:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Peti, bár szakmailag teljesen igazad van, ritka nagy paraszt vagy.
Szia Lajos/Laci !
Válasz: igen. 3 év és 16ezer km alatt le is lett tesztelve. Megbízható és karbantartásmentes.
De azt javaslom, nem érdemes a trabi elektronika átalakításával ügyeskedni. A trabi nyák öreg, sok nem használt alkatrészből áll, nehezen javítható és nagy. Relative egyszerűen elkészíthető olyan kapcsolás, ami 6V-os tápfeszültség mellett működik és hozzáilleszthető a trabantban is használt hall ic és mágnes kombinációja.
Ami a mechanikus átalakítást illeti, én a csepptankos 350-esbe egy 6V-os MZ dinamót raktam, és arra szereltem fel az ic-t tartó alaplapot és nyáklapot (a kétirányú állíthatóság miatt). Egész röviden azért MZ dinamó, mert:
1. passzol a jawa dinamó helyére
2. negatív testelésű, és ezekhez a kapcsolásokhoz az kell
3. mechanikailag sokkal masszívabb és merevebb, ez az ic-nek fontos
4. kereskedelmi forgalomban kapható hozzá elektronikus fesszabályzó, ami további megbízhatóságot visz a rendszerbe
(aki erre megint elkezdi szidni az elektronikus szabályzókat, azt most már megátkozom !!)
A jeladó rögzítés két részből áll:
1. alaplap kireszelgetése, és arra állítható nyáklap illesztése, benne az ic-vel
2. egy távtartó gyűrű esztergálása, ami a mágnest központosan kb 1mm-rel az ic felett tartja.
Magát az elektronikát a jobb oldali dobozban érdemes elhelyezni.
Van itt egy sajnos még bejezetlen weblap is:
http://e-gyujtas.fw.hu itt van kapcsolás, meg alkatrészlista.
Ha további kérdésed van, szívesen segítek, meg is tudok mutatni mindent a saját csepptankosomon. Ha nyáklap kell, akkor az is van nekem legyártva néhány darab, tudok adni.
Üdv,
Peti74
Öregapó !
Mostmár az agyam eldobom tőled! Neked igazából mindegy a téma, úgy érzed mindenben otthon vagy, csak hozzá lehessen szólni.
Már mondtam párszor: ha már ekkora fórum előtt leírunk valamit, akkor az legyen átgondolt, megalapozott, lehetőleg hasznos, de semmiképpen ne ártson annak, aki komolyan veszi.
Akinek 14,4 V az ideális töltési feszültség az inkább hallgasson. Márcsak azért is, mert egy savas akssikban cellánként 2,28 V fölött intenzív gázképződés indul meg, ami 6 cellával számolva még mindig csak 13,68 V, ergo 14,4 V az akksin igen hamar kiforralná belőle az összes folyadékot. Csak egy ember vegye komolyan, amit írsz, már kiba***tál valakivel.
"...gondolom elszámolták a végtranziszor bázis ellenálását.." Na persze, biztos így volt.
Van aki, tudja és van, aki nem. Az nem gáz. De ha valaki nem tudja de tanítja, az gáz.
Inkább azt írd meg, hogy készen van-e a motorodba a régóta beígért elektronikus gyújtásod, vagy még mindig megszakítóval megy ?
Ja, igen. Ha a jawadba - ami ugye 6V-os, dinamós - összedobtál egy "tényleg egyszerű, 3 tranyós" fesszabályzót, ami "köszöni szépen, jól el van benne", akkor oszd már meg velünk is ezt a kapcsolást. Főként az áramkorlát megoldása érdekelne, ami egy ilyen dinamónál -ugye- nem kihagyható.
Peti74
Az optóról lebeszélnélek. Mind az autó, motor gyárak, mind a személyes tapasztalatom(szerszámgépvezélést szervizeltem, ott van optó elég) arra vezetett, hogy az optó a motorban nem tökéletes megoldás. Érzékeny a szennyeződésre.Főleg nem ajánlatos egy szoci motorba, ahol mindig előfordulhat egy kis olaj.A hallal nincs semmi gond viszont. Bírja a meleget, nem érzékeny a rádió hullámokra.Egyedül talán az atomrobbanás során keletkezett sugárzás hülyíti meg, de akkor már mindegy.Tetszőleges kimeneti szintű íck vannak, változatos tokozásban. Lehet válogatni izlés szerint.
valaki tudna olyan kapcsolást elektronikus gyújtáshoz ami nem hall IC-t használ. (optikára gondoltam)
itt megtalálsz mindent:
http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/ese2h/ese-2h.htm
A közdarabról meg alig hiszem, hogy bárki is méretezett rajzzal szolgálhatna, szét kell szedni, meg kell nézni, és ki kell reszelni a tetthelyen, mindenki így csinálja.
Kedves Motoros Társak!
Csepptankos 350-es Jawara tett-e valaki Tabant elektroniku gyujtást? Milyen mechanikus átalakítást kell végezni a mágneses jeladó korrekt rögzítéséhez? A villmos résszel boldogulok, azért megkérdezem, valaki átalakította-e 6 V-osra? Szerintem néhány ellenállás cseréjével megoldható, de ha kapnék róla egy rajzot, kollégáim segítenének az átalakításban.
Üdvözlettel: Laci
Peti, elvben igazad van. De a gyakorlat más talán.Kicsit valóban leegyszerűsítve, bevégzett tényként írtam le a dolgot.Pontosabban fogalmazva a dolgot: Sok nagyon vacakul megépített szabályzó van forgalomban. Tavaly tavasszal kidobtam a TZből egy elektrónikus szabályzót, ami úgy volt méretezve, hogy nem tudott elég áramot leadni ahhoz, hogy már alapjárat közelében meg legyen a 14,4 volt. Gondolom elszámolták a végtranzisztor bázis ellenálását.Félek tőle, hogy ez gyakori jelenség, ezért írtam, hogy nem kell meg lepődni, ha az elektrónikus magassabb fordulaton éled.De ettől függetlenül nem tanácsoltam azt, hogy tegye vissza valaki a mechanikust. Nekem a TZben annak idején jó volt, de azóta találkoztam nagyon szarral. Például ami a jawámban volt, annál egy nem tökéletes, de működő elektrónikus is jobb. Csináltam is bele egyet(kívételesen tényleg egyszerűt, három tranyóból) , köszöni szépen, jól el van benne.
Más, miért nem megoldható a feszültség töbszöröző, azon kívül, hogy újjabb hiba lehetőségeket hoz be? Az hogy nem érdemes megcsinálni esetleg, az más kérés...
woodoo2 !
Azt a feszültségtöbbszörőt felejts el, nem megoldható. Amúgy válaszoltam a leveledre, egy 6V-os gyújtáskapcsolás kell bele, azzal működni fog.
De azt Te sem írtad hogy, pontosan milyen motorba is kell :))
Üdv,
Peti74
A hozzászólásból már megint az tűnik ki, hogy az elektronikus fesszabályzó rosszabb vagy kevesebbet tud, mint a mechanikus. Én meg újra hangsúlyoznám, hogy nem így van.
Azonban egy valamit továbbra sem szabad elfelejteni !
Ha egy hibás, megégett mechanikus fesszabályzó már elvégezte a maga kis rombolását a vele kapcsolatban álló alkatrészeken (aksi forralás, forgórész szigetelésének leégetése, vezetékek szigetelésének olvasztása, stb.) akkor a problémát a fesszabályzó cseréje nem fogja megoldani. Megbízható töltőrendszert csak az összes töltéssel kapcsolatos alkatrész átnézése, és minden hibás (égett, korrodált) alkatrész kicserélése fog eredményezni.
Arról nem is beszéléve, hogy jól kell mindent jól kell bekötni.
Öregapó !
Péter'250-nek, ha jól olvastam, egy 250-es ETZ-je van, háromfázisú generátorral, és diódás egyenirányítással. Az ehhez kapható elektronikus feszültségszabályzóra NEM vonatkozik az a "tünet", hogy az elektronikus szabályzó csak magasabban fordulaton indítja meg a töltés mint, a mechanikus. Ez a hiszterézis jelenség csak az egyenáramú dinamókhoz készült elektronikus szabályzók sajátja.
Úgyhogy továbbra is csak meggondoltan szóljunk hozzá.
Üdv,
Peti74
hali peti74!
Nekem is eltudnád küldeni a kapcsolási rajzot?! (source2@freemail.hu)
köszi
Ha mechanikust cseréltél elektrónikusra, akkor sajnos ez van.Az sajnos magassabb fordulaton eredményezi ugyanazt a feszültséget az akun, a lámpán.Ezen kívül valóban lehet a szénkefe is a ludas, vagy bárhol a körben egy ross, nagy átmenőellenálású kötés, egy eloxidálódott biztosíték tartó.
A fesszab.-on lehet állítani. Állítsd érzékenyebbre.
(A Jawa-n a rugó felfogató lemezen kell hajlítani,h gyengébb legyen => alacsonyabb fordulaton kezd el tölteni)
Másik: Lehet,h nem a fesszab,hanem a generátorral van baj. (Elkoptak a szénkefék) Voltmérővel meg kell mérni,h mennyit tölt. Csak el ne felejtsd lehúzni az aksit, miután berugod a motort,m akkor az akumlátort méri. Ha pedig leáll a motor berugás után,ha lehúzod az aksit,akkor nincs töltés.
Nem tudna nekem vki "felszültség duplázót" szerezni,amit a trabant gyújtás elé be tudnék tenni,h a gyújtás 12 V-ról menjen?
Hol tudok ilyet beszerezni?
Sziasztok!
Ma kicsréltem a feszszabot, és rosszabb lett, mint volt: mostmár töltés se nagyon volt, még fordulaton se, sőt, ha menet közben felkapcsoltam a lámpát, le is állt... gyorsan visszaraktam a régit.
Van valami ötletetek?
Köszi,
Péter
Hali
Pet74 nekem is eltudnád küldeni?!
Köszi
Így már mindjárt világos. Ilyen áramköröm van, kapcsolással alkatrészlistával, meg mindennel. Küldtem is egy mailt.
Üdv,
Peti74
szóval nekem egy 638-as jawam van. ez már 12V-os.
a jeladó hall ic-s lett és úgy működik mint a trabanté tehát 180fokon keresztül tart a nlégyszögjelem igen szintje. vagyis az egyik henger felfutóélre a másik lefutóra kapcsol. annyi hogy én más hall ic-t használok mint a trabantnál és nem egy mágnes hanem kettő oldja meg a vezérlést de a jeladó gyakorlatilag ugyan úgy működik mint a trabanté.
úgyhogy nekem csak egy fasza kapcsolás kéne esetleg a hozzá tartozó nyákterv ha van de mondjuk azt meg tudom csinálni.
kösz előre is a segítséget!!!!
ha küldesz valamit akkor légyszi ide:
freedom@maffia.hu
DocZ !
De most komolyan, mégis milyen motorod van? A sorok között a Jawa szót véltem felfedezni, meg kilogikáztam, hogy kéthengeres, tehát 350-es. De mégis melyik? Csepptankos ? 634-es ? Ezek ugye 6V-osok. Esetleg egy 12Vos-os 638-as?
Küldök én neked rajzot, olyat, ami működni is fog, nekem 16ezer km-t már kibírt a 6V-os csepptankosban, és ugyanez van 12V-osban a trabantomban is(a gyári gyújtás helyett).
Azért írjál róla pár sort, hogy mégis hogyan oldottad meg a jeladókat ? Induktív, Hall IC, esetleg hagytad jeladónak a megszakítókat ?
Azért kérdezem, mert csak egy kapcsolást keresel, mást nem.
Peti74
lenne egy igen komoly problémám!!!!
építettem egy elektronikus gyújztást ami sajhnos nem bizonyul túl menetbiztosnak mert ha bemelegszik a rendszer üzemi hőmérsékletre akkor rendesen elszáll a jawam egyik oldali gyújtása...mivel már minden mást kizártam biztos hogy az elektronika csinálja...ráadásul rohadt alattomos mert ha kihül a motor akkor gyönyörűen megy csak olyan 30km megtétele után jön elő a probléma....
szóval ha valaki épített már elektronikus gyújtást a motorjába és működik is faszán akkor szeretném megkérni hogy küldje már el nekem a rajzát emilben: freedom@maffia.hu
nagyon sokat segítene vele!!!!
kösz előre is minden segítséget!!!
Üdv mindenkinek!
Segítségre lenne szükségem, furdulatszámérőt szeretnék a motoromra(TS 125) rakni, de nem tudom hogyan kell bekötni...
"akkor többször leesik akár nullára is "
bocs, nem tudom, hogy tényleg nullára-e, de 12 V alatt már csak kicsit van hely; szal a lényeg, hogy ütközésig esik vissza a mutató.
Sziasztok Mindenki!
Biztos tipikus probléma, amit leírok, és többször elükerült már, így bízom benne, gyorsan kiderül a hiba oka; amit megfigyeltem: etz 250: a töltés elég hektikusan viselkedik a most felszerelt voltmérő szerint: ha csak helyzetjelző világít, akkor általában 13-14 környékén mutat, de ha rárakom a tompítottat is, akkor többször leesik akár nullára is (nem mindig egyből, van hogy fokozatosan), és mintha a gyujtás is kihagyna ilyenkor: elég szaggatottan jár a motor. Alapjáraton (2000 ford környékén) szépen jár, és 12 V környékén van a műszer (helyzetjelzővel).
Van valami ötletetek?
Köszi, és üdv,
Péter
Szeva!
(Előtétellenállásról beszélünk ugye?:))
Szereld le, és hajítsd el a francba.
Eddig úgy jártam hogy rajta volt, idén
viszont már leszedtem (mindenki, aki foglalkozoztt a témával ezt javasolta), és észrevehetően jobb a töltés!
Nem kötelező kikötni ,de ajánlatos.
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni! Tudom, volt már róla szó, de nem találom a régi hozzászólást,( tényleg kellene az a GYIK!) mikor arról volt szó, hogyha a mechanikus helyett elektronikus fesszabot teszek fel (Fekete által gyártott van itthon)a gerjesztőtekercset ki kell-e kötni?
Öregapó!-köszi a válaszodat.Előfordul,hogy Neked van igazad,de sajnos úgy kell azt is behozatni,mert a szervizekben sincs.Végre találtam szervizt úgy,hogy oda elviszem majd.Karcsi
Feszültségmérőt célszerű beszerezni. Nálunk most 800 pénz, csak nem tudom, elem van e benne.Az ha nincs benne, még vagy 700. Én most veszek egyet, mert a régit tavaly ellpopták az ETZmmel együt, és kezedem belátni, hogy nem vagyok meg nélküle.Egyébbként én nem a töltésre gyanakodnék a helyedben, hanem a gyújtó trafóra.
Szia!-köszi,de sajnos nincs hozzá müszerem,hogy tudjam a mérést tölteni.Tegnap ismét tettem vele 1 kisérletet.Az uti célomig simán ment,beindult,de vissza fele ugyan azt a játékot játszotta,hogy beindult és leállt.Ami tőlem telhető volt mindent átnéztem rajta kivéve a töltést.Most keresek Pesten szervizt,mert sajnos inkább gépkocsikkal foglakozó szervizeket tudok.Esetleg,ha tudsz megköszönném,ha leírnád.Nagyon régi jawa-s vagyok soha nem kellett szervíbe mennem,de ez az uj valahogy nem akar úgy müködni,mint a régi jawa350-em.Köszi a válaszodat! Karcsi
Ez igaz. Erről van valami leírásod?
Hali!
keveset tölt
nem mértél rajta töltést?
sziasztok jawasok van egy1999es 350 es twin sportom eddig nem volt semmi problémám fesszabájzót kelett cserélnem mert ki forralta az aksit utánna semmiprobléma most8000km van benne ha elmegyek valahova pihenés után nincs szikra utánna elindul de van hogy menetkőzbe leáll világitást leveszem az irányjelző gyorsan villog levettem agyujtás oldalt előszőr csak a generátor jelolvaso üllő kalapács nincs mitől lehet ilyen megbizhatatlan köszi Karcsi /karcsi50@freemail.hu/
Üdv!
Miért akarod hogy 12 voltos legyen???
Sztem ha megcsinálod az indexeket + hátsó lámpát + féklámpát LEDesre akkor már birni fogja a dinamo is.
tike
Üdv!
Sztem köss sorba 2 ts blokkot. Adjak egyet??? :DDD
tike
Sziasztok!
Van egy 125-ös MZ TS-em és szeretném 12V-osra átépíteni. Szerintetek meg lehet csinálni? Van esetleg valakinek tapasztalata ez ügyben?
Üdv,
kgandras
Vagy ki kel fúrni a gyertyából a középső elektródát, vagy a fémrész felső , kerámiánál lévő peremezézését lereszelni, majd a kerámiát kikocogtatni belőle, utána valamit beleragasztani a megfelelő furattal. A lényeg az, hogy egy vékony pálcát viszonylag kotyogás mentesen bele csúsztathass a furatba.A pálca vége felé ráhuzól két picit szoruló műanyag, vagy gumi győrűt.A lukas gyertyát becsavarod . Bele teszed a pálcát.Megkeresed a felső holtpontot bejelölöd a pálcát.utána a jelöléstől felfelé leméred a kívánt értéket, teszel oda is egy jelet.Megfogatod a tengelyet, amikor épp meglátod a tyertya pereménél a felső jelet, oda kell a gyújtást állítanod.Vagy csinálhatod úgy is, hogy. hogy egy gumi gyűrűt húzol a pácára.A holtpontnál a gyertyához teszel egy megfelelő hézagmérőt, és addig húzod le a gyűrűt.Amikor a gyűrű épp felemelkedik a gyertyáról, ott lessz a gyújtás.Nem mondom, hogy ez egy precíziós eljárás, de be szokott jönni.
Helló Peti!
Mivel te messze vagy ezért az a bolt is messze Pesten:-)! Egy kicsit lehetne pontosítani hogy lehet gyertyából csinálni ilyan cuccot? Majd körbe nézem a boltokat mifelénk hátha találok.
Üdv!
Ha messze vagyok (Bp. XVIII. kerület, kb. a Ferihegy 1-es terminál), akkor marad a saját megoldás.
Egy gyújtógyertyából is lehet készíteni olyan dugattyú-helyzetet mérő készüléket, amivel ha jó a szemed, akkor 2-3 tized pontossággal beállítható a gyújtás.
Másik megoldás, hogy a XI. kerület Bercsényi utca elején (páros oldal) van egy kis bolt, ahol mindenféle régi cuccot árul egy bácsi. Ott szokott lenni használt indikátoróra is 2-3000 Ft-ért. Azt megintcsak neked kell beleilleszteni egy kiherélt gyertyába, hogy a hengerbe tudd csavarni, de az már megoldható házilag (McGyverek előnyben).
Peti74
szasztok!
tudna valaki nekem emailban 250-es etz generátoráról RÉSZLETES, (jó minőségű) képeket küldeni?
(Sürgős lenne)
Köszi!
Helló Peti!
Ráhibáztál:-)! Fúratva volt! Nem tudom hogy emlékszel e de nekem halt meg a menet a hengeren! Utánajártam hogy meg lehetne e menteni de jóval többe kerülne mint egy új dugó stb.(több mint a duplája) Maradt a fúrás!
Köszi a magyarázatot mostmár értem. Szerintem sikerülni fog ha szükséges lesz! Ilyen indikátorórára hasonló dolgot nem lehet barkácsolni otthon? Sajnos a távolság itt is közbeszól de a szándék a fontos:-)!
Üdv
soldier!
Ha a dugattyút cseréled, de a generátort nem szereled le (miért is kéne), akkor az előgyújtás marad annyi, amennyi volt eddig is. Szerintem ez nem kérdéses.
Gyújtást akkor kell állítani ha :
1. A generátort leszerelted/cserélted és visszaszerelted, mert ugysem kerül vissza pontosan ugyanabba a pozicióba se az állórész se a forgórész.
2. Ha a gyújtásjeladót és/vagy az állító alaplapot leszerelted/cserélted és visszaszerelted. Az indoklás ugyanaz.
3. Ha a motor teljesítménye vagy egyéb más működési tényező (pl. csörgés) indokolja a gyújtás ellenőrzését és/vagy utánállítását.
Nem írtad, hogy miért cserélsz dugattyút, de élek azzal a feltételezéssel, hogy új dugattyú lett belefúrva a hengerbe. Ebben az esetben a bejáratási időszak alatt amúgy is elég sok feltételnek kell teljesülnie, hogy az új dugó ne szorujon meg. Ha bejáratós lesz a gépezet, mindeképpen érdemes a gyújtást ellenőrizni/utánállítani, hacsak nem vagy tuti biztos benne, hogy megfelelő a gyújtási időpont (de ezt nem hinném). Úgyhogy a "rizikófaktorok" közül a hibás gyújtásidőpontot kiszűrni ez ellenőrzéssel és szükség esetén utánállítással lehet.
Ez a válasz a "szokták-e ?" kérdésedre.
Az e-gyújtás beállítása nagyon egyszerű, mert a hall ic felett mozgatott mágnes ráadott gyújtás esetén még a leglassabb mozgatás esetén is rendes szikrát ad.
Az e-gyújtás üzemszerű állapotban (ráadott gyújtás, gyertya kitekerve, letestelve, benne a pipában) lehet a legkönyebben állítani.
Mindössze egy indikátoróra kell hozzá, amivel nézed, hogy a felső holtpont előtt a megfelelő időpontban szikrázik-e. Ha későn szikrázik, akkor az állító alaplapot (a kilógó pöcköset :) a forgásiránnyal ellentétesed hátrébb állítod, ha korán szikrázik, akkor meg előrébb.
A lényeg, hogy az ETZ e-gyújtás beállításához nem kell elektrozseninek lenni. Minimális mechanikai érzék és egy gyertyamenettel rendelkező indikátoróra birtoklása (na jó kölcsönkérése :) valamint egy darab csavarhúzó kell hozzá.
Egyébként beállítom neked szívesen (kb. 5 perc), itt a távolságokkal szokott baj lenni.
Motomen meg semmi hasznosat nem írt. Mi az, hogy az ETZ gyújtása etalon ? Ilyen nincs. Az ETZ gyújtásjeladója egyszerűen nem tartalmaz súrlódó alkatrészeket, ezért gyakorlatilag soha nem állítódik el magától. De ha egyszer rosszul lett beállítva vagy megbontás után rossz értékre állt be, akkor "etalonként" a motor mindig is rossz gyújtással megy majd a jövőben. Amíg valaki be nem állítja jóra.
Ennyi.
Üdv,
Peti74
Helló motomen!
Tudom hogy álltalában nem kell állítani de most hétvégén lesz egy dugócsere és ilyenkor szokták vagy nem?! Magát a menetét sem tudom. Nem vagyok egy elektozseni! Ha nehéz akkor inkább keresek szakembert!
Üdv
Elösször is mihez kéne pontosan a segítség? Mert, ugy láttam minden adat megtalálható itt az oldalakon, sőt! A másik meg hogy elektronikus gyujtását az ETZ-nek nem kell beállítani... Az maga az etalon:)
MZ 6V-os dinamó állórész kéne! Sürgős!
Ha lehet akkor ne szart mer azzal nemtok mit kezdeni!
steelheart6@freemail.hu
70/3698050
Üdv!
Ádi
Helló mindenki!
Segítség kellene egy 250-es ETZ elektronikus gyújtás beálításához! Valaki le tudná írni hogy kell? Előre is köszi!
Peti 74 tanácskozzál először. Ő vagy mégis csak belevarázsolja a trabigyújtást, vagy szerezz tőle két darab egyhengereshez való tranzisztoros gyújtást, vagy nyáklapot. Ha nyáklapot szerzel, akkor vagy megveszed te az alkatrészeket,és be forrasztod, vagy elhozod hozzám, és megcsinálom én. Ha a nyákot is nekünk kell csinálni, az nehezíti kissé a dolgot, de nem teszi lehetetlenné.Ha megvan az elektrónika, segítek beszerelni.A dolog kijön olyan 4 ezerből, ha csak nem kell spec gyújtó trafót venni. De a pontosítás végett, jobb ha emilben beszéljük meg a részleteket.
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|