:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Szerintem azért nem volt abban semmi sértő, van ugyan néhány testrész megnevezve, de ennyi. Az igazi vérig sértéshez amúgy sem obszcén szavak kellenek :))
Én inkább arra vagyok kíváncsi, hogy mit tudunk ebből a "problémás" gyújtásból kihozni. Már csak a mundér becsülete miatt is.
Peti74
DocZ!
Közben végigbogarásztam amit itt a fórumban írtál, meg megnéztem a levelezésünket is.
Ezt írtad: "a jeladó hall ic-s lett és úgy működik mint a trabanté tehát 180fokon keresztül tart a négyszögjelem igen szintje. vagyis az egyik henger felfutóélre a másik lefutóra kapcsol. annyi hogy én más hall ic-t használok mint a trabantnál és nem egy mágnes hanem kettő oldja meg a vezérlést de a jeladó gyakorlatilag ugyan úgy működik mint a trabanté."
Na én ebben sejtek némi okot a problémára. Ha más hall ic-t használsz, mint a trabanté az még lehet jó, amennyiben egy ic-ről van szó. De a trabi/ETZ megvalósítás helyett te két mágnest használsz. Azt nem tudom elképzelni, hogy miként vezérlik ezek mágnesek az IC-t? Gondolom nem mágnesgyűrűről van szó, hanem két különálló, mondjuk kocka, vagy lapka alakú mágnesről, amik valami forgó lemezre vannak szerelve ??
Csak azért kérdezem, mert akkor nem egy 180 fokra szimmetrikus, 50%-os kitöltési tényezőjű négyszögjel adódik a hall ic kimentén, hanem valami egész más. Az ic szintje csak akkor stabil, ha mágneses mezőben van, akkor egy reed-reléhez hasonlatos. Ráadásul nem akkor kapcsol, amikor kikerül a mágneses mezőből, hanem amikor a mező polaritást vált.
Ha például egy forgó fémlapon mozog az ic felett két kis mágnes, akkor forgás közben az ic "látja" :
bizonytalan - észak - dél - bizonytalan - észak - dél - ... és így tovább. ennek megfelelően a kimenet is ilyesmi lesz: bizonytalan - igen - nem - bizonytalan - igen - nem -... stb.
A bizonytalan szintekből persze lehet biztos igent-t csinálni, az első tranzisztor (esetünkben BC301) bázisára kell egy felhúzó ellenállás, az én kapcsolásomon ez 1k. Innentől már ic specifikus is lehet, de a DDR hall ic-hez ez az 1k-s szintre húzó 12V-os és 6-os tápfesz esetén is megfelelő.
Másik probléma, ami a nagyon gyenge szikrára magyarázat lehet, hogy két kis mégnes esetén a trafók primer köre nem 50%-ban lesz nyitva, hanem a méretektől függően CSAK 5-10%-ban. Ez a rövid idő nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy megfelelő energiájú mágneses mező épüljön fel a trafó primer körében, márpedig a szikra energiája ettől nagyban függ.
Csak azért írom ezeket a találgatásokat, mert rá szeretnék jönni, hogy miért nem működött neked az, ami nekem igen.
Peti74
Kedves DocZ!
Valószínű elkerülte a figyelmed, hogy ez nem e pornó lap fóruma, hanem egy elektrinikai problémákkal foglalkozó oldal, ezért kérlek, hogy ebben a stílusban írjál.
Köszönettel: Laci
A banális hibáról jut eszembe. Peti74 emlékszel, amikor lerohadtam a mocival? Tudod mi volt a bibi?!! A levegő beállító csavar.El tudott lötyögni a helyéről, és néha rengeteg levegőt adott. Mivel a jobboldali hengerben egyébbként is van egy pici fals levegő(szimering, de még nem tudom, kicseréljem e ha úgyis olyan a főtengely csapágyam, amilyen. Lehet, hogy csak csapágy cserével együtt) ezért ez a henger érzékenyebb volt, leállogatott. Ha jól volt a csavar beállítva akkor a fals levegő hatását nem igazán lehetett észrevenni, annyira kicsi volt.Ja, és ehhez jött hozzá hogy kissé viseltesek a trafóim, érzékenyek a feszültségre. Most már csak az alacsony fordulaton ki-kihagyó gyújtás szórakoztat.Meg a lassan leköszönő generátor fáj, mert azt hittem, ráérek jövő tavaszra kicserélni egy jobbra.Meg a csapágy...
Helló DocZ !
Az igazság, hogy nekem is gyakran ledobta az agyam az ékszíjat az elmúlt egy hónapban, csak én egy 300-es ETZ blokkot szedtem szét rendszeresen atomajaira és raktam össze többször egymás után. Nyűgös is vagyok, keveset is alszom, mindegy. Ha megbántottalak, akkor bocsánat.
Megpróbálok konstruktívan hozzáállni, végülis a lényeg az lenne, hogy a motorodon legyen egy jól működő elektronikus gyújtás. Nyár van, mindenki motorozni akar.
Elhiszem, hogy kapcsolás alapján meg tudsz tervezni egy nyákot, azt is elhiszem, hogy meg tudod rajzolni és le is tudod maratni, aztán ki is tudod fúrkálni és be is tudod ültetni. Gondolom tanultad is és gyakoroltad is valamikor, ugyanúgy, ahogy én.
És mégis, hibát mindenki el tud követni, a legbanálisabb hibák okozzák a legtöbb problémát.
Amit tudok javasolni:
1. nekem van legyártva nyáklapom ehhez a kéthengeres kapcsoláshoz, a cégnél, ahol fólia alapján csinálták 8 db volt a minimális rendelés. Szívesen adok neked egyet, ingyen !
Az a nyákrajzolat tuti, hiszen csak az én tulajdonomban kettő is működik belőle. Ráadásul az egyik egy 6V-os csepptankos Jawaban, a másik pedig a 12V-os trabantomban. Aki eljön megnézni, annak beindítom, még az oszcilloszkópot is ráteheti, hogy tényleg az a kapcsolás vezérli a működő motor trafóit.
2. Össze is tudok dobni neked egy komplett kapcsolást, azonban a leveled tükrében nem hiszem, hogy erre vágysz igazán. Szerintem neked is az az igazi, ha magad rakod össze.
3. Viszont: ha pesti vagy és találunk egy időpontot, akkor szívesen össze tudunk dobni egy kapcsolást akár együtt, akár beszereléssel együtt. Nem titok én is úgy csinálom, hogy amikor elkezdem beültetni az alkatrészeket, akkor minden egyes fokozat beforrasztása után, tápot adok neki és megmérem a a feszültségeket több ponton a bemenetet lebegve hagyva és testelve is. Ha minden működik, akkor folytatom a beültetést, ha nem akkor hibakeresés.
Nna, valami ilyesmire gondoltam. Állítólag élőben nem vagyok olyan veszélyes :)
4. Abban is benn vagyok, hogy felszereljük és össze is kábelezzük a rendszert. Azt tudom, ugyanis, hogy neked is valami hall ic adja jelet, de mintha úgy emlékeznék, hogy neked két hall ic van felszerelve, amiről azt írtad, hogy ugyanolyan négyszögjelet ad, mint pl. egy trabi jeladó, de mi van ha mégse.
Az áramkörről még annyit, hogy hall ic-vel és természetesen megszakítóval egyaránt vezérelhető, csak a hallos bemenetre tett vezeték végét testre érintve az egyik, a testet megszüntetve
a másik trafó szikrázik, pl. a hűtőbordákon végighúzva ezt a vezetéket, szikra hegyek. Ha a trafók helyére két 12V-os izzót kötünk, akkor a jelvezetékkel felváltva lehet villogtatni az izzókat. Ki tudjuk próbálni, meg tudom mutatni.
Ha érdekel, írj nekem egy telcsiszámot, visszahívlak.
Üdv,
Peti74
Nézegetem a kapcsolást, és töprengek. Nem ismerem a Trabant hall icjét, de nem lehetséges, hogy az nem ad le megfelelő jelet, mert kaki?!!Meg kelene próbálni mechanikusan lehúzmi földre, úgy megnézni, nem ad e akkor megfelelő szikrát.Ha minden cserélve volt, csak a jeladó rész nem, akkor legalábbis gyanús a dolog.Az nem valószínű, hogy többször, más más nyákon, más alkatrészekből megépített kapcsolás ugyanazt a hibát mutassa.Csak az lehet rossz, ami változatlan. Tápfesz, dobozolás, jeladó. Ha volt a jeladó is cserélve, akkor is gyanús marad. Van egy gyanúm, hogy az a legérzékenyebb a feszültség lökésekre.Ezenkívül az képes leginkább valami fél szinteket létrehozni, ha olyan a kimenete, és kikészül.
kedves peti74...
én nem akarok senkit sem fikázni távol álljon tőlem a dolog csak sajnos rá kellett jönnöm hogy valami nem teljesen fasza a kapcsolásoddal....
nem bántás de ez van...
én aláírom hogy hülyegyerekvagyok de te meg hidd már el hogy meg tudok rajzolni egy nyákot és talán meg is tudom építeni úgy ahogyan kell...csináltam már párszor...
szóval először kértem tőled segítséget hogy mi lehet a gond...persze rögtön minden más lehet a hibás...
na meg is néztem minden mást már kicseréltem a trafókat az aatyaúristent is...
harmadszor építem meg a szeretném hangsúlyozni jó nyákterv alapján a kapcsolást de az istennek nem működik....
én nem akarok senkit sem baszogatni csak néha teleszalad a faszom azzal hogy egy hónapja nem sikerül megcsinálni ezt a rohadt gyujtást...
úgyhogy nem egymásnak ugassunk hanem vagy próbálj meg segíteni vagy nem kell válaszolni....
miért kell rögtön a rosszra gondolni....
nem ismerlek akkor meg mi a pöcsnek akarnálak lejáratni......
DocZ !
Előrebocsátom, csak azért nem írogatok mostanában, mert rengeted a dolgom, a munkahelyemen is, meg a otthon, már azért is hálás lennék a sorsnak, ha egyszer végre kialudhatnám magam. Szóval nem tűntem el.
A saját építésű 350-es Jawa elektonikus gyújtásodról:
A legutóbbi írásaid gyakorlatilag egyenértékűek az én lejáratásommal !
Ha valami nem stimmel, írjál nekem egy levelet a mailboxomba (azt gyakrabban nézem) vagy írj egy telefonszámot és én visszahívlak. Ha bárki segítséget kért tőlem akár gyújtásügyben, akár másban, még mindenkinek segítettem, amikor tudtam. A 6V-os e-gyújtásról szóló veboldal pedig kizárólag azért készült, hogy azokat a hasznos dolgokat, amiket a saját motoromban megvalósítottam és nap mint nap élvezem a hasznát, másokkal megosszam. Hangsúlyozom, nem ebből élek, az egész csak szívesség, hátha valakinek jól jön.
De: ha az én kapcsolásom felhasználásával a nyáklapot Te magad tervezted, és az egész rendszert Te magad építetted össze, akkor sajnos előfordulhat, hogy nem mindenben az én általam kitalált gyújtást építetted meg. A weboldalamra felrakott kapcsolások működnek, megbízhatóak. Ha neked valami nem stimmel, az nem az én hibám, nem voltam ott amikor csináltad, nem adtam hozzá se ötletet, se alkatrészt. Felesleges a fikázás.
Még valami :
NAGYON MEREM REMÉLNI, HOGY A DOCZ NÉV VALÓJÁBAN NEM ÖREGAPÓT TAKARJA, AKI A LEGUTÓBBI VITÁNK ÓTA, MOST "ÁLNÉVEN" MEGPRÓBÁL LEJÁRATNI !
AZ INTERNET VIRTUÁLIS VILÁGA SOK JÓ DOLOG MELETT, ILYENRE IS ALKALMAS, EZT
MINDANNYIAN TUDJUK.
Akinek nem inge........
Peti74
DocZ, még mindig nem árultad el, milyen mocira kel és hány voltos gyújtás, ha elárulod, küldök valamit. Ha hatvoltos akkor talán érdemes fetes gyújtáson gondolkodni.Hat voltnál a trafón mindössze max 4,8 volt van a végtranyó saturációs festültsége miatt.Az, ha még a hat volt sincs meg az aksin induláskor, akkor nagyon satnya.A 6voltos kapcsolásnál én a végtranyó bázis osztojának a méretezésekor figyelembe venném a BD saturácios feszültségét, mert alacsony aksi feszültségnél, némelyik gyújtótrafó szériánál lehet hogy gondot okoz.De ez nem biztos, mérni kéne oszcilloszkóppal járó motornál a dolgot. 12 voltnál a trafón lévő fesz 10,8 volt a feszültség, az elég, ha elég gyors a mágneses tér összeomlása.
na jól van.....
mostmár teljesen bizots hogy rossz az elektronika és elev rossz!!!!
kicseréltem benne az összes tranzisztort átnéztem a passzív elemeket...raktam akkor hűtést a tranyókra mint egy ház és még mindíg csak egy kis pöcs lila szikrám van...
na gondoltam kicserélem a trafókat hátha azok rosszak....nem..azok nem rosszak a másik trafóval ugyan olyan szar a szikra....könyörgök küldjön valaki egy működö gyujtásrajzot...
ide: freedom@maffia.hu
bocs a mail fiokom azóta megváltozott!!!
az új cím: freedom@maffia.hu
kösz mégegyszer a segítséget!!!
DocZ, ha nagyon muszály, keresünk másik kapcsolást. Ha nem lesz majd tele a mail fiókod, küldök. Főleg, ha megírod, hány voltos kel, hány hengerre. Bár fentartom, hogy megfelelő körülmények között az eredeti is működik.
Van pár dolog, amit mindenki figyelmébe ajánlanék, bár remélem úgyis tudja már mindenki:Motor elektrónikák készítésénél fokozottan kel figyelni a forrasztások minőségére.Valóban az alkatrészen és a nyákon kel megfutnia az ónnak, ellenkező esetben a rázkódástól előbb utóbb leválik.Nem igazán tudom a forrasztó pisztoly használatát javasolni erre.(ha csak valaki nem vérprofi a használatában).Szintén a rázkódás miatt rögzítsük valami ragaccsal azokat a lábakat, amik letörhetnek. Ahol ezek a lábak melegek, ott valami egyébb rögzítést kell kitalálni.Az elektromos áramkört védjük a nedvesség és a szennyeződés ellen.A megfelelő hűtés elengedhetetlen. A hűtő felületet úgy kel elhelyezni, hogy a levegő áramolni tudjon mellette. A hűtő lapnak nem csak a felülete számít, hanem a vastagsága is.Akármilyen nagy a felület, ha túl vékony a hűtőlap, nem ér semmit(hővezetés).Néha az okozza a problémát, hogy az eredetileg a dobozban lévő vég részt valaki külön helyezi el.Ilyenkor a doboz egyik oldalát képező fém lap is műanyagra cserélődhet, és a doboz belsejében lévő hő már nem tud távozni. Tehát, ha az eredeti doboz egyik oldala fémből volt, célszerű lehet akkor is abból készíteni, ha már nem ahhoz rögzítődik a végfokozat. Az elektrónikus részek érzékenyebbek a hozzájuk kapcsolódó részek minőségére, mint a mechanikusak.Például elektrónikus gyújtás beszerelésekor célszerű a fesszabot is lecserélni egy megbízható elektrónikusra. Ellenőrizni kell a generátort, az egyenirányítót. Jól kell működniük.A gyújtó trafót is ellenőrizni kel. Mechanikus megszakítónál el megy a moci esetleg egy gyengén menetzárlatos , vagy nem teljesen csereszabatos tipusú trafóval is.A elektrónikus gyújtás ezt zokon veheti.Ha valaki fél attol, hogy menetközben romlik el valami, és viszi a gyújtás elektrónikát, használjon olyan teljesítmény gyújtás ICt, aminek belső védelmei és állapot vissza jelző lába van (ha kap valahol).
Hirtelen ennyi jutott eszembe, ha valami még előjön leírom, hátha valaki nem gondol rá.
kösz a segítséget!!!
holnap kicserélek minden tranyót meg rakok fasza hűtész a bd241-re is hátha az a gikszer aztán meglátjuk...
azért örülnék egy új kapcsolási rajnak ha van esetleg!!!! ebben a mostaniban már nem annyira bízok!!!
Hát, a mechanikus ritkán megy teljesen tönkre, viszont sose tökéletesen jó.Van viszont tökéletesen üzembiztos kapcsolás különösen 12 voltra. Például ha a web lapon szereplő kapcsolás darlington részét(bd-bu tranyok ilyent alkotnak, ha jól emlékszem, de a memóriámról már többször kiderült hogy gyenge) kicseréljük egy BU931T darlington tranyóra, amit elektromos gyújtáshoz fejlesztettek ki. Neten láttam is ilyen kapcsolást.Ha ezt jó hűtéssel látjuk el, elektromosan szigetelve szereljük a hűtő lapra, egy meglehetősen üzembiztos gyújtást kapunk. De szrintem az eredeti kapcsolás is működik, ha megfelelően készül, jól van elhelyezve, megfelelő a tápfeszültség, a gyújtó trafó.Talán a hűtést növelném valamelyest a biztonság kedvéért.
Igen van egy jól működő kapcsolás: mechanikus megszakítók! Persze én azért drukkolok a távolból is neked! Hajrá!
Bár megfogadtam, hogy nem írok ide, de nem tudom megálni...Először is a passzív elemek is el tudnak szálni.Sajnos a rázkódás nem használ nekik, különösen a nagy watszámú ellenálásoknak. Azok le tudnak törni, a láb is lelazulhat az ellenálás huzalról, annak a hatása kiszámíthatatlan.De mivel lemérted őket, ez nem valószínű. Viszont van a tranyóknak egy rossz tulajdonsága. Nem mindig szakadnak meg, vagy mennek át rövidzárba, van hogy az erősítési tényezőjük megy el. Ez oka lehet a gyenge szikrának. A gyenge szikrát okozhatja még menetzárlatós gyújtó trafó is.Az ellánálások méretezése talán 6 volton kérdéses kicsit, de szerintem ott is megfelel általában. Amit én a helyedben leellenőrinék, az a gyújtótrafó, a végtranyó, és az előtte lévő BD hűtésének megfelelősége. A BD ha nagyon kis dobozban van, ami jól zár, hülyéskedhet melegre.Ellenőrizném azért hogy valóban meg van e legalább 6 volt a táp.Előfordul, hogy gyenge aksiról gyenge szikrát ad.Ezenkívűl leellenőrizném, hogy a végtranyó kolektora a hűtőlapon keresztül nem érhet e hozzá valahol fém alkatrészekhez, vagyis a földhöz.Lenne még egy naív kérdésem Nem maradt véletlenül kondi a gyújtó trafónak azon a lábán, ahova a jel megy?!!! Nekem a 634 men a trafó mellett a tank alatt is vannak kondik gyárilag a megfelelő trafócsatlakozón, nem csak lent a megszakítónál....
na a bu2525 az AW jelzésű ami gondolom az AF-el egynérték...
az ellenállásokat végigmértem és úgytűnik mind jó...
az elkókat kiszedtem és megnéztem mi történik így...nos semmi..ugyanolyan a kondik nélkül is...visszaraktam megintcsak ugyanolyan minden....
most még asszem megpróbálom kicserélni a végtranyókat de nem hiszem hogy azzal lenne a gebasz....
még egy esélyt adok neki aztán kibaszom mert már kezd az idegeimre menni....
esetleg nem tudsz valami jó kapcsolást ami működik is rendesen????
nagyon hálás lennék érte....
persze ezt is köszi...talán rájövünk mi a baj....
még arra tudok gondolni hogy rosszul vannak méretezve az ellenállások de akkor meg nem működött volna egyszer sem jól!!!
Na ez így korrekt leírás!
Nem én alkottam a kapcsolást, de:
a kapcsolás működéséből fogva ha t1, t2 vagy t3 beszarik, gyújtás ütemében semmilyen szikra nem lenne. Sem erős, sem gyenge. Ergo passzív alkatrészeket mégis méricskéld csak meg szépen és számolj be az eredményről. Elkók rendesen lettek bekötve, ugye? Tehát nincs kissebb feszültségű és fordított bekötésű? Szintén ellenőrizendő. Nagyfesz jel a rendszerben? Ez feltétlen ellenőrizendő a Z3-al együtt. A BU2525-ről még mindig nem derült ki, hogy melyik fajta, de valósznűleg ezzel nem lesz akkor baj. Írj vissza, megpróbálunk segíteni.
szóval az történt hogy megcsináltam az első elektronikát és valamennyire működött is de nagyon gyenge volt a szikra olyan lilás színű kis szar...
na most nem csináltam vele semmit hanem gondoltam szar a nyákom vagy valami..tehát terveztem egy új nyákot ami nem volt annyira kesze kusza mint a másik és komplett kicseréltem a kisjelű elektronikát...
a végtranyókhoz és a jeladóhoz egáltalán nem nyúltam...
na most a csere után baromi jól működött a rendszer.. lett szép nagy világoskék színű szikrám és ment a motor mint egy állat...
aztán egyik reggel megint szarozott...
mire beértem vele a melóhelyre ami kb 10km már megint szar volt...
de teljesen nem ment tönkre megint csak kicsi lilás színű szikra van megint...
először azt gondoltam biztos tönkre mentek a bc301 vagy a bd241-es tranyók...
na kicseréltem őket de a helyzet változatlan....
a diódák is jónak tűnnek....
a passzív elemek meg ugye nem nagyon szoktak tönkremenni vagy ha igen akkor az már látszik...
na ezt fejtsd meg hogy mitől lehet?????
még mindig nem érint a téma, de a BU2525 melyik verzió? AF, DF, vagy DX? Nem mindegy, utolsó csak 45W, beépített diódával, második szintén beépített diódás de megfelelő teljesítményű, első jó lehet, abban nincs diófa, de a BU69C TO3 tokjának nagyobb a hőleadása (bordára is) meleg külső környezetben... A végtranyó döglött meg benne, vagy más???? Volt-e nagyfeszültségű visszalökés a rendszerben??? Rajta hagytad-e a gyújtit hosszabb időre álló motorral??? Némi infót azért adjál, ne csak annyit, hogy behalt, így segíteni is nehéz...
Kedves peti74
Na olvasva a hozzászólásokat nem csak nekem volt gondom ezzel az elektronikával!!!!
én is csináltam egy gyújtást még szép új nyákot is terveztem hozzá és még működött is de azt kell hogy mondjam hogy igen hamar tönkrement és fogalmam sincs hogy mi a baja.....
és elhiszem neked hogy a tied tökéletesen működik de akkor meg nem értem hogy az enyém miért szaródik el...
már a másodszor épitettem meg az elektronikát gondolván hogy biztos elkurtam valamit az épités során de sajnos most is elszaródott és szinte biztos hogy a kisjelű elektronikai résszel van valami gubanc...
biztos hogy olyan értékű cuccokkal van neked megépítve mint ami a rajzon szerepel???? vajon lehet a baja az hogy a végtranó nem bu69C hanem BU2525???
vagy mi az ami elszarhatja a cuccost???
a tirisztoros gyujtas lényege, hogy a 80-100V-ra feltöltött kondenzátort egy tirisztor süti ki a gyújtótekercsen át. Ezt a tirisztort a kisebbik alaplapi tekercsben indukálódott feszültség nyitja. Vagyis ha a mágneslendkerék nem forog megfelelő fordulatszámmal, nem lesz szikra. Mindezek miatt a tirisztoros rendszert csak stroboskóppal lehet beállítani.
Üdv Simson márkatársak!
Minap vettem egy Simson (51-es) motorú, gyári kapálógépet. Tirisztor hibásan. Most már vettem rá egy újat, de a gyújtást sehogy sem tudtam úgy beállítani, hogy az jól induljon, pörögjön, normálisan menjen.
(babetta tirisztor van rajt) gondolom ez nem gond! Vagy igen?? (külső fekete dobozra gondolok)
Van indikátorórám, betudom állítani az előgyújtást, ha valaki megmondaná mennyire kell...
Tirisztornál hol kell mérni?
Ha jól sejtem, csinálok egy 6V-os áramkört, s ahol összezár, vagy épp megszakít, ott adná a szikrát ugyebár... ? (a tirisztor egy pontjára kellene rákötnöm)
Sokat forgattuk az alaplapot, s volt mikor bepöffent, de volt mikor egyáltalán nem.. Nagyon érzékeny rá...
Mindenképpen preciz, előgyújtást kellene állítani.
Karbi jó, már tettünk rá egy másikat is.. ugyanaz teljesen..
Ha valaki tudna pontos leírást adni, mit kellene tennem , megköszönném!
Várom szíves válaszotok!
Üdv.: Fakas Péter
Egyik osztálytársamnak állítottam a komár gyújtásán.ott sem akart kipörögni a motor.azóta jó.Túl korán nyitott a megszakító ezért nem ment rendesen.
E-mail címem:peter006@levele.hu
AZ mz ts 125 állórészén van egy kis tekercs.Az mi célt szolgál?arról megy fel a fessz.DF jelű dugójára a kábel.A bal oldali mozgórész a fessz.-ón nem mozog.Mi a baj?
Szia petr.
Két helyet tudok ajánlani Budapesten.
Az egyik pesten van, az Üllői úton, kb félúton a Ferenc körút és Klinikák metró megállók között, befelé jövet a jobb oldalon, Üllői út és Leonardo da Vinci utca sarok.
A másik budán van a Budai Skála melltti utcában (Bercsényi u.), kb. a skála parkoló bejáratával szemben.
Én is ebben a kettőben szerzem be az alkatrészeimet.
A 634-esből is több verzió létezett, ha neked olyan a tank aljának kiképzése, mint a régebbi csepptankosoké, hogy egymás melett elfér a két trafó, akkor szerencséd van, én meg nem szóltam.
Nem zárkózok el előle, hogy ha úgyis Bp.-i vagy, akkor egyszer elhozod a motort, meg mindent, amit csináltál (jeladó, alaplap, mágnes, elektronika) és együtt beüzemeljük. Az idővel sajnos mindig hadilábon vagyok, de találhatunk időpontot.
Hagy kérdezzem meg, hogy a nyáklapot hogyan gyátottad le ? Azt a fóliarajzot használtad, amit az e-gyujtas oldalra feltettem (power pointban) vagy az áramkör alapján te magad tervezted újra a nyákot ?
Minden megfelelő polaritással került bele, pl. a polaritásvédő és a trafó visszarúgást védő diódák )?
Üdv,
Peti74
Hi!
Annyival szeretném kiegészíteni a Peti irását, hogy mindig felirathelyesen kell berakni ugyanis találkoztam olyan kisipari fesszabbal amin a lábak sorrendje nem egyezett meg a mechanikus kiosztással. Én ezt nem tudva, simán átdugdostam a vezetékeket, el is szállt... Azóta figyelek. Okos ember meg a más kárán tanul...
A 634-esnél gyárilag egymás mellett van. Az elektronikával pedig az volt a gondom, hogy sehol nem kaptam BUY69C tranzisztort, így egy hasonló paraméterekkel rendelkező NPN tranyóval próbálkoztam. Már az is segítség lenne, ha Budapesten tudnál mondani egy lelőhelyet, ahol biztosan áraulnak... BUY69-ből egyik típus sem volt (A,B,C)
Szia petr.
Azon az oldalon csak gyújtásáramkör van, elektronikus fesszabályzó leírás nincs.
Nem hiszem, hogy a gyújtás áramkörben szereplő bármelyik alkatrész beszerzése gondot jelentene, bőven a kommersz és olcsó kategóriába tartozó alkatrészekből áll (BC301, BD241, BUY69, N4007, ZY200).
Azt gondolom, hogy valamit elronthattál, mert ezekből a kapcsolásokból már dolgozik jónéhány cssepptankos és 634-es Jawakban.
Viszont a http://e-gyujtas.fw.hu oldalon felhívnám a figyelmedet arra a részre, ahol leírom hogy az 50%-os kitöltési tényezővel dolgozó áramkör miatt az egymás tengelyvonalába szerelt gyújtótrafókat mindenképpen ki kell venni egymás tengelyvonalából, pl. egymás mellé szerelni őket, mert különben a trafók egymáson keresztül visszadolgoznak a tápfeszültségre 500-600 V-os tüskék formájában és ez elég hamar a trafók átütését és az áramkör meghibásodását okozhatja. Neked 634-esed van, erre figyeltél ??
Üdv,
Peti74
Bár nem érint a téma, kíváncsiságból megnéztem az áramkört, minden félvezetője könnyedén beszerezhető, jelenleg is kapható...
Hasonló paraméterű félvezetőkkel pedig könnyedén helyettesíthetőek.
tib
Hello Peti74!
Megoldható, hogy elküdj nekem egy-egy kapcsolási rajzot az általad működőképesnek tartott elektronikus gyújtásról illetve fesz. szabályzóról? 6V-os rendszerbe kellene, trabant Hall jeladóhoz illesztve. A http://e-gyujtas.fw.hu/-n lévő gyújtáselektronikát építettem meg, persze nem az ott említett tranzisztorokkal, mert azokat már régóta nem lehet kapni. Na ez nem működött.
Előre is köszönöm a segítséget,
Petr (petr@midnight.hu) Jawa 634
Nem értek hozzá, de arra tippelek, hogy a testeléssel lesz baj valahol.
Sziasztok!
Segítenétek abban, hogyan kell a töltést méregetni? Úgy értem hova tegyem a tesztelő eszköz végeit, és mondjuk mennyinek kell lennie az értékeknek? (etz 250). Még mindig rakoncátlankodik a töltésem; van egy voltmérő a motoron, de meggyőződnék róla, hogy jól működik-e...
fesszabot múltkor kicsréltem elektronikusra, de akkor meg még menni sem akart...
Köszi és üdv,
Péter
Sem elektronika nem erős oldala, a jawa meg főként, de a gyújtáskapcsolóval biztos hogy minden rendben?
Igen az ellenőrzés rendszeres mostanában, főleg hogy most vettem új aksit Bécsben, ezután jobban figyelek majd -egy darabig:)-
Ami kiégett nekem rendszeresen az a test 16A-es biztosíttékja volt. Vagyis úgy tűnt kontaktos, mert szépen lassan elkezdtett a műanyag test összezsugorodni (megolvadt), rövidülni. Aztán egyszer gondolt egyet és kiégett. Persze biztosíték csere és ment gond nélkül. Pucolgattam a kontaktusokat, átnéztem mindet, de sehol nincs lehetősége a zárlatnak, a kábelezés meg teljesen új (volt akkor) Azóta ez az ami elmúlt. A gerjesztés 2A-s üvegcsöves biztijével semmi gondom nem volt, azóta az az egy van benne, mióta összeraktam.
Ezen kívül csak a gyergyapipa beázása volt gondom. Éppen ausztriában voltam, garz után tartottam hazafelé, mikor rákezdett. Persze a 3. leállásnál és misztikus javulásnál, gyanítani véltem hogy nem a benzin ellátás, hanem inkább a mellettem elhaladó kamionok között van összefüggés. Ekkor persze mint mozifilm pergett le elöttem az a mozdulat, mikor a szilikon gallért a pipáról az asztalra tettem az előzző bütyköléskor... Persze kis szigetelő szalag csodákat tett.:)
Sziasztok!
Kérnék egy kis segítséget ha lehet!
Az a sajnálatos dolog történt a 350-es jawamal(634-es 6 v-os),hogy észrevettem hogy az üres és a töltés jelző nagyon halványan világít!Először arra gondoltam,hogy valószínűleg lemerülőfélbenvan az aksim,bár mikor a motort beindítom van töltés,na mind1,a lényeg az hogy észrevettem,hogy világításom sincs,az elején még a féklámpa működött,de semmi más,aztán már csak a km óra világítás ment rajta,de az is csak akkor,ha a gyújtás kulcsot nem dugom be,mert akkor az is elalszik.Szóval most nincs se helyzetjelzőm se semmim,csak a műszerfal világítás megy,bedugott gyújtáskulcs mellett pedig csak a töltés és az üres jelző világít nagyon halványan.Hiába teszem fel az aksit a töltőre,úgy hogy az aksi a motorban van ,akkor sem erősödik fel még a töltés és az üres jelző fénye sem!!!
Mi lehet a probléma?!?A vezetékeket már nagyjából átnéztem,de semmi furcsát nem találtam,látszólag minden a helyén van!
Szerintetek mi történhetett?!?Kérlek segítsetek,mert egyedül ezt a hibát nem fogom tudni orvosolni...
Előre is köszönöm!
Bye Joe!
Motomen
Nna, pont erről erről beszélek. Annál a mechanikus szabályzónál (meg tulajdonképpen mindegyiknél) a szabályzási feszültség - több egyéb tényező mellett - a nyelvet szorító rugólap erejétől függ, hiszen ezt a rugóerőt kell legyőznie az elektromágnesnek. Amikor beállítod a szabályzási feszültséget, akkor a rugót kitámasztó kis fémnyelvet hajlítod, vagyis a rugó előfeszítését állítod. Ezek mechanikai értékek, amik idővel megváltoznak (rugó kipuhul, fémnyelv lassan elhajlik, stb.) Ha a te szabályzód egy éve még túl magas feszültségre szabályzott, most meg kb jó, akkor számítani lehet rá, hogy egy újabb év múlva már túl kis feszültségen szabályoz majd. Szóval az "öngyógyuló"-ból az "egészséges" után "önbetegítő" lehet. Ezek a mechanikus izék ilyenek és kész. Erre mondtam, hogy időnként rá kell mérni és utánaállítani (pl egy hosszú túra előtt mindenképpen).
Az elektronikus változat meg tényleg meleg csere, semmit nem kell változtatni. Csak átdugod az 5 vezetéket és lehet tovább menni.
Én azt javasolnám: tedd be az elektronikusat 5 percre, azután mérj rá járó motornál a szabályzott feszültségre (több fordulatszámtartományban) és ha megnyerte a tetszésedet a multiméter kijelzőján látható érték, akkor tedd visza a mechanikusat ez meg maradjon meg tartaléknak, előbb-utóbb jól jöhet.
Még egy apró javaslat: 4 biztosíték van az ETZ-ben: akksi+, akksi-, index, a negyedik meg kisebb, mint a többi, azon keresztül kapja vissza a generátor a gerjesztést. A gyári könyv 2A-t ír, az a gyakorlatban kevés, oda egy 4A-es való (olyan van), de 4A-nél ne legyen több! Ha a mechanikus szabályzóban netán pont úgy törik/reped/hajlik valami, hogy elkezdene túl sokat tölteni (a szabályzó növeli a gerjesztést) akkor ez a 4A-es kiég, de megmenti az elektromos rendszert. Azt meg észreveszed, mert kigyullad a töltésjelző.
Nekem az első ETZ-mben 16A volt mindenhol és úgy alakult, hogy mire leértem vele a balcsira, a teljes elektromos rendszer szénné égett mielőtt végleg megállt volna a motor.
Peti74
Igen, nekem is az van. Szétszedtem, megcsodáltam de kipróbálni nem mertem, mert egy lerobbant mociból szedtem ki. Igen most semmi bajom a mechanikussal, pedig az elején volt. Néha, ötlet szerüen mentek ki a biztosítékok, zárlat nélkül. Aztán felfigyeltem hogy fogy erősen a viz az aksiból... Meg hazament két reflektor izzó egy év alatt. Csak hümmögtem mert nem értem rá vele fogalakozni, inkább vettem egy marék biztosítékot, havi egy elfogy... Aztán egy év múlva eltünt ez a tünet, utána mértem rá a töltésre akkor tökéletes volt, azóta semmi gond. Lehet hogy öngyógyuló?
Ezért nem volt kedvem megbolygatni. És ha bele kéne tennem az elektromos fesszabot, kell valamin változtatni? Átkötni vagy ilyenek? Mert ha csak meleg csere, akkor berakom tartaléknak uticsomagba.
Hali!
Van itt valaki aki már épített ledes ford.számmérőt motorhoz? Van egy kapcs.rajz, meg nyák terv meg minden itt a lapon. Van olyan aki esetleg már megépítette? Mik a tapasztalatok? Jó egy ilyen?
THX!
Ádi
Szia Motomen !
Az összes kereskedelmi forgalomban lévő "kisipari" elektronikus fesszabályzót nem ismerem. Amit én használok a saját ETZ-mben, azt megbízhatónak tartom és be merem szerelni másoknak is. Ez két sarkán csapott, kb 3-4 mm vastag aluminium lemezre ragasztott, felületszerelt, egyoldalas vékony nyák, 5 ráforrasztott "papa" rézsaruval. Az egész nyák le van fedve egy kb. 5x7 cm-es fekete műanyag dobozzal, a doboz hatodik oldalát a minden oldalra kilógó alu lemez képezi. A doboz tetején fehér matrica, rajta fekete felirat: ETZ ELEKTRONIKUS FESZÜLTSÉGSZABÁLYZÓ, alatta pedig az 5 láb kiosztása: D- DF 61 D+ B+.
Ez 3 évet illetve 54 ezer km-t szolgált már ki az ETZ-mben (még mindig jó), és több barátom ETZ-jében is megállta már helyét. Futár Peti boltjában is kapható, olyan 3500 Ft lehet.
Néhány megjegyzés:
Ez az elektronikus fesszabályzó is csak akkor végzi a dolgát, ha a többi vele kapcsolatos elem is jó. Nincs tekercszárlat, nics korrozió, nincs, félrekábelezés, jó az egyenirányító. Hangsúlyozom, ha azért vetemedünk elektronikus szabályzó beszerelésére, mert az előzővel gondok voltak, akkor a beszerelés előtt az egész rendszert át kell nézni. Kicsit hasonlatos az elv ahhoz, mint amikor gyenge az ETZ-nk, ekkor nézzük át az egész motort és javítsuk meg, ami már hibás benne, de semmiképpen ne egy sportkipufogó-val orvosoljuk a dolgot.
Abban igazad van, hogy ami működik azt kár kicserélni.
Én sajnos eddig minden mechanikus
szabályzóval ejutottam arra a pontra, amikor elállítódott és mindig akkor, amikor nem kellett volna. A csepptankos jawamnak hol leégett a forgórésze, hol lemerült az akksija, az előző ETZ-mnek egyzserűen kiforralta a vizet az akksiból és az összes vezetéket megégette. A másik csepptankos jawamban a szabályzóellenállás úgy égett be, hogy egy adott fordulatszámtartományban kihagyott gyújtás, csak kisebb és nagyobb fordulaton működött, de amíg a nyelv lebegett a két érintkező között, addig egyhengerezett. Avval sem volt élmény hazajönni, amit nem futó hozott haza. Bp-től tizenx km-re még elmegy a dolog, de a kárpátok túloldalán nem engedhetem meg, hogy lerobbanjak.
Viszont az is igaz, hogy ilyen távolságokra az elektronikusból is viszek magammal egy tartalékot.
Én továbbra is azt mondom, létezik megbízható elektronikus szabályzó ETZ-hez. Persze a mechanikus is jó, rendelkezik egy olyan "jó" tulajdonsággal, hogy általában csak szép fokozatosan állítódik el, ezért érdemes rendszeresen ellenőrizni, akkor rendszerint megelőzhető a baj.
(vazze, megint regényt írtam :)
Peti74
Nem is jött neki még szemből senki, pedig elég sokszor megy két sor autó között. Jó tanítvány... Nappal általában reflektoron közlekedik, multkor szürkületben is úgy maradt, nem értette miért ismerős mindenki, aki szembejön.
Ígérem nem írok, mert nem írok semmit, meguntam a dolgot. Ha ilyan hangvételű beszólásokat kívánok hallani, akkor legfeljebb kimegyek párszor a piacra. A fesszabot nem érdemes publikálni, mert gyakorlatilag már publikálva van. A BMW fesszabbal majdnem meggyezik, csak a PNP tranzisztorok lettek felváltva NPNkre, és a zener elhelyeszkedése változott, és így egy picit megfordult a dolog.Az ellenálások is változtak a 6 volt miatt (felére, ami nem pontos számolás, de megteszi)A lényeg az, hogy így egy pozitív testelésű mocihoz való kütyű keletkezik. Ha ezt úgy használom, hogy a föld kerül nálam a pluszra, a mínusz táp a földre, akkor szépen működik lefelé húzogatva földfelé a gerjesztő tekercset. Az iránycsatoló dióda úgy kerül bekötésre, ahogy egy negatív testelésű mocin szokásos.Ezzel a módszerrel megspóroltam a tervezést, gyakorlatilag kész ötletet használtam.Egyébbként nem az egyszerűsége kívételes, hanem az, hogy ezegyszer nem bonyolítottam túl a dolgot.Na erről ennyit, érrezétek jól továbbra is magatokat!
100/74 W :D Mi az légvédelmi fényszóró, vagy lézer kard? Gondolom szeretik az autósok...
Kedvesem TS-ére, ami 12voltos tavaly tettem fel egy IFA beépített fesszabot kivülre, azóta töltés van, elbírja a 100/75 w-os első égőt tehát szerintem jó. Ja meg egy vízmentes, robosztus házban van.
Öregapó !
Elismerem néha tudok paraszt lenni, de ez régóta gyűlt már, és a hozzászólás mondnivalója így teljes.
Továbbra is egyet kérek :
Csak olyan szakmai témában szólj hozzá, amiben biztos vagy.
Soha ne javasolj olyat, amit te magad sem vagy képes kivitelezni vagy nem győződtél meg a helyességéről, és ne írj le olyat amitől keleti motorjaink inkább megbízhatatlanabbak lesznek, mint megbízhatóak.
Peti74
U.i: Ha a "kivételesen egyszerű 3 tranyós" saját gyátmányú fesszabályzódat publikálod, akkor elhiszem, hogy létezik.
Kedves Peti74!
Köszönöm a segítséget. Sokat lendítettél rajtam.
Üdvözlettel: Laci
Peti74:
Van etz-re kipróbált és biztosan jó elektromos szabályzó? Nekem is van egy kisipari magyar "mz fesszabályzó" felirattal, de nem mertem kipróbálni, mert nem kényszerültem még rá, és ami működik azt kár lecserélni.
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|