:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Köszi Peti74
Akkor szerintem összehozom ETZ cuccokkal a dolgot.Jelenleg a dolog úgy áll,hogy egy öregúrtól veszek egy új állórészt(árat még nem tudott mondani),és a futár motoros boltba(Zichy Jenő utca) utána érdeklőttem,hogy a gyári új forgórérész 8500 FT,és kb ugyanennyi az állórész is.A boltba Bolgár trafó van 1450 FT,fesszabályzó gyári 4500FT(elektrómechanikus).Trafó esetébe melyik lehet a jobb,az ETZ vagy a gyári Jawa.Mondjuk nekem jelenleg Mz trafók vannak fent(6V),mivel az megbízhatóbb mint a magyar.Csak emiatt kérdezem a Jawa-ETZ-t.
Most nézem, van itt egy másik kapcsolási rajz is : http://szoci.motoros.hu/download/jawa638.gif
Ebből kiderül, hogy a jawa is D+ alapján szabályoz, csak nem a diódasorról viszik oda, hanem a gyújtás felöl. Hibátlan (nem korrodált) vezetékelés esetén tulajdonképpen tökmindegy.
Annyiban mégis más mint az ETZ, hogy itt a szabályzóra jutó 12V-ot már végigkergették a rendszeren, és ha valahol a korrózió vagy egyéb érintkezési hiba miatt veszít 1-2 V-ot, akkor a szabályzó ezt a pontot tartja 13,8 V-on ezért a diódasorról ennél több fog lejönni, több jut a fogyasztókra, esetleg kiforralja az akksiból a savat. Igazából az ETZ is tud ilyet, de ott egy 20 cm-es vezetékre kell csak figyelni.
Szerintem működnie kell eTZ-vel is.
Üdv,
Peti74
Én azt írtam, hogy adok rá esélyt, hogy ETZ cuccokkal is hibátlanül működik egy Jawa generátor. Te a P20-asba (jól emléxem, ugye) tennéd be a Jawa generátort, mert az fér bele. Ez adott, tehát idáig mindenképpen el fogsz jutni. Mi most a hogyan továbbról beszélgetünk. Ha szerzel (vagy szereztél) egy hibátlan Jawa generátor álló+forgórészt az is nagy dolog. Akkor a hardwer úgymond megvan. Én azért javasoltam az ETZ diódasort és a feszszabot, mert abból több van a piacon, és olcsóbb is hozzájutni, meg a későbbiekben is egyszerűbb a cseréje.
Szerintem azért lesz jó hozzá, mert a Jawa generátor is 3 fázist termel. Hogy az most 210W vagy 230W, tökmindegy, nagy különbség nincs. A 3 fázison megjelenő feszültséget mindenképp egyenirányítani kell, továbbá a Jawanál is gerjesztésszabályzással oldják meg a DF vezetéken. Amit nem tudok biztosan, hogy a Jawa szabályzója egyenáramot vezet-e vissza a DF-re. A kapcsolási rajz alapján nem.
Mindegy, a puding próbája az evés. Ha fennt van a generátor, akkor ki kell próbálni. Azért ajánlottam fel az ETZ cuccokat egy tesztre, hogy ne vegyél semmit feleslegesen.
Tulajdonképpen hol tartasz a projekttel a gyakorlatban ?
Üdv,
Peti74
Peti74
És abbol nem lehet valami baj ha a Jawa generátorra Mz fesszabájzót kötök be?Mondjuk szerintem ha közel azonos lenne a két generátor teljesítménye akkor biztos nem lesz gubanc.
Jól okoskodok?
Köszönöm pdaranyi,és peti74,hogy vetted a fáratságot és átnézted a kapcsolási rajzot,hát az az igazság,hogy én is nézegettem,csak nem igazán igazodtam ki rajta,de most hogy már tudom mi dióda a rajzon mégegyszer neki ugrok,és megpróbálom értelmezni.
Ja és Pestimrei vagyok,tehát közel lakom
Öregapó !
"Az egyenáramú generátort , a generátort és a dinamót ne kevergessük ha lehet..."
emléxel ? :)))))))))))))
Üdv,
Peti74
Gyuszi !
12 V-os Jawa kapcsolási rajz van itt a szocimotoroson feltöltve, én is azt néztem most, hogy ne kelljen keresgélni : http://szoci.motoros.hu/download/j350640e.jpg
Ha megnézed az ábra felső részén (kb. 1 óránál) a generátort, akkor látod hogy jön ki belőle 3 szürke vezeték, x-y-z jelöléssel és belemegy egy másik dobozba (az lesz a diódasor, az végzi az egyenirányítást). Az x-y-z jelölés pedig a 3 váltóáramú fázisvezetéket jelöli (ugyanaz, mint az ETZ-knél a U-V-W). A lényeg, hogy a gnerátorban nincs integrálva se egyenirányító tag, se szabályzó, mindkettő külön egységet alkot, úgyhogy be kell szerezned azt is. Bár én adok neki egy esély, hogy agy ETZ diódasora és szabályzója (akkor már az elektronikus)is tökéletesen jó oda. Csak akkor az ETZ kapcsolási rajz szerint kéne bekötni. Indoklás: ahogy nézem a jawa rajzot, ott az egyenirányítóról lejövő 12V-ot egyből az akksira és a fogyasztókra viszik. Arról, hogy ott tényleg szabályzott 12V-t legyen, arról egy külön körön bekötött szabályzó gondoskodik, és mintha egyből a generátorról jövő egyik vezeték ( a 86-os) alapján szabályozna, tehát nem az egyenirányított 12V alapján. Mintha a diódasor csak azért kéne bele, hogy a fogyasztókra lehessen vinni. ( de 12 V-os jawat még személyesen nem kábeleztem, úgyhogy ez az utolsó 2 mondat csak tipp a rajz alapján).
Ha majd a jawa generátort beépítetted, akkor ETZ cuccokat tudok kölcsönözni egy próba erejéig. Mintha azt írtad volna, hogy közel laksz Pestszentlőrinchez.
Üdv,
Peti74
Sziasztok!
Speciális kérdésem lenne, van egy háromfázisú, generátorom, 4 egyforma, 2 nagy menetemelkedésű tekercsel, egy nagytudású cimborám bekötési rajz hiányában sorba kötötte, a 4, és kölön a 2 másik tekercset.(mondván, hogy majd így tölt is, kis fordulaton sajnos keveset, nagyon meg túl sokat) Szeretném úgy összekötni a tekercseket, hogy tudjak külső gerjesztést adni a generátornak, és esetleg a két másik tekercsel meghajtsak egy CDI gyújtást. Volna valami ötletetek?
üdv. E.
Visszavonva a dolog. A 12 voltosok lehetnek mások.
Jawa generátorhoz egyen irányító?!! Hát, ahogy elnéztem a sajátomat, az bizony egyenáramú, vagyis kommutátoros. Szerintem a többi is....
Igen,ismerem a lomexet.Tényleg korektek.Én inkább a turkálós boltokat szeretem.Mindig valami megtetszik.:-)))
Egészségedre:)
Jó tanács: elkót nehogy itt vegyél!
Egyébként hogy ne csak kötözködjem, tudom ajánlani a Lomex v. Elektro Kontha boltokat. Elég szép árukészlet, gyakorlatilag csak a speckó félvezetők nem találhatóak meg, korrekt árak.
Gyuszi,
Külön van egyenirányító és feszültségszabályozó - mindkettőre szükséged van. Meg van még egy kis relé, ami a töltesvisszajelzőt kapcsolja.
Üdv!
Igen,a HAM bazár. nem ismerem őket.
De nem rosszak az áraik.Felkeltetted az érdeklődésemet hogy így lehúztad őket.Megyek és megnézem.:-)))
Peti 74
Lenne egy keredesem:mivel a P-20-as 6 voltos es dinamos,es en felfabrikalom a Jawa 12 V-os generatort,odaig tiszta ugy, hogy kell egy 12 V-os aksi,egy db Jawa fesszabalyzo,2 db 12 V-os(jawa) trafo.De viszont a generator miatt kene valami egyeniranyito is,vagy esetleg ezt tartalmazza a Jawa fesszabalyzo?Vagy ez a Jawakon is egy kulon egyseg(marmint az egyeniranyito)
Megtaláltad a legrosszabb és legszemetebb elektronikai boltot:)
Rossz, mert kicsi az árukészlet, szemét, mert már szinte csak arról szól a Rádiótechnika összes cikke, hogy direkt csak itt beszerezhető alkatrészeket használnak, ill. az itt nyakukon maradt cuccokhoz gyorsan összedobnak vlmi használhatatlan kapcsolást, és leközlik. Mert amit találtál az ugyebár a HAM bazár...
Nagyon szívesen ajánlanék, de sajnos nem tudok/tudunk arról, hogy létezne. Itthon a Chipcad nagyon okos üzletpolitikával támogatja Microchip termékeiről a magyar leírásokat, míg az ATMEL cégnek nincs ilyen látószögű honi képviselője. Szvsz ez az egyetlen dolog, ami miatt sokan a PIC-et választják. Én is azzal kezdtem, aztán átnyergeltem ATMEL-re, noha nem tudok angolul, mégis az adatlapok böngészésével (akár szótárral is) sokat lehet tanulni.
Sziasztok!
Találtam egy jó elektronikai boltot.
Klikk ide
Kedves Tibi!
Köszönöm a segítséget. Az említítt könyv megvan, továbbá beszereztem a Madarász PIC-ről írt könyvét is. Bevallom, bírkóztam velük, de nem adom fel. Ha tudsz ajánlani magyar nyelvű irodalmat az ATMEL-ről örömmel fogadnám. Sosem szégyeltem tőlem okosabbaktól tanulni.
Üdvözlettel:Laci
Ja, nem tudom PIC-hez találtál-e magyar szakirodalmat, a legjobban talán akkor jársz, ha a chipcadnél megveszed a Kónya-féle könyvet. Bár van benne pár hiba, nulláról tanulni egész jó, lévén az egyetlen értelmes hazai szakirodalom, noha a tényleg nagyon hozzáértők egyszerűen szarnak találják. Kezdésnek szvsz elmegy. Én egyébként ATMEL párti vagyok, nem bírom a microchip okozta PIC-es zűrzavart.
Nem tudom mennyire olvastad el végig, de az egy félkész cucc, gyújtásgörbe "beállításában" semmi műszaki háttér. Többször elhangzott már, hogy JAWA-ra nem éri meg csinálni, nem nyersz rajta annyit. De ha van kedved, sok sikert hozzá!
Kedves Elektronikával foglalkozó Motoros Társak!
Tipikus képviselője vagyok a nem értek hozzá de nagyon szeretem csinálni embernek, ugyanis erősáramu szakképzettségemmel keresem a kenyerem 30 valahány éve. Most éppen a PIC-eket tanulom, meg további igényként jelentkezett a kapcsolási rajz rajzolása és a NYÁK tervezése. Találtam egy viszonylag egyszerűen rajzolható ingyenes programot, de a trnzisztor korrekt paramétarezésével napok óta nem boldogulok. Ez a program az ExpressSCH és ExpressPCB.
Ha közületek valaki találkozott már ezzel a programmal és tud segíteni nagyon örülnék neki. Most elárulom miért kezdtem foglalkozni a PIC-kel. Találtam egy elektronikus előgyujtás szabályozás leírást programmal Tabantra. Trabicom-mal megtalálható. Ezt szeretném a kéthengeres Jawara adaptálni, de ahhoz meg kellene ismerkedni ezzel az eszközzel és a működésével. Így jött igényként a rajzolás és NYÁK tervezés ugyanis eddig enélkül terveztem.
Üdvözlettel:Laci
Atneveztem a topicot Motor elektronikarol elektronikus gyujtasra.
Segítség!
Restaurálok egy CZ 477-es vasat, nosztalgiából. Valamikor ilyen mocival tűztem-maga volt a csoda- Már majdnem kész vagyok, de elakadtam az újravezetékeléssel. Kapcsolási rajzra lenne szükségem és korszerűbb gyujtásra. Sajnos a 6V/55W elég karcsú, de azt hiszem nem tudok túllépni, az MZ generátor nem fér el.
Örömmel várok minden segítséget!
Nem teszek fel semmit. Már fennt van. Babetta moped karbantartási útmutató néven magyarul. Le kell tölteni és el kell olvasni...
Látom nem megnyitható az oldal, ha jövő hétig ráér akkor valószínű lesz szkennerem, behúzom és felteszem ide. Már ha tényleg lesz..
Elméletileg megtalálsz mindent a http://www.extra.hu/babetta oldalon,mondjuk most nem akarta megnyitni,talán később.
Üdv. Érdeklődnék, hogy tudna-e valaki segíteni a babetta gyújtás beállításában.
Üdv. Érdeklődnék, hogy tudna-e valaki segíteni a babetta gyújtás beállításában.
Hellosztok!
Van egy 150-es ETZ, és szeretném megcsinálni rá az elektromos gyújtást, ami fennt van ezen az oldalon. Tud valaki v.mit róla? Érdemes megcsinálni? Írják hogy készül(t) hozzá egy előgyújtás szabájzó program, arról hol lehet érdeklődni? Köszi
szia
trabantgyújtásod még megvan?
és ha igen akkor eladó e és mennyiért?
Tibi
Szia!
Tősgyökeres pesti vagyok.
Én láttam a Peti munkáját, hát le a kalappal, nagyon profi!
Ha nem vagy biztos magadban, akkor bízd inkább rá a dolgot, így garantáltan le lesz tesztelve a gép, de ezt nektek kell megbeszélnetek...
szia
nagyon is érdekelne.
Légyszives kérdezd akkor meg nekem ok?
mag ha tud azt is hogy nem véletlenül győri e? mert itt ismerek egy hasonló nevü srácot.
amugy a tanácsokat köszönöm, főleg a vizeseket, mert arralehet h nem gondoltam volna elsőre.
de igy majd nagyon odafigyelek a dekni szigetelésénél.
Tibi
Neked jó az a megoldás, ezt mondom.
A trabi gyújtás szerintem nem szokott tönkremenni ha rendeltetésszerűen használod. Álló motornál a gyújtást tényleg nem szabad rajtahagyni, mert tényleg elfüstöl az egyik tranzisztor (olyan 10-15 perc elég neki). Nekem van trabantom gyári e-gyújtással és még soha nem makkant meg. Szerintem nincs ok aggodalomra. Azonban néhány jó tanács:
1. az elektronika ne kapjon vizet, se esőt, olyan helyre tedd, ahol nem folyhat bele, mert az tönkreteheti (ez az ETZ-k elektronikájára is igaz, ugyanaz az NDK-s cucc az is, én már 2x cseréltem ETZ-n gyújtást eső miatt.)
2. az IC-nél figyelj a helyes bekötésre ! Ha a középső lába (trabinál 7-es) akár egy pillanatra is 12V-ot kap, mehet az IC a kukába ! Mindig a zöld vezetéket dugd fel a 7-re elsőként. A másik kettőt (31->test, 15->gyújtás vagy 12V) sem érdemes összekeverni, mert az az elekronikára káros, nem száll el tőle, de az IC felé a 12V-os kimenetén a védődiódát kiolvasztja és akkor viheted le máshonnan a gyújtás 12V-ját az IC-hez (pl. a trafóról). Szóval a helyes bekötés a fontos, lehetőleg elsőre.
Nem tudom van-e már komplett trabi gyújtásod, van itt egy srác Attis néven ő árult komplett trabi gyújtást, ha kell meg tudom kérdezni tőle.
Üdv,
Peti74
szia
kérdés:
végigfutottam septébe a lapot amire a linket betetted, és:
- ha jól láttam akkor ez nekemis tökéletesen megfelel és nem kell hozzá alakítani a nyákot, mivel itt sem követte al a koma, és ez 12 v-os rendszer
- az alján azt irja hogy a tranzisztor szokott tönkrmnenni, :( ez milyen gyakori dolog az elektronikába? csak mert nem szeertném ha megálna alattam a motor féluton valahol.
privát: ha gondolod akkor szivesen segítek összeraki a honlapot, mert manapság akartunk mi is csináni egyet, és abba is éppen bele illik a tied. csak az anyag kell hozzá.
Tibi
Nekem csepptakos 350-esem van MZ dinamóval abban van ilyen mágneses hall jeladó és saját készítésű 6V-os elektronika hozzá, illetve 6V-os kockahengeresbe szereltem másnak ilyet szintén MZ dinamóval. Neked viszont twinsport van 12V-os, generátorral van, annak te ismered a méreteit, én csak a http://www.aranykezu.hu/jawagyujtas/ lapon tudtam a két képet nézegetni. Azt tudod csinálni, hogy pontosan lemásolod amit ezen a weblapon írnak. Ott a fickó aluminium távtartókkal megemelte a nyáklapot az alaplap fölé vagy 10mm-rel, az általam is leírt okok miatt. Tulajdonképpen teljesen jó az úgy, ha egyszer elfér a dekli alatt. Ahogy néztem az alu távtartó rudak elég vastagok ahhoz, hogy a nyák ne billegjen. Nyilvánvaló előnye, hogy a trabi nyákot és benne az IC-t nem kell variálni.
Nekem az MZ dinamón muszály volt a saját reszelésű alaplapra fektetnem az IC-t fogó nyáklapot, mert az egész szerkezet nem fért másképp a dekli alá (se csepptankosnál, sem 6V-os kockahengeresnél), de így legalább nagyon masszívan felfekszik. Az meg a másik, hogy a 6V-os MZ dinamón nem kőr az alaplap, hanem csak annak egy szelete, lényegesen kisebb, ott az én megoldásom a jó.
De neked jó megoldás amit az említett weblap ír.
Egyébként gratulálok annak, aki vette a fáradságot, fényképezett, írt és elkészítette azt a lapot. Én is régen tervezem, hogy a saját megoldásomat egy korrekt kis weblapon közzéteszem, leírással, fényképekkel, tanácsokkal, nyákrajzzal, kapcsolási rajzzal, alkatrészlistával, meg mindennel. Én nem keresni akarok ezzen, hanem segíteni, hogy akinek 6V-os MZ-je, Jawaja van az se maradjon ki az elektronikus gyújtás előnyeiből.
Peti74
ja és még egy kérdés:
neked ha jól érettem mindez készen van amit én most kivánok összehozni a saját motoromra. estelegesen ugyanazt az alaplapot ami neked fent van nem tudod elkészíteni?
na ná hogy érdekel:)
amugy erre a leírásra számítottam a legkevésbé.
a leírást nagyon szépen köszönöm, sezrintem nagyon sokat segít nekem abba hogy felszereljem a cuccot a motorra.
ha tudsz akkor légyszives fényképeket is rakjál fel valahova mert az alapján már lehet tájékozódni.
Tibi
Trabi gyújtással, beállítással kapcsolatban :
A kör alakú átalakítás jó ötletnek hangzik. Az IC mozgatási lehetősege sugárirányban meg kell hogy maradjon, azzal lehet beállítani a két henger gyújtását egymáshoz képest (180 fokra szimmetrikusan). Nekem az jött be, hogy a sugárirányú mozgás középállásában az IC kb. 0,5-1 mm-t lóg ki a mágnes alól. Nem kell megijedni, az IC sugárirányú mozgatásával mindkét henger gyújtása drasztikusan fog változni, akár 2-3 mm-t is. Pontos beállításhoz érdemes előszőr a két szélső állásban megmérni a két henger gyújtását, kis táblázatban felírni őket és nézni a kettő különbségét. Ha az egyik szélső állásban az egyik henger, a másik szélső állásban a másik henger siet, akkor biztos, hogy valahol a kettő között lesz az IC jó helye.
Amikor sikerült eltalálni azt az állást, ahol a két henger gyújtása egyforma, és a kis csavarral ezt az állást fixáltuk, onnantól nagy valószinűséggel az alaplap körbe forgatásával a két henger gyújtáskülönbsége nemigen fog változni (max 10-15 századot). Ennek persze az a feltétele, hogy az alaplap forgatás közben is passzentosan illeszkedjen az állórészen, ne lötyögjön, központos legyen, az IC sugárirányban ilyenkor már nem mozdulhat a mágnes alatt.
- Az IC-t tartó lemez nekem ugyanúgy egy üvegszálas nyáklap, az ezt hordozó alaplap nálam egy 1,5-2 mm-es rozsdamentes acéllemez, precízen körbe köszörülve/reszelve (esztergások előnyben). Azt meg kell említenem, hogy én az IC-t minden esetben új, egyoldalas nyáklapba illesztem, mert a trabi nyákján alul lógnak ki az érintkezők lábai és emiatt nem feküdne fel rendesen, meg az alaplap amúgy is letestelné mindet. -
Utána az alaplapot is beforgatjuk kb. középállásba, végül a mágnes csavarját fellazítjuk, a mágnes forgatásával beállítjuk az előgyújtást amennyire lehet (csepptankosnál 3,2-3,5 mm közé, kockahengeresnél 2,7-3,2 mm közé). Nekem a forgórész és a mágnes között egy vasból esztergált távtartó henger van (közepén persze a furat a csavarnak), az alja illeszkedik a forgórészbe, a tetején pedig 1 mm magas illesztőváll van a mágneshez, ezért lehet forgatni. A mágnes nekem kb. 1 mm-rel van az IC fölött, egyébként olyan 2,5-3 mm lehet a max, de minél közelebb annál jobb.
A legvégén a mágnes pozicióját is fixáljuk : én úgy szoktam, hogy fúrok a csavar feje mellett egy 2mm-es lyukat, mondjuk 4-5 mm mélyen át a mágnes lemezén bele a távtartóba, és ez lyuk kap egy stiftet (pl felső tűgörgőből lehet köszörülni), majd egy akkora alátétet a csavar alá, hogy a stiftet is elfedje.
Ha ezt így végigcsináljuk, akkor egy század mm pontosságal egyformára állítható gyújtást kapunk, amit valószinűleg csak akkor kell újra állítani, ha a dinamót / generátort valamiért leszedjük és nem sikerül pontosan ugyanolyan pozicióba visszarakni (például mert közben mentünk a motorral 40ezer km-t és kap egy teljes generált ;-))))).
Még egy tapasztalat: csak a trabi mágnes jó a kéthengereshez, az ETZ mágnese valahogy másképp van felmágnesezve. Nekem egyetlen ETZ mágnessel sem sikerült az elérnemt, hogy az IC-t sugárirányban mozgatva az egyik szélső állásban az egyik henger, a másik szélső állásban a másik henger siessen.
Ha érdekel valakit, akkor néhány fényképet erről fel tudok tenni egy freeweb oldalra.
Üdv,
Peti74
Akkor üdv a Lőrinci szocimotorosok körében. Majd ha jobb lesz az idő összejöhetnénk vmi tapasztlatcserére, mér akinek van kedve.
Peti74
Szia mindenkinek:
Terv a következő:
Twinsportra trabantgyújtás, teljesen új elektronika(feszszab, vezeték, stb...)
A trabangyújtás át lesz fizikailag alakítva kör alakura, mint az alaplap, és úgy megy rá a generátorra.
Aki hasonlót szeretne csinálni, vagy csinált már kérem jelentkezze, esetleges észrevételeket tapasztalatokat szivessen várok, mert azzal is okosabb leszek.
ha lehet akkor emailt küldjetek, bár jó ide is csak a mailokat fél óránként látom.
Köszi mindenkinek!
Tibi
Soki itt a szomszéd,én is Lőrinci vagyok:-)))))
peti74,
Köszönöm szépen a kiselőadást. Nagyon tetszik és tanulságos.
Üdv!
Hi !
Tranzisztoros gyújtás megszakítóval ? Nem látom igazán sok értelmét, vagyis inkább félmegoldás.
Szerintem akár az induktív akár a hall jeladós tranzisztoros gyújtásoknak két kiemelkedő előnyük van a megszakítós (sima akkumulátoros) gyújtásokhoz képest. A kettő együtt igazán hatékony.
1. Egy megszakítóhoz képest még a "leglustább" teljesítménytranzisztor is villámgyorsan kapcsol (értsd: sokkal gyorsabban szakítja meg a gyújtótrafó primer áramkörét), továbbá mentes a megszakítókra nyitás közben jellemző átütésekre, kondi ide vagy oda. Az eredmény a trafóban mágneses mező olyan egyértelmű és hirtelen összeomlása, ami a szekunder oldalon egy nagyobb, erősebb szikrát eredményez. Ez okozza, hogy a megszakítós gyújtással ellentétben a tranzisztor-kapcsolt trafó szikrája átüti az alapjárat vagy a teljes terhelés dús keveréket még kokszos vagy olajos gyertyánál is, sokkal több sürítési ütem végződik robbanással, nincs annyi "üres" ütem, ez egy relatív teljesítménynövekedést okoz. Ezt valamilyen szinten Te is elérted, ettől van az, hogy kicsit jobban húz.
2. A gyújtás jelét a megszakítóval ellentétben mindenféle súrlódástól mentes alkatrészek adják, tehát az egyszer beállított gyújtási időpontot elviekben soha nem kell utánállítani, mindig, minden fordulaton pontos marad (gondoljunk csak a túl hosszú jawa vagy skoda megszakítók "lebegésére" nagy fordulaton, ami gyújtáskihagyást okozhat). Nem függ anniyra alkatrészek hőmérsékletétől, nem ég be, nem szikrázik, nem kopik el, nincs szüksége kenésre. Olyan "négyszögjelet" ad a tranzisztoros erősítőfokoztanak, amit egy megszakító soha nem tudna. Munkát, fáradtságot, benzint, pénz takarít meg, a motor élettartamát hosszabbítja.
Bocsi, akinek túl száraz voltam.
Üdv,
Peti74
KÖSZÖNÖM SZÉPEN Peti74.
Sokat segítettél,akkor maradok a Jawa-Trabant házasításon.Elkérhetném esetleg a telefonszámod,hátha elakadnák valamibe.Én is Pestimrei vagyok(mintha azt olvastam volna,hogy te is Imrei vagy,vagy Lörinci).
E-mail címem:www.bigyula@írj.hu
Szasztok! Én az IZS be szereltem tranzisztoros gyújtást, de a jeledó itt maradt a jó öreg megszakító :)
Kicsit mintha jobban húzna,de csodát ne várjunk tőle. :)
Pisti23
Persze, hogy elfér, csak ha jól emlékszem, a kúpot meg kell variálni.
666. hozzászólás??Hmmm...Ördögi szerencse.:))
Gyuszi !
Most látom, Matya azt írta, hogy a Jawa 12V-os generátora pont belemegy a P20-asba. Ha ez igaz, akkor érdemes vadásznod egyet, mert mint említettem a generátornak számos előnye van. 12V-hoz meg van létező elektronikus gyújtás, konrétan a trabanté. Mindössze a jeladót kell precízen felbarkácsolni a generátorra. Ilyen megoldásról pedig már weblap is van, ha jól tudom, akkor :
http://www.aranykezu.hu/jawagyujtas/
Üdv,
Peti74
Mickey.46 !
Lásd előző hozzászólásom II.-es pont. ETZ-nél a jeladó egy komplett egységet képez, a mágnes és az IC egy csapágyazott házra van szerelve. Ha boltban kéred, akkor nevezd elektronikus gyújtás jeladónak, tudni fogják miről van szó. Nem lesz olcsó, olyan 5ezerre saccolom. A másik egység ETZ-nél egy fekete műanyag dobozban van, ezt elektronikának vagy fekete doboznak szoktuk hívni. Ez sem olcsó, ha üzletben akarod megvenni, akkor olyan 5-10 ezer közé saccolom. Érdemes börzén is keresni, lehet olcsóbban kifogni. Ha nagyon nem talász már sehol, akkor össze tudok dobni elektronikát házilag is, az is tökéletes.
Az elektronikus gyújtás jó dolog, de ha az ETZ125-ösöd "eszik vagy 7-et meg nagyon nehezen indul és nem igazán megy" akkor nem biztos, hogy az e-gyújtás megoldja minden problémádat. Lesz még ott más probléma is. Olvasd végig az MZ fórumban a 2005-02-21 17:14:30-ös hozzászólásomat, 125-re is igaz. Látom az MZ fórumban is beírtad a kérdésedet.
Üdv,
Peti74
Gyuszi !
Megszakító helyett egy elektronikus gyújtás mindenképpen jó ötlet. De előtte tisztázzunk egy-két dolgot:
-I. A 12V-os rendszer nem feltétele az elektronikus gyújtásnak. 6V-os rendszerhez is készíthető elektronikus gyújtás, a lényeg, hogy negatív testelésű legyen a rendszer, mert a jeladó Hall IC-je pozitív tápfeszültséget igényel, továbbá az elektronikát is egyszerűbb pozitív tápfeszültséghez készíteni.
-II. Az elektronikus gyújtásrendszer két fő egységből áll: az egyik a Hall IC-s jeladó, ez a blokkban van a dinamóra/generátorra felszerelve (végül is egy IC és egy forgómágnes együtt). A másik egysége egy tranzisztoros erősítő, ami a Hall IC kisfeszültségű jelét felhasználva (erősítve) egy végfoktranzisztoron keresztül vezérli (nyitja-zárja) a gyújtótrafó primer áramkörét. A trabant elektronikája és az "általam említett" Hall IC ugyazon rendszer különböző részei, tehát nem helyettesíthetők egymással.
-III. A 6V-os és 12V-os rendszerek között van egy nagy különbség:
A 6V-os rendszerekben egy egyenáramot termelő szerkezet, a dinamó termeli az áramot, ezt nem kell egyenirányítani, elég a feszültségszabályozást megoldani. A dinamók teljesítménye elég korlátozott, olyan 60-75 W körüli teljesítmény a jellemző, ez egy 40/45 W-os első lámpához, egy 5W-os helyzetjelzőhöz és a kb. 10W-ot fogyasztó gyújtáshoz épp elegendő. A dinamók további jellemzője, hogy alapjáraton még nem termelik a névleges teljesítményüket, ha városi közlekedésben sok az alapjárat és a kis fordulat, akkor a lámpát nem érdemes égetni, mert csak az aksi fog lemerülni.
A 12V-os rendszerekben egy generátornak nevezett szerkezet termeli az áramot, egész pontosan 3 db különböző fázisú váltóáramot termel, amit azután egyenirányítani kell (plusz alkatrész), hogy egyenáram legyen belőle, és csak ezután következik a feszültségszabályzás. A generátorok teljesítménye lényegesen nagyobb, mint a dimanóké, az ETZ-ben egy 210W-os generátor dolgozik, ami bőven elegendő akár egy 100 W-os halogénreflektor vagy egy komolyabb kürt üzemeltetéséhez. A generátorok további jellemzője, hogy már alapjárati fordulatszámon tudnak akkor teljesítményt, amivel ellátják a motor össze fogyasztóját. Egy jól működő ETZ generátorral nyugodtan lehet döcögni a városban reflektorral.
A pancsiban azt hiszem egy 6V-is dinamó van.
Ennyit elöljáróban.
Jawaban és MZ/ETZ-ben egyébként otthon vagyok, de a Pannóniát nagyon nem ismerem, nem tudok nyilatkozni a pannóniák dinamójáról és fesszabályzójáról sem.
Ezek után a fentiek ismeretében Neked kell eldöntened, hogy tulajdonképpen mit is akarsz :
- Elektronikus gyújtást a megszakítós helyett 6V-ra ? Ebben tudok segíteni. Itt csak mechanikai kérdés a jeladó felszerelése a dinamóra. Az elektronika adott.
- Elektronikus gyújtás + egy megbízható 6V-os rendszer felszerelése (például MZ dinamó + elektronikus feszszabályzás).
- Elektronikus gyújtás + 12 V-os átalakítás. A 12V-os átalakításban nem tudok segíteni, ez alapvetően mechanikai vacakolás, a generátorok jellemzően laposabbak és nagyobb átmérőjűek, nem lesz egyszerű betenni.
Nos ?
Peti74
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|