:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Szia Öregapó!
Nagyon vágod ezt az elektronikát:),felét se értettem mit mondtál, de biztos jó,annyira nem vagyok otthon ebben a témában.
Mennyibe kerülne ez az átalakítás a P21-es szerinted? Ki tudná megcsinálni?
Ha nem ragaszkodsz teljesen a trabi gyújtáshoz,biztosan megoldható a dolog. A külön hall icéket lehet a régi megszakítók helyére aplikálni, a mágnest pedig az excenter helyére kerülő ebonit(vagy hasonló) rúdban lehet elhelyezni.Utána jöhet a tranzisztoros rész.Néha lehet kapni mechanikus megszakító helyére egyből beszerelhető tirisztoros ketyerét, ami elektrónika, és trafó egyben. Ezt a hall ic megtudja hajtani.Ez lenne a legtökéletessebb(bár van akinek már ezzel is volt gondja). Akkora szikrát ad, hogy azzal elefántot lehet vadászni.Én most azon gondolkodom, hogy bontottan veszek autóba való, és tranzisztos jelforáshoz készült gyújtó trafót, és a hallokat használom jelforrásnak.A nyomógomb icknek oppenkollektoros tranzisztoros kimenete van, ami sokat elbír.Megnéztem az ick speckóját, bírják a motorban való kiképzést. Ez tényleg egyszerű megoldás lenne, az ár vonzatát csak akkor derítem fel, ha egyáltalán lesz pénzem.
Szia papa!
Kösz a tippet, majd utánajárok
Előd
Szia P-10-es
Nekem egy JAWA 350 kalifornia mocim van, a 82-es évből, nagyo jó állapotban.Nagyon sokat zsívtam a gyújtása miatt, minden motorhiba ebből eredt,(nem megy a balhenger, egyenletlen a motor járása, nem húz, néha durrog, nehezen indul és még sorolhatnám) azóta ezek megszüntek és még ami nagy előnyére változott RUGALMASABB lett. Sajnos a P-21-et nem ismerem annyira, hogy bátran merjek ajánlani bármit is, látni kelenne hogynézki, de lehet, hogy a trabi elektronikus gyújtást egy kis átalakítással rálehetne operálni.
Üdv papa!
Kontakt hibára tippelek. Nézd meg az akku saruját és a biztosítékokat.
Üdv:
goss
szia papa!
Neked milyen motorod van hogy átalakítottad a gyújtását?
Nekem van egy P21-esem és azon kéne alakítani, mit javasolsz?
Előd
Hali Mindenkinek!
Azt szeretném megtudni, hogy Százhalombatta közelében lenne-e egy olyan vállalkozó szellemű egyén aki bizonyos összeg fejében össze tudna kötni egy Czetka Jawa gyújtást kapcsolási rajz alapján. Ha igen akkor please: pristie@freemail.hu -ra írj és felhívlak. Előre is köszönöm mindenkinek!
hali!
Lenne egy kérdésem: Mi lehet az oka annak, hogy a motoromon nagyon gyengén működik minden dolog, ami akksiról megy, pedig új az akksi, ha töltőn van, akkor is gyenge. Pl.: az irányjelző nappal nem látszik, a kürt harmat gyenge, sérves hangon szól...
Eladnám nagyon szeretett 125-ös ETZ-met. Most lett felfúratva 150-esre, új tükröket vettem rá nagyon faca karbon mintás. A blokk is fel lett készítve egy horvátországi túrára csak nem ezzel megyünk.lánc és lánckerekek kicserélve német dugattyú szimmeringek cserélve elektronikus gyújtás (gyári). Hátul túraboxal, csomagtartóval, a moci fekete színű, újrakrómozott kipufogóval, hátul valami nyugati index. Tényleg nagyon jó állapotba van, nagyon nehezen válok meg tőle. Még bejáratós 100 km van benne a felújítás óta. Egyébként azért kell megválnom tőle mert közbejött egy alkalmi vétel 250-re és a két motort felesleges fentartani. Ja és hátul 18-as kerék van benne.130.000 ft-ra tartom igaz sokak szerint többet is érne de egy 125(150)-esért nem várhatok többet főleg ha sűrgősen kell a pénz. Naggyából ennyi. További infó e-mailen: ttot61@axelero.hu
Sziasztok szocisok!
Összeállt a motorom gyújtása, vettem rá egy trabi 601-es tilisztoros gyújtást, minden átalakítás nélkül föllehetett szerelni a régi helyére, csak egy kis csonkot kellet csináltatni a vezérlő bütyök helyett. Még bejáratós, most lett először fúrva, nem merem még hajtani, de a két gyújtás között ég és föld a különbség. Ja, még venni kellett egy átalakítót, 6 voltról 12 voltra, mert az enyém még 6 voltos, de szuperúl megy. Az átalakítás össz visz 8000 H forintba került.
Üdv papa!
Üdv mindekinek !
A segítségeteket kérem az alábbi problémában .
125 TS Mz ,nincs töltés .Vettem elektronikus fesszabot és nem tölt .Az eredeti mechanikus és csak akkor tölt ha lekötöm az állórészen az ellenállást .Mi lehet a gond?
Sziasztok.
Megvettem életem első "nagy" motorját, egy ETZ 250 - est. Miután az első örömön túl voltam, elkezdtem a karbantartást, olajcsere, tömítések, lánckerék alatti szimering cseréje. A légszűrőnek is neki kezdtem, ekkor történt a baj. Rengetek vezeték közűl sikerűlt a légszűrőt kihúzni, ekkor vettem észre, hogy abba a deknibe amelybe a karburátor levegőbeömlője van csatlakozva, ebben egy elektromos áramkör van elrejtve, amiből a légszűrőn keresztűl két vezeték vezet át. A kérdés: mi lehet ez? Az a baj, hogy miután összeraktam azóta a motornak nincs töltése, a motor nem indul el . De ha az aksiból jövő vezetéket eggyel odébbrakom a csokin, akkor van, és a motor be is indul, de a műszerfalon lévő kapcsoló nem működik, így le sem lehet állítani. Mi lehet a baj? Mit tettem tönkre? És hol vannak a biztosítékok? Előrre is kösz.
persze csak ha éppen olyanjuk van, hogy meg is nézik. Tapasztalataim szerint a Mozaik inkább valami féle szúrópróba szerű vizsga kezd lenni. Levendel MZ-jén csak a villanmylámpákat nézték és nem is fékezték, az én jawamon csak a számokat nézték meg a féket, akár akku nélkül is átment volna... :)
Persze azért jobb nem riszkírozni, egy indexrelé akár 600 Ft-ba is belekerül, egy bebukott vizsga min 3e-vel több.
Csak egy dologra tudom a biztos választ: kpm vizsgán tuti, hogy NEM engedik így át! Meg kell csinálni, nincs mese.
Sziasztok!
Két kérdésem lenne:
1) A műszaki vizsgán átengednek, ha az indexem hol égve marad, hol nem, de ált. inkább folyamatosan ég? Ha nem mi a probléma megoldása? (hallottam már erről a megszakítós dologról de nem egészen világos)
2) ETZ 250-esem van, és mostanában menet közben hallok vmi búgást. Először azt hittem valami huzat vagy ilyesmi! Arra a hangra hasonlít amikor belefúj az ember egy üres sörörüvegbe!
Tudom hogy ez így nem túl sok infó, de hátha vkivel már megesett ez!
Előre is köszi!
KÖszi a swgítséget. Elvittem és felszabályozták:-) De még nem tudom kiprobálni, mert át kell alakítani a /1 blokkját :-(
Nemtom, én eddig az összes generátoromat fel tudtam szabályoztatni, skoda, mz, opel, audi. Mind nagyon öreg jószágok voltak, volt, amelyiken a gyűrű több, mint 5mm mélyen be volt kopva a szénkefénél! Sugárirányban, nem átmérőben! Le lett szedve és kész. Szívfájdalom nélkül ajánlom. A yugo generátoromat is nemsokára viszem, de azt én csinálom:)
Nyugodtan vidd el felszabályoztatni.
Az esztergályos úgy is megmondja hogy megtudja-e csinálni.Normális esztergányos 500ft. körüli összegért megcsinálja.
Nem a főtengely űt. A széngyűrű felülete lett egy kicsit megnyomva.-(, igy vettem a generátort:-(
Ha széngyűrűs megoldáshoz nemtudok hozzászólni, de ha rézgyűrűs a forgórészed ne próbálkozz vele. Nagyon vékony az a réz gyűrű. Nem a főtengelyed üt? Csapágyak nem lógnak nagyon? Inkább azt nézd meg!
Üdv:
goss
Sziasztok!
Lehet, hogy hülye kérdés, de a Etz generátor forgorészét ahol a szénkefék futnak, azt fel lehet szabályoztatni? Vagy ne is probálkozzam vele?
www.aranykezu.hu/jawagyujtas/
Segítsetek!
Egy barátom évek óta keres 1950-es 350-es Jawahoz (pontos típust nem tudok) MEGSZAKÍTÓT. 2db kellene és menne a gép.Küldözgették már mindenkihez, de végül sehol nem kapott. Hol tudunk szerezni ilyesmit??
Sziasztok
Régebben valaki föltett képeket az átalakított trabi gyújtásról, nemtalálom sehol kitud rólla valamit?
legyetek szivesek segítsetek.
Üdv papa
De, ha a vasmag telítésbe megy, az teljesítmény veszteséggel jár. ezért nem célszerű gerjesztő tekercset duplázni.Ha a gerjesztett tekecs menet számát kétszeresre növeljük, attól a vasmag keresztmetszete, a mágneses térerősség nem változik a vasmagban, hisen azt a gerjesztő hozta létre. Ami változik, az az, hogy dupla annyi menetet mozgatunk a mágneses térben.
Hello!
Tehát a vasmag telítésbe megy, nem tud akkora fluxus kialakulni, amit a rajta folyó áram létre tudna hozni. Nem okoz ez jelentős teljesítmény-veszteséget?
Ja. Marad szerintem az, pedig a forgórész tekercselése a nagyobb szívás.Valami megfelelő csévetestre kell tekerni egy viszonylag egyszerű tekercselő géppel, utánna behajtogatni. Néha lehet találni olyan vállalkozókat, akik egész ügyesen megcsinálják, talán elviselhető áron.De még így se vállalok felelőséget a dologért. A behajtogatásnál nagyot lehet szívni sablon nélkül. Néha lepattogzik a huzal lakkozása.Ja, egyenáramú dinamó esetén a komutátorra való ráforrasztgatásra is oda kel figyelni. Össze lehet keverni a huzalokat.
Ok, most már értem. Akkor marad a forgórész áttekercselése.
Ezt írtam az előbb. A kétszeres feszhez a gerjesztő tekercs kétszeres fluxusa tartozna, változatlan gerjesztett tekercs mellet. A kétszeres fluxust nem bírja el a vasmag.Tehát, ha az állórész a gerjesztő tekercs( úgy emlékszem jawáról volt szó) azon nem lehet módosítani.
Mármint ha inkább a lentebb írt okok miatt inkább azt tekercselném át nem pedig a forgórészt.
Sehogy. Az marad a régi. Itt az állórészben a vasmagban lévő fluxus amivel számolnod kel a gerjesztéshez. A vasmag nem változik, a fluxus nem változhat mert telítésbe menne a mag.Tehát az olyan amilyen.
És az állórészt hogyan kéne átalakítani, a kétszeres fluxus eléréséhez?
Mondom, hogy nem vagyok fomában. Germánium diódánál a feszültség csak 0, 53 el kisseb...
Azt hogy a fluxus valóban kétszer akkora. De pont ez fogja a kétszeres feszültséget létre hozni.Visont csal egyszer veheted figyelembe a duplázást. vagy térerősség, kereszt metszet, menet számmal számolsz, vagy fluxxussal.Hacsak valamit nem rontok el . Továbbra is pokoli szétszort vagyok, tehát előfordul.Ami továbbra is biztosnak látszik, az az hogy a max levehető áram a fele lesz.
És mit gondolsz egyébként arról, amit írtam?
Aakos, szerintem te is próbáld ki azt, hogy germánium diódával a fesszabb B+ pontjáról töltsd az akut, ha tudsz szerezni ilyesmit.Ezzel eléred, hogy a generátor 0, 7 voltal kevesebb feszültségénél lesz az akun a megfelelő feszültség.Nekem csökkent ettől a szükséges fordulatszám legalább százat.Csak ha ez se elég, akkor cserélj...
Hello!
Semmi gond ha hozzászólsz, inkább örülök (több szem többet lát alapon),amennyiben a hozzászólás konstruktív jellegű.
A töltésem jó, a lámpám fényereje kevésbé. A hétvégén kötöm újra a gépet, lehet, hogy az meg is oldja teljesen a problémát, ez esetben biztos nem fogok 12V-ra átállással szarakodni. Ha viszont úgysem lesz elég jó, kénytelen leszek valami megoldást találni. Az ETZ generátor beépítésével az a bajom, hogy a házat át kell alakíti + a tengelyre is kell eszkábálni valami közdarabot, ami a különböző kúposságot megoldja. Szerintem ezekkel a munkákkal is bele tudok vinni jópár hibalehetőséget a gépbe. Arról nem is beszélve, hogy utána bajos lesz visszaalakítanom, ha esetleg úgy döntenék majd, hogy veteránt csinálok belőle, amikor eléri a kort.
Ha veszélyes újratekercselni a forgórészt, (amit írtál, hogy könnyen szétmehet) meg kéne próbálkozni az állórészt megváltoztatni. Erről mi a véleményed? A fesszabályzót nem lehet átalakítani 6V-ról 12-re?
Egyébként biztos nem változik az állórész fluxusa egy esetleges kétszeres forgórész menetszámon? Akkor ugye kétszeres áram folyna rajta, amiből az következik, hogy a fluxus is kétszeres nem?
Peti, ebben egyetértünk. Én se szeretem a házi tekercseléseket. Ha nincs valami spéci célgép rá, nagyon gányos lehet. Én csak az elvi lehetőséget taglaltam, a célszerűséget nem.
Teljesen igazad van. Nem gondoltam eléggé végig.Valóban elég a vékonyabb.Így még tutibb, hogy ráfér.Ha csak nem hagytunk ki valamit a számításból...
A térerősség nem változik,(a gerjesztő tekercs az eredeti) A tekercs kereszt metszet nem változik.A tekercs sebessége nem változik.A tekercsek száma a kétszeres.Tehát az indukált feszültség kétszeres...A forgó rész visszahatása nem változik, mert az általa létre hozott erő a dupla tekercs, fele áram miatt nem változik. Régen tanítottam ilyesmit, kijöttem a gyakorlatból, és ma különösen szétszort vagyok, de valószínüleg így van.
Teljesen igazad van. Nem gondoltam eléggé végig.Valóban elég a vékonyabb.Így még tutibb, hogy ráfér.Ha csak nem hagytunk ki valamit a számításból...
A térerősség nem változik,(a gerjesztő tekercs az eredeti) A tekercs kereszt metszet nem változik.A tekercs sebessége nem változik.A tekercsek száma a kétszeres.Tehát az indukált feszültség kétszeres...A forgó rész visszahatása nem változik, mert az általa létre hozott erő a dupla tekercs, fele áram miatt nem változik. Régen tanítottam ilyesmit, kijöttem a gyakorlatból, és ma különösen szétszort vagyok, de valószínüleg így van.
Bocs, hogy belevau, de nem értem mit görcsöltök ezen a tekercselésen. Mindig tegyétek mellé, hogy a fasza sufnituningolt géppel milyen messzire mernétek elindulni. Na ?
A dinamó mindig dinamó marad, alapjáraton nem fog tölteni. A gyári tekercselés masszív, a kisipari meg szétrepülhet, arról nem is beszélve, hogy a súlyeloszlása lehet, hogy nem lesz jó. Aztán meg lehet hozzá kiagyalni valami sufni fesszabályzót, ami úgysem fog sikerülni, lévén a dinamókhoz nélkülözhetetlen áramkorlátot úgysem tudjátok megodani. És a sok munkával bevisztek a motorba egy csomó hibalehetőséget, aztán a balatonig sem mertek vele elindulni.
A kiindulópont nyilván az, hogy a peregyesnek nem jó a töltése és megbízhatóvá kéne tenni (mert mi más lenne az egész agyalás kiindulópontja). Miért nem választjátok azt az utat, ami járható és relative kis befektetéssel nagy nyereséget ad.
1. Az MZ dinamó marad (feltéve ha jó, nem akkor meg csere ugyanolyanra) és kap egy kisipari elektronikus fesszabot. Kész a rendes töltés, igaz 6V-os, de megbízható.
2. Belemegy az ETZ generátor. Tudomásom szerint, nem kell sem a blokkot, sem a főtengelyt bántani, az egész egy precíz illesztőlapon múlik. Kap egy 12V-os fesszabot (az is legyen elektronikus) meg egy diódasort és kész a megbízható 12V-os töltés a peregyesbe (persze az összes fogyasztót lehet mellé cserélni).
Peti74
Na ja, csakhogy az áram nem a kuzal átmérőjén, hanem a keresztmetszetén folyik. Tehát nem d/2 átmérővel kell tekercselned, hanem d=2*négyzetgyök{[(D/2)^2]/2} -vel. Vagyis ha eredetileg 1,5mm átmérőjű huzallal volt tekerve, akkor 0,53-assal tekerheted!
Pontosítok. azzal értettem egyet, hogy állórész marad, forgórész dupla tekercs.A fluxus nem változik, csak dupla tekercsen megy át.
aakos, elméletileg igazad van. Talán gyakorlatilag is.Ha fele olyan vastag huzallal tekercselünk, akkor talán elfér a dupla menet, és az elég vastag lenne, mivel kétszeres feszültségnél ugyanakkora teljesítményhez fele áram kel.
Viszont ha jobban belegondolok ha változik az indukált feszültségem, változik a fluxusom is ugye?! Akkor a forgórészre egy kétszeres menetszámot, az állórészre pedig feleannyit kell tenni?
Hello!
Először én is ETZ generátort akartam, de úgy gondolom, hogy inkább legyen kicsit több meló, minthogy szembekerüljek valami látens problémával, amit a más forgórész miatti kiegyensúlyozatlanság okoz. Meg olyan megoldáson gondolkodom, ami bármikor visszaalakítható. Úgyhogy a marás szóba se jöhet.
Akkor ezek szerint egy sönt gerjesztésű generátorral állunk szemben. Csak azt nem értem, hogy az állórészt miért kell újratekercselni. Adott fluxusnál kétszeres menetszámon kétszeres feszültség indukálódik nem?
Ha állandó mágnes adná a gerjesztést, már nem lenne dinamó. A dinamó öngerjesztésű generátor, ahol a gerjesztést tekercsel oldják meg, amin a generátor által termelt áram egy része folyik. Induláskor a gerjesztést a vasmagban visszamaradó mágnesesség adja, vagy az akuról származik.
aakos.
NEM. Állandó mágneses forgórésszel gerjesztett többfázisú generátorok a mai japán motorokban vannak.
A peregyesben egy egyenáramot termelő dinamó van, ahol a gerjesztést az állórész tekercsei végzik, a feszültség pedig a forgórész tekercsén jelenik meg.
Elviekben megoldható, hogy nagyobb feszültéséget adjon, de ehhez mind az álló, mind a forgórészt át kell tekerni. Sok munka ez, rengeteg feleslegesen bevitt hibalehetőséggel. És még akkor is csak egy dinamó marad, annak minden problémájával együtt. Ha mindenképpen 12V-ot akarsz a peregyesbe, akkor tegyél bele egy ETZ genrátort. Ott is fabrikálni kell, de megoldható. Kérded itt a fórumokon jocó-t, neki is ETZ generátor van a peregyesben és működik.
Üdv,
Peti74
Sziasztok!
MZ TS250/1-es dinamójával kapcsolatban lenne pár kérdésem. Ugye ez egy állandó gerjesztésű egyenáramú generátor, és a forgórészen van a tekercselés. Elvileg ha áttekercseltetném az armatúrát, akkor azonos fordulaton le tudnék venni 6 helyet 12V-ot is nem? A kérdésem az lenne, hogy ehhez elég-e a forgórészt, vagy az állórészt is át kell alakítani.
Köszi
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|