:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Keats.
Úgy emlékszel ?? Miért nem keresed vissza a konkrétumokat a hozzászólások között, "úgy emlékszemek"-ek és "asszemek" alapján nem érdemes döntéseket hozni.
Amúgy az ETZ és a trabi elektronikus gyári gyújtása ugyanarra a kapcsolásra épül, hall ic-s midkettő, az IGC-60-hoz kapcsolásnak mindössze egy feltétele van: áramot kell mérni a hall IC kimenetét és a gyújtómodul benetét összekötő vezetéken (trabinál is, ETZ-nél is a vékony zöld, vagy 7-es). Ha ez nem is közelíti meg a 100mA-t, akkor nyugodtan mehet közéjük az IGC. Ez Herwatt-nak is szól (4T trabi modulra is igaz).
Az optó jeladóval kapcsolatban viszont nagyon kíváncsi vagyok, hogy mire jutsz vele, mert a rögzítése semmivel sem egyszerűbb, mint egy hall jeladóé, viszont tudomásom szerint sokkal érzékenyebb a szennyeződésre. Itt még senki nem publikált működő, hosszútávon életképes verziót.
Sajnos nem találtam komplett ETZ jeladót, így nem tudok adni.
Egyébként végre sikerült editálnom és feltennem jónéhány képet, meg egy nagyon rövid leírást egy trabi hall jeladó felszerelésről 638-as jawa generátorra.
Íme a link. Több képet akartam, de modemmel vagy gprs-sel ez is épp elég.
Lehet, hogy van ennél egyszerűbb eljárás is, pl. amikor "aranykezű" műanyag távtartókkal feltette a trabi eredeti nyáklapját. De az én eljárásommal viszont készült az MZ dinamó lényegesen kisebb felületet biztosító állórészére is kéthengereshez való (billenthető nyáklapos) jeladó, és a szerkezet (nem csalás, nem ámítás) kb. 10ezer km megtétele alatt 5 század mm-es pontosságon belül tartotta mindkét henger előgyújtását.
Ha megint gyártok ilyet, akkor készítek arról is képeket, de azt hiszem annak a cikknek az lesz a címe, hogy játék a milliméterekkel :))
Azért nem volt egyszerű, mire kitaláltam az alaplap és az ic méretet, hogy elférjen, állítani is lehessen, stb.
Ha sikerül az alaplap és nyák sablonját is bescannelni, hogy elektronikus küldés után is reprodukálható legyen mérethelyesen, ez érdekelne-e valakit ?
Üdv,
Peti74
Hy peti74!
Úgy emlékszem valaki azt írta hogy az etz gyári gyujtására az ezektronikusra nem lehet rákötni az igc-60-at ! Ha EZ IGAZ akkor sem vagyok bajban mert ma fogom megcsinálni az optós tirisztoros gyujtásomat amihez szerintem hozzá lehet kötni mert az asszem lefutó jelet ad!
Keats
250-es etz bekotesi (elektronika) rajza kellene eltudna nekem valaki kuldeni.
Elore is koszi!
Sziasztok!! '68-as 175 ccm-is Jawa-mhoz szeretnék elektomos bekötési rajzot ha van vkinek ilyen. más anyag is érdekel hozzá-róla!! Kössz!!
Hahó.
Nem tudom a kecskeméti krómozó címét ismerő régi motoros havert elérni. Elköltözött, nem tudják hová, a régi telefonszámán nem jelentkezik senki. Kb. 4 éve nem találkoztunk, úgyhogy asszem ez ennyi volt. Sajnos zsákutca.
herwatt!
Már Keats-nak is megígértem, hogy megnézem neki, van-e még valahol gyári ETZ gyújtásjeladóm. De akkor téged is észben tartalak.
Ha mondjuk nem tudok adni én sem viszont a távtartód és a mágnesgyűrűd már megvan, akkor tujadonképpen már közel jársz a kész jeladóhoz. Már csak egy alaplapot kell csinálnod az eredeti helyére, és arra pedig rögzítened egy egyoldalas nyákot, benne az IC-vel.
Ez így elsőre bonyolultan hangzik, de épp ma tettem fel egy 638-as jawara egy trabiból operált hall jeladót, és csináltam a műveletről egy csomó fényképet. Ha lesz egy kis időm (ami persze sosincs) akkor felteszem a képeket, mert azok alapján lényegesen egyértelműbb.
Ennél a ddr rendszerű mágnesgyűrűs megoldásnál az ETZ -és minden egyhengeres- annyival egyszerűbb a kéthengereseknél, hogy az ETZ-nél az Hall ic-nek nem kell állítási lehetőséget biztosítani a mágnes alatt sugárirányban. A kéthengereseknél (Jawa, Trabant) viszont csak az ic sugárirányú mozgatásával lehet beállítani a két henger gyújtását egymáshoz képest, másképpen fogalmazva így állítható a Hall ic négyszögjelének kitöltési tényezője maximális pontossággal 50%-ra (ami a kéthengeres motoroknál alapkövetelmény).
Az egyhengereseknél a Hall ic négyszögjelének csak az egyik éle "hasznos" ezért ott a kitöltési tényezőnek nem kell olyan pontosnak lennie.
Tudhattak valamit a fritzek, amikor ezt anno kitalálták, mert az ETZ ""nyeles" mágnese sajnos úgy van felmágnesezve, hogy az ic sugárirányú mozgatásával sem állítható be a pontos 50%-os kitöltés (ez itt elfogadható gyártási pontatlanság ). Tehát ETZ mágnes csak egyhengeresekhez használható, míg a trabié a kéthengeresekhez IS.
Azt ne felejtsd el, hogy az IGC kimenete sem visel el 100mA-nél nagyobb terhelést. Az ETZ és trabant gyújtómodulok bemenete biztosan jó, a 4T trabiét nem ismerem, de ha az is hallos, akkor jónak kell lennie. Az az otthon is legyártható modul, amit az e-gyújtás oldalamon láthatsz, az is jó az IGC-hez.
Peti74
Heló.MZ TS 125öm van.Szerztem egy elektromos mutatós fordulatmérő órát.Az óra 12000 ford.bir.Az a baj ha elindul egyböl 9500 ford.on van ha meghuzom neki egy kicsit, az óra reagál meg ugy jó.Megnéztem ha áll a motor a gyújtás rajta van és ha a megszakitó nyitva van akkor az óra mutatója kivágódik 12000-re.Ha zár akkor 0.Az órán az van :+ - 1.Vagyis 6v ,test ,trafó egyes pontja.Igy van bekötve és mégse jó.Az óráknál nem számit hogy 6volt vagy 12?mert nincs rajt semmi.Vagy más valami kell még?segitsen valaki!
Sziasztok!
Nekem is van IGC-m. Reményeim szerint 3 héten belül fel tudom tenni a 250-es ETZ-mre. A tapasztalataimat pedig megosztom majd veletek. Az én véleményem az előgyújtás karakterisztikáról teljesen megegyezik Peti74 véleményével. Én is ezt logikáztam ki, és ilyen görbét fogok először beállítani.
Peti74, ha esetleg tudsz ETZ-250-re gyári elektronikus gyújtást, engem érdekelne. Jelenleg 2T Trabi jeladójával kísérletezek. Már megvan az esztergált távtartó, amire majd a mágnes megy, de a jeladót nem tudom, hogy hogyan rögzítsem. A gyújtómodul pedig a 4T Trabié lenne. Remélem összepasszol a kettő! Szóval én is örülnék, ha eredeti ETZ elektronikus gyújtást tudnék feltenni a vasra, de én nem találtam sehol, úgyhogy ezért kezdtem el trabi gyújtáson variálni. DE! Ha esetleg valaki tud ETZ-250 gyújtást, az legyenszíves szóljon.
Előre is köszönöm!
Üdv: Herr'Watt
Heló.MZ TS 125öm van.Szerztem egy elektromos mutatós fordulatmérő órát.Az óra 12000 ford.bir.Az a baj ha elindul egyböl 9500 ford.on van ha meghuzom neki egy kicsit, az óra reagál meg ugy jó.Megnéztem ha áll a motor a gyújtás rajta van és ha a megszakitó nyitva van akkor az óra mutatója kivágódik 12000-re.Ha zár akkor 0.Az órán az van :+ - 1.Vagyis 6v ,test ,trafó egyes pontja.Igy van bekötve és mégse jó.Az óráknál nem számit hogy 6volt vagy 12?mert nincs rajt semmi.Vagy más valami kell még?segitsen valaki!
Kedves Peti74!
A témában találtam itt http://www.tl.ru/~alash/Courier/Projects/ign/i_microc_1.html találtam kapcsolási rajzot és programot. Igaz, CDI tipusu gyújtáshoz készült, de a lényeg a program. Aki ért hozzá, kiolvasható belőle a karakterisztika. Egyébként a szerző anyanyelvén - oroszul - le is írja a működését. Engem is érdekel mert tavaszra össze szándékozok szerelni egy CZ 477-175-ös gépet ZASZTAVA generátorral TRABANT gyújtással, mivel a megszakító az előzetes mérések alapján nem fér el. Ezt szeretném kiegészíteni előgyújtás szabályozással.
Üdvözlettel: Laci
Ahol a legtöbbet forog 5-ben,a motor oda kell állítani a felső részét a gyújtásnak,(Persze ezt minden állítás után teszteléssel lehet megtudni).Szerintem ez a könnyebbik része lenne a dolognak.A macera az,hogy milyen fordulatnál MENNYIT változzon az előgyújtás,mert nem a fordulatszám növekedésével arányos a jó gyújtás beállítás.Ehez jó lenne egy fék pad.
Jó estét.
Ahogy olvasgattam a fórumot, láttam, hogy volt már téma a kétütemű szerkezetek fordulaszám-előgyújtás karakterisztikája. Megpróbáltam utánanézni a neten, de egyetlen idevágó karakterisztikát sem találtam, mindössze néhány fórumba sikerült beleolvasnom, ahol trabis meg wartburgos urak okoskodtak. Egy wartburgos fazon fel is rakott magának egy ilyen IGC szerű szabályzót majd fékpadon állítgatta valamennyit. Ő azt írta, hogy neki a következő jött be: 900-as fordulaton 10 fok, 8000-ön (ott a teljesítménymaximum) 35 fok, a kettő között meg lineáris. Mindez az eredeti 21 fokos, fix gyújtással szemben. Szerinte ez az egyszerű megoldás olyan 20%-os teljesítmény- és hasonló nyomatéknövekedést eredményezett (teljes karakterisztikát persze nem mellékelt). Azt is írja, hogy annek az egszerű karakterisztikának a bonyolítása (exponenciális görbe, homorú, domború, stb.) nem vezetett további mérhető javuláshoz.
Az etz-men a jelenlegi fix elekronikus gyújtás 2,6 mm-re van állítva (anno ez jött be), ez főtengelyfokban olyan 23 foknak felel meg a felső holpont előtt. Azt figyeltem meg, hogy ezzel a gyújtással kb. 4000-es fordulatszámon megy a motor a legkönnyebben és ott harap legjobban a gázadásra is. Ezt a pontot kell kiindulásnak tekinteni a görbén.
Ezzel az egyszerű logikával (és néhány aránypárral) élve az etz-mnek a következő egyszerű gyújtásgörbét kellene beállítani:
650-es fordulaton mondjuk legyen 7 fok, 4000-es fordulaton legyen 23 és a kettő között lineáris, illetve ugyanezt folytatva max 6000-ig, ahol 34,5 fok. Aztán jöhet a próba.
Meg kell jegyeznem, Van aki azt állítja, hogy a kétüteműnek nagy fordulaton kell a kisebb előgyújtás. Kicsi és hiányos tudásomtól vezérelve én ebben mindössze annyi logikát látok, hogy a nagyobb fordulathoz (4-ben, 5-ben) nagyobb sebesség is tartozik, ami a relative kis teljesítményű kétütemű motorok esetén már exponenciálisan növekvő ellenállást jelent,akárcsak egy egyre meredekebb emelkedő. Azt gondolom, hogy emelkedőn egy adott fordulatszámról való gyorsításhoz kisebb előgyújtás az ideális, mint ugyanahhoz a gyorsításhoz mondjuk sík terepen, mert emelkedőn nagyobb gázt húzunk hozzá, ezért a szívócsővákuum kisebb lesz. Azt pedig tudjuk, hogy a vákuumos előgyújtás szabályzás (már ahol van) szintén a vákuummal arányosan (és így a pillangószeleppel vagy etz-nél a suber-emeléssel fordítottan arányosan) változtatja az előgyújtást.
Tehát nagy fordulaton (mondjuk a fordulatszámtartomány utolsó egyötödében) a a görbe monoton növekedéséhez hozzá kell adni egy exponenciális csökkenő görbét, ami végerdményben egy egyre lassabban növekvő, majd egyre nagyobb lendülettel visszaforduló görbét jelent (a végén visszaforduló kifli-alak). Az egésznek igazából csak 5-ben és esetleg 4-ben van igazán értelme, tehát a jármű végsebessége közelében. Alacsonyabb fokozatokban úgysem szokás kihúzatani a max fordulat közelébe az alulterhelés miatt, tehát ott marad monoton növekvő görbe.
Ezzel az utóbbi logikával élve az etz-m gyújtásgörbéjének felső tartományát érdemes egy kicsit "lankásítani" mondjuk 4500-tól. 5500-nál lenne mondjuk 28 fok, onnan pedig 6000-re visszamenne 25-fokra.
Ennyit mára az agymenésemből, a többit majd a gyakorlat megmutatja.
Aki úgy érzi, hogy nagyon rossz logikát követek az (lehetőleg érvekkel alátámasztva) javítson ki, a cél végülis az lenne, hogy talájak néhány általánosan érvényes elvet egy IGC-60-as előgyújtásszabályzó otthoni felprogramozásához.
Üdv,
Peti74
Heló.MZ TS 125öm van.Szerztem egy elektromos mutatós fordulatmérő órát.Az óra 12000 ford.bir.Az a baj ha elindul egyböl 9500 ford.on van ha meghuzom neki egy kicsit, az óra reagál meg ugy jó.Megnéztem ha áll a motor a gyújtás rajta van és ha a megszakitó nyitva van akkor az óra mutatója kivágódik 12000-re.Ha zár akkor 0.Az órán az van :+ - 1.Vagyis 6v ,test ,trafó egyes pontja.Igy van bekötve és mégse jó.Az óráknál nem számit hogy 6volt vagy 12?mert nincs rajt semmi.
Hy peti 74!
Érdekel a dolog !Ha megnézed és megírod megköszönöm!
Keats
Így emlékezetből nem tudok tutit írni, de ne bervával próbálgasd, hanem tegyél a bemenetére 6volt 50Hz váltóáramot- 50Hz x 60s = 3000 ford/perc kell neki mutatnia. Ha ettől eltér gondolkodj tovább.
Figyelj má' Keats !
Hall jeladót barkácsolsz az ETZ-re ?
De hát létezik rá gyári ! Ráadásul profi kis csapágyazott tengelyű mágnesgyűrűvel.
Pont az ETZ generátor az, amire nem kell kiagyalni a jeladót, meg persze a "normál" szabályzás nélküli elektronikát sem, mert az ETZ-ket 1988 és 1990 között már elektronikus gyújtással gyártották, ahogy a trabantokat is. Csak kell szerezni egyet, mondjuk bontottan.
Ha börzén vagy bontóban olyat kapsz olcsón, amiben halott az IC, még mindig megéri venni egyet bele, vagy egy trabiét átteni, mert motorosboltban olyan 12ezer körül vesztegetik újonnan. Még a csapágy cseréjével is, mert az meg ezer pénz alatt van. A lényeg, hogy maga a mechanika már megvan, nem kell agyalni rajta.
Ha érdekel a hétvégén megnézem, hogy milyen bontott dolgaim vannak még ETZ jeladókból.
Ja, egy apróság: kizárólag saját tapasztalatra támaszkodva azt merem javasolni, hogy aki hosszútávra tervez, az inkább a trabiból/etz-ből ismert masszív tokozású hall ic-t válassza, mert az elekronikai boltokban kapható gombostűfejnyi, leginkább mikrokapcsolókba alkalmas, lapkára ragasztott hall-ok nekem sorra elromlottak. Talán a hőmérsékletet nem bírták, vagy a rezgést, nem tudom.
A ddr viszont bizonyított, jawaban és etz-ben egyaránt (utóbbiban 60ezer km-rel).
Ha levelet akarsz írni, akkor peti74@pannongsm.hu a jó cím.
Üdv,
Peti74
sunesz!
Köszi a válaszodat még fogunk beszélni róla ,lehet hogy másik vevőt is fogok hozzád irányítani aki Aprilia AF1-be tenné a kütyüt!
Keats
Hy peti74!
Az érdekelne hogyan raktad fel a trabi hal-os gyujtását az mz ts-re mert az etz-n azt néztem hogy sehogysem tudom értelmesen rögzíteni!Pedig leeszergáltam a közdarabját meg a mágnest is feltettem de a jeladót sehogy se tudtam értelmesen rögzíteni! A másik most fogok etz125-re Autran optó-t feltenni ha kész akkor küldök képet ha te is küldenél a halosról akkor megköszönném az f25@freemail.hu-ra !
Köszi Keats!
Bocsesz R.A.
A pkalamar-os mail címemet sajnos le kellett cserélnem, mert napi több száz spam teljesen kivégezte a mail-boxomat.
Ha írsz a peti74@pannongsm.hu-ra, szyvesen válaszolok, ha tudok valamiben segíteni. A frissen vásárolt IGC-60-nal kapcsoaltban pedig minden ötletet szívesen fogadok. Még én is az elején tartok.
Üdv,
Peti74
Én írtam neked többször is, de mindig visszapattantak a levelek. Lenne egy pár kérdésem és kiegészítésem a gyújtáshoz.
Szia Sunesz !
Arra gondoltam, hogy kihasználnám az alkalmat, és vennék tőled egy igc. A 300-as honvédsági ETZ-mbe szeretném (amiben már hallos a jeladó).
Ha beválik - és miért ne válna be - akkor a barátnőm 350-es csepptankosába is tennék egyet, amiben persze a saját tervezésű hall jeladós elektronikus gyújtás dolgozik 6V-on, igaz karakterisztika nélkül, még egy kezdetleges honlapot is csináltam hozzá még anno, de érdeklődés hiányában nem fejzetem be. Azt hiszem a legtöbb embernek a mágnes és hall jeladó felszerelése okozta a legnagyobb gondot. (a 12 V-ot megoldanám). Találkozzunk valahol, Bp.-en érte tudok menni. A sunesz55@freemail.hu-ra írtam telefonszámot, ha megcsörgetsz visszahívlak.
Ami a Trabi hall jeladót illeti, én már raktam be ilyet MZ TS-be, 250-es és 350-es Jawaka is, épp holnap hozok el az esztergályostól megint egy távtartót egy 638-as generátorba.
Ami a karakterisztikát illeti, ti hogyan csináltátok? Vettetek egy egyszerű lineáris görbét, aztán azt módosítgattátok ? Esetleg találtatok a neten létező karakterisztikákat és azt másoltáltok le (arányosan persze) ?
Üdv,
Peti74
Heló.Szerztem egy elektromos mutatós fordulatmérő órát.Az óra 12000 ford.bir.Az a baj ha elindul egyböl 9500 ford.on van ha meghuzom neki egy kicsit reagál az óra meg ugy jó.9500-tól felfele.Megnéztem ha áll a motor a gyújtás rajta van és ha a megszakitó nyitva van akkor az óra mutatója kivágódik 12000-re.Ha zár akkor 0.Az órán az van :+ - 1.Vagyis 6v ,test ,trafó egyes pontja.Igy van bekötve és mégse jó.Az óráknál nem számit hogy 6volt vagy 12?Rátettem a jawa mustangra ami váltóáramu a +rátettem a tekercsre az 1es pontját a megszakitóra.Igy alapjáraton 2500-3000 fordulatot mér ha megpörgetem akkor az óra érzékeli.A testkábel igy nem volt rajt ha azt is ráteszem akkor 7000-től mér vagyis 7000-ret vesz alapjáratnak.
Hy sunesz !
Lehet hogy rosszul emlékszem ha igen akkor ezer bocs meg 1 anyamedve ! De nem volt 1 próbaverzió amit odaadtál valakinek kipróbálásra És őutánna azo modta hogy csodajó a szerkezet ez még szezon vége felé volt !Asszem nekem is felajánlottad, aztán kezdtem kérdezgetni a diagrammokról Létezik még ilyen vagy rosszul emlékszem ?
Keats
Helló Sunesz!!
Nagyon köszönöm, hogy hozzájuttattál a kis ketyeréhez!!! Örök hálám és kűldök, majd emailben nemsokára diagrammot amit én használok a simómhoz. Az mzmbe is kellene, majd, csak a lét kell összehoznom rá, de remélem tavaszig meglesz, úgyis akkor lehet igazán mocizni. Ja igen! A mágnes végleges rögzítéséban adhatnál tanácsot, miként kellene? Olan lett a simóm nyomatékban, mint az autóknál a díselek.
Jut eszembe 15e ft marad az ára szezon elején is vagy növekedni fog? ha erröl mondanátok nekem valamit megköszönném!
Keats
HY crasydent!
Akkor most az igc-60 ára 15e ft ? jól tudom mert nekem már félre van téve rá a lé csak szezon elejéig még nem akarom megvenni mert csak ott álna a mociban!
Meg az az igazság hogy várom még a tapasztalatokat! Esetleg nem tudod tette-e már valaki Mz Etz 125-be és ha igen ki volt az ?
Továbbra sem érlek el, Sunesz :(.
Légyszi hívj fel, mert a számod elhagytam.
kösz, üdv, szr
Szép, az lehet. Értékes nem nagyon, mert azt mondja a vevő, hogy oké, hogy a tied szépen le van fényezve meg újra van krómozva a kipuffogó, de te kérsz érte 250e Ft-ot, itt a szomszédba meg ezért a kicsit kifakult festésű, kályhaezüst-kipuffogósért meg kér a gazdája 40e-t...
Attól még, hogy sok volt belőle,lehet szép veterán.
Sunesz, Sunesz, jelentkezz, jelentkezz!!
Nem érlek el a postafiókodon...
üdv, szr
Sajnos a szocimotor még sokáig nem lessz igazán értékes.... talán sohasem. Egyszerűen mert állandó túlkínálat van, és még lesz is sokáig. 1980-ban 677.000 motorkerékpár volt forgalomban hazánkban, 2001-ben már mindössze csak 91.000 motorost számláltak. (forrás: ORFK OBB Ha csak minden tizedik MZ/Jawa/Pannonia élte túl a kertitraktor és furik építési lázat eldugott pajták mélyén leadott rendszámmal, akkor is jutna mindenkinek, és még maradna tartalék is. ;-) De hát persze nem mindenkinek kell ilyesmi. Ezért vicces, amikor olyan hirdetéseket látni, hogy "ritkaság! MZ Trophy!" meg hogy "veterán jármű! Ural papírok nélkül!" :-)
Szia!
Hááát, persze:)
De azért fanatikus az ember, hogy mindig fejlesszen valamit a hőn szeretett motorján/autóján!:)
Amióta család van, szegény moci méltatlanul háttérbe szorult, eladni meg sajnálom, mert hiába hibátlan és szép, még egy robogó árát sem adják meg érte:-(
http://www.szocimotoros.hu/galeria/m3/m14/243o.jpg
Jav:
A motoros verzió árát _nem_ ismerem... de kíváncsi vagyok rá! :)
ha pontatlan be kell állítani :-p az igc árából meg kétszer tele lehet tankolni, abból már pont kitelik egy Krakkó oda-vissza kirándulás, vagy ilyesmi. :-p
Hoppá!:)
Nem tudtam, hogy titok, hogy ladában már bevált az IGC-60 :)
A motoros verzió árát ismerem... de kíváncsi vagyok rá! :)
Szervezkedjek esetleg itt is, mint a lada levlistán? :)) Ott lassan én leszek a viszonteladó:)
Üdv és Boldog Ünnepeket szintén!
Sziasztok!
Hogy ladába minek?
Mert pontatlan a röpsúlyos szabályozó:)
http://www.zsiguli.hu/muszaki/musz_rugo.html
Valamint a jelleggörbe sem az igazi...
Nekem Hall jeladós elosztóval és CPI-1280-al van megoldva, ez szépen bevált. Most jön a korona, az IGC-60 :)
a ladába minek? abba' aztán van röpsúly is meg vákuum is, ha netán elromlana, 6-7e körül van kompett vadiúj gyújtáselosztó, plug and play.
még1MbR!
Te ilyen kétkulacsos politikát űzöl?! 2 keréken is meg 4 keréken is? Nem lesz ebből baj? :-)
Most aztán jól lebuktattál... Büntiből a Jawadhoz csak a viszonteladómtól vehetsz majd IGC-t!
üdv, és mindenkinek boldog karácsonyt!!!
Sziasztok!
Az IGC-60 témához ladásként/jáwásként csak annyit tennék hozzá, hogy CPI-1280-al is működik, ha nagyáramú kimenetűt rendel valaki. Az itteni leírásban ezt nem láttam. Ladás körökben már szépen bizonyított az IGC, karácsonyra nekem is hoz a Jézuska egy fullos verziót:)
egy darab dróttal. Ne haragudj, de ennél pontosabban nem tudom leírni, mert éppen nem hever az orrom előtt egy MZ dinamó. Ha jól értelmezem ezt a rajzot, a két csíkos drótot kell lekötnöd, a helyüket rövidre zárni, majd a motor elindítása után e között a rövidzár és a test között feszültséget mérned. Ha van, akkor a dinamó jó. Ha nincs, akkor próbáld meg sarkítani, és ha utána sem tölt, akkor lehet csereberélni a tekercseket.
Hogy tudom rövidre zárni?
Írd le lécci pontosan kérlek!köszi
én azért mindenek előtt megpróbálnám azt, hogy ha a pozitív szénkefét és az állórészt rövidre zárod öt centi dróttal (és minden más szirszart lekötsz róla ideiglenesen), akkor sem tölt-e? Csak mert valószínűbb, hogy a feszültségszabályzó érintkezői égtek be vagy szennyeződtek el, vagy berozsdásodtak a kábelsaruk, netán a kábelek valahol kidörzsölődtek, megszakadtak, mintsem hogy maga a dinamó romlott el. Persze ez is előfordul néha, de mivel elég jó kis védett helyen van, nem ez a jellemző.
Helló!Asszem ez a baj,mert két vezeték megy a szénkeféhez,a csatlakozóra,és fodulaton kéne termelni áramot,és egyáltalán nincs áram a csatlakozóban,amire dugom a kábelt,gondolom ott a baj!
kicsit le van verve a szigeteleés a ekercs hásó részén akkor valószínűleg ez a baj!zárlat
ha csak egyetlen menet zárlatos a tekercsben, már cseszheted, akkor ugyanis már úgy viselkedik, mint egy transzformátor, aminek az egymenetes primér tekercsét rövidre zártad, és mivel a transzformátor impedanciát is transzformál, a szekundere a*Rsz vagyis szintén nulla ohm lesz, vagyis a tekecs túlterheli saját magát, pont úgy, mintha egy darab dróttal zárnád rövidre a szénkeféket.
Egy menetzárlatot pedig nem tudsz ellenállásmérővel kimutatni, legfeljebb egy szakadást, vagy testzárlatot.
Szóval a legbiztosabb, ha tudottan jó cseredarabokkal kísérletezel.
Helló!nem tom valahogy megállapítani,hogy a forgó rész jó-e?
valami műszerrel?ellenállásmérő vagy valami,mert kicsit sérül,nem nagyon,de meg tom állapítani?
Egyszerűsítve a dolgot amikor áll a motor, a szabályzó összekapcsolja a pozitív szénkefét és az állórész tekercsét. Ekkor ha forgatod, optimális esetben a dinamó "fölgerjed" vagyis pár mp. alatt folyamatosan növekvő feszültséggel tölteni kezd. Amikor a feszültség eléri a névleges töltőfeszültséget, a szabályzó szétkapcsol, minek hatására az esni kezd, erre a szabályzó újra behúz stb.
A szabályzónak e mellet van egy
visszáramvédő funkciója is. Ugye mint tudjuk, egy áramkörben egyszerre csak egy áramforrás lehet, vagyis ha a dinamó kevesebbet tölt, mint az akku feszültsége, akkor az áram iránya megfordul, visszafelé folyik, e módon az akkut nem tölti, hanem meríti. Ezért ilyenkor a pozitív kefe és az akku között nem létesít kapcsolatot. A harmadik funkciója a túláramvédelem: ha a dinamót túlterheled, feszültsége leesik, ekkor ugye a feszültségszabályzó állandó áramot kapcsolna a gerjesztő tekercsre, hogy a termelt feszültséget növelje, ha ez az állapot állandó, a dinamó fölmelegszik, szigetelése elég, ezért ilyen esetben a gerjesztőtekercs áramát megszakítják. (Ezt a három funkciót normális járműveknél három külön elektromágnes látja el, de a honekker-láncfűrészen kisakkozták, hogy egy is elég legyen, fegyverzetének több állapota van, elengedett, félig behúzott, teljesen behúzott... ettől aztán érthetetlen az egész, de nem is érdemes megérteni, meg állítgatni, olcsó az új.)
Visszatérve a dinamóra: a dinamó "felgerjedését" a tekercsekben visszamaradó nagyon gyenge mágnesesség (un. remanens mágnesesség) erővonalait metsző tekercsben indukálódott áram visszaforgatása az állórész felmágnesezésére okozza. Ha remanens mágnesesség nincs (mert új a dinamó), vagy nem megfelelő polarizáltságú (mert valaki fordítva kötötte be az akkut, vagy visszafele indult be a motor), akkor nem fog felgerjedni. Ekkor a dinamót "sarkítani" kell, vagyis az akku feszültségét rövid időre megfelelő polaritással az állórész tekercsére kell kapcsolni. (Természetesen a töltés kimaradását száz más ok is okozhatja, kopott kefe, elszennyeződött vagy deformálódott kommutátor, a sérült szigetelések stb.)
Az gyújtás külön dolog, közönséges akkumullátorgyújtás: az akku két sarka közé egy trafó primér tekercsét kapcsolják, amikor ezt a megszakító megszakítja, a szekunder tekercsen szikra keletkezik. A dolog lényegéből fakadóan áramforrás nélkül nem működőképes. Ez az áramforrás egyébként lehet akár a dinamó is, akku nélkül, de ezzel kapcsolatban megjegyzendő, hogy a berugóval csak egy-két fordulatot tudsz fordítani a főtengelyen, ez pedig a dinamó fölgerjesztéséhez kevés, tehát az MZ - ellentétben a simsonnal, pannoniával - nem indítható el akku nélkül (illetve legfeljebb ha legurítod egy hosszú lejtőn, amin fel tud gerjedni a dinamó).
Helló everybody!
Kérlek aki tudja,magyarázza már el nekem az Mz Ts 125 gyujtását,hogy az állórésznek,a belső mágneseknek folyamatos áramot kell kapniuk az akuról?
Hi Sunesz!
OK! Elmondom majd a tapasztalataimat, de nem tudom, hogy mikor, mert most is egy Opel Astrát motorgenerálozunk, ugyhogy fogalmam sincs, hogy mikor jut idő a mocira! (hú de hossszzzúúú mondat volt! :-))
Üdv: Herr'Watt
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|