. Ugyanis úgy tűnik, igen jó kis strapabíró megszakítók vannak a Trabanton.
Üdv!
A komplett alaplapot nem lehet átrakni, csak a jeladót.Nekem remekül működik.
Pali!!!Még mindíg nincs mágnes.most már valami más forrás után próbálok nézni.Szombaton börze lesz Szszentmiklóson.Kijössz?Odadnám a rajzot.
Vagy bárki.
még1MbR,
És nem lehetne a Trabant komplett gyújtásalaplapját rárakni a Jawa-ra? Nekem sokkal jobbnak, masszívabbnak, strapabíróbbnak tűnik a Trabant megszakítója, mint a Jawa-é.
Üdv!
Sziasztok!
Szerintem a jawa gyújtására amiatt panaszkodnak sokan, mert van egy jó kis kontakthiba lehetőség a megszakítókalapács mozgó részénél, ott, ahol az áram át van vezetve a mozgórészről a vezetékre. Erre gondolok itt:
http://kep.tar.hu/szmiklos/images/pic6457434.jpg
Ezzel már többször volt gondom, ritka, hogy itt jó az érintkezés :-(
CPI-vel a dolog tovább romolhat, ilyenkor ugyanis alig folyik áram ezen keresztül, nincs ami átüsse a rossz kontaktust.
Szerencsére kiküszöbölhető a dolog, a ladának olyan a megszakítókalapácsa, hogy pont befér a mozgórésze a jawa mozgórész helyére, igaz 180 fokkal el kell fordítani visszarakás előtt, plusz kicsit barkácsolni.
A ladánál szegecselve van a vezeték kivezetése, sokkal jobb az érintkezés:
http://free.srv.hu/s/u/sufnikepek/albums/userpics/141-4155_IMG.JPG
En nem mondanam, hogy a CPI szar. Ha sikerul kifogni egy mukodot ami stabil akkor jo.
A baj az, hogy mar nekem is 3 tonkre ment. Bar az is igaz, hogy csak motoron csinaljak ezt, mert a skodaba is CPI van es azzal sem volt sose baj. Apam skodajaba is CPI van es azzal sem volt soha baj.
Szal ha beszarik akkor beszarik, es erre eleg jo esely van.
Viszont ha nem szarik be es jo akkor frankon indul a motor.
Nekem a jawa most a legnagyobb hidegben is tok jol indul.
Sot ha jol tudom PeetAirnak meg mindig a CPI van fent a sajat motorjan.
Ami meg gaz szokott lenni, hogy a CPI-vel egyutt nem vesznek uj gyujto gyertya keszletet. A CPI-n olyan eros a szikra, hogy siman athuz a levegoben is akar egy 10cm-t is. Szal ha szar a gyertya kabel akkor siman kimaszik akarmerre masfele is.
Ennek ellenere en is gondolkodtam mar, hogy ki kellene valtani valamivel a jawan. Mert szerintem a HALL-os jelados resze jo.
Hja es a David 2 jawajan is CPI van azok is jol szuperalnak.
HyGy
csnorbet1 a 446-os hozzászólásomban elolvashatod.üdv bambi
Sziasztok!
Sajna csak 1db-ot sikerülne beszereznem a CPI-ből.... 2re már kis sem tudom egészíteni, mert már nem árulják sehol sem. Még a "ladabolt" v. "ladapart"-on sem :( .
Infomaker & Bambi:
Egyébként eddig csupa jót hallottam a CPI-ről...ezek szerint mégsem olyan praktikus. Mi volt vele a probléma?
üdv,
Norbi
A Szakirodalom menüpontnál kotorászva lehet találni kapcsolási rajzot, javítási könyvet és egyéb hasznos dolgokat
Ne tedd. Semmi értelme a CPI-nek, ahogy Bambi is mondja, és még párunknak itt szintén szar volt.
MINDEN ami SIMSON hoz MZ hez és JAWA hoz illetve robogókhoz kell!!! Új gyári és utángyártott illeteve bontott alkatrészek jóval BOLTI ÁR ALATT!!!!! Blokk alkatrészek, fogaskerekek, csapágyak, szimeringek, gumik, kippufogók, kerekek, tankok, spoilerek, olajak, dugók, fötengelyek, elktromos cuccok MINDEN!!! Akár postai utánvéttel is! 5000 ft felett Bp.-belül INGYENES kiszállítással! HÍVJ INFÓÉRT!!! Szarka Péter 0630/4096093
Sziasztok!
Tudja valaki hol tudok bp-en CPI-1280 trafót venni?
Átalakítanám a gyújtást!
Előre is kösz a segítséget!
üdv,
N.
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|